Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin yksin, en edes laittanut mitään joulua. Olivat vain mukava pidennetty vapaa. Löhösin kotona, soittelin sinkkukavereille ja kun yökerhot saivat olla jouluna auki,bkäytiin tanssimassa.
Yksi joulu kaverin kans katottiin leffoja ja syötiin pizzaa.Kuulostaa siltä, että olit nuori. Nuorena voi ollakin ihan mukavaa tuollainen.
Miten nyt nuoren ajattelee. Vietin jouluja yksin ikävuosina 21-30v. Mieheni tapasin vasta 31 vuotiaana
Itsekin jaksoin bilejouluja kolmikymppiseksi mutta sitten riitti. Nyt sitten on tullut vietettyä reilu vuosikymmen (apua!) joulut joko vanhempien luona tai yksin. Tämä joulu on nyt sitten eka kun tulee oltua ihan yksin, kun vanhempien luo en pk-seudulta uskalla tässä koronatilanteessa lähteä ja uskollisin ystäväkin lähti sateenkaarisillalle..
Mä en oikeastaan ole sillä tavalla yksinäinen, että kaipaisin jouluna ihan mitä tahansa seuraa. Tähän astiset joulut on vietetty perheen kesken, joten heitä kaipaan. Ap
En jaksa koko ketjua kahlata mutta oliko siis niin että apn vanhemmat ei ole enää elossa? Eli siellä ei voi olla?
Ap, olet aikuinen. Tänä jouluna luot omat jouluperinteesi. Ihan suunnittelet joulunvieton kotona yksin. Mitä ruokaa millekin päivälle, miten ja milloin koristelet kodin joulukuntoon, mitä kukkia, kynttilöitä, entä kuusi, ja lukemiset jne. Paljon asioita, joilla teet itsellesi joulun, ensi vuonna sinulla on jo oma perinne. Sukulaisille voit soittaa, kun haluat puhua perheesi kanssa.
Mikä laki sen määrää, että niiden joulunviettokavereiden pitäisi olla juuri sukulaisia? Eikö kukaan muu kelpaa?
Onko sinulla yhtään kaveria/ystävää, joka on lapseton sinkku? Jos on, kysy häneltä, kuinka viettää joulun. Jos löytyy joku toinen yksinäinen joulunviettäjä samalta paikkakunnalta tai jostain läheltä, viettäkää joulu yhdessä.
Eikä sen toisen yksinäisen kanssa tarvitse koko joulua viettää. Yksi ateria tai kuppi glögiä ja pari joulutorttua yhdessä syötynä voi piristää sekä sitä naapurissasi asuvaa yksinäistä vanhusta kuin sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan ole sillä tavalla yksinäinen, että kaipaisin jouluna ihan mitä tahansa seuraa. Tähän astiset joulut on vietetty perheen kesken, joten heitä kaipaan. Ap
Ap, pakko on paras motivaattori. Olen se jonka vanhemmat hylkäsi heti kun muutin kotoa ja vietin monta joulua ypöyksin opiskelijatalossa ollen siis koko kerrostalon ainoa asukas joulunaikaan.
Kun tiedät että olet yksin niin pitää vaan päättää että kyllä minä pärjään. Ja sit pärjää!
Sulla on nyt muutos elämässä ja se on haikeaa kun asiat muuttuu. Ei pidä jäädä liikaa kaihoamaan vanhaa ja roikkumaan. Vaihda näkökulmaa ja mieti mitä kaikkea kivaa omaan jouluusk alat rakentaa. Uudet jouluperinteet! Uusi joulun ”ohjelma”! Uudet tarjottavat!
Mikä hemmetin juttu tää on, että jouluna sinkun pitää alkaa metsästää naapurista yksinäisiä vanhuksia :D ???? Metsästäkää nyt ihan itse vaan yksinäisiä vanhuksia perheelliset! Onks tää joku semmonen juttu, että sinkun pitää tehdä hyväntekeväisyyttä jouluna eikä kaivata perhettään sillä välin kun te istutte kodeissanne omien rakkaidenne kanssa? Mä olen sinkku, mutta en minä tiedä mistä nyt yhtäkkiä bongaan jonkun vanhuksen tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetin juttu tää on, että jouluna sinkun pitää alkaa metsästää naapurista yksinäisiä vanhuksia :D ???? Metsästäkää nyt ihan itse vaan yksinäisiä vanhuksia perheelliset! Onks tää joku semmonen juttu, että sinkun pitää tehdä hyväntekeväisyyttä jouluna eikä kaivata perhettään sillä välin kun te istutte kodeissanne omien rakkaidenne kanssa? Mä olen sinkku, mutta en minä tiedä mistä nyt yhtäkkiä bongaan jonkun vanhuksen tähän.
Jep, perheelliset saa jättää omat sisaruksensa jouluna yksin, mutta sinkun on oltava jalo hyväntekijä ja etsittävä jostain vanhus pelastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsu itse sisaruksiasi sun luokse? Vaikka tapanina jos aaton ovat keskenään
Ei ihan kauheasti aattona yksin lämmitä se, että tapanina ehkä kahvitellaan.
mä nyt vähän jankkaan, mutta väitän, että se on parempi kuin ei mitään yhteyttä sukuun koko jouluna. jos itse menisin sisarukseni luo jouluna, kokisin velvoitteena ostaa lahjat jokaiselle ja osallistua ruoanvalmistukseen jne (mihin minulla ei kuitenkaan olisi sananvaltaa, koska juhlat olisi toisen kodissa). ja silti en olisi osa porukkaa samalla tavalla kuin muut, koska olisin toisen kodissa.
jos sen sijaan kahvittelisin joulupäivänä tai tapanina sisarusteni kanssa, se ei vaatisi suurta panostusta, ja oltaisiin samalla viivalla pöydän ympärillä, se olisi meidän yhteinen perinne.
Näinpä. Mutta se on hieman muistakin kiinni, että kokeeko olevansa osa porukkaa vai ei. Eli miten huomioidaan porukan mukana ym. Ja tarviiko jokaiselle ostaa omaa lahjaa, vaan ostaa perheelle vaikka yhden yhteisen joululahjan. Ja mitä tulee jouluruokiin ym., niin on se perheestäkin kiinni, että kuinka paljon on sanavaltaa, ja voihan sitä tuoda mukanaan jotain jouluruokaa, mistä itse tykkää, ja muuten sitten auttelee mukana, kunhan ei liikojakaan vaadittaisi.
Joulu 1997. Kun sai olla yksin opiskelijaboksissa, kämppikset tiessään eikä kukaan häiriköinyt "tulisisätsä tänne"-puheluilla. Sai rauhassa tehdä koulujuttuja, dokata yms melkein kokonaisen viikon. Tai noh, kävinhän joulupäivänä baarissa illalla mutta oli niin vaisu meno ettei siellä kauaa viihtynyt.
Jälkikäteen olen arvottanut tuon joulun ylivoimaisesti parhaaksi koskaan.
Ei tulisi mieleenikään jättää mieheni siskoa (yksinelävä, lapseton nelikymppinen) kutsumatta meille jouluna perhejouluun. Sen verran joulumieltä pitää olla, ettei jätetä läheisiä yksin.
Tuli Ap:lle mieleen, että voisitko kutsua muita sinun luo vaikka joulupäivänä tai Tapaninpäivänä? Vaikka vain glögille? Ei mitään suurimuotoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään jättää mieheni siskoa (yksinelävä, lapseton nelikymppinen) kutsumatta meille jouluna perhejouluun. Sen verran joulumieltä pitää olla, ettei jätetä läheisiä yksin.
Tuli Ap:lle mieleen, että voisitko kutsua muita sinun luo vaikka joulupäivänä tai Tapaninpäivänä? Vaikka vain glögille? Ei mitään suurimuotoista.
Sulla ja mulla on samanlainen perhekäsitys. Ei ketään jätetä yksin. Tai no, kuten joku tuolla nyt sanoi, niin tottakai jätetään, jos on joku luonnehäiriöinen hirviö, mutta ei vain siksi, että "joulu kuuluu olla vain ydinperheen kesken". Mun sydän särkyisi, jos tietäisin jonkun läheisen olevan vastentahtoisesti yksin joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävältä kuulostaa sisarustesi käytös. Only in Finland. ..
Voihan se olla, ettei siskojen miehet halua vaimonsa vanhapiikasisarusta viettämään heille joulua, jos kerrankin saavat viettää rauhallisen kotijoulun.
Minä yhtenä jouluna uhkasin lähteä hotelliin joulun viettoon, jos miehen veli vääntyy meille jouluksi.
... only in Finland“
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat masentavalta ruikuttajalta. Enpä yhtään ihmettele, jos siskojesi perheet eivät halua sinua hyppimään sinne kalsarit päällä ja kuorimaan pottuja
Jouluna hyppimään kalsarit päällä ja repimään rintsikoita pois eteisessä
Ehkä mun täytyy erikseen kertoa kaikille, että jos kutsutte kylään, lupaan pitää kaikki vaatteet päällä :D! No ei, se oli sellaista vitsihuumoria. Kyllä laittaisin juhlakoltun ja käyttäytyisin asiallisesti. Ap
Eli menisit juhlakoltussasi pönöttämään siskon luo ja pilaamaan rennon perhejoulun (kerrankin vain ydinperhe, johon sinä et kuulu) tunnelmaa? Veisit toki ne laittamasi sapuskat, entäpä jos siskosi haluaa laittaa/ostaa valmista jouluruokaa ihan oman maun mukaan? Kohta kerrot, että aina ovat kehuneet/tykänneet. Ehkä vain ollakseen loukkaamatta sinua?
Jos olet vielä työelämässä, kontakteja työkavereihin/asiakkaisiin, olet mahdollinen tartuttaja!
Mietiskelepäs mielessäs, miksi sinua ei kutsuta?
Hei ap, jouluun on vielä aikaa. jospa ne sisarukset ei ole vielä edes ajatellut niin tarkkaan joulunviettoa ja ehkä havahtuvat jossain vaiheessa, että olet jäämässä yksin ja sitten kutsuvat sinut. Voi olla niinkin, että kaikki olettavat sinun menevän jollekin toiselle sisarukselle, eivätkä puhu keskenään aiheesta. Se juuri vauvan saanut saattaa olla vielä niin "vauvahöyryissään" että ei osaa ajatella muuta kuin vauvaa. Joku tällainen selitys saattaa olla, älä vielä murehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat masentavalta ruikuttajalta. Enpä yhtään ihmettele, jos siskojesi perheet eivät halua sinua hyppimään sinne kalsarit päällä ja kuorimaan pottuja
Jouluna hyppimään kalsarit päällä ja repimään rintsikoita pois eteisessä
Ehkä mun täytyy erikseen kertoa kaikille, että jos kutsutte kylään, lupaan pitää kaikki vaatteet päällä :D! No ei, se oli sellaista vitsihuumoria. Kyllä laittaisin juhlakoltun ja käyttäytyisin asiallisesti. Ap
Eli menisit juhlakoltussasi pönöttämään siskon luo ja pilaamaan rennon perhejoulun (kerrankin vain ydinperhe, johon sinä et kuulu) tunnelmaa? Veisit toki ne laittamasi sapuskat, entäpä jos siskosi haluaa laittaa/ostaa valmista jouluruokaa ihan oman maun mukaan? Kohta kerrot, että aina ovat kehuneet/tykänneet. Ehkä vain ollakseen loukkaamatta sinua?
Jos olet vielä työelämässä, kontakteja työkavereihin/asiakkaisiin, olet mahdollinen tartuttaja!
Mietiskelepäs mielessäs, miksi sinua ei kutsuta?
No nyt me ainakin tiedetään, miksi SUA ei kutsuta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.
No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap
Ei sitä kyllä ketään saisi yksinkään jättää, ellei sitten ole oma halu. Saisi sun sisaruksilla olla hieman enemmän välittämistä myös suakin kohtaan, kun kerran sukulaisiakin olette.
En ole vielä lukenut ketjua loppuun, mutta yksi vaihtoehto kuitenkin voisi olla joku kaveri/kavereita tms., jonka/joiden kanssa viettäisitte joulua? Koronaturvallisesti ym. tietenkin kuitenkin. En tiedä tarkemmin kaveritilanteestasi, että onko sellaisia. Jos kavereitakaan ei oikein ole tai hekin viettävät joulua ns. omissa kuvioissaan, niin ehkä jonkun palvelun kautta voisi löytyä kaveri joulua viettämään? Kun vaan löytyisi joku luotettava ja hyvä tyyppi, kun ainahan ne palvelutkin voi riskejä sisältää. Vaikka kai kaikki ns. oudotkin tyypit tarvitsisivat ehkä seuraa, ja toisista on tullut tietynlaisia/yksinäisiä ympäristönkin seurauksena.
Huh, mielummin ehkä yksin kuin jonkun random "palvelukaverin" kanssa. Jos kaipaa perhehommeleita, ei siinä varmaan oikein joku naapurin vanhus tai netistä häthätää bongattu seuralainen tilannetta pelasta.
Jokainen toimii niin kuin haluaa, kunhan vain ehdotin vaihtoehtoja. Ja "palveluilla" tarkoitin juurikin vaikka näitä nettisaitteja, mistä voi löytää uusia kavereita. Tosin joku yksinäinen vanhus voisi kyllä ilahtuakin, ettei itsekään tarvitsisi yksin joulua viettää, niin olisi sitten win-win -tilanne. Ja vaikka yhteydenpito jatkuisi tulevaisuudessakin, niin yksinäisen vanhuksenkin tilanne parantuisi pysyvämminkin. Ja tiedä millaisen kaverin vanhuksestakin saisi, heillä kun on elämänkokemustakin paljon kertynyt. Eli ei kai ikäero tms. asia voi olla mikään yhteisen ajan este.
Itse en ole perheellinen, vaikka ehdotin näitä muitakin vaihtoehtoja. Tai no, avopuoliso löytyy, mutta ei oikein muuta, ja itsekin kärsin siitä, ettei ihan mutkattomat välit ole sukulaisiin. Siitäkin syystä sanoin, että kyllä ap: n sisarukset voisi pikkuisen enemmän ap:sta välittää.
Sympatiat on muutenkin kaikkien yksinäisten puolella, siitä syystä voisin itsekin harkita olevani esim. jonkun yksinäisen vanhuksen kaveri. Mutta omalla kohdalla ei oikein terveys anna myöden (ehkä joskus vielä), ja muutenkaan sosiaaliset taidot eivät ole parhaat mahdolliset, niin en ehkä tietäisi, mistä keskustella toisen kanssa (olen myös introvertti). Tämäkin puoli saattaa ehkä kehittyä vielä tulevaisuudessa. Mutta ehkä saatan yrittää joskus päästä johonkin tällaiseenkin toimintaan mukaan. Mutta mieluummin kyllä olisin ihan kaveria, enkä pelkästään ns. vapaaehtoistoiminnan pohjalta toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on jotenkin absurdi. Luulisi oikeasti, että tää on vanha ja puhutaan vaikka viime vuoden joulusta.
Sori hallitus, THL, sairaanhoitopiirit ja kunnat, turhaan toivotte ihmisten ottavan vastuuta ja noudattavan ohjeita, että saataisiin tartunnat laskuun.
Niin siis joulun viettoahan ei ole kielletty. Olen itse etätöissä enkä tapaa ketään. Ruoat tilaan kotiin. Aivan hyvin voisin mennä jouluna kylään jonkun luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo niin kauheaa? Laita joulutunnelmaa kotiisi, ja katselet vaikka tv:stä konsertteja. Olen viettänyt yhden joulun yksin. Valehtelematta se on ollut yksi parhaista jouluista. Pukeuduin juhlavaatteisiin, ja tein mieluisaa ruokaa.
Yksi parhaista jouluista oli yksin tehty aattoinen lentomatka maailman toiselta laidalta kotiin. Uskomattoman rentouttava kokemus! Vain kiireettömiä jouluiseksi somistettuja lentokenttiä, hiljainen lentokone ja omat ajatukset.
Nyt korona-aikaan vähän huono idea.
Tää ketju on jotenkin absurdi. Luulisi oikeasti, että tää on vanha ja puhutaan vaikka viime vuoden joulusta.
Sori hallitus, THL, sairaanhoitopiirit ja kunnat, turhaan toivotte ihmisten ottavan vastuuta ja noudattavan ohjeita, että saataisiin tartunnat laskuun.