Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Ei sitä oikein enää viitti viettää joulua mitenkään muuten kuin mitä tahansa muutakaan päivää, yksin nää on menny jo pari vuosikymmentä näin hiukan yli 40v vanhana. Ei joulu oikein tarkoita enää yhtään mitään, ihan kuin uudet vuodet, juhannis jne ollu kaikki yhdentekeviä.
ärsyttää kyllä itseänikin nämä "hanki kumppani" jutut mitä aina jankutetaan sinkuille ihan jokaikisessä asiassa. ehkä nämä laumaa seuraavat ihmiset, jotka tyyliin kuolevat jos ei ole kumppania, ei tajua sitä että kaikki ei myöskään vain halua kumppania? Itse olen omasta halusta sinkku koska kahden todella pitkän suhteen jälkeen totesin että nyt riitti. Olen mielummin itsekseni ja vastuussa omasta tyytyväisyydestäni kuin suhteessa jossa kokoajan pitää tehdä kompromisseja ja yrittää sovittaa kahden eri ihmisen toiveet yms jotenkin yhteen. kaikissa suhteissa on aina jotain ongelmia, joskus pienempiä, joskus isompia, ja minä en jaksa enää sellaista. (enkä edes seurustellut esim väkivaltaisten juoppojen kanssa, tarkoitan sellaisia luonneperäisiä eroavaisuuksia tai muita "perus ongelmia")
Itse vietän sellaisia "puoliksi yksinäisiä" jouluja. menen siskoni ja veljeni kanssa vanhemmille aattona syömään noin kolmeksi tunniksi, jonka jälkeen kaikki menee koteihinsa. (asumme kaikki samassa kaupungissa, emme matkustele ympäri suomea, joten korona tiedottajat rauhoittukaa) veli seurustelee, sisko on naimisissa. myös joulupäivänä käyn vanhempien luona kahvilla, yleensä myös veli tulee käymään silloinkin. mutta siis olen enimmäkseen itsekseni jouluna eikä kyllä haittaa minua yhtään. aiempien häsläys joulujen jälkeen (kun piti ehtiä mennä myös kumppanin sukulaisille yms) minusta on vain ihanaa tulla rauhalliseen kotiin, saunoa ja olla vaan itsekseni. en oikeasti jaksaisi enää sellaista stressi joulua mitä aiemmin piti kestää.
sitten kun vanhempani ovat vanhoja eivätkä jaksa enää järjestellä joulu illallista niin keksin jotain uutta. se on sitten sen ajan asia, elämä muuttuu vuosien myötä, se on vääjäämätöntä. mutta en todellakaan aio kuvitella että pelkästään "hommaamalla kumppanin" kaikki maailman asiat (ja myös juhlat) jotenkin mystisesti muuttuisi yhtäkkiä täydelliseksi onnelaksi. mielestäni tuollainen ajatus on vain lapsellinen kuvitelma siitä, että minun onnellisuuteni olisi muka kiinni jostain toisesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei olisi pahempaa kuin olla se perheetön sisarus joka kutsuttu ydinperheen joulunviettoon kun ei kehdattu jättää kutsumatta tai sitten pelkästään säälistä. Täytyy olla melkoisen epätoivoinen että valmis menemään mukaan pilaamaan toisten mukava perhejoulu.
Totta. Mutta jotkut varmaan ihan oikeasti haluavat sen ihmisen sinne mukaan, eivätkä kutsu pakosta. Suomessa tuota joutuu kyllä aina vähän miettimään, että mikä on homman nimi, kun ollaan niin koteihimme käpertynyttä kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.
No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap
Sama minulla. Suomessa on YDINperheideaali, siihen ei ulkopuolisia haluta mukaan vaikka sotkemaan edes jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat masentavalta ruikuttajalta. Enpä yhtään ihmettele, jos siskojesi perheet eivät halua sinua hyppimään sinne kalsarit päällä ja kuorimaan pottuja
Jouluna hyppimään kalsarit päällä ja repimään rintsikoita pois eteisessä
Ehkä mun täytyy erikseen kertoa kaikille, että jos kutsutte kylään, lupaan pitää kaikki vaatteet päällä :D! No ei, se oli sellaista vitsihuumoria. Kyllä laittaisin juhlakoltun ja käyttäytyisin asiallisesti. Ap
Eli menisit juhlakoltussasi pönöttämään siskon luo ja pilaamaan rennon perhejoulun (kerrankin vain ydinperhe, johon sinä et kuulu) tunnelmaa? Veisit toki ne laittamasi sapuskat, entäpä jos siskosi haluaa laittaa/ostaa valmista jouluruokaa ihan oman maun mukaan? Kohta kerrot, että aina ovat kehuneet/tykänneet. Ehkä vain ollakseen loukkaamatta sinua?
Jos olet vielä työelämässä, kontakteja työkavereihin/asiakkaisiin, olet mahdollinen tartuttaja!
Mietiskelepäs mielessäs, miksi sinua ei kutsuta?
No nyt me ainakin tiedetään, miksi SUA ei kutsuta mihinkään.
Ei kutsuta (enkä menis, vaikka kutsuttaiskin), mutta kun muut tuppaavat kutsumaan itse itsensä luokseni joulunviettoon, valmiiseen pöytään, tiskaamaan tiskit ja petaamaan sängyt puolen suvun häivyttyä.
Tänä vuonna korona on hyvä syy sanoa, etten ota vieraita vastaan. Ihana oma, tunnelmallinen joulu tulossa ilman hässäkkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään jättää mieheni siskoa (yksinelävä, lapseton nelikymppinen) kutsumatta meille jouluna perhejouluun. Sen verran joulumieltä pitää olla, ettei jätetä läheisiä yksin.
Tuli Ap:lle mieleen, että voisitko kutsua muita sinun luo vaikka joulupäivänä tai Tapaninpäivänä? Vaikka vain glögille? Ei mitään suurimuotoista.
Sulla ja mulla on samanlainen perhekäsitys. Ei ketään jätetä yksin. Tai no, kuten joku tuolla nyt sanoi, niin tottakai jätetään, jos on joku luonnehäiriöinen hirviö, mutta ei vain siksi, että "joulu kuuluu olla vain ydinperheen kesken". Mun sydän särkyisi, jos tietäisin jonkun läheisen olevan vastentahtoisesti yksin joulun.
Olen vähän kade. Oma sisareni ei koskaan, edes ennen korona-aikaa, ole viitsinyt kutsua minua heille jouluna, juhannuksena tai mitä näitä perhejuhlia nyt on. Ei heitä kiinnosta yhtään vaikka vietän kaikki joulupyhät yksin, tuskin muistavat soittaakaan. Jos itse soitan, eivät vastaa, paitsi soittavat takaisin ehkä sitten pyhien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei olisi pahempaa kuin olla se perheetön sisarus joka kutsuttu ydinperheen joulunviettoon kun ei kehdattu jättää kutsumatta tai sitten pelkästään säälistä. Täytyy olla melkoisen epätoivoinen että valmis menemään mukaan pilaamaan toisten mukava perhejoulu.
Olen ollut aikoinani perheettömänä mukana perhejoulussa kun kutsuttiin. Paljastui liian myöhään ettei kutsu ollutkaan aito, eivätkä he myöskään perheenä tulleet toimeen edes keskenään.
Tuli silloin luvattua vaikka olisin viihtynyt täysin hyvin missä tahansa muualla, sitten ei voinut enää lähteä pois. Oli todella typerä temppu edes kutsua kun kerran ei oikeasti haluttu. Siihen loppui kerralla koko ystävyys kyseisen porukan kanssa vaikkei mitään riitaa ollut. Tuntui vain ikävältä ja turhalta.
Itselleni ei tulisi mieleenkään esittää sellaista kutsua ilman että olen ajatellut asian loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään jättää mieheni siskoa (yksinelävä, lapseton nelikymppinen) kutsumatta meille jouluna perhejouluun. Sen verran joulumieltä pitää olla, ettei jätetä läheisiä yksin.
Tuli Ap:lle mieleen, että voisitko kutsua muita sinun luo vaikka joulupäivänä tai Tapaninpäivänä? Vaikka vain glögille? Ei mitään suurimuotoista.
Sulla ja mulla on samanlainen perhekäsitys. Ei ketään jätetä yksin. Tai no, kuten joku tuolla nyt sanoi, niin tottakai jätetään, jos on joku luonnehäiriöinen hirviö, mutta ei vain siksi, että "joulu kuuluu olla vain ydinperheen kesken". Mun sydän särkyisi, jos tietäisin jonkun läheisen olevan vastentahtoisesti yksin joulun.
Olen vähän kade. Oma sisareni ei koskaan, edes ennen korona-aikaa, ole viitsinyt kutsua minua heille jouluna, juhannuksena tai mitä näitä perhejuhlia nyt on. Ei heitä kiinnosta yhtään vaikka vietän kaikki joulupyhät yksin, tuskin muistavat soittaakaan. Jos itse soitan, eivät vastaa, paitsi soittavat takaisin ehkä sitten pyhien jälkeen.
Niin siis ei muakaan kutsuta, koska olen valitettavasti ainoa perheessäni, jolla on tämä perhekäsitys :(
Hyvä ap, tämä on ollut raskas vuosi kaikille. Mikäli kutsua ei nyt jouluksi tule, tee joulusta kuitenkin itsellesi hyvä. Yritä löytää uusia perinteitä.
Ota asia puheeksi jouskus sukulaisten kanssa, mutta muista ettet syyllistä ketään, siksi on ehkä paras puhua vasta keväällä/kesällä ja neutraalisti, muun sopivan jutustelun ohessa.
Kuuntele herkällä korvalla miten muut kokoivat tämän vuoden ja joulun.
Toivottavasti tilanne on ensi vuonna jo erilainen. Yritä kuitenkin varoiksi luoda iloa tuovia, omia ja uusia perinteitä.
MInulla sama; kutsua ei tule. Mutta odottanevat, että ostan ja lähetän joululahjat lapsilleen...lähettäisittekö? Tekisi mieli jättää väliin kun ei kukaan halua minua edes nähdä.
Vierailija kirjoitti:
MInulla sama; kutsua ei tule. Mutta odottanevat, että ostan ja lähetän joululahjat lapsilleen...lähettäisittekö? Tekisi mieli jättää väliin kun ei kukaan halua minua edes nähdä.
Ei pitäisi olla lahjavelvoitetta sellaisella jota ei kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tartte lahjoja lähetellä. Vai lähettävätkö he sinulle? Ei se, että joku saa lapsia tarkoita sitä, että sukulaisista tulee lapsille lahja-automaatteja. Ei todellakaan saa olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tartte lahjoja lähetellä. Vai lähettävätkö he sinulle? Ei se, että joku saa lapsia tarkoita sitä, että sukulaisista tulee lapsille lahja-automaatteja. Ei todellakaan saa olettaa.
Joo ei tosiaan tarvi laittaa lahjoja. Jos jotenkin haluaa muistaa, niin joulukortti vaan menemään postin kautta.
Itse olen useimmiten ollut hieman kateellinen niille jotka saavat viettää joulua yksin, koska minulle se sopisi. Ymmärrän tosi hyvin että harva sitä haluaa.
Olen myös karannut yhteisestä joulusta ja se tuntui hyvältä. Osa porukasta myös hyväksyi tekoni ja oli iloisia puolestani.
Tulipahan kokeiltua tuota "hankki kumppania" myös.
Kaikki häntä koskeva oli niin salaista, kuulemma pilaisi suhteen jos eiois mysteeriä. No lopulta en ymmärtäny enää ollenkaan ja se oli sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".
On täysin luonnollista, että perheelliset haluavat viettää joulun oman perheensä kesken. Ikävää sille perheettömälle, jos joutuu olla yksin, mutta ei ne perheelliset oli mitenkään vastuussa perheettömän joulunvietosta.
Jokaisella on tietenkin oikeus viettää joulua oman perheen kesken jos haluaa. Mä vähän kyllä silti haastaisin tota luonnollisuuden ajatusta. Ei tulisi esimerkiksi jossain Etelä-Euroopassa kuuloonkaan, että joku sukulainen jätetään yksin jouluna, saatika että oma sisarus.
Voin vannoa, että jos omassa suvussani olisi joku yksinäinen jouluna ja mulla perhe, meille olisi kyllä tervetullut. En kestäisi elää itseni kanssa, jos jättäisin jonkun yksin, enkä koe mitään erityistä arvoa siinä, että ollaan nimenomaan vain oman perheen kesken sen kustannuksella, että toiset jätetään yksinäisyyteen. Lapsilleni haluaisin myös opettaa, että porukalla on kivempaa ja kaikista pidetään huolta.
Nimenomaan, juuri tuo ”ei ole mitään arvoa silloin kun toiset jätetään yksin”! Koen samoin myös parisuhteen kannalta, ei kiinnosta koko instituutio kun sinkkuryhmissäkin vain mangutaan kumppania jotta voi jättää ryhmän.
Suomalaiset jääneet jotenkin kehittymättömiksi ja kylmiksi sydämen tasolla.
Vietän kyllä itsekin joulun nykyään yksin, se ei ole ongelma, mutta ihmettelen yleistä suhtautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapselle ehkä olisi lahjavelvollisuus, muille se on vapaaehtoista. Sukulaislapsille SAA antaa lahjan, jos haluaa tehdä niin. Hauskaahan se lahjan keksiminen on, jos on edes jotain kontaktia näihin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan ole sillä tavalla yksinäinen, että kaipaisin jouluna ihan mitä tahansa seuraa. Tähän astiset joulut on vietetty perheen kesken, joten heitä kaipaan. Ap
Ymmärrän!
Voisitko ehdottaa näille että tapaatte vaikka päivällä ulkona termariglögien merkeissä, jos asuvat lähellä.
Olen eronnut ja lähisukulaiset kuolleet, edessä on ensimmäinen joulu yksin. Odotan uteliaana ja mielenkiinnolla erilaista joulua.
Eihän varsinaiset pyhät kestä kuin pari päivää, ne viettää vaikka sohvannurkassa vihreäkuulalootan ja pleikan välissä.
Olen kuitenkin päättänyt tehdä itselleni kivan joulun. Siivous alkaa olla pääosin tehty lukuunottamatta normaaleja viikkosiivouksia, kohta alan koristella kotia. Kivaa saada vähän blingblingiä pimeyteen!
Laitan jouluruuat, vaikka toki pienet annokset. Aion pukeutua ja laittautua joulupöytään juhlavasti, kuten olen tottunut tekemään niinä vuosina kun vietin sukujouluja exän suvun kanssa koska miksipä ei?
Olen tilannut parit kiinnostavat kirjat ja yhden sarjan mitä en ole ehtinyt ennen katsoa. Käyn kävelyllä ja lämmitän joulusaunan.
Olen hankkinut itselleni myös muutaman joululahjan. Tänä vuonna en ole varoissani, kun sinkkukodin laittaminen on vienyt rahat aika tehokkaasti, mutta jotain pientä hyvänmielenlahjaa (ei siis mitään käytännöllistä!) kuitenkin.
Uskon että tästä kehittyy minulle ihan mukava, joskin aiempaa rauhallisempi joulu. Saan palautua rankasta syksystä, tehdä juuri niitä asioita jotka minua huvittavat tai olla vaikka tekemättä mitään.
Mä oon jo tottunut, joulu on vaan vapaa muiden joukossa. Ei merkitse nykyisin itselle mitään.
M38