Päiväkodin työntekijöille!
Viitaten tuohon LTO avautuu- ketjuun, niin tiedoksenne ihan vaan tiukkaa faktaa.
Jokaisella lapsella on tietty sovittu hoitoaika. Tästä perhe maksaa. Nämä tilastoidaan, resurssit pysyvät pystyssä näiden mukaan.
Jos hoitoaikoja mielenne mukaan supistetaan, myös väkeä vähennetään.
vanhemmilla on oikeus käyttää sovittu hoitoaika lapselle ja heilua vaikka sitten shoppailemassa. Te saatte ne vähätkin resurssinne niiden sovittujen hoitoaikojen mukaan.
Oletetaan, että jokainen kotiäiti, osa-aikaäiti, vuorotteluvapaalainen jne vähentäisi SOVITTUA hoitoaikaa. Tällöin myös oma työpaikkanne on vaarassa. Toki te toivotte, että todellinen hoitoaika olisi sovittua vähemmän. Tällöin teillä on maksimiresurssit. mutta todellisia hoidettavia vähemmän.
Sillä maksimi hoitoajalla systeemi pyörii näinkin hyvin. Jos niitä pilkotaan, ryhmät rakennetaan uusiksi ja teidän työaikanne sekä henkilöstön määrä.
Näin se tuolla päättäjien pöydässä menee.
Aivan turha niitä vanhempia syyttää yhtään mistään.
Kommentit (77)
nro 18: veikkaan sitten pk Sörkkaa. Sisäpiirin tietoa on.
Itse en lohduttele kotiäitien lapsia, jos äitiä itkevät. Kyllä se lapsi aikuisena muistaa hylkäsikö äiti. T. Epäpätevä lh
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:15"]
Itse en lohduttele kotiäitien lapsia, jos äitiä itkevät. Kyllä se lapsi aikuisena muistaa hylkäsikö äiti. T. Epäpätevä lh
[/quote]
Ei, kyllä se muistaa sinut, millanen kylmäsydäminen vittupää olit.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:53"]
Olette päiväkodissa töissä, hoitamassa lapsia ja mitä ikinä siellä teettekään.
Teidän tehtävänä ei ole miettiä sitä, miksi joku on hoidossa. Tai miettiä sitä voisiko joku sittenkin olla kotonaan. Älkää miettikö näitä, koska ette välttämättä edes tiedä, miten asiat jossain perheessä todella on!
Jos joka päivä ahistaa ja on paha mieli lasten puolesta niin ihan oikeesti, muihin hommiin.
[/quote]
Juuri näin. Koettakaa ennemmin hyvissä ajoin bongata ne oikeasti kärsivät lapset, joita pahoinpidellään kotona tms. ja tehkää sille asialle jotain, älkääkä vain työntäkö pelkurimaisesti päätänne pensaaseen.
[/quote]
Myös "oikeasti" kärsivien bongaaminen ei sekään ole poissuljettua, vaikka nämä asiat huomioidaankin. Nämä jutut nyt vaan pyörii siellä esillä, kun lapsi ITSE ottaa puheeksi ja ihmettelee päivittäin. Ammattitaitoista tai ei, makuasia, mutten itse ainakaan osaa sivuuttaa lapsen kommentteja, vaan tietysti keskustelen, AINA kun on siihen tilaisuus ja aikaa. Päivittäin ei ole. Empaattinen kohtaaminen on mulle se juttu, mistä palkkani saan, ei liukuhihnatyöskentely. Pardon me.
[/quote]
Mutta se ei sinulle kuulu. Sinä olet onnellinen, että saat olla töissä ja hoidat lapsen ja thats it. Muu ei kuulu sinulle. Sinä annat varhaiskasvatuksen mukisematta ja laadulla ja pidät suusi tiukasti supussa siitä, mitä mieltä olet, onko äiti kotona vai töissä. Menikö perille.
Lapsi on päivät sinun vastuulla ja siitä saat palkan.
[/quote]
Onneks maailmassa on kasvava joukko narsisteja ja muita tunnekuolleita, myös pk-väessä, niin osataan ottaa nämäkin asiat työnä eikä j-lauta vieköön keskitytä epäolennaiseen ja huolestuta lapsen tunneilmastosta! Nynnyt!
OT... Miten täällä on niin moni päiväkodin työntekijä kirjoittelemassa keskellä päivää, vaikka työntekijöistä pitäisi olla "huutava pula"?
Jos subjektiivista päivähoito-oikeutta leikataan, niin sitten on alennettava myös veroja.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:21"]OT... Miten täällä on niin moni päiväkodin työntekijä kirjoittelemassa keskellä päivää, vaikka työntekijöistä pitäisi olla "huutava pula"?
[/quote]
On vuorotteluvapaata, opintovapaata, äitiyslomaa, hoitovapaata... Jne. Ja muuten, päiväkodeissa tarttuu pöpöt aika tehokkaasti, ei säästy työntekijätkään. Sielläpä kitkuttavat sitten vajaamiehityksellä ja huutavat pulaa ihan rauhassa, ei niitä sijaisia ennenkään ole tarvittu.
Päiväkodin tädit ovat äippälomalla. He ovat omien lastensa kanssa kotona sen 3vuotta, koska eivät halua lapsiaan sinne hullunmyllyyn viedä ;)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:24"]
Jos subjektiivista päivähoito-oikeutta leikataan, niin sitten on alennettava myös veroja.
[/quote]
Yhteiskunnan resurssit ovat vähenemässä. Vanhustenhoito on ihmisoikeuksia loukkaavaa, mielenterveyden häiriöistä kärsivät eivät saa mistään ennaltaehkäisevää tukea. Mistä sinä leikkaisit?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:27"]
Päiväkodin tädit ovat äippälomalla. He ovat omien lastensa kanssa kotona sen 3vuotta, koska eivät halua lapsiaan sinne hullunmyllyyn viedä ;)
[/quote]
Ei, vaan he eivät halua töihin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:24"]
[/quote]
Yhteiskunnan resurssit ovat vähenemässä. Vanhustenhoito on ihmisoikeuksia loukkaavaa, mielenterveyden häiriöistä kärsivät eivät saa mistään ennaltaehkäisevää tukea. Mistä sinä leikkaisit?
[/quote]
Leikkaisin poikien ja miesten urheilusta, (ja laskisin ne samalle tasolle tyttöjen ja naisten urheilun tukemisessa), eli urheiluhalleista, jääkentistä, fudiskentistä, golf-kentistä yms.
Vähentäisin virastojen työpaikkoja leikkaamalla pois suojatyöpaikassa istuvat.
Samoin kulttuurista leikkaisin, museoista sun muista.
Julkinen terveydenhuolto on saatava ylös, samoin päivähoito-oikeus säilytettävä, vanhusten hoito inhimillistettävä, mt-potilaat hoitoon, ei kadulle sekoilemaan.
Eli kaikki perusasiat kondikseen.
Todellisuudesta vieraantuneet hallintovirkailijat pois, näitä on pilvin pimein, samoin nämä, joiden mielestä Suomen lait eivät koske heitä (kuten tulli jne.)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:58"]Olen ollut 10 vuotta päiväkodissa töissä. jättäydyin vapaaehtoisesti pois. Se on sairas maailma. 70 prosenttia ajasta työntekijät haukkuvat lasten vanhempia ja toisiaan ja vieläpä lasten kuullen. Todistin myös lasten pahoinpitelyjä, mutta suojelin ongelmaa monta vuotta.
[/quote]
Oletko tosissasi?! "Suojelit ongelmaa"?!! Ei ihme että yhteisö on ollut sairas, kun vielä tällaisen tunnustat! Älä kuitenkaan yleistä koskemaan kaikkia Suomen päiväkoteja. Vuosia alalla takana, enkä luojan kiitos ole joutunut tuollaista todistamaan. Jossakin se avoin ja kunnioittava kasvatuskumppanuus on ihan arkipäivää. Vastavuoroisesti! Ja ongelmiin herrajumala puututaan, sehän on selvä!!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
Mitä sitten, so? Minä olen vain yksi hoitaja hoitajien joukossa. Lapsella on vain yksi äiti.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:21"]
OT... Miten täällä on niin moni päiväkodin työntekijä kirjoittelemassa keskellä päivää, vaikka työntekijöistä pitäisi olla "huutava pula"?
[/quote]
Äitiyslomalla, hoitovapaalla, lomalla, vuorohoidosta vapaapäivällä, saikulla ?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
Mitä sitten, so? Minä olen vain yksi hoitaja hoitajien joukossa. Lapsella on vain yksi äiti.
[/quote]
Hyi kamala. No, eiköhän sinut pian sieltä karsita pois. Tiedän pari tapausta, joissa lastenhoitotyötä tekevän ihmisen työsopimus on purettu soveltumattomuuden takia. Eivät ne muut koko sydämellään työtä tekevät jaksa sinua siellä kauan katsoa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyi kamala. No, eiköhän sinut pian sieltä karsita pois. Tiedän pari tapausta, joissa lastenhoitotyötä tekevän ihmisen työsopimus on purettu soveltumattomuuden takia. Eivät ne muut koko sydämellään työtä tekevät jaksa sinua siellä kauan katsoa.
[/quote]
Hoitajista on niin pula, ettei ole pelkoa poisjoutumisesta. Meillä on henkilökunnassa niin paljon epäpätevääkin porukkaa, ettei ole pelkoa poisjoutumisesta. Työni teen, mutta pidän todellakin suuni supussa ja en ala käyttämään turhaa aikaa koti-ikäväänsä itkevän virikelapsen kanssa, kenellä olisi mahdollisuus olla kotona, kun äiti on äitiyslomalla.
Elämä on valintoja ja vanhemmat tekee itse valinnan, millaisen lapsuuden lapselleen haluaa. Jos ei halua lapsen olevan kotona, ei voi olettaa, että muutkaan siitä niin välittää.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hoida itse kakarasi, jos ei hoitajat kelpaa.
Alalla paljon epäpäteviä, kun työntekijöistä huutava pula:) eli helpottaisi ainakin siihen, jos hoitoaikoja lyhennettäisiin. Sijaisia ei välttämättä saa tänäkään päivänä, joten siihenkin turha vedota.