Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten ap. menettelisit, jos olisit itse perheellinen, ja sisaruksesi olisi sinkku? ehkä se nyt ei ole niin kauhean selvää, että kutsuisit hänet.
mä luulen, ettei tuota asiaa oikein tajua, ennen kuin on yksin itse.
On aivan 100 % varma että kutsuisin sinkkusisarukseni joulunviettoon. Ja niin olen tehnytkin muinoin, silloin kun itse seurustelin. Nautin sisarusteni seurasta ja vietän mielelläni aikaa heidän kanssaan, enkä todellakaan halua, että kukaan heistä on yksinäinen tai surullinen! Se asia ei siitä muutu mihinkään sen perusteella, mikä oma siviilisäätyni tai perhetilanteeni on. Ap
Me ihmiset olemme niin erilaisia. Itse koin kiusallisena, kun siskoni ja veljeni kutsuivat säälittävän sinkkusiskon joulunviettoon.
Minua ei tippaakaan kiinnostanut perhejoulu ja jännityksestä riehuvat lapset.
Pidin pääni ja vietin.joulun yksin.
Olen ap pahoillani puolestasi. Mutta jos nyt menisit jonkun luo, voisi olla sinulle pettymys, kun sinulla on kuvitelma määrätynlaisesta joulutunnelmasta. Nyt kun he viettävät perheineen, siellä onkin ihan omat joulutraditiot, mihin kuuluu myös puolison perinteet. Se ei olisi samanlaista, kuin olet tottunut nuorempana perheesi kanssa yhdessä viettämään.
Mutta soita reilusti ja kysy, voitko tulla. Ehkä he eivät vain ymmärrä, kuinka surullinen olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävältä kuulostaa sisarustesi käytös. Only in Finland. ..
Nimenomaan: Only in Finland. Tää on mun mielestä meidän yhteiskunnan kipein piirre tää ydinperhepakkomielle. Ei ole kansainvälisesti kovin normaalia ulkoistaa esim. omia sisaruksiaan elämästään siinä vaiheessa kun pariutuu.
Eikö täällä pitkin vuotta kauhistellaan ja yökitään "prisma perheitä" .... mites nyt ollaan taas näreissään?
Toinen mitä yökitään on se, miten lapsuuden perheen joulu on mennyt pilalle, kun se vietetään lastenlasten ehdoilla?
Sinkut vaikuttavst sika vaativille.
Just tämä, inhotaan ja halveksitaan prisma-perheitä ja valitetaan että lapset kitisee ja perheet vie tilaa ja meluaa jne.
Mutta KYLLÄ KELPAA perheidylli ja joulun jännitys ja ilo lasten silmissä ja perheen tuoma joulutunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan: Only in Finland. Tää on mun mielestä meidän yhteiskunnan kipein piirre tää ydinperhepakkomielle. Ei ole kansainvälisesti kovin normaalia ulkoistaa esim. omia sisaruksiaan elämästään siinä vaiheessa kun pariutuu.
Eikö täällä pitkin vuotta kauhistellaan ja yökitään "prisma perheitä" .... mites nyt ollaan taas näreissään?
Toinen mitä yökitään on se, miten lapsuuden perheen joulu on mennyt pilalle, kun se vietetään lastenlasten ehdoilla?
Sinkut vaikuttavst sika vaativille.Just tämä, inhotaan ja halveksitaan prisma-perheitä ja valitetaan että lapset kitisee ja perheet vie tilaa ja meluaa jne.
Mutta KYLLÄ KELPAA perheidylli ja joulun jännitys ja ilo lasten silmissä ja perheen tuoma joulutunnelma.
Eli te nyt todella ajattelette, että tänne kirjoittelee joku yksi virallinen sinkku, joka ensin yökkii prisma-perheille ja sitten vaatii jouluksi perheaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkut vaikuttavst sika vaativille.Just tämä, inhotaan ja halveksitaan prisma-perheitä ja valitetaan että lapset kitisee ja perheet vie tilaa ja meluaa jne.
Mutta KYLLÄ KELPAA perheidylli ja joulun jännitys ja ilo lasten silmissä ja perheen tuoma joulutunnelma.Eli te nyt todella ajattelette, että tänne kirjoittelee joku yksi virallinen sinkku, joka ensin yökkii prisma-perheille ja sitten vaatii jouluksi perheaikaa?
Ilmiö on sama kaikilla vela-sinkuilla. Ei sellaisilla jotka eivät ole veloja. Ap ei ole vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän se siskon mies ja lapset ärsyttää, kun haluttaisi viettää siskon kanssa perinteistä joulua, niin kuin olen tottunut
Järjestä ap sinä siskoillesi ja heidän perheilleen joulu ja kutsu heidät luoksesi. Vaihteeksi sukujoulu sinun luonasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.
No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap
Ei sitä kyllä ketään saisi yksinkään jättää, ellei sitten ole oma halu. Saisi sun sisaruksilla olla hieman enemmän välittämistä myös suakin kohtaan, kun kerran sukulaisiakin olette.
En ole vielä lukenut ketjua loppuun, mutta yksi vaihtoehto kuitenkin voisi olla joku kaveri/kavereita tms., jonka/joiden kanssa viettäisitte joulua? Koronaturvallisesti ym. tietenkin kuitenkin. En tiedä tarkemmin kaveritilanteestasi, että onko sellaisia. Jos kavereitakaan ei oikein ole tai hekin viettävät joulua ns. omissa kuvioissaan, niin ehkä jonkun palvelun kautta voisi löytyä kaveri joulua viettämään? Kun vaan löytyisi joku luotettava ja hyvä tyyppi, kun ainahan ne palvelutkin voi riskejä sisältää. Vaikka kai kaikki ns. oudotkin tyypit tarvitsisivat ehkä seuraa, ja toisista on tullut tietynlaisia/yksinäisiä ympäristönkin seurauksena.
Jos minun siskolla olisi tuo edessä, kutsuisin meille joulunviettoon. Kerran kutsuttiin miehen eronnut, yksinäinen kaveri. Oli tosin huvittavaa, kun ilmoitti joulupöydässä, ettei juurikaan syö jouluruokaa. Ei tykkää. No söi, mitä pystyi.
Mutta kerran kieltäydyin, kun tuttavaperhe ehdotti, että tulisivat meille joulun viettoon. Useaksi päiväksi ja yöksi. Lapsiperhe. Yleensä vieraillessaan nauttivat ns. täyspalvelu ylläpidosta. Ei paljon apua kokkailuun yms. heru. Vaikka pyydänkin toisinaan. Halusivat meille joulunviettoon, ettei tarvitse omaan kotiin laittaa joulua ja säästävät rahaa ruokakuluissa. Kieltäydyin kauniisti sanomalla, että haluamme viettää joulua omissa oloissamme. Ei loukkaantunut (kai) ja ollaan vieläkin väleissä. Milloin vaan muulloin ovat tervetulleita mutta en halua omaa jouluani viettää passaamassa muita keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap
Ei sitä kyllä ketään saisi yksinkään jättää, ellei sitten ole oma halu. Saisi sun sisaruksilla olla hieman enemmän välittämistä myös suakin kohtaan, kun kerran sukulaisiakin olette.
En ole vielä lukenut ketjua loppuun, mutta yksi vaihtoehto kuitenkin voisi olla joku kaveri/kavereita tms., jonka/joiden kanssa viettäisitte joulua? Koronaturvallisesti ym. tietenkin kuitenkin. En tiedä tarkemmin kaveritilanteestasi, että onko sellaisia. Jos kavereitakaan ei oikein ole tai hekin viettävät joulua ns. omissa kuvioissaan, niin ehkä jonkun palvelun kautta voisi löytyä kaveri joulua viettämään? Kun vaan löytyisi joku luotettava ja hyvä tyyppi, kun ainahan ne palvelutkin voi riskejä sisältää. Vaikka kai kaikki ns. oudotkin tyypit tarvitsisivat ehkä seuraa, ja toisista on tullut tietynlaisia/yksinäisiä ympäristönkin seurauksena.
Huh, mielummin ehkä yksin kuin jonkun random "palvelukaverin" kanssa. Jos kaipaa perhehommeleita, ei siinä varmaan oikein joku naapurin vanhus tai netistä häthätää bongattu seuralainen tilannetta pelasta.
Edellinen jatkaa. Ap:lle, ehkä ei kannata jäädä yksin kotiin jouluilemaan. Jos ajatus harmittaa jo nyt. Pääsetkö kulkemaan jouluna, jos vaikka sopisit siskojen kanssa, että käyt kylässä molemmilla? Siis vaan kahvilla tms. Molempien luona. Ja illaksi koitat saada kaverin itsellesi kylään ja mieluisaa puuhaa yhdessä. Tai menet baariin ja etsit uuden kaverin.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä sen verran, että mun oma ajattelu menisi jotenkin ennemmin niin päin, että koska sisarus on läheinen ihminen, hänen seurassaan oleminen on mulle tosi tärkeää ja hyväksi, etenkin jos olen väsynyt ja kuormittunut. Hän auttaa ja tukee, ja vastavuoroisesti toisinpäin. Sen sijaan mulla olisi stressi ja paha mieli koko joulun, jos tietäisin hänen olevan yksin ja surullisena. Eli siis en tosiaan koe taakaksi, vaan nimenomaan voimavarana. Meillä on myös sellainen perhekulttuuri, että ihan hyvin voi toiselle sanoa, että nostapas nyt ahterisi siitä sohvalta ja tule kuorimaan nuo perunat. Ap
Meillä oli köyhä koti, asuttiin maalla eikä tilaakaan liikoja. Isä ja äiti, toinen nyt jo edesmennyt ja toinen dementoitunut, olivat varsinaisia jouluihmisiä. He kutsuivat joka joulu jonkun yksinäisen sukulaisen tai naapurin joulunviettoon, yöpyivätkin aina. Lapsesta eivät kaikki olleet kauhean mukavia ihmisiä, kenellä mt-ongelmia, kuka juoppo. Oli vain melkoista kasvatusta vanhemmiltani, vaikka eivät sitä suunnitelleetkaan, hyvästä sydämestään halusivat ilahduttaa lähimmäistä. Taisipa johdattaa ammattiini, kun minusta tuli sosiaalityöntekijä.
Ajat on todellakin toiset nyt.
Vierailija kirjoitti:
Järjestä ap sinä siskoillesi ja heidän perheilleen joulu ja kutsu heidät luoksesi. Vaihteeksi sukujoulu sinun luonasi
Mun yksiöön ei valitettavasti oikein mahdu. Oon kyllä joskus isommassa kämpässä asuessani järkännytkin joulun, se oli kivaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa. Ap:lle, ehkä ei kannata jäädä yksin kotiin jouluilemaan. Jos ajatus harmittaa jo nyt. Pääsetkö kulkemaan jouluna, jos vaikka sopisit siskojen kanssa, että käyt kylässä molemmilla? Siis vaan kahvilla tms. Molempien luona. Ja illaksi koitat saada kaverin itsellesi kylään ja mieluisaa puuhaa yhdessä. Tai menet baariin ja etsit uuden kaverin.
Siis käykö joku vielä baareissa? Ei oo ainakaan täällä Uudellamaalla kovin suositeltavaa, ja eikös ne mene kiinnikin aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se ei ole sitä totuttua sukujoulua
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin yksin, en edes laittanut mitään joulua. Olivat vain mukava pidennetty vapaa. Löhösin kotona, soittelin sinkkukavereille ja kun yökerhot saivat olla jouluna auki,bkäytiin tanssimassa.
Yksi joulu kaverin kans katottiin leffoja ja syötiin pizzaa.
Mulla oli sama parikymppisenä sinkkuna enkä silloin harrastanut edes kynttilöiden polttamista kun en kotona juuri viihtynyt. Tai siis oikeammin kuvittelin että nuorena ei saa viihtyä kotona vaan pitää olla bilehile.. Nykyään olen ihan kotihiiri ja todellisuudessa niin konservatiivinen ja perhekeskeinenkin että tulee ihan jokaisena juhlapyhänä tehtyä aika perinteinen setti ajankohtaan kuuluvia ruokia ja muitakin juttuja vaikka eihän niistä yksin saa irti sitä tärkeintä eli yhdessäoloa omien rakkaiden kanssa :-(
N44
Ei siis luulisi ruuhkaa olevan eikä siellä tarvi yöhön asti olla. Kunhan ei jää yksin kotiin märehtimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mielummin ehkä yksin kuin jonkun random "palvelukaverin" kanssa. Jos kaipaa perhehommeleita, ei siinä varmaan oikein joku naapurin vanhus tai netistä häthätää bongattu seuralainen tilannetta pelasta.
Jokainen toimii niin kuin haluaa, kunhan vain ehdotin vaihtoehtoja. Ja "palveluilla" tarkoitin juurikin vaikka näitä nettisaitteja, mistä voi löytää uusia kavereita. Tosin joku yksinäinen vanhus voisi kyllä ilahtuakin, ettei itsekään tarvitsisi yksin joulua viettää, niin olisi sitten win-win -tilanne. Ja vaikka yhteydenpito jatkuisi tulevaisuudessakin, niin yksinäisen vanhuksenkin tilanne parantuisi pysyvämminkin. Ja tiedä millaisen kaverin vanhuksestakin saisi, heillä kun on elämänkokemustakin paljon kertynyt. Eli ei kai ikäero tms. asia voi olla mikään yhteisen ajan este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Todellakin saa jättää ihmisen yksin jos hän on vaarallinen, väkivaltainen ja aggressiivinen.
Mä en todellakaan voi kutsua väkivaltahullua narsistivanhempaani. Koko joulu menisi pelossa milloin se kilahtaa ja käy mun kimppuun. Hakkasi koko lapsuuden ja nuoruuden ja on aikuisenakin käynyt kimppuuni useasti. Omaa joulua ei tarvi pilata väärällä velvollisuidentunnolla ja mantrall ”ketään ei saa jättää yksin”. KYLLÄ SAA jos ihminen on sen itse ansainnut että jää yksin.
No älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan Uudellamaalla mihinkään baariin menkö!
Jep, ap varmaan täällä juuri yökkii sun prisma-perheelles pitkin vuotta.
Ja kyllä, sinkuthan ovat kaikki samanlaisia, vaativia, viallisia ja kummallisia ihmisiä.