Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Itse viettäisin joulun mielelläni yksin, mutta kun pitää kestitä muita.
Ei pidä, ei ihan oikeasti ole pakko. Kukaan ei sinua pyssyn kanssa varmaan pakota kestitsemään ketään ja tekemään joulua. Ihan itse tämän tekemisen itsellesi olet valinnut. Monet vauvapalstan perheelliset vetää seuraavasta taatusti melonin nenäänsä: Vedä lonkkaa koko joulu! Laita ne kestittävät laittamaan joulu kerrankin sulle. Muu kotiväki tai vieraat hoitaa kaiken nyyttäriperiaatteella. Tottakai hekin järkyttyy jos kieltäydyt kestitsemisestä. Entä sitten? Se on heille terveellistä. Ei mukavaan yhdessäoloon jouluna tarvita mitään ihmeellistä kestitsemistä, jos siitä ei välitä. Kaupasta kasa torttuja ja valmisruokaa, glögit kouraan ja pelataan monopolia. Ei ne jouluna yksinäiset kaipaa hienoja ruokia, vaan yhdessäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa perhejoulun aikuisena, silloin hankitaan parisuhde ja perhe.
Jos ei hanki parisuhdetta ja perhettä, silloin vietetään joulu yksin.
Joten mikä ongelma?
Ap:n mies lähti käveleen. Eipä niitä ihan tosta vaan "hankita" niitä parisuhteita. Osa jengistä on kyllä niin sokeita tälle faktalle, kun se oma hellu on aikoinaan löytynyt helposti ja pysynyt rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa perhejoulun aikuisena, silloin hankitaan parisuhde ja perhe.
Jos ei hanki parisuhdetta ja perhettä, silloin vietetään joulu yksin.
Joten mikä ongelma?
Ap:n mies lähti käveleen. Eipä niitä ihan tosta vaan "hankita" niitä parisuhteita. Osa jengistä on kyllä niin sokeita tälle faktalle, kun se oma hellu on aikoinaan löytynyt helposti ja pysynyt rinnalla.
Niin ja siis ei lapsiakaan muuten ihan noin vaan "hankita", tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä ap, että korona on rikkonut teidän jouluperinteitä. Voi olla että kaikki ovat nyt vähän pohtimassa omia järjestelyjään, niin sinun asiasi ei ole päällimäisenä mielessä, ja ehkä olet niin yleensä sen verran itsenäinen, että kukaan ei mieti, että sinusta pitäisi "huolehtia"?
Kyllä tämä korona myös vaikeuttaa kutsuja. Esim voiko tavata puolison vanhempia jouluna, jos kylään tulee joku ydinperheen ulkopuolinen? Nyt tiukennukset ovat tulleet äkkiä, ja jouluna voi olla paineet sinne omien/puolison vanhempien suuntaan myös isommat, joten voi olla kaikennäköistä, jonka takia tuntuu helpommalta ajatella, että kaikilla on nyt koronajoulu.
Siis eihän tämä nyt liittynyt koronaan millään tavalla koko asia. Luitko ollenkaan, mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikille sinkuille sanon neuvoksi sen, että jos olette yhtään eläinrakkaita ja tarpeeksi kypsiä sitoutumaan toisen olennon hoitamiseen kunnolla niin ottakaa oikeasti joku lemmikki. Ihan sama mikä, koira, kissa, pupu, marsu, kämppä oikeasti ei tunnu läheskään yhtä "yksinäiseltä" kun siellä on seurana joku karvakamu. Oman avioeron jälkeen itselläni oli vähän kolkko olo, joten päätin ottaa koiran. Heti kämppään tuli lisää elämää ja tunnetta, lisäksi se että piti lähteä lenkkeilemään joka päivä toi mukavaa piristystä eromasennuksen keskellä. tuleva joulukaan ei tunnu nyt yhtään kolkolta (en voi mennä käymään vanhemmilla koronan takia, myös siskoni kuuluu riskiryhmään)
Mulla on koira. Ap
Ehkä se koira on juuri se syy, etteivät kutsu sinua. Koiraa ei kaikki halua lapsiperheeseen joulunviettoon
Ei se ole syy. Kaikki ovat eläinihmisiä, osalla itselläänkin eläimiä ja omani tulee muiden kanssa hyvin toimeen ja on hyväkäytöksinen. Ap
Jengillä menee kyllä komeesti pointti ohi koko ajan. Kyse on siitä, onko normaalia tai kiva hylätä oma sukulainen viettämään joulua yksin, koska itsellä on perhe. Ei siitä, pitäisikö ap:n "hankkia" poikkis, perhe tai lapsia.
Mitä jos sisko sanoi noin koska yritti vihjailla ettei koronan takia halua nyt vieraita?
Mutta oikeasti, tiedän että kirpaisee tajuta olevansa tosi yksin. Mulla sama oivallus romahdutti hetkeksi aikanaan. Sitten sisuunnuin ja päätin että nyt riittää, muutti koko ajatuskuviot, aloin kiinnostua ihmisistä ja ihastuin, onneksi molemminpuolista, nyt on oma perhe. On siinä aina onnea mukana, mutta silti. Pitää itse tehdäkin jotain. Hankkia se OMA perhe.
Ja ehkei sisko vaan tajua, tai sitten se nyt vaan haluaa olla perheensä kanssa. Jos ei kerro että tuli paha mieli, se ei arvaa. Eli kannattaa sanoa ehkä jotain. Tai vetää johtopäätöksiä onko sisko niin hyvä sulle kuin sä olisit sille. Silti lopulta kannattaa se oma elämä laittaa kuntoon jos on yksinäistä, huom olin itse tosi yksinäinen vuosikausia, se vaatii pohjakosketuksen joskus että sisuuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".
On täysin luonnollista, että perheelliset haluavat viettää joulun oman perheensä kesken. Ikävää sille perheettömälle, jos joutuu olla yksin, mutta ei ne perheelliset oli mitenkään vastuussa perheettömän joulunvietosta.
Sisarusten odottaisi olevan lojaaleja omille kasvinkumppaneilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sisko sanoi noin koska yritti vihjailla ettei koronan takia halua nyt vieraita?
Mutta oikeasti, tiedän että kirpaisee tajuta olevansa tosi yksin. Mulla sama oivallus romahdutti hetkeksi aikanaan. Sitten sisuunnuin ja päätin että nyt riittää, muutti koko ajatuskuviot, aloin kiinnostua ihmisistä ja ihastuin, onneksi molemminpuolista, nyt on oma perhe. On siinä aina onnea mukana, mutta silti. Pitää itse tehdäkin jotain. Hankkia se OMA perhe.
Kuten kerroin tuolla aiemmin, en voi saada lapsia. Myöskään "hankkiminen" ei ole välttämättä oma päätös. Aina voi yrittää, jos haluaa, ja olla avoin ja positiivinen ja tutustua uusiin ihmisiin ja käydä vaikka treffeillä. Mulla ei ole ongelmaa näiden asioiden kanssa. Nyt toivoisin kuitenkin, että lopetettaisiin toi "pitää hankkia oma perhe" -jankutus, koska asia ei ole mulle ajankohtainen juuri nyt. Jospahan käsittelen vaikka ensin tuon edellisen eroni ihan rauhassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroin tuolla aiemmin, en voi saada lapsia. Myöskään "hankkiminen" ei ole välttämättä oma päätös. Aina voi yrittää, jos haluaa, ja olla avoin ja positiivinen ja tutustua uusiin ihmisiin ja käydä vaikka treffeillä. Mulla ei ole ongelmaa näiden asioiden kanssa. Nyt toivoisin kuitenkin, että lopetettaisiin toi "pitää hankkia oma perhe" -jankutus, koska asia ei ole mulle ajankohtainen juuri nyt. Jospahan käsittelen vaikka ensin tuon edellisen eroni ihan rauhassa. Ap
* Myöskään miehen "hankkiminen" ei ole välttämättä oma päätös
Vierailija kirjoitti:
Jengillä menee kyllä komeesti pointti ohi koko ajan. Kyse on siitä, onko normaalia tai kiva hylätä oma sukulainen viettämään joulua yksin, koska itsellä on perhe. Ei siitä, pitäisikö ap:n "hankkia" poikkis, perhe tai lapsia.
Koronan takia sukujoulu peruuntui. Kaikki sisarukset olivat tyytyväisiä, kun saavat viettää oman joulun. Eli olivat väsyneitä sukujouluun.
Ap halusi perunteisen sukujoulun. Tässä ei nyt halut kohtaa
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikein enää viitti viettää joulua mitenkään muuten kuin mitä tahansa muutakaan päivää, yksin nää on menny jo pari vuosikymmentä näin hiukan yli 40v vanhana. Ei joulu oikein tarkoita enää yhtään mitään, ihan kuin uudet vuodet, juhannis jne ollu kaikki yhdentekeviä.
Mä jo kirjoitinkin tähän ketjuun, että biletysvuosien jälkeen olen näin ikisinkkunakin viettänyt oikeastaan kaikkia juhlia ja pyhiä mutta vaikka sitä kuinka on "kaikki" kuten pitääkin niin ei näistä sitten yksin kuitenkaan oikein saa sitä tärkeintä irti.
Muutenkin on tänä vuonna ollut keväästä saakka aika alakuloinen ja itkuinen olo ja vaikka vielä syntymäpäiväksi tuli itselle juustokakku leivottua niin kyllä tänä vuonna taitaa jäädä niin pikkujoulu kuin joulukin väliin. Nythän menee itsenäisyyspäiväkin uusiksi kun ei ole niitä perinteisiä linnan juhliakaan taustaseuraksi niin ehken jää sitten ne muutkin omat perinteet siltäkin päivältä.
Taidan olla aika loppu tähän ikisinkkuuteen ja vähän muuhunkin.
N44
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkei sisko vaan tajua, tai sitten se nyt vaan haluaa olla perheensä kanssa. Jos ei kerro että tuli paha mieli, se ei arvaa. Eli kannattaa sanoa ehkä jotain. Tai vetää johtopäätöksiä onko sisko niin hyvä sulle kuin sä olisit sille. Silti lopulta kannattaa se oma elämä laittaa kuntoon jos on yksinäistä, huom olin itse tosi yksinäinen vuosikausia, se vaatii pohjakosketuksen joskus että sisuuntuu
Ei kaverikoilus tai omaa. Vaan perhejoulu OMIEN SUKULAISTEN KANSSA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan takia sukujoulu peruuntui. Kaikki sisarukset olivat tyytyväisiä, kun saavat viettää oman joulun. Eli olivat väsyneitä sukujouluun.
Ap halusi perunteisen sukujoulun. Tässä ei nyt halut kohtaa
Ei tässä ketjussa ole mikään peruuntunut koronan takia.
Meillekkin on aina joku tunkemassa jouluna. Sais edes kerran viettää joulun oman perheen kesken
Melko jäätävää lukea, että juuri keskellä pimeintä talvea tarttee olla läheisten kanssa... Eiköhän olisi järkevämpää pysyä eristyksissä ja tapailla niitä ehkä elossa olevia isovanhempia vaikkapa kesällä? Jos vaikka virus ois heikentynyt jo silloin... Miks juuri nyt pitää kokoontua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikein enää viitti viettää joulua mitenkään muuten kuin mitä tahansa muutakaan päivää, yksin nää on menny jo pari vuosikymmentä näin hiukan yli 40v vanhana. Ei joulu oikein tarkoita enää yhtään mitään, ihan kuin uudet vuodet, juhannis jne ollu kaikki yhdentekeviä.
Mä jo kirjoitinkin tähän ketjuun, että biletysvuosien jälkeen olen näin ikisinkkunakin viettänyt oikeastaan kaikkia juhlia ja pyhiä mutta vaikka sitä kuinka on "kaikki" kuten pitääkin niin ei näistä sitten yksin kuitenkaan oikein saa sitä tärkeintä irti.
Muutenkin on tänä vuonna ollut keväästä saakka aika alakuloinen ja itkuinen olo ja vaikka vielä syntymäpäiväksi tuli itselle juustokakku leivottua niin kyllä tänä vuonna taitaa jäädä niin pikkujoulu kuin joulukin väliin. Nythän menee itsenäisyyspäiväkin uusiksi kun ei ole niitä perinteisiä linnan juhliakaan taustaseuraksi niin ehken jää sitten ne muutkin omat perinteet siltäkin päivältä.
Taidan olla aika loppu tähän ikisinkkuuteen ja vähän muuhunkin.
N44
Iso halaus sulle <3. Vaikka nyt ootkin yksin, et ole yksin tilanteesi kanssa. Meitä on muitakin. Mulla meni just myös oma synttäri yksin, täytin pyöreitä. Aika ankeeta oli.
Joulukirkkoon rohkeasti vaan :).
Siellä on muitakin, etkä ole yksin koskaan, vaikka fyysisesti siltä tuntuu/näyttää.
"Rauhan minä annan teille".
Sanoo Herra Jeesus Kristus.
Valo joka loistaa myös näin vuoden pimeimpänä aikana.
Jees, ja taas ollaan asian äärellä. Oma poikkis (<3) on ratkaisu kaikkeen! Voi yäk nyt! Ei ap:lla ole "poikkis" hakusessa.