Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin työntekijöille!

Vierailija
10.04.2014 |

Viitaten tuohon LTO avautuu- ketjuun, niin tiedoksenne ihan vaan tiukkaa faktaa.

Jokaisella lapsella on tietty sovittu hoitoaika. Tästä perhe maksaa. Nämä tilastoidaan, resurssit pysyvät pystyssä näiden mukaan.

Jos hoitoaikoja mielenne mukaan supistetaan, myös väkeä vähennetään.

vanhemmilla  on oikeus käyttää sovittu hoitoaika lapselle ja heilua vaikka sitten shoppailemassa. Te saatte ne vähätkin resurssinne niiden sovittujen hoitoaikojen mukaan.

Oletetaan, että jokainen kotiäiti, osa-aikaäiti, vuorotteluvapaalainen jne vähentäisi SOVITTUA hoitoaikaa. Tällöin myös oma työpaikkanne on vaarassa. Toki te toivotte, että todellinen hoitoaika olisi sovittua vähemmän. Tällöin teillä on maksimiresurssit. mutta todellisia hoidettavia vähemmän.

Sillä maksimi hoitoajalla systeemi pyörii näinkin hyvin. Jos niitä pilkotaan, ryhmät rakennetaan uusiksi ja teidän työaikanne sekä henkilöstön määrä.

Näin se tuolla päättäjien pöydässä menee.

Aivan turha niitä vanhempia syyttää yhtään mistään.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:47"]

Minä olen koulutukseltani lastentarhanopettaja. Olen ollut useita vuosia töissä eri päiväkodeissa pääkaupunkiseudulla, mutta nyt kuitenkin tuntuu etten jaksa päiväkotimaailmaa enää. On aivan voimaton olo sen suhteen, että samassa lauseessa puhutaan hoidon laadusta ja sitten lasketaan päiväkodin neliömetrejä, että montako lasta rakennukseen voidaan sijoittaa hoitoon. Nykytilanteesta on laatu hyvin kaukana, enkä kestä katsoa sitä menoa päiväkodeissa enää. En koe, että pystyn antamaan hyvää ja laadukasta varhaiskasvatusta johtuen siitä, että ryhmät ovat niin suuria ja henkilökuntaa liian vähän.

Näistä syistä olen siirtymässä muihin tehtäviin kasvatusalalla.

[/quote]

Kyllä kannattaisi palstan sotaisten äitien ihan oikeasti kuunnella kasvatusalan ammttilaisten huolta ja uupumusta tehtävässään niin monessa päiväkodissa. Ei ole kyse liioittelusta tai ammattitaidottomuudesta. Nykyiset olosuhteet ovat usein kestämättömiä juuri ammattitaitoisille. Kuka haluaa jatkuvasti olla tilanteessa jossa ei pysty tekemään hyvää työtä koska puitteet mahdottomat. Tappelun edestä menkää lastenne päiväkoteihin tutustumaan ja seuraamaan toimintaa ja keskustelkaa ja kysykää hoitajilta lapsen arjesta ja mikä hankalaa juuri teidän lapsellenne ja miten hoitajat pyrkivät auttamaan jne. Tuntuu tosi pahalta tämä palstan tappelu, vanhempien ja hoitajien todella tärkeä tukea toisiaan ja yhdessä lasta. Lapsi se on joka eniten kärsii kun vanhemmat ja hoitajat eivät pysty toimimaan yhdessä, toinen toistaan kunnioittaen, lapsen hyväksi.

Vierailija
2/77 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tässä ketjussa unohtaa, että varhaiskasvatus on lasta varten ja lapsen puolella. Varhaiskasvatus ei ole perhetyötä ja sitä varten, mikä on perheelle helpompaa. Jos on ongelmia arjenhallinnassa oikea osoite on sossu ja perhetyö, ei päiväkoti! Jos virikelapsi itkee räkäitkua ikävöiden äitiä joka päivä, ei se todellakaan ole lapsen etu ja se on otettava puheeksi vanhempien kanssa. Lapset toki hoidetaan asiallisesti! Myöskään en näe järkeä lapsen virikehoidossa klo 10.30-17 välillä.

Mun mielestäni virikelapsen päivähoito voisi maksaa sen todellisen kustannuksen verran. Muuten voisi olla se 4h kerho, joka olisi verovaroin kustannettu. Jos hoito on pakko toteuttaa päiväkodissa, paras aika olisi 8.30-12.30. Tämä tietenkin kasvattaisi ryhmäkokoja ja olisi hankalaa jo olemassa olevissa tiloissa.

Suomessa voitaisiin ottaa käyttöön malli, jossa kaikki yli 4-vuotiaat lähtisivät kouluun. Koulussa 4-7 -vuotiaat osallistuisivat varhaiskasvatukseen ja sitä vanhemmat perusopetukseen. Ei tarvitsisi tapella alle 4v virikehoidosta, jos kaikkien pitäisi kustantaa se itse. Työssäkäyville voisi olla joku perhepäivähoito-tyyppinen ratkaisu.

Tämän hetken todellisuus päiväkodeissa on se, että sijaisia ei saada ja erityislapset ovat integroituina ryhmissä.

Lto, joka tekee työtään sydämellä ja kokee se tärkeäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon enemmän saisivat lto:t ja kumppanit aikaan päivän aikana, jos keskittyisivät työhönsä ja ihmettelisivät vähemmän asiakkaitaan.

Vaihtakaa alaa jos ahdistaa.

Vierailija
4/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on keksitty tarina, mutta pohjautuu tositapahtumiin.

Kalle 1v ja hänen veljensä Ville 2,5v ovat päiväkodissa joka arkipäivä  klo 7-16.30. Heidän isänsä hoitaa viemiset ja hakemiset. Isä on päivätöissä. Sillä aikaa äiti on vauvan kanssa kotona. Isä kertoo usein kuinka vaimo on onnellinen kun vauva nukkuu hyvin kaikki yönsä ja hän pääsee virkeänä vauvan kanssa kahvittelemaan ja treffailemaan ystäviään päivisin. Kalle ja Ville ovat kotiaan lähinnä olevassa päiväkodissa.Perheellä on 2 autoa.

Kallen ja Villen kanssa samalla kadulla asuvat kaksoset Tuomo ja Timo 3v. Heidän äitinsä on yksinhuoltaja joka käy päivätöissä. Lähimmässä päiväkodissa ei ole paikkoja Tuomolle ja Timolle. Missään lähialueen päiväkodissa/perhepäivähoidossa ei ole kahdelle 3-vuotiaalle tilaa. Tuomon ja Timon äidillä ei ole autoa, joten hän joutuu lähtemään kuuden aikaan viemään ensin bussilla Timoa perhepäivähoitajalle ja tämän jälkeen toisella bussilla Tuomoa päiväkotiin. Sen jälkeen hän siirtyy vielä omalle työpaikalleen ja sama kierros kotiin tultaessa. 

Siinä vaiheessa kun Villen ja Kallen äiti työntelee rattaitaan klo 10.30 päiväkodin pihan ohi aiheuttaen lapsilleen ikävä itkut minua nakertaa. 

Näin. Eipä mulla muuta.

Vierailija
5/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:14"]

Kalle 1v ja hänen veljensä Ville 2,5v ovat päiväkodissa joka arkipäivä  klo 7-16.30. Heidän isänsä hoitaa viemiset ja hakemiset. Isä on päivätöissä. Sillä aikaa äiti on vauvan kanssa kotona. Isä kertoo usein kuinka vaimo on onnellinen kun vauva nukkuu hyvin kaikki yönsä ja hän pääsee virkeänä vauvan kanssa kahvittelemaan ja treffailemaan ystäviään päivisin. Kalle ja Ville ovat kotiaan lähinnä olevassa päiväkodissa.Perheellä on 2 autoa.

Kallen ja Villen kanssa samalla kadulla asuvat kaksoset Tuomo ja Timo 3v. Heidän äitinsä on yksinhuoltaja joka käy päivätöissä. Lähimmässä päiväkodissa ei ole paikkoja Tuomolle ja Timolle. Missään lähialueen päiväkodissa/perhepäivähoidossa ei ole kahdelle 3-vuotiaalle tilaa. Tuomon ja Timon äidillä ei ole autoa, joten hän joutuu lähtemään kuuden aikaan viemään ensin bussilla Timoa perhepäivähoitajalle ja tämän jälkeen toisella bussilla Tuomoa päiväkotiin. Sen jälkeen hän siirtyy vielä omalle työpaikalleen ja sama kierros kotiin tultaessa. 

Siinä vaiheessa kun Villen ja Kallen äiti työntelee rattaitaan klo 10.30 päiväkodin pihan ohi aiheuttaen lapsilleen ikävä itkut minua nakertaa. 

Näin. Eipä mulla muuta.

[/quote]

Asiallinen kirjoitus ja valitettavasti kertoo karua kieltä monista vanhemmista. Mutta eihän näitä laiskurimammoja kiinnosta muiden tilanne yhtään. Kunhan itse saa vetää lonkkaa vauvan kanssa kotona.

Vierailija
6/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetusta varhaiskasvatusväestä on huutava pula, ei tutise palli.

Ymmärtääkö joku, että joillain tuo kritisointi kumpuaa lapsen pahasta olosta, joka on todettavissa kun vanhemmat lykkää tämän hoitoon ja lähtee pikkusisarusta pusutellen ja halitellen kotiin? Että sitä oikeasti on sitten huolissaan ja pahoillaan siitä lapsen pahasta olosta? Päiväkoti voi tarjota kaikkea mukavaa ja ihanaa, mutta äitiä/isää se ei korvaa.

Vierailija
7/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:14"]

Näin. Eipä mulla muuta.

[/quote]

Asiallinen kirjoitus ja valitettavasti kertoo karua kieltä monista vanhemmista. Mutta eihän näitä laiskurimammoja kiinnosta muiden tilanne yhtään. Kunhan itse saa vetää lonkkaa vauvan kanssa kotona.

[/quote]

Keksitty tarina, joka "kertoo karua kieltä monista vanhemmista". Anna mun kaikki kestää.

Nyt lehdenkustantajat huomio, teillä on kohderyhmä, joilta puuttuu pahansuopaisten ihmisten oma lehti "paheksumissanomat". AV-palstalta löytyy paljon kohderyhmää, joten mainostaminen kannattaa aloittaa täältä.

Vierailija
8/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskustelua ei voinut jatkaa siinä jo aloitetussa ketjussa? Miksi hajaannuttaa samasta asiasta keskustelu tällä tavalla??

Vierailija
9/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:20"]

Koulutetusta varhaiskasvatusväestä on huutava pula, ei tutise palli.

Ymmärtääkö joku, että joillain tuo kritisointi kumpuaa lapsen pahasta olosta, joka on todettavissa kun vanhemmat lykkää tämän hoitoon ja lähtee pikkusisarusta pusutellen ja halitellen kotiin? Että sitä oikeasti on sitten huolissaan ja pahoillaan siitä lapsen pahasta olosta? Päiväkoti voi tarjota kaikkea mukavaa ja ihanaa, mutta äitiä/isää se ei korvaa.

[/quote]

ymmärrän, mutta siitä ei ollut nyt kyse. Ja juu, huutava pula on ammattilaisista, mutta tilanne perustuukin tähän tilanteeseen. Jos hoitoajat lyhenee, niin ongelma ratkeaisi tällä. Tosin teitäkään ei enää revittäisi töihin. Joissain kunnallisissa päiväkodeissa pidetään kirjaa tarkoista hoitoajoista eli klon ajat laitetaan ylös tuomis- ja noutotilanteissa. Tämä on jo johtanut siihen, että koska toteutunut hoitoaika on etenkin pienten puolella sovittua lyhyempi ei sairaslomatapauksessa automaattisesti edes yritetä ottaa sijaista ja jos otetaan, niin vaan aamupäivälle ja lapset hoidetaan kahden ryhmän voimin.

Säästöjä suunnitellaan nykytilastakin, että vink vink. Puolustakaa rakentavasti omaa työtänne, älkää osoittako vanhempia. Se ei auta teidän mielipahaa mitenkään.

Vierailija
10/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette päiväkodissa töissä, hoitamassa lapsia ja mitä ikinä siellä teettekään.

Teidän tehtävänä ei ole miettiä sitä, miksi joku on hoidossa. Tai miettiä sitä voisiko joku sittenkin olla kotonaan. Älkää miettikö näitä, koska ette välttämättä edes tiedä, miten asiat jossain perheessä todella on!

Jos joka päivä ahistaa ja on paha mieli lasten puolesta niin ihan oikeesti, muihin hommiin.

Vierailija
11/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 10 vuotta päiväkodissa töissä. jättäydyin vapaaehtoisesti pois. Se on sairas maailma. 70 prosenttia ajasta työntekijät haukkuvat lasten vanhempia ja toisiaan ja vieläpä lasten kuullen. Todistin myös lasten pahoinpitelyjä, mutta suojelin ongelmaa monta vuotta.

Vierailija
12/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:53"]

Teidän tehtävänä ei ole miettiä sitä, miksi joku on hoidossa. Tai miettiä sitä voisiko joku sittenkin olla kotonaan. Älkää miettikö näitä, koska ette välttämättä edes tiedä, miten asiat jossain perheessä todella on!

Jos joka päivä ahistaa ja on paha mieli lasten puolesta niin ihan oikeesti, muihin hommiin.

[/quote]

Juuri näin. Koettakaa ennemmin hyvissä ajoin bongata ne oikeasti kärsivät lapset, joita pahoinpidellään kotona tms. ja tehkää sille asialle jotain, älkääkä vain työntäkö pelkurimaisesti päätänne pensaaseen. 

Vierailija
13/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:58"]

Olen ollut 10 vuotta päiväkodissa töissä. jättäydyin vapaaehtoisesti pois. Se on sairas maailma. 70 prosenttia ajasta työntekijät haukkuvat lasten vanhempia ja toisiaan ja vieläpä lasten kuullen. Todistin myös lasten pahoinpitelyjä, mutta suojelin ongelmaa monta vuotta.

[/quote]

Itse olen nähnyt samaa kun olimme pk:n aloittamisen yhteydessä harjottelussa eräässä Stadin pk:ssa. Hoitaja pakkosyötti ja itketti kahta lasta ja pihalla sallivat ihan puhtaan kiusaamisen, väittäen että poika on ihastunut tähän tyttöön. Tyttö itki ja huusi ja tarrautui minuun, pk:n työntekijän naureskellen vierssä. 

Ilmoitin kaikki nämä tapahtuneet pk:n johtajalle, emmekä ottaneet paikkaa sieltä vastaan. Saimme onneksi paikan hyvästä päiväkodista huomattavasti kauempaa, automatkan päästä. Muutoin olisinkin joutunut lykkäämään töihin menoa, sillä siihen tarhaan en olisi jättänyt edes minuutiksi yksin.

Vierailija
14/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:00"]

Viitaten tuohon LTO avautuu- ketjuun, niin tiedoksenne ihan vaan tiukkaa faktaa.

Jokaisella lapsella on tietty sovittu hoitoaika. Tästä perhe maksaa. Nämä tilastoidaan, resurssit pysyvät pystyssä näiden mukaan.

Jos hoitoaikoja mielenne mukaan supistetaan, myös väkeä vähennetään.

vanhemmilla  on oikeus käyttää sovittu hoitoaika lapselle ja heilua vaikka sitten shoppailemassa. Te saatte ne vähätkin resurssinne niiden sovittujen hoitoaikojen mukaan.

Oletetaan, että jokainen kotiäiti, osa-aikaäiti, vuorotteluvapaalainen jne vähentäisi SOVITTUA hoitoaikaa. Tällöin myös oma työpaikkanne on vaarassa. Toki te toivotte, että todellinen hoitoaika olisi sovittua vähemmän. Tällöin teillä on maksimiresurssit. mutta todellisia hoidettavia vähemmän.

Sillä maksimi hoitoajalla systeemi pyörii näinkin hyvin. Jos niitä pilkotaan, ryhmät rakennetaan uusiksi ja teidän työaikanne sekä henkilöstön määrä.

Näin se tuolla päättäjien pöydässä menee.

Aivan turha niitä vanhempia syyttää yhtään mistään.

[/quote]

No meiltä vähennettäisiin ensimäisenä kouluttamaton henkilökunta ja sitten vasta alettaisiin miettimään koulutettua porukkaa. Hoitajien laatu paranisi, koska jäljelle jäisi alalle hakeneet, eikä kuten nyt, että on haalittu ketä tahansa töihin, kun lastentarhan opettajista ja lapsiin erikoistuneista lähihoitajista on pulaa.

Vierailija
15/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 12: alkoiko päiväkodin nimi Teellä?

Vierailija
16/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Näinhän se on. Ei ole päiväkodintädin tehtävä surra lapsen puolesta, joka itkee sitä, että äiti ei halua häntä enää, kun tuli pikkuveli taloon.

Itkut pois ja nyt reippaasti leikkimään. Äiti ei susta välitä, mutta ei ole meidän ongelma.

Vierailija
17/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon 3v Tuomo ja Timo tarinaan kommenttina, että sehän on päiväkodin johtaja yhdessä päättävän ryhmän kanssa, jotka päättää mihin tarhaan lapsia laitetaan. Jos sen kotiäidin ja näiden kaksosten hakemukset on laitettu yhtä aikaa ja johtaja on päättänyt, että kaksoset joutuvat kauemmaksi, niin syytä sitä johtajaa huonosta päätöksen teosta. Päiväkoteja tulisi lisätä alueille, joissa on kysyntää ja vähentää kuihtuvilta alueilta.

Meillä yritettiin laittaa lapset ERI tarhoihin. Sain olla todellinen akka ja itse taistella lapseni samaan tarhaan. En silti syytä tästä tilanteesta muita äiteja (koti/työ) tai hoitajia, vaan päättäjiä, jotka tekevät kummallisia päätöksiä sekä sitä, että eivät rakenna esim. kasvaville alueille riittävästi tarhoja, vaan pitävät väkisin voimissaan tarhaa alueella, jossa suurin osa esim. vanhusväestöä.

Vierailija
18/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:53"]

[/quote]

Juuri näin. Koettakaa ennemmin hyvissä ajoin bongata ne oikeasti kärsivät lapset, joita pahoinpidellään kotona tms. ja tehkää sille asialle jotain, älkääkä vain työntäkö pelkurimaisesti päätänne pensaaseen. 

[/quote]

Myös "oikeasti" kärsivien bongaaminen ei sekään ole poissuljettua, vaikka nämä asiat huomioidaankin. Nämä jutut nyt vaan pyörii siellä esillä, kun lapsi ITSE ottaa puheeksi ja ihmettelee päivittäin. Ammattitaitoista tai ei, makuasia, mutten itse ainakaan osaa sivuuttaa lapsen kommentteja, vaan tietysti keskustelen, AINA kun on siihen tilaisuus ja aikaa. Päivittäin ei ole. Empaattinen kohtaaminen on mulle se juttu, mistä palkkani saan, ei liukuhihnatyöskentely. Pardon me.

Vierailija
19/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:05"]

nro 12: alkoiko päiväkodin nimi Teellä?

[/quote]

ei, vaan S:llä.

Vierailija
20/77 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

Myös "oikeasti" kärsivien bongaaminen ei sekään ole poissuljettua, vaikka nämä asiat huomioidaankin. Nämä jutut nyt vaan pyörii siellä esillä, kun lapsi ITSE ottaa puheeksi ja ihmettelee päivittäin. Ammattitaitoista tai ei, makuasia, mutten itse ainakaan osaa sivuuttaa lapsen kommentteja, vaan tietysti keskustelen, AINA kun on siihen tilaisuus ja aikaa. Päivittäin ei ole. Empaattinen kohtaaminen on mulle se juttu, mistä palkkani saan, ei liukuhihnatyöskentely. Pardon me.

[/quote]

Mutta se ei sinulle kuulu. Sinä olet onnellinen, että saat olla töissä ja hoidat lapsen ja thats it. Muu ei kuulu sinulle. Sinä annat varhaiskasvatuksen mukisematta ja laadulla ja pidät suusi tiukasti supussa siitä, mitä mieltä olet, onko äiti kotona vai töissä. Menikö perille.

Lapsi on päivät sinun vastuulla ja siitä saat palkan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan