Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustellaan asiallisesti kulttuurisesta omimisesta!

Vierailija
29.11.2020 |

Ihanaa olisi jos tänne löytyisi vielä joidenkin vähemmistöjen edustajia kertomaan mielipiteitään aiheesta. En näe hedelmällisenä että joukko valkoihoisia, eurooppalaisia ihmisiä riitelee aiheesta keskenään.

Avatkaa kommenteissa käsitettä kulttuurinen omiminen. Mitä se tarkoittaa? Mitä kaikkea sen piiriin kuuluu? Vainko pukeutuminen? Musiikki? Ruokakulttuuri? Taide?

Entä onko kaikkien kulttuurien "omiminen" väärin vai liittyykö tämä vain joihinkin kulttuureihin? Voiko "isoja" kulttuureita (eli sellaisia jotka eivät ole millään tapaa vähemmistöjä) omia?

Miten vähemmistöjen edustajat kokevat eron siinä mistä syistä joku omii heidän kulttuuriaan. Annan esimerkin: kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä että romaniksi pukeutuminen vaikka penkkareissa, ja sitten kaupungilla rällääminen/romanikulttuurin pilkkaaminen on väärin. Mutta entä onko väärin vaikka minun, valkoihoisena suomalaisena naisena, letittää hiukseni pikkuleteille siksi että pidän tätä tyyliä oikeasti hienona eikä tarkoituksenani ole pilkata afrokulttuuria? Onko näillä eroa?

Entä onko lapsen ok pukeutua naamiaisissa amerikan alkuperäiskansojen edustajaksi? Sulkapäähineen päivineen... Entä mitä ollaan mieltä wannabe gansta nuorista puhetyyleineen ja isoinen kultaketjuineen?

Entä musiikki? Ymmärtääkseni Eminemin räppäämistä ja menestystä ei aikoinaan katsottu hyvällä mustien amerikkalaisten keskuudessa. Entäs sitten suomiräppärit? Vedetäänkö me lokaan Elastinen ja Cheek koska ovat menestyneet alunperin mustille kuuluneella musiikkityylillä? Entäs regae-artisti Jukka Poika? Entä kaikki soul-/jazz- jne artistit?

Entä onko esim cosplay kulttuurista omimista? Monet anime/manga jne harrastajat omivat paljon japanilaista tyyliä pukeutumiseensa. Tuomitaanko tätä, vai onko japanilaisia niin paljon ettei tätä lasketa vähemmistökulttuuriksi? Vai riittääkö tässäkin kohtaa cossaajien kunnioitus kulttuuria kohtaan?

Joskus on noussut kohu jonkun julkkisnaisen (en muista kuka oli kyseessä) gaala-asusta johon kuului bindiä muistuttava ihotarra/koru tms. Tämä tuomittiin hinduja alentavana pukeutumisena. Hinduja on kuitenkin tässä maailmassa aika paljon. Mutta muuttaako asiaa se että hinduismi on uskonto?

Toivoisin vilpittömästi avointa ja hyvähenkistä keskustelua arasta aiheesta. Aihe on itselleni vaikea koska en käsitä näitä rajoja. Pyrin olemaan loukkaamatta ketään ja toivon että se riittää. 😊

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lemppari omiminen on hiukset. Animal crossingissa pysty laittaa letit ja rastat, vaikka on vaalea ja siitä tuli haloo. :D

Vierailija
2/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sitä oikein osannut sisäistää, mutta joku sanoi lauseen: toisen kansallispuku ei ole naamiaisasu. Se selventää asiaa vähän. Jos ajatellaan vaikka saamelaisten kansallispukuja, niissä on arvo ja merkitys. Sitten se laitetaan pellepuvuksi polttareihin tai sketseihin. Hauskaa, vai onko?

Sitä en tajua vieläkään, että muotiinspiraatioita ei voi ottaa toisista kulttuureista. Kampauksessa tai vaatteissa yms. Tai sisutuksissa. Ymmärrän tavallaan, että jos savimajassa nälkää näkevä ja paremmasta haaveileva huomaa palatsin seinän savimajaimitaation olevan absurdi. Onko se loukkaavaa vai ei ja pitäisikö sen loukkaavuus huomioida?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en sitä oikein osannut sisäistää, mutta joku sanoi lauseen: toisen kansallispuku ei ole naamiaisasu. Se selventää asiaa vähän. Jos ajatellaan vaikka saamelaisten kansallispukuja, niissä on arvo ja merkitys. Sitten se laitetaan pellepuvuksi polttareihin tai sketseihin. Hauskaa, vai onko?

Sitä en tajua vieläkään, että muotiinspiraatioita ei voi ottaa toisista kulttuureista. Kampauksessa tai vaatteissa yms. Tai sisutuksissa. Ymmärrän tavallaan, että jos savimajassa nälkää näkevä ja paremmasta haaveileva huomaa palatsin seinän savimajaimitaation olevan absurdi. Onko se loukkaavaa vai ei ja pitäisikö sen loukkaavuus huomioida?

Korealaisilla on mainos jossa ne on pukeutuneena tontuiksi ja hyppii metikössä säkkijärvenpolkan tahtiin. Pahoitinko mieleni? En, vaan nauroin todella makeasti. Oli hienoa, että ovat löytäneey Suomen kulttuurin tehneet siitä hauskaa.

Vierailija
4/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä huomionhakuiset mt-potilaat ryhtyvät sosiaalisessa mediassa ulisemaan kulttuurin omimisesta. 

Vierailija
5/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä amerikkalaisessa FB-ryhmässä syntyi valtava meteli, kun eräs jäsen kertoi leikkauttaneensa hiuksistaan pois parikymmentä senttiä ja käytti ilmausta "big chop". Tuota ilmausta saisi kuulemma käyttää vain musta ihminen. Hullua on myös se, että ryhmän paristakymmenestätuhannesta jäsenestä noin 90 % on valkoisia, ja big chop -skandaaliin ei osallistunut yksikään musta. Varsinaiset puolestaloukkaantujien kokoontumisajot.

Kirjoitan enemmän, jos näyttää siltä, että tämä ketju saa olla palstalla.

Vierailija
6/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin avauksesi lukemisen heti siinä vaiheessa, kun avasit sanoilkla "eurooppalaisia valkoihoisia" oman, valmiin käsityksesi asioista. Ketjusi on uhriutujille ja ei-valkoisille. Ei alusta hyvälle keskustelulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut kulttuurit omivat valkoisten kulttuuria koko ajan, mutta kun valkoinen nainen laittaa pikkuletit kerran, niin hänet kivitetään. Ehkä tätä selitetään kolonialismilla, mutta kyllä se ärsyttää.

Vierailija
8/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en sitä oikein osannut sisäistää, mutta joku sanoi lauseen: toisen kansallispuku ei ole naamiaisasu. Se selventää asiaa vähän. Jos ajatellaan vaikka saamelaisten kansallispukuja, niissä on arvo ja merkitys. Sitten se laitetaan pellepuvuksi polttareihin tai sketseihin. Hauskaa, vai onko?

Sitä en tajua vieläkään, että muotiinspiraatioita ei voi ottaa toisista kulttuureista. Kampauksessa tai vaatteissa yms. Tai sisutuksissa. Ymmärrän tavallaan, että jos savimajassa nälkää näkevä ja paremmasta haaveileva huomaa palatsin seinän savimajaimitaation olevan absurdi. Onko se loukkaavaa vai ei ja pitäisikö sen loukkaavuus huomioida?

Hevarina usein sylettää nää "rock-henkiset" tyypit, jotka vetää muka-maihareissa, rikkinäisissä farkuissa, metalli bändipaita päällä, nahkatakki ja meikit+tukka laitettu tyylin mukaan. Sitten kun koittaa kyseisen henkilön Iron Maiden paidan perusteella aloittaa keskustelua, niin ei ne "kuuntele semmoista örinää", ne vaan tykkää pukeutumistyylistä. Onko tämä oikein? Ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, että onko sillä merkillä merkitys ja käyttääkö sitä merkkiä väärässä merkityksessä. Jos tulisi muoti, että burkhat olisi lejonavaakunoita tai Suomen lippua täynnä, niin joku voisi loukkaantua. Jopa siitä, että jokaiselle turvap.laiselle annettaisiin leijonakoru tervetulolahjaksi.

Vierailija
10/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en sitä oikein osannut sisäistää, mutta joku sanoi lauseen: toisen kansallispuku ei ole naamiaisasu. Se selventää asiaa vähän. Jos ajatellaan vaikka saamelaisten kansallispukuja, niissä on arvo ja merkitys. Sitten se laitetaan pellepuvuksi polttareihin tai sketseihin. Hauskaa, vai onko?

Sitä en tajua vieläkään, että muotiinspiraatioita ei voi ottaa toisista kulttuureista. Kampauksessa tai vaatteissa yms. Tai sisutuksissa. Ymmärrän tavallaan, että jos savimajassa nälkää näkevä ja paremmasta haaveileva huomaa palatsin seinän savimajaimitaation olevan absurdi. Onko se loukkaavaa vai ei ja pitäisikö sen loukkaavuus huomioida?

Korealaisilla on mainos jossa ne on pukeutuneena tontuiksi ja hyppii metikössä säkkijärvenpolkan tahtiin. Pahoitinko mieleni? En, vaan nauroin todella makeasti. Oli hienoa, että ovat löytäneey Suomen kulttuurin tehneet siitä hauskaa.

Ollaanko me tonttuja?

Polkka ei ole suomalainen keksintö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en sitä oikein osannut sisäistää, mutta joku sanoi lauseen: toisen kansallispuku ei ole naamiaisasu. Se selventää asiaa vähän. Jos ajatellaan vaikka saamelaisten kansallispukuja, niissä on arvo ja merkitys. Sitten se laitetaan pellepuvuksi polttareihin tai sketseihin. Hauskaa, vai onko?

Sitä en tajua vieläkään, että muotiinspiraatioita ei voi ottaa toisista kulttuureista. Kampauksessa tai vaatteissa yms. Tai sisutuksissa. Ymmärrän tavallaan, että jos savimajassa nälkää näkevä ja paremmasta haaveileva huomaa palatsin seinän savimajaimitaation olevan absurdi. Onko se loukkaavaa vai ei ja pitäisikö sen loukkaavuus huomioida?

Hevarina usein sylettää nää "rock-henkiset" tyypit, jotka vetää muka-maihareissa, rikkinäisissä farkuissa, metalli bändipaita päällä, nahkatakki ja meikit+tukka laitettu tyylin mukaan. Sitten kun koittaa kyseisen henkilön Iron Maiden paidan perusteella aloittaa keskustelua, niin ei ne "kuuntele semmoista örinää", ne vaan tykkää pukeutumistyylistä. Onko tämä oikein? Ei ole.

Tässä se ydin on. Vastaan kävelee saamelaispukuinen ja aloitat sen kanssa keskustelun. Joo ovat puku, tokmannilla oli tarjous. Eli toiselle se on kulttuuria ja toiselle jotain paljon kevyemppää hömppää.

Vierailija
12/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin avauksesi lukemisen heti siinä vaiheessa, kun avasit sanoilkla "eurooppalaisia valkoihoisia" oman, valmiin käsityksesi asioista. Ketjusi on uhriutujille ja ei-valkoisille. Ei alusta hyvälle keskustelulle.

Kumpa olisit lukenut pidemmälle tarkoitin tuolla juuri sitä että minä valkoihoisena eurooppalaisena (ja suomalaisena) en voi sanoa miltä vaikka tansanialaisesta naisesta tuntuu kun minun naapurin Pirre letittää hiuksensa. Minun on turha loukkaantua tuon tansaanialaisnaisen puolesta, jos en tiedä kokeeko hän Pirren letit loukkaavina vai kunnioituksen osoituksena hänen kulttuurilleen. Tarkoitukseni ei ollut uhriutua.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sitten amerikkalainen alkuperäisasukas leikkiä cowboyta? Täytyykö hänen olla ain leikeissä inkkari roolissa?

Saako saamelainen pitää esim Uudenmaan kansallispukua (tai Munsalan)

Saako afrikkalaiset leikkiä eurooppalaisia?

Onko tiernapoikien mustan oltava aito musta?

Vierailija
14/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinulla on vain yksi näkökulma asiaan: Se, että valkoiset ovat omijia. Mietihän vähän mistä japanilaiset varastivat Lolita-tyylin ja ala sitten vinkumaan omimisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä, että onko sillä merkillä merkitys ja käyttääkö sitä merkkiä väärässä merkityksessä. Jos tulisi muoti, että burkhat olisi lejonavaakunoita tai Suomen lippua täynnä, niin joku voisi loukkaantua. Jopa siitä, että jokaiselle turvap.laiselle annettaisiin leijonakoru tervetulolahjaksi.

Minä kantasuomalaisena olen loukkaantunut siitä, että Suomessa käytetään leijonaa Ruotsia yhä kumarrellen. Missä on suomalaisuus ja suomalainen ylpeys? Meillä on ilves käyttää kissaeläimenä ja omana tunnuksena. Suomalaisuus kunniaan!

Vierailija
16/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en sitä oikein osannut sisäistää, mutta joku sanoi lauseen: toisen kansallispuku ei ole naamiaisasu. Se selventää asiaa vähän. Jos ajatellaan vaikka saamelaisten kansallispukuja, niissä on arvo ja merkitys. Sitten se laitetaan pellepuvuksi polttareihin tai sketseihin. Hauskaa, vai onko?

Sitä en tajua vieläkään, että muotiinspiraatioita ei voi ottaa toisista kulttuureista. Kampauksessa tai vaatteissa yms. Tai sisutuksissa. Ymmärrän tavallaan, että jos savimajassa nälkää näkevä ja paremmasta haaveileva huomaa palatsin seinän savimajaimitaation olevan absurdi. Onko se loukkaavaa vai ei ja pitäisikö sen loukkaavuus huomioida?

Korealaisilla on mainos jossa ne on pukeutuneena tontuiksi ja hyppii metikössä säkkijärvenpolkan tahtiin. Pahoitinko mieleni? En, vaan nauroin todella makeasti. Oli hienoa, että ovat löytäneey Suomen kulttuurin tehneet siitä hauskaa.

Ollaanko me tonttuja?

Polkka ei ole suomalainen keksintö.

Häpeätkö tonttukulttuuriasi, ryöjä? Älä ole luopio, vaan le ylpeä koti- ja saunatontuistamme!

Vierailija
17/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sinulla on vain yksi näkökulma asiaan: Se, että valkoiset ovat omijia. Mietihän vähän mistä japanilaiset varastivat Lolita-tyylin ja ala sitten vinkumaan omimisesta.

Kysyin aloituksessa voiko isoja kulttuureita omia? Tähän määreeseen menee myös valkoisten kulttuuri kaikkine alakulttuureineen. Jos olisin aloituksessa kysynyt onko väärin jos tummaihoinen (sanotaan vaikka somali) suoristaa hiuksensa ja pukeutuu eurooppalaisittain, olisi aloitus tulkittu nimenomaan uhriutuvaksi ja mielipiteeni aihetta kohtaan negatiiviseksi. Tämä ei ole tarkoitus. Jouduin aika paljonmiettimään kuinka muotoilen aloitukseni niin etten provosoi ketään tai mitään näkökulmaa.

-ap

Vierailija
18/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ristiriitaista, miten halutaan tasa-arvoa ihmisten kesken, ihonväriin tai etnisyyteen katsomatta, kuitenkin lokeroimalla tiukasti kaikki omiin poteroihinsa kulttuurellisesti.

Vierailija
19/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä huomionhakuiset mt-potilaat ryhtyvät sosiaalisessa mediassa ulisemaan kulttuurin omimisesta. 

Olen mt-kuntoutuja mutta ei voisi vähempääkään kiinnostaa nämä kulttuurien omimiset Mut joo en olekkaan huomionhakuinen

Luulen kyllä et näissä "mieleltään terveissä" on suurin ryhmä näitä ulisijoita. Mulla ainakin ihan muuta mietittävää, kiinnosta yhtään vänkää mistään turhasta.

Vierailija
20/114 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sinulla on vain yksi näkökulma asiaan: Se, että valkoiset ovat omijia. Mietihän vähän mistä japanilaiset varastivat Lolita-tyylin ja ala sitten vinkumaan omimisesta.

Kysyin aloituksessa voiko isoja kulttuureita omia? Tähän määreeseen menee myös valkoisten kulttuuri kaikkine alakulttuureineen. Jos olisin aloituksessa kysynyt onko väärin jos tummaihoinen (sanotaan vaikka somali) suoristaa hiuksensa ja pukeutuu eurooppalaisittain, olisi aloitus tulkittu nimenomaan uhriutuvaksi ja mielipiteeni aihetta kohtaan negatiiviseksi. Tämä ei ole tarkoitus. Jouduin aika paljonmiettimään kuinka muotoilen aloitukseni niin etten provosoi ketään tai mitään näkökulmaa.

-ap

Muotoilit väärin ja provosoit. Sinun olisi pitänyt laittaa esimerkkejä molemmin päin ollaksesi tasa-arvoinen. Et edes vastannut mitään Lolita-dilemmaan. Mikä on mielipiteesi siitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme