Miksi niin moni poistaa nykyään kaikki sometilit?
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin työhaastattelussa, ettei minulla ole sometilejä koska hoidan sosiaalisen puolen ihan puhelimella, sähköpostilla, postilla, tapaamisella tai virtuaalisesti. Huomasin, että rekrytoija ei pitänyt vastauksestani.
Pidin muutenkin outona sitä, että rekrytoija olisi halunnut nähdä työnhakijan sometilit.
mikä työ oli kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin työhaastattelussa, ettei minulla ole sometilejä koska hoidan sosiaalisen puolen ihan puhelimella, sähköpostilla, postilla, tapaamisella tai virtuaalisesti. Huomasin, että rekrytoija ei pitänyt vastauksestani.
Pidin muutenkin outona sitä, että rekrytoija olisi halunnut nähdä työnhakijan sometilit.
Tästä olen myös minä ihmeissäni, että rekrytoijat kyylävät sometilejä. Minulla ei niitä enää ole mutta kun oli niin olivat kaikki yksityisinä, eli ei siellä päässyt mun tylsää seinää lukemaan ellei kuulunut hyväksyttyihin ihmisiin, jopa kaverilistani oli salainen juuri kyttääjien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somen poistaa sellaiset jotka ei osaa hallita some-käyttöään tai tuntevat jotenkin ylisuuria paineita olla aktiivinen siellä.
Eli periaatteessa somesta poistuminen on heikkous jota yritetän selitellä tekosyinä vakoilu, muiden käytös ja mitä nyt keksitäänkään.
Tosiasiassa ei ole pakko seurata ketään vaan ne voi piilottaa, FB ei vakoile sen enempää kuin muut alustat, somessa ei ole pakko käydä joka päivä eikä tarvi tuntea paineita tehdä mitään siellä. Eli somesta ei ole haittaa ellei itse tee siitä haitan itselleen. Päinvastoin, somesta on lähinnä hyötyä kun silloin tällöin tarvii, esim haluaa pitää yhteyttä tai käyttää some-ryhmiä.
Itse en ainakaan keksi miksi minun pitäisi poistaa somen. Varmaan sen takia että osaan hallita some-käyttöni enkä ota siitä paineita.
Ne jotka poistaneet somen, yleensä pitävät siitä kovaa ääntä. Tämä kertoo heidän epävarmuudestaan, FOMO, eli fear of missing out, ja toivoisivat muidenkin poistuvan.
Veit sanat suustani. Lisäyksenä vielä että sinne voi ihan itse valita mitä jakaa jos pelkää vakoilua. Tuskin Google tai FB tekee mitään minun lomakuvalla tai syntymäpäivällä. En laita someen mitään sellaista minkä en haluaisi palajstuvan, tavallaan käytän profiilejani kuin olisivat julkisia, vaikka ovat vain kavereille näkyviä.
Vakoilusta vielä, huvittavinta on kun joku poistaa FBn "vakoilun" takia mutta käyttää edelleen googlen palveluja :) Sehän ei vakoile, ei....
Ok sitten, poistin kyllä sometilini mutten kertonut siitä kuin puolisolleni ja siskolleni, yksi kaveri kyseli perään. En edes jakanut siellä kuin muutamaa luontokuvaa ja käsitöitäni, enkä ajatellut mitään vakoilua. Pidin sitä vaan yksinkertaisesti turhana.
Meillä ei kummallakaan miehen kanssa ole sometilejä enää ollut aikoihin. Mies on it-alalla töissä. ei missään työssä vaadita sometilejä. Mun mies haastattelee jatkuvasti uusia työntekijöitä eikä kysele sometilien perään. Oletus on että aika menee työaikana töitä tehden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somen poistaa sellaiset jotka ei osaa hallita some-käyttöään tai tuntevat jotenkin ylisuuria paineita olla aktiivinen siellä.
Eli periaatteessa somesta poistuminen on heikkous jota yritetän selitellä tekosyinä vakoilu, muiden käytös ja mitä nyt keksitäänkään.
Tosiasiassa ei ole pakko seurata ketään vaan ne voi piilottaa, FB ei vakoile sen enempää kuin muut alustat, somessa ei ole pakko käydä joka päivä eikä tarvi tuntea paineita tehdä mitään siellä. Eli somesta ei ole haittaa ellei itse tee siitä haitan itselleen. Päinvastoin, somesta on lähinnä hyötyä kun silloin tällöin tarvii, esim haluaa pitää yhteyttä tai käyttää some-ryhmiä.
Itse en ainakaan keksi miksi minun pitäisi poistaa somen. Varmaan sen takia että osaan hallita some-käyttöni enkä ota siitä paineita.
Ne jotka poistaneet somen, yleensä pitävät siitä kovaa ääntä. Tämä kertoo heidän epävarmuudestaan, FOMO, eli fear of missing out, ja toivoisivat muidenkin poistuvan.
Entä sitten? Jos somesta ei saa elämäänsä mitään positiivista, miksi sitä pitäisi käyttää?
Samaa ihmettelen. Miksi väen vängällä pitäisi siellä olla? Pelkääkö nää väkisinvänkyttäjät, ettei kukaan enää ole yleisönä niiden naama- ja perskuville, etelänmatkakuville ja ruoka-annoskuville? Vai mitä ne pelkää, kun pitää yrittää käännyttää takas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some on lantaa. Oliko muuta kysyttävää?
Siellä voi pitää yhteyttä tärkeisiin ihmisiin ja kertoa elämästään
Ei minulla ole tärkeitä ihmisiä joihin pitää yhteyttä somessa.
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi aiheuttaa liikaa päänvaivaa. Alun spontaanius ja riemu vaihtui pähkäilyyn ja ahdistukseen. Mitä isommaksi kaveripiiri tuli, sitä enemmän joutui miettimään päivityksiään ja kohderyhmää ja kenelle haluan tämän näkyvän. Myös lupien pyytely kuvien julkaisuun alkoi rasittaa, koska eihän toisista saa julkaista kuvia ilman lupaa ja lasten kuvien julkaisu alkoi mietityttää. Alkoi myös stressata pakkotykkäilyt ja pakolliset syntymäpäiväonnittelut jne. En tosin poistanut tiliä kokonaan, vaikka en vuosiin ole sinne postannutkaan, ja seurannut lähinnä ryhmiä.
En ymmärrä, en kerta kaikkiaan ymmärrä. Ihan itse tehtyjä ongelmia. Minun ei tulisi mieleenkään julkaista lasten kuvia, vaikka sellaisia olisi. En ylipäänsä julkaise kuvia ihmisistä. Minut saa tägätä, jos on esim. joku työyhteisön virkistyspäivässä otettu kuva, mutta somessa ei ole yhtään itse postaamaani kuvaa esimerkiksi puolisostani ja minusta. En koe mitään tarvetta kertoa siihen. Profiilikuvaani vaihdan ehkä parin vuoden välein.
Harrastuksistani postailen kuvia, koska kaksi harrastustani liittyy nimenomaan kädentaitoihin ja siihen, että jaetaan onnistumisia ja inspiraatiota. En itse esiinny niissä kuvissa. Tällä hetkellä suosituin postaukseni näyttää saaneen 92 tykkäystä. Ei siis kannata lopettaa päivätyötään ryhtyäkseen some-vaikuttajaksi sen harrastuksen piirissä :DDD
En koskaan pakkotykkäile. Tykkään vain, jos kuva tai kommentti on tykkäämisen arvoinen. En onnittelue syntymäpäivinä. En ole koskaan kokenut, että pitäisi.
Minulle some on kontaktiverkosto ja tiedon lähde. En ymmärrä, miksi siitä pitäisi ottaa stressiä. Enkä ymmärrä mitä hienoa olisi luopua somesta mutta tuhlata aikaansa tällä palstalla, missä ei opi mitään, ei saa mitään hyödyllistä tietoa esim. niistä paikallisen kirjaston aukioloajoista tai siitä että tämän kaupungin liikuntatilat on taas suljettu. Luopuisin ehdottomasti mieluummin tästä kuin FB:sta ja vastaavista, jos pitäisi valita.
No kuten sanottua, some sopii JOILLEKIN. Ei kuitenkaan saa vaatia kaikkien olevan sinne sopivia ihmisiä, ei vaikka se kuinka on "nykyaikaa". Ja ihmisten sosiaaliset taidot ja stressinsietokyky on erilainen. Se ettet juuri sinä ymmärrä miksi joku ottaa stressiä somesta ei tarkoita etteikö sellaista ilmiötä olisi olemassakaan, tai että somesta stressaavissa ihmisissä olisi joku vika, josta pitäisi mennä terapiaan.
"Enkä ymmärrä mitä hienoa olisi luopua somesta mutta tuhlata aikaansa tällä palstalla, missä ei opi mitään, ei saa mitään hyödyllistä tietoa". Olet kuitenkin itsekin täällä? Mitä saat täältä? Ja mä koen kyllä oppineeni ihmisyydestä paljon enemmän anonyyminä kuin somessa, vaikka myönnän saaneeni herättäviä kokemuksia ja hienoja elämyksiä myös somessa. Anonyymien kommentointipalstojen hienous on siinä ettei tarvitse esittää muuta kuin on. Saa sanoa täsmälleen sen mitä haluaa miettimättä mitä tutut ajattelee.
Otan mieluumin vastaan kaiken sen ihmismielen raakuuden kuin kaiken sen teeskentelyn, mitä some pakostakin pitää sisällään.
Elämä normalisoituu ilman sometilejä. Yhtäkkiä aikaa tuntuu olevan paljon enemmän. Pidän yhteyttä niihin ihmisiin joihin haluan puhelimella tai sähköpostilla. Ja niihin ihmisiin tulee todellakin keskityttyä paremmin joihin haluaa kun ei ole somea. Some on nyt vuosia ollut sellainen paikka jossa ne joilla sosiaalista elämää ei muuten ole, ovat voineet sitä siellä feikata. Tuntuu niin ihanalta etten tiedä esim. yhtään mitään siitä mitä jollekin tuntemattomalle bloggaajalle ja hänen kersoilleen kuuluu. En ymmärrä miten joskus muutama vuosi sitten suorastaan koukkuunnuin blogeihin, feissiin ja mitä kaikkia näitä nyt on. Joskus kun tässä välissä olen käynyt katsomassa niin ei tosiaan kiinnosta enää. Tuntuu jotenkin vaan törkeältä miten jotkut vuodattavat oman ja perheen asioita isolle määrälle ihmisiä. Säännöllisesti.
Nuoret ymmärrän, mutta yli kolmekymppiselle some on täysin tarpeetonta aikasyöppö pasgaa.
Kaikki kaverit luulee etten ole enää missään sosiaalisessa mediassa. Todellisuudessa seuraan esimerkiksi Instassa feikkinimellä kymmeniä eri tilejä, joista saan inspiraatiota harrastuksiin, sisustukseen, vaatteisiin ym. En vaan tykkää siitä keskinäisestä runkkuringistä ja huomionhakukanavasta, millainen sosiaalinen media tavisten kanssa pahimmillaan on. Tuntemattomien tileille voi antaa tykkäyksiä silloin kun oikeasti tykkää (ja haluaa lisää sellaista feediinsa) ja pudottaa seuratuista ilman mitään draamaa. Suosittelen.
Vastaamon asiakkaita. Tietomurto oli niin massiivinen. (sivusta)
Oletko huomannut, ap, että nämä avautumisesti osuvat aina täysikuun aikoihin? ;-)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ymmärrän, mutta yli kolmekymppiselle some on täysin tarpeetonta aikasyöppö pasgaa.
Nuorten nimenomaan PITÄISI PYSYÄ POISSA somesta koska heillä ei vielä arviointikyky riitä siihen, mitä kaikkea sinne kannattaa avautua. Mutta joo, ymmärrän hyvin että juuri nuoret siitä kiinnostuvat juurikin edellämainitusta syystä. Ja nuorena on erittäin vahva tarve hakea hyväksyntää muilta nuorilta ja ylipäätään tehdä olemassaolonsa näkyväksi. Tulla nähdyksi ja kuulluksi.
Nuoret eivät vielä ymmärrä sitä, että todellista vapautta on olla mahdollisimman näkymätön ja huomaamaton. Olen kiitollinen ettei mun nuoruudessani ollut vielä mitään somea koska olisin takuulla munanut itseni siellä täysin. Hyvä kun uskallan ees kuunnella vanhoja c-kasetteja joissa kavereideni kanssa mölistiin jotain ja kaikki vanhat kirjeet ja päiväkirjatkin on niin hirveetä luettavaa, että ne varmaan pitää jossain vaiheessa polttaa, ettei kukaan niitä löydä kun musta aika jättää.
Olin someriippuvainen. Poistin lopulta kaikki tilini, kyllästyin päivittelemään mukamas upeaa elämääni, joka oli kaukana totuudesta muiden tykkäyksien toivossa. Tajusin ettei someystäväni pitäneet minuun mitään yhteyttä enää pitkiin aikoihin. Olin vain jokin ihmeellinen somehahmo, jolla aina meni mukamas hienosti. Some on vanha juttu jo, sen kulta-aika meni muutama vuosi takaperin. tapaan ihmisiä mieluummin livenä, eikä itsetuntontoni rakennu enää somen varaan. Vapauttava tunne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaverit luulee etten ole enää missään sosiaalisessa mediassa. Todellisuudessa seuraan esimerkiksi Instassa feikkinimellä kymmeniä eri tilejä, joista saan inspiraatiota harrastuksiin, sisustukseen, vaatteisiin ym. En vaan tykkää siitä keskinäisestä runkkuringistä ja huomionhakukanavasta, millainen sosiaalinen media tavisten kanssa pahimmillaan on. Tuntemattomien tileille voi antaa tykkäyksiä silloin kun oikeasti tykkää (ja haluaa lisää sellaista feediinsa) ja pudottaa seuratuista ilman mitään draamaa. Suosittelen.
Silloin kun mulla meni kuppi täysin nurin somen suhteen, mä itse asiassa harkitsin just tuota. Että meen vaan feikkitilillä stalkkimaan muita niin eipähän oo enää mitään menetettävää. Onneksi oon kuitenkin saanut pidettyä (ainakin toistaiseksi) itseni kurissa jo vuosia etten oo lähtenyt tuohon. Myönnän joskus äitini tilillä stalkanneeni muita, mutta nää on tyyliin kerran vuodessa kun ollaan yhtäaikaa mökillä.
Mutta oot ihan oikeassa tuossa, että jos someen haluaa mennä, niin ei nykyaikana enää omalla nimellä ja naamalla ole siinä mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mulla meni kuppi täysin nurin somen suhteen, mä itse asiassa harkitsin just tuota. Että meen vaan feikkitilillä stalkkimaan muita niin eipähän oo enää mitään menetettävää. Onneksi oon kuitenkin saanut pidettyä (ainakin toistaiseksi) itseni kurissa jo vuosia etten oo lähtenyt tuohon. Myönnän joskus äitini tilillä stalkanneeni muita, mutta nää on tyyliin kerran vuodessa kun ollaan yhtäaikaa mökillä.
Mutta oot ihan oikeassa tuossa, että jos someen haluaa mennä, niin ei nykyaikana enää omalla nimellä ja naamalla ole siinä mitään järkeä.
En edelleenkään ymmärrä. Miksi en omalla nimelläni ja kasvoillani voi esim. FB:stä saada tietoja paikallisen kirjaston aukioloajoista, liikuntatilojen koronarajoituksista, joulun uusista ruokaideoista jne jne?
Mietipä nyt ihan vakavissasi voisiko olla mahdollista, että olet ymmärtänyt somen ihan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 jatkaa, että ideani ei siis ole stalkata (tai miksei jos tykkää kuitenkin joitakin tuttuja seurata) vaan siis nimenomaan tuo on sellainen tapa käyttää sosiaalista mediaa, jossa paineet tykätä, kommentoida, kehua tai seurata ketään ilman syytä on nolla, koska kaikki seuratut on tuntemattomia. Voi käydä inspiroitumassa, antaa rehellisiä tykkäyksiä ja unfollow heti jos jokin alkaa ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
112 jatkaa, että ideani ei siis ole stalkata (tai miksei jos tykkää kuitenkin joitakin tuttuja seurata) vaan siis nimenomaan tuo on sellainen tapa käyttää sosiaalista mediaa, jossa paineet tykätä, kommentoida, kehua tai seurata ketään ilman syytä on nolla, koska kaikki seuratut on tuntemattomia. Voi käydä inspiroitumassa, antaa rehellisiä tykkäyksiä ja unfollow heti jos jokin alkaa ärsyttää.
No ei siinä mittää jos se sulle kerran sopii! Kyllähän jotkut saa hirveät ahdistukset aikaan jostain tinderistäkin, kun toiset taas toteaa että eihän siellä ollakaan kuin leikkimielellä ja testailemassa. Jokainen tyylillään. Ärsyttää vaan lähinnä se kun kyseenalaistetaan aina miksei kaikkia kiinnosta olla niissä ja yritetään etsiä jotain vikaa sellaisista ihmisistä jotka eivät moisissa viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista puhetta. Itse poistuin somesta samasta syystä kuin lakkasin katselemasta temppareita ja tosiTVtä: tylsää. Viehätti aikansa ja menetti otteensa.
Syy poistua kokonaan oli tämän yhden "kirjaston ja uimahallin aukioloajat" tyypin kaltaiset, heille kun some oli välttämättömyys, joten eivät mitenkään suostuneet ymmärtämään, että en lue sieltä heidän viestejään ja juttujaan, joten sitä kautta minua ei vaan tavoita. Oppivat ottamaan yhteyttä muulla tavoin vasta, kun eivät kyenneet tekemään sitä somen kautta. Ei niin, että montakaan tärkeää asiaa olisin missannut, mutta kun nyt kumminkin samaa sukua tai kaveripiiriä ollaan, niin jotain aina.
Ääntä en pitänyt erityisesti, mutta kyllä näille "sä et vaan tajuu somea"-idiooteille joutui kantaansa selittämään.
Ja vai vielä fomo, melkein nauroin ääneen.
Veit sanat suustani. Lisäyksenä vielä että sinne voi ihan itse valita mitä jakaa jos pelkää vakoilua. Tuskin Google tai FB tekee mitään minun lomakuvalla tai syntymäpäivällä. En laita someen mitään sellaista minkä en haluaisi palajstuvan, tavallaan käytän profiilejani kuin olisivat julkisia, vaikka ovat vain kavereille näkyviä.
Vakoilusta vielä, huvittavinta on kun joku poistaa FBn "vakoilun" takia mutta käyttää edelleen googlen palveluja :) Sehän ei vakoile, ei....