No hyi, poika lukiossa ja pyysi auttamaan matikasta!
1a)
Määrittele atraktorin käsite:
Käytä esimerkkinä faasin ja olomuodon eroa
1b) määrittele faasin ja olomuodon ero
1c)
Olkoon atraktori myrskyävä merenpinta (turbulentti), mitkä euklidiset avaruudet ovat painovoiman ekvivalentteja tasa-arvopintoja, geoideja, kun turbulenssiin joutuvan kappaleen ominaispaino verrattuna fluidiin on (pienempi kuin 1), (suurempi kuin 1)
Tässäf(x) limx--^0sinx/x= 1, myös 0 (f''(x))
N34, lukiolaisen äitee
Kommentit (13)
Älkää vastatko!
Tuossa et yrittää soittaa kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä takoitaa "no hyi" tässä yhteydessä?
Ala-asteelta muistan nuo, samoin kuin kertotaulut. Seitsemän kertaa seitsemän koetellut on koira kohtalo-o-oon...🦄
Teiniäidin lapsi on lukiossa, Porvoossa.
Mun lukioajoista on vuosikymmeniä, mutta tuohan on fysiikkaa, eikä matikkaa.
Joo tää nainen ei tainnut miksikään insinööriksi valmistua. Paukkuko pimppi 16 vuotiaana
Fysiikassa olen aina ollut huono, tuohan on siis fysiikkaa. Matematiikassa oma lukiopoika otti lyhyen matikan, ihan hyvin olen toistaiseksi osannut neuvoa. Kielipäisenä ei kannata panostaa matikkaan, kun kielet ovat kymppejä.
Miten 34-vuotias voi olla lukiolaisen äiti? Itsellä kohta jo 50v täynnä. :D
Atraktorin käsite viittaa dynaamisessa järjestelmässä esiintyvään tilalliseen tai ajalliseen tilaan tai kokoon, johon järjestelmä konvergoituu tai pyrkii konvergoitumaan ajan kanssa. Se voi olla esimerkiksi stabiili pistetila, sykli tai monimutkaisempi kaaosta edustava tila.
Faasin ja olomuodon ero liittyy aineen tilaan ja rakenteeseen. Faasi viittaa ainemäärän makroskooppiseen tilaan, kuten kiinteään, nesteeseen tai kaasuun. Olomuoto taas kuvaa aineen mikroskooppista rakennetta ja hiukkasten järjestäytymistä, kuten kiteistä tai amorfista.
Painovoiman ekvivalentit tasa-arvopinnat, geoideja, ovat euklidisia avaruuksia, joissa gravitaatiokenttä on tasapainossa. Merenpinnan turbulentti tila voi olla atraktori kappaleille, joiden ominaispaino on suurempi kuin 1, koska ne voivat upota syvemmälle merenpintaan, kun taas ominaispaino pienempi kuin 1 -kappaleet voivat nousta pinnalle tai kellua sen päällä.
Tämän tiedon perusteella f(x) lähestyy 1, kun x lähestyy nollaa. Funktiolla f''(x) ei ole vaikutusta atraktorin käsitteeseen, koska atraktorin käsite viittaa dynaamisen järjestelmän tilaan eikä funktion toisen kertaluvun derivaattaan.
Mitä takoitaa "no hyi" tässä yhteydessä?