Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni poistaa nykyään kaikki sometilit?

Vierailija
30.11.2020 |

Mistä johtuu?

Kommentit (286)

Vierailija
61/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se oli tietyn elämänvaiheen juttu (alle kolmikymppisenä). Silloin piti raportoida someen kaikki reissut ja muut menot, "kun muutkin teki niin". Sitten tuli järki päähän ja alkoi olla noloa ja lapsellista se jatkuva postailu, selfiet ym.

Vierailija
62/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni maku somen pinnallisuuteen. Lisäksi siellä kuka vain voi kytätä sinua. Aina löytyy keino urkkia jotain kanavaasi tms tietoja. Ahdistavaa olla niin saatavilla joka paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi huvittaa se pinnallisuus myöskin. Selfieiden otto alkoi jopa huvittaa. Oma pärstänkuvailu ja kropan poseerauskuvat.. hahaha ei enää kiitos. Mitä perhekin ajatteli?

Vierailija
64/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on lantaa. Oliko muuta kysyttävää?

Siellä voi pitää yhteyttä tärkeisiin ihmisiin ja kertoa elämästään

Aivan.

Puhelinmyyjä haluaa pitää yhteyttä mahdollisimman moniin ihmisiin ja sen vuoksi monet

ihmiset hankkivat markkinointikiellon.

Mielenkiintoinen lausemuoto: Kertoa elämästään. 

Tärkeintä ei ole kysyä kuulumisia vaan kertoa itsestään.

Mutta, niinhän se tuntuu nykyään menevänkin.

Vähän huono vertauskuva, tuo sopii vain niihin jotka yrittävät somessa jotain markkinointia.

Ja totta kai omassa päivityksessä kertoo itsestään, mutta samalla seuraa kaverien kuulumisia heidän seinältään.

Ei minun mielestä. Osa ihmisistä on niitä, joiden tarve on ihan kokoajan kuulumisten varjolla tyrkytettävä sitä omaa elämäänsä. Siis tyyli on se "mitä sulle kuuluu" ja ennenkuin toinen ehtii vastata mitään, niin aletaan kertomaan omasta elämästä ja tapahtumista. Niinkuin tuolla aloituskysymyksellä saataisiin toinen kuuntelemaan.

Siksi pidän tuota puhelinmyyjävertausta sopivana.

Somessa siis ei oikeastaan keskustella vaan se toinen osapuoli on vain siksi, että toinen saa kertoa koko ajan omista tapahtumista.

Siiten kun sieltä katoaa, niin vedetään herne nenään.

Mutta mikä ero siinä on livenä tapaamiseen? Mulla on ollut useitakin kavereita, jotka kysyvät "Mitä kuuluu" ja heistä selvästi näkyy, etteivät kuuntele, vaan odottavat kieli pitkällä omaa vuoroaan, että saavat kertoa omat kuulumisensa ja alkaa vatvoa niitä omia juttujaan.

Joskus kokeilin sellaista, etten kertonut itsestäni kaverille mitään, odotin vain että hän kysyisi mitä kuuluu. Juteltiin kaksi tuntia, eikä kysynyt kertaakaan. Selitti vain omia kuulumisiaan ja hienoa uutta harrastustaan. Tuli vähän sellainen olo, että olen vain yksi kavereista, joille hän kertoo ne samat kuulumiset yksinpuheluna.

No some tavoittaa vaikka olisi toisella puolen maapalloa. Ja esim facessahan näkee, jos on kaveri, että on paikalla. Eli koskaan ei voi mennä vain lukemaan esim. harrasteryhmiä. (jotka on sitten ainoa asia, miksi enää on tili)

Ihan yhtä rasittaviahan nuo ovat livenä. Minullakin pari kaveria, joille tuntuu olevan jonkinmoisena psykiatrina. Ei minua se häiritse, että eivät kysele kuulumisia, vaan se, että on oppinut olemaan omissa oloissaan ihan itsekseen.

vähän huonosti selitetty, mutta toivottavasti löysit "pointin".

Tottahan tuo on

Vierailija
65/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka olisi poistanut sometilit. Mutta ap, miksi sinulla on taas tämä vaihe päällä? Yrititkö jälleen kerran saada tykkäyksiä jollekin postauksellesi eikä niitä tullut, joten aloit massapommittaa esiintyen useina eri kirjoittajina ja kuvittelet, että nyt muutkin alkavat poistella sometilejä? Eikö se ole pikkuisen lapsellista? En tiedä paljonko suomalaisia on Facen tai Instan käyttäjinä, mutta uskallan väittää, ettei yksikään meistä edes harkitse somen poistamista sinun joka iltaisen spämmäämisesi takia.

Yppdolla on taas hauskaa kun se katsoo kuinka samasta IP-osoitteesta pukkaa viestejä "eri kirjoittajina" :-D

Vierailija
66/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vastaus: Kyllästyminen. Olin jo pitkään että poistin tilin ja tein toisen tilin tyyliin Matti Annikki ilman että hyväksyin tai pyysin kaveriksi ketään, tällä tilillä ryhmissä. Loppujen lopuksi totesin, että leivontaohjeita, lintukuvia yms. löytyy tarpeeksi muutenkin. Facebookissa saavat ihmiset aikaan riitaa kaikesta, ihan kaikesta. En jaksanut enää. Whatsapp  mulla on, se on kätevämpi lähettää viestejä ja kuvia, mutta ihan vain lähipiirin kesken. 

Vierailija
67/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook oli pelkkiä uutislinkkejä ja katkerien sukulaisten päivityksiä täynnä. Tuntui vaivaannuttavalta katsella niitä kun en oikeassa elämässä edes nähnyt tai pitänyt yhteyttä, mutta saman sukunimen takia algoritmi ampui aina näiden päivitykset esiin. En myöskään halunnut piilottaa päivityksiä koska siitäkin olisi tullut huono omatunto, tuntui siltä että olisi ollut velvollisuus aina välillä reagoida jotain johonkin. 

Instaan en koskaan lisännyt mitään ja tuntuu muutenkin typerältä että teini-iän ylittäneet kerjäävät siellä huomiota nassukuvillaan, pyllykuvillaan ja ruoka- ja viinilasikuvillaan. En käyttänyt eikä kiinnostanut selata kyseistä appia niin samalla poistin senkin. 

Vierailija
68/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oikea elämä kiinnostaa somea enemmän. Koska se vie aikaa, ja somen tuijotus on kuin heittäisi rahaa roskiin, käytän aikana mielummin tehokkaammin. Aikaa vapautuu enemmän lapsen kanssa olemiseen, palautumiseen, liikuntaan, ruuanlaittoon ja leipomiseen, jne. jne. 

Vierailija
69/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään, joka olisi poistanut sometilit. Mutta ap, miksi sinulla on taas tämä vaihe päällä? Yrititkö jälleen kerran saada tykkäyksiä jollekin postauksellesi eikä niitä tullut, joten aloit massapommittaa esiintyen useina eri kirjoittajina ja kuvittelet, että nyt muutkin alkavat poistella sometilejä? Eikö se ole pikkuisen lapsellista? En tiedä paljonko suomalaisia on Facen tai Instan käyttäjinä, mutta uskallan väittää, ettei yksikään meistä edes harkitse somen poistamista sinun joka iltaisen spämmäämisesi takia.

Yppdolla on taas hauskaa kun se katsoo kuinka samasta IP-osoitteesta pukkaa viestejä "eri kirjoittajina" :-D

No sitten täällä on ainakin kolme henkilöä kirjoittamassa. Sinä, minä ja Ap.

Minä kirjoitin ainakin tuosta SM-runkkaajasta ja puhelinmyyjästä.

Se että et tunne ketään tilinpoistajaa, ei kerro oikeastaan muista kuin sinun tuttavista.

Vierailija
70/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa, pinnallista höpinää. Ei kiinnosta enää. Tämä korona-aika on avannut silmäni; en kaipaa mitään pintaliitosontaa. Vietän aikani oikeassa elämässä mieluummin, kuin somen valhemaailmassa.

Vierailija
71/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveys kohenee, kun kaikki se kohina katoaa. Oikeasti, mitä vähemmän somea, sen onnellisempi olen. :)

Vierailija
72/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska oikea elämä kiinnostaa somea enemmän. Koska se vie aikaa, ja somen tuijotus on kuin heittäisi rahaa roskiin, käytän aikana mielummin tehokkaammin. Aikaa vapautuu enemmän lapsen kanssa olemiseen, palautumiseen, liikuntaan, ruuanlaittoon ja leipomiseen, jne. jne. 

Enpä jaksa toistella kaikkia entisiä kommenttejani, mutta itselläni aikaa vapautuu nimenomaan FB:n ansiosta. Saan samasta paikasta lähes kaiken tarvitsemani tiedon yhdellä istumalla eikä tarvitse googletella eri sivustoille; lähikaupan tarjoukset ja kirjaston aukiolon poikkeusaikana; jouluruokavinkkejä ja ohjeita jos en jotain kohtaa reseptistä ymmärrä; tietoa, ideoita, inspiraatiota... Sen sijaan että tänäänkin olisin lähtenyt googlaamaan tietoja eräästä luontoon liittyvästä asiasta, joka ihmetytti, tiesin että fb-kontakteissani on nimenomaan kyseisen asian harrastajia joten sisälle tultuani heitin kysymyksen ja tägäsin heistä pari ja sain vastauksen sillä aikaa kun laitoin itselleni välipalaa.

Mutta jokainen tekee elämästään niin hankalaa kuin haluaa ;-)

Vierailija
73/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa, pinnallista höpinää. Ei kiinnosta enää. Tämä korona-aika on avannut silmäni; en kaipaa mitään pintaliitosontaa. Vietän aikani oikeassa elämässä mieluummin, kuin somen valhemaailmassa.

Mutta jos Face on pinnallista, niin Linkedin on todellinen "keisarin uudet vaatteet".

Ainakin jos piirit ovat hiemankaan "korkeakoulutetummat"

Vierailija
74/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vauvapalstalla ei tarvitse tiliä.

Vierailija
75/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt juuri olet somen valhemaailmassa.

Vierailija
76/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi aiheuttaa liikaa päänvaivaa. Alun spontaanius ja riemu vaihtui pähkäilyyn ja ahdistukseen. Mitä isommaksi kaveripiiri tuli, sitä enemmän joutui miettimään päivityksiään ja kohderyhmää ja kenelle haluan tämän näkyvän. Myös lupien pyytely kuvien julkaisuun alkoi rasittaa, koska eihän toisista saa julkaista kuvia ilman lupaa ja lasten kuvien julkaisu alkoi mietityttää. Alkoi myös stressata pakkotykkäilyt ja pakolliset syntymäpäiväonnittelut jne. En tosin poistanut tiliä kokonaan, vaikka en vuosiin ole sinne postannutkaan, ja seurannut lähinnä ryhmiä.

Vierailija
77/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että eräs ärsyttävä entinen kaverini stalkkeroi minua, pidän myöskin yksityisyydestä.

Vierailija
78/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta vuotta jaksaa käyttää aikaansa siihen, että katselee kuvia tuttujen ja semivieraiden naamoista puhelinkameran selfie-linssin ja filtterien läpi, kuvia etelänlomilta ja ravintolaillallisilta, joilla et itse ole ollut mukana? Onhan se nyt aika outoa, kun asiaa ajattelee. Saati että itse postaisi näitä jonnekin.

Lapsena en keksinyt mitään tylsempää kuin sukulaisten ja tuttavien matkakuvien katselu. Silloin oli niitä jotain dia-projektoreita ja kuvia katseltiin yhdessä. Kuva-albumeita oli myös. 80-90 -lukua. Olen huomannut saman tylsistymisen some-kuvien suhteen: ne on aina jotenkin samankaltaisia, niissä on samat asiat ja jutut toistuu.

Vierailija
79/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kavereita joten en tee somella mitään. Tai no on kaksi, mutta heillä ei ole mitään some-tilejä, joten mitään käyttöä ei mulla Facebookille tai instagramille ole. LinkedIn -tili löytyy, se toimii portfoliona ja sitä kautta olen saanut viimeiset kolme työpaikkaa. Mitään henkilökohtaista työasioiden ulkopuolelta en sinne tietenkään postaa.

Vierailija
80/286 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on lantaa. Oliko muuta kysyttävää?

Siellä voi pitää yhteyttä tärkeisiin ihmisiin ja kertoa elämästään

Saman voi tehdä kasvotusten, soittamalla tai vaikka lähetämällä kirjeen.

Mitä aloittajan kysymykseen tulee, ne, joilta olen asiaa kysynyt on sanoneet, että some syö liikaa aikaa, eikä siitä saa mitään vastineeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi