Loma-ajan palkat ajavat yrittäjän konkurssiin!
Siis oikeasti, on aivan persuksista, että yrittäjällä ei ole varaa maksaa itselleen edes palkkaa, ja sitten joutuu ottamaan lainan että saa maksettua työntekijöille lomapalkan ja lomarahan, siis maksamaan siitä, etteivät he tee mitään! Tää yhteiskunta on niin mätä että räjähdän.
Kommentit (169)
Kuinkahan moni tiesi että esim. toiminimiyrittäjä kun palkkaa työntekijän niin työntekijän palkasta 30 % lasketaan veroa nostavaksi, vain 70 % on verovähennettävää. 30 % nostaa tulosta. Ihan perseestä.
Palkkasin työntekijän loppuvuodesta, isompi osa meni kuluihin ja veroihin kuin mitä maksoin työntekijän tilille, oikeen paljon suurempi osa kuukauden työntekijän kulusta meni sivukuluihin. Olisi kiva maksaa palkkana eikä veroja ja eläkemaksuja satojasatoja euroja kuukaudessa.
Suomesta halutaan tietoisesti lopettaa kaikki pienyritystoiminta. Tämä kehitys on ollut selvää jo vuosia. Päättäjät haluaisivat ilmeisesti kaikki suomalaiset julkiselle sektorille pyllyjä pyyhkimään tai papereita pyörittämään. Harmi, että näillä hommilla ei synny hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:27"]Entisajan yrittäjät ymmärsivät tämän, koska tämä riippuvuussuhde oli hyvin konkreettinen. Nykyajan monikansalliset pörssiyhtiöt, työvoiman älytön liikkuvuus (tuodaan halpatyövoimaa ties mistä, eivät maksa veroja yms...), ja individualistinen kulttuuri ovat tehneet todella hallaa ihmisten ymmärrykselle.
[/quote]
Ihanko oikeasti sinä luulet, että täällä kirjoittavat yrittäjät ovat jotain monikansallisten pörssiyhtiöiden johtoporrasta, jotka ovat etääntyneet työntekijöistään?
Minä palkkaisin heti ensimmäisen työntekijäni, jos se olisi taloudellisesti mahdollista, mutta minä valitettavasti osaan laskea. Käytän siis freelancereita. Meillä on loistava työilmapiiri ja välitämme kaikki toisistamme. Haluan taata "työntekijöille" niin hyvät olot ja edut kuin suinkin mahdollista. Mutta kun kaikki se, mitä ay-liike on nousukauden aikana onnistunut neuvottelemaan, ei vain kerta kaikkiaan ole mahdollista! Freelancerini ymmärtävät tämän oikein hyvin ja tekevät silti minulle mielellään töitä, koska heidänkin kannaltaa on parempi että tämän kaltainen kiva työpaikka on olemassa. Av-mammojen ohjeiden mukaanhan minun pitäisi lopettaa toiminta välittömästi, kun en esim. pysty rahoittamaan työntekijäni äitiyslomaa.
Nykypäivänä totuus on enemmänkin niin päin, että suurissa yhtiöissä työskentelevä palkkatyöväki on etääntynyt siitä, kuinka paljon kustannuksia heistä aiheutuu työnantajalle, ja heidän on usein myös mahdotonta arvioida omalla työllään luomaansa arvoa yritykselle. Siksi näiden välisen suhdeluvun merkitys on monelle aivan vieras asia; on monia sellaisiakin jotka eivät ole tulleet ajatelleeksikaan koko asiaa. Isossa yrityksessä voi hukkuakin sinne työntekijämassaan muutama sellainen, jotka eivät tuota edes oman palkkansa verran vaan käyttävät työaikansa lähinnä työn välttelyyn. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että keskimäärin työntekijän pitää tuottaa yritykselle vähitään kaksi kertaa oman palkkansa verran, jotta yritys voisi tehdä nollatulosta. Miettikääpä sitä.
Minusta olisi järkevintä, että kaikki sivukulut alettaisiin maksaa nimellisesti työntekijälle itselleen ja pidättää automaattisesti palkasta ennen palkan maksamista. Siis palkkakuitissa näkyisi, että olet tienannut vaikkapa 5000 euroa (ne, joiden palkka nykyisin on 3000,-), ja sitten siitä vähennettäisiin kaikki erät jotka työnantaja nykyisin maksaa "piilossa", työntekijän niitä koskaan näkemättä. Silloin voisivat muutamien silmät avautua siihen, mikä yhden työntekijän tosiasiallinen kustannus oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]
Minä "palkkaan" vain freelancereita, koska sivukulut ja työnantajan maksettavaksi lankeavat yllätyserät (mm. äitiysloma) ovat liian suuria. Kysykääpä ketjuun kirjoittaneet meidän freelancereiltamme, olisiko yritykseni heidän mielestään parempi lopettaa kun se ei tuota tarpeeksi. Luulenpa, että jos he istuisivat mieluummin kotona työttöminä, he tekisivät jo niin.
[/quote]
Olen tosi väsynyt naukuviin yrittäjiin, jotka kuvittelevat olevansa hyväntekijöitä. Työntekijät tuovat yrittäjälle rahaa. Ei kukaan palkkaa työntekijöitä hyvän hyvyyttään, ellei tekijöille ole tarvetta, ellei selviydy töistä yksin.
Onneksi tilinpäätöstiedot ovat julkisia, niin työnantaja ei pysty fuulaamaan alaisiaan kannattavuusasioilla. Sieltä voi itse katsoa, mitä jää viivan alle :)
[/quote]Se mitä jää viivan alle ei tarkoita että olisi oikeaa tulosta, tulosta kun on esim. myymättömät tavarat eli varastonarvo. Harmi kun ihmiset ei tiedä edes perusteita ja luulevat hyvän tuloksen omaavan yrityksen olevan toimiva. Minunkin yrityksessä tulos on 100 000e, liikevaihto useamman 100 000 e mutta yhtään en vielä näin alussa pysty palkkaa nostamaan.
idiootti, se että sä et osaa laskea, että firmasi ei ole elinkelpoinen ei tee musta tyhmää. Äiti ei opettanut, teen laskelmia ihan työkseni. Myös urakoiden tarjouslaskelmia ja otan aina huomioon kaikki palkan sivululut, koska me emme tee työtä joka ei kannata. Toisin sanoen emme lainaa sukulaisilta palkkarahoja ja kitise työelämän pelisäännöistä täällä. Säännöistä jotka sulla olisi pitänyt olla tiedossasi jo ennen yrityksesi perustamista. Jos italialainen vie sulta jo sun valmiiksi päin helvettiä lasketut keikat niin sä et osaa käyttää sitäkään yhtä kilpailuvalttia mikä erottaa italialaisen ja suomalaisen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:19"]
Ettekö te paskahousu duunarit ymmärrä sitä pientä asiaa, että jos tässä maassa ei olis yrittäjiä nin ei olis teilläkään niitä lomia pidettävinä. Vuosiloman rahan kerätköön jokainen säästöön jos lomailla meinaa, niin tekee itse yrittäjäkin! Hatunnosto kaikille yrittäjille, jotka näitä kitisijöitä ovat joutuneet palkkaamaan!
[/quote]
Hatunnosto yrittäjille, jotka ymmärtävät, että työntekijän ammattitaito ja hyvinvointi on yrityksen tärkeintä pääomaa.
Ja 111 sun juttus ei voi pitää paikkaansa ja toinen juttu, ne palkasta maksamat verot ei oo sun rahaa vaan sen työntekijän.
Ja 111 sun juttus ei voi pitää paikkaansa ja toinen juttu, ne palkasta maksamat verot ei oo sun rahaa vaan sen työntekijän.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:22"]
.
Nämä asiat eivät ole koskaan mahtuneet oikeustajuuni, eivät silloinkaan kun olin itse palkkatyössä. En kokenut ansaitsevani palkkaa siltä ajalta kun makaan kotona sairaana enkä hyödytä työnantajaa millään tavalla. Enkä ajatellut, että olisi työnantajan asia maksaa minulle siitä, että jään kotiin hoitamaan omaa lastani!
[/quote]
Muistan vieläkin sen tunteen 15 vuotta sitten, kun olin ensimmäisessä vakituisemmassa työssäni ja siitä työstä kesälomalla. Oli omituinen fiilis, kun tilille tuli kesälomalla rahaa, ei pelkästään loma-ajan palkka vaan lisäksi toinen mokoma lomarahoja. Ja mä vaan makoilin kotona!
Tiesin kyllä, että työehtosopimuksen mukaan ne rahat kuuluivat minulle. Mutta se mun tunne oli se, etten kyllä ollut mitenkään niitä rahoja ansainnut. Olinhan jo talven mittaan saanut palkan tekemästäni työstä. Ikinä en palkkatyöurallani noihin rahoihin tottunut, vaan aina koin niistä hienoista huonoa omaatuntoa, ansaitsemattomista rahoista.
Nyt olen itsekin yrittäjänä, kuten olivat vanhempanikin. Kun ei ole sellaisessa maailmassa kasvanut, niin tuo palkkatyöjakso oli hämmentävää aikaa elämässäni. Rahaa tuli tasaisesti, vaikka en olisi tehnyt mitään sen eteen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:09"]
Sun ap pitäis nyt vaan tutustua katelaskentaan, so simple is that.
[/quote]
Millähän mekanismilla tämä katelaskentaan tutustuminen laskee tuotteitteni hinnan sellaiselle tasolle, että vaikkapa Hong Kongilainen asiakkaani laittaa tilauksen minulle eikä esimerkiksi italialaiselle kilpailijalleni? Kertoisitko tyhmälle yrittäjälle sen.
Vai opettiko äiti sinulle, että raha tulee seinästä? Että kunhan vain osaa laskea minkä verran sitä tarvitaan, niin kaikki on hyvin, kun sittenhän vaan otetaan sieltä seinästä se tarvittava summa?
[/quote]
Jos tilanne on tuo, niin se katelaskentataito olisi säästänyt yrittäjän epäonnistumiselta ja katkeroitumiselta ja energian olisi voinut käyttää johonkin oikeasti tuottavaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:41"]
Kuinkahan moni tiesi että esim. toiminimiyrittäjä kun palkkaa työntekijän niin työntekijän palkasta 30 % lasketaan veroa nostavaksi, vain 70 % on verovähennettävää. 30 % nostaa tulosta. Ihan perseestä.
[/quote]
Laitapas linkki siihen, missä näin sanotaan. Elinkeinotoiminnan harjoittajan veroilmoituksen täyttöoppaassa kehotetaan merkitsemään elinkeinotoiminnan kulujen kohdalle maksettujen palkkojen ja palkkioiden yhteismäärä, ja se lasketaan verovähennyskelpoisiin kuluihin kokonaan (toisin kuin esimerkiksi poistojen ja edustuskulujen kohdalla: niiden kohdalla merkitään ensin vasemmanpuoleiseen sarakkeeseen kokonaissumma ja sitten oikeanpuoleiseen sarakkeeseen vähennyskelpoinen osuus).
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:52"]
idiootti, se että sä et osaa laskea, että firmasi ei ole elinkelpoinen ei tee musta tyhmää. Äiti ei opettanut, teen laskelmia ihan työkseni. Myös urakoiden tarjouslaskelmia ja otan aina huomioon kaikki palkan sivululut, koska me emme tee työtä joka ei kannata. Toisin sanoen emme lainaa sukulaisilta palkkarahoja ja kitise työelämän pelisäännöistä täällä. Säännöistä jotka sulla olisi pitänyt olla tiedossasi jo ennen yrityksesi perustamista. Jos italialainen vie sulta jo sun valmiiksi päin helvettiä lasketut keikat niin sä et osaa käyttää sitäkään yhtä kilpailuvalttia mikä erottaa italialaisen ja suomalaisen.
[/quote]
Minä en ole tämä kirjoittaja, joka sinun mukaasi ei osaa laskea. Jos kannattavuus riippuisikin laskutaidosta, asiani olisivat vallan loistavasti!
Se vaan, että mikään määrä laskutaitoa ei saa asiakasta haluamaan tuotteitani, jos ne maksavat enemmän kuin kilpailijan tuotteet. Vai kun sinä käyt ostamassa vaikkapa uuden taulutelevision, kysytkö myyjältä kumman valmistajan johto osaa paremmin laskea?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:48"]
Entäs jos yrityksellä on huonot ajat eikä ole yhtään ylimääräistä, jota laittaa sivuun? Sitä vain painaa hulluna töitä ja toivoo että kauppa rupeaa vetämään paremmin ennen kuin lomarahat menevät maksuun. Ja jos niin ei käy, niin oikeasti voi olla että lomarahoista tulee ihan kohtuuton kustannus. Ja toki se tuntuu kurjalle varsinkin kun yrittäjälle itselleen ei jää edes normipalkkaa, lomarahoista puhumattakaan.
[/quote]
Onko se työntekijöiden vika?
[/quote]
Ei ole työntekijöiden vika suoraan, vaan valtion ja etenkin ay-liikkeen vika. Työntekijöiden pitämisen kustannustaso nyt vain ei voi olla ihan mitä sattuu. Jokainen euro vaikuttaa joko hintoihin tai katteeseen. Jos hinnat ovat niin korkealla että kauppa uhkaa hyytyä, kustannukset täytyy ottaa katteesta. Siinä taas voi käydä niin, että jäljelle jäävällä katteella ei enää rahoiteta toiminnan kuluja.
Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että raha palkkoihin ja niihin sivukuluihin ei putoa taivaasta? Sillä on todella paljon väliä, millä tasolla nuo ovat. Ja oikea vastaus ei ole se, että kannattamaton yritys tulee vain lopettaa. On olemassa piste, jonka jälkeen työntekijöistä tulevat kulut ovat niin korkeita, että sillä kustannustasolla maassa ei ole mahdollista olla riittävää määrää kannattavia yrityksiä. Meillä tuo piste on jo ohitettu ja nyt pitäisi mennä sen verran takaisin päin, että saamme kansantalouden rattaat taas pyörimään. Keneltäkään ei varmaan ole mennyt ohi se, että meillä on tällä hetkellä järkyttävän paljon enemmän menoja kuin tuloja. Kannustakaa nyt siis ihmeessä vielä useampia yrityksiä laittamaan lappuja luukulle!
Ilman yrityksiä ei ole työpaikkoja eikä lomia.
[/quote]
ilman riittäviä palkkoja ei yhteiskunta pyöri! Kannustan jokaista tuottamatonta firmaa pistämään lapun luukulle, ilman muuta. Yrittäjyydellä ja työllä on merkitystä vain , jos ne pystyvät tuottamaan rahaa/hyvinvointia kiertoon! Ei kannata pitää pystyssä yritystä, joka ei pysty elättämään edes omistajaansa... Sen lisäksi, jos yritys maksaa liian pieniä palkkoja tai kiertää yhteisöveroja, se syö omaa elinkelpoisuuttaan, koska yritys ei voi menestyä yhteiskunnassa, missä ei kansalaisilla ole ostovoimaa!
Mikä tahansa yritys ei tuota kansakunnalle lisää tulopuolta, ikävä kyllä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:22"]
.
Nämä asiat eivät ole koskaan mahtuneet oikeustajuuni, eivät silloinkaan kun olin itse palkkatyössä. En kokenut ansaitsevani palkkaa siltä ajalta kun makaan kotona sairaana enkä hyödytä työnantajaa millään tavalla. Enkä ajatellut, että olisi työnantajan asia maksaa minulle siitä, että jään kotiin hoitamaan omaa lastani!
[/quote]
Muistan vieläkin sen tunteen 15 vuotta sitten, kun olin ensimmäisessä vakituisemmassa työssäni ja siitä työstä kesälomalla. Oli omituinen fiilis, kun tilille tuli kesälomalla rahaa, ei pelkästään loma-ajan palkka vaan lisäksi toinen mokoma lomarahoja. Ja mä vaan makoilin kotona!
Tiesin kyllä, että työehtosopimuksen mukaan ne rahat kuuluivat minulle. Mutta se mun tunne oli se, etten kyllä ollut mitenkään niitä rahoja ansainnut. Olinhan jo talven mittaan saanut palkan tekemästäni työstä. Ikinä en palkkatyöurallani noihin rahoihin tottunut, vaan aina koin niistä hienoista huonoa omaatuntoa, ansaitsemattomista rahoista.
Nyt olen itsekin yrittäjänä, kuten olivat vanhempanikin. Kun ei ole sellaisessa maailmassa kasvanut, niin tuo palkkatyöjakso oli hämmentävää aikaa elämässäni. Rahaa tuli tasaisesti, vaikka en olisi tehnyt mitään sen eteen.
[/quote]
Hyvin kuvailtu, ihan samanlainen tunne oli minullakin. Näitä lomapalkkoja ja lomarahoja nostavat ihmiset elävät ihan erilaisessa todellisuudessa kuin itse elän. En koskaan ehtinyt tottua lomarahojen saamiseen, ehkä niin olisi käynyt jos olisin jatkanut palkkatöissä vuosikymmeniä.
Ihan samanlaista etääntymistä tosiasioista sekin on kuin tämä, että suuryritysten omistajat voivat helpommin riistää työntekijöitä, koska eivät koskaan kohtaa näitä silmästä silmään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]
Minä "palkkaan" vain freelancereita, koska sivukulut ja työnantajan maksettavaksi lankeavat yllätyserät (mm. äitiysloma) ovat liian suuria. Kysykääpä ketjuun kirjoittaneet meidän freelancereiltamme, olisiko yritykseni heidän mielestään parempi lopettaa kun se ei tuota tarpeeksi. Luulenpa, että jos he istuisivat mieluummin kotona työttöminä, he tekisivät jo niin.
[/quote]
Olen tosi väsynyt naukuviin yrittäjiin, jotka kuvittelevat olevansa hyväntekijöitä. Työntekijät tuovat yrittäjälle rahaa. Ei kukaan palkkaa työntekijöitä hyvän hyvyyttään, ellei tekijöille ole tarvetta, ellei selviydy töistä yksin.
Onneksi tilinpäätöstiedot ovat julkisia, niin työnantaja ei pysty fuulaamaan alaisiaan kannattavuusasioilla. Sieltä voi itse katsoa, mitä jää viivan alle :)
[/quote]Se mitä jää viivan alle ei tarkoita että olisi oikeaa tulosta, tulosta kun on esim. myymättömät tavarat eli varastonarvo. Harmi kun ihmiset ei tiedä edes perusteita ja luulevat hyvän tuloksen omaavan yrityksen olevan toimiva. Minunkin yrityksessä tulos on 100 000e, liikevaihto useamman 100 000 e mutta yhtään en vielä näin alussa pysty palkkaa nostamaan.
[/quote]
Tokihan minä tuon ymmärrän. Mutta esim. konsulttipalveluja myyvissä yrityksissä mitään varastoja ei ole.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Laitapas linkki siihen, missä näin sanotaan. Elinkeinotoiminnan harjoittajan veroilmoituksen täyttöoppaassa kehotetaan merkitsemään elinkeinotoiminnan kulujen kohdalle maksettujen palkkojen ja palkkioiden yhteismäärä, ja se lasketaan verovähennyskelpoisiin kuluihin kokonaan (toisin kuin esimerkiksi poistojen ja edustuskulujen kohdalla: niiden kohdalla merkitään ensin vasemmanpuoleiseen sarakkeeseen kokonaissumma ja sitten oikeanpuoleiseen sarakkeeseen vähennyskelpoinen osuus).
[/quote]
No niin, tajusinkin, mitä tarkoitat. http://www.yrittajat.fi/fi-FI/verotjarahat/verotus/elinkeinonharjoittajanverotus/
30 % vuoden aikana maksetuista palkoista lasketaan tosiaan toiminimen nettovarallisuuteen. Sitä ei lisätä suoraan yrityksen verotettavaan tulokseen eikä se nosta yrittäjän maksaman ansiotuloveron määrää. Sen sijaan se vaikuttaa pääomatuloveroon. Pääomatuloveroa ei kuitenkaan suinkaan makseta koko nettovarallisuudesta, vaan ainoastaan 20 %:n vuotuisesta tuotosta - siis pääomatuloveroa maksetaan vain 6 %:sta maksetuista palkoista. Lisäksi on otettava huomioon, että yrittäjä voi myöskin valita, että pääomatuloveroa makseta vain 10 %:n tuotosta tai ettei sitä makseta ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 11:04"]
ilman riittäviä palkkoja ei yhteiskunta pyöri! Kannustan jokaista tuottamatonta firmaa pistämään lapun luukulle, ilman muuta. Yrittäjyydellä ja työllä on merkitystä vain , jos ne pystyvät tuottamaan rahaa/hyvinvointia kiertoon! Ei kannata pitää pystyssä yritystä, joka ei pysty elättämään edes omistajaansa... Sen lisäksi, jos yritys maksaa liian pieniä palkkoja tai kiertää yhteisöveroja, se syö omaa elinkelpoisuuttaan, koska yritys ei voi menestyä yhteiskunnassa, missä ei kansalaisilla ole ostovoimaa!
Mikä tahansa yritys ei tuota kansakunnalle lisää tulopuolta, ikävä kyllä.
[/quote]
No nyt tarvittaisiin kyllä sitä paljon puhuttua laskutaitoa.
Tiesitkö, että Suomessa on jo 600 000 työtöntä ja tempputyöllistettyä (joka on sama asia)? Sitä en osaa suoralta kädeltä sanoa, kuinka monta yritystä taistelee kannattavuusrajalla sivukulujen takia, mutta sen luvun täytyy olla suuri. Haluaisit siis, että kaikki näiden yritysten omistajat ja työntekijät siirtyisivät työttömiksi nostamaan korvauksia joka kuukausi?
Mietipä nyt oikeasti mitä toivot.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:44"]
Palkkasin työntekijän loppuvuodesta, isompi osa meni kuluihin ja veroihin kuin mitä maksoin työntekijän tilille, oikeen paljon suurempi osa kuukauden työntekijän kulusta meni sivukuluihin. Olisi kiva maksaa palkkana eikä veroja ja eläkemaksuja satojasatoja euroja kuukaudessa.
[/quote]
Sama kai se on, maksatko osan suoraan veroina ja osan palkkana vai kaiken palkkana, jos summa on sama. Kummallista mielikuvafiilistelyä. Mutta toisaalta kaikki kunnia yhdelle entiselle työnantajalle, joka maksoi hyvää palkkaa alaisilleen, koska omien sanojensa mukaan maksoi mieluumin palkkaa kuin veroja liikevoitosta ;-)
Eniten yrittäjyydessä ja nimenomaan toiminimiyrittäjyydessä harmittaa se että veroja joutuu maksaamaan siitä jos ei saa tavaraa tarpeeksi myydyksi, eli varastonarvo esim. on verotettavaa. Minulla tuli 6000€ verot maksettavaksi kun en ollut tarpeeksi saanut myytyä. En ollut ko. vuodelta pystynyt maksamaan yhtään palkaa itselleni (enkä kellekkään). Toinen paska on siinä että jos haluaisi kotihoidontuen lisää niin sekin katsotaan firman tuloksesta joka on ihan mielettömän hyvä tuon varastoarvon takia eli sen takia ettei firma ole myynyt tarpeeksi. Jos taas minulla olisi osakeyhtiö niin saisin täydet lisät koska en nosta palkkaa, osakeyhtiössä ei haittaa vaikka tulos olisi miljardin, silti saisi kelasta hoitolisää jos palkkaa ei nosta (tai ei nosta paljoa).