Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisen ongelmat
Kiristyneet asenteet ja epäilyt vanhempien laiskuudesta tai mukaavudenhalusta ovat nostaneet päivähoito-oikeuden rajaamisen yhteiskunnalliselle tapetille. On mielestäni kummallista, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyviä ja huonoa puolia, syitä miksi se alunperinkin on kehitelty, ei pohdita rauhallisesti vaan suurin osa kannanotoista on täysin ehdottomia.
Me kaikki tiedämme, että kaikki vanhemmat eivät ole hyviä hommassaan. Osalla jaksaminen on kortilla vain tilapäisesti, esim. masennuksen takia, mutta joillan huono jaksaminen on valitettavasti se pysyvä olotila. Aina välillä saamme lukea karmeita uutisia, joissa vanhemmat tekevät kammottavia tekoja lapsiaan kohtaan ja joka kertaa alkaa pohdinta ja mietintä: miten näitä tapahtumia voitaisiin ehkäistä? Subjektiivinen päivähoito-oikeus on juurikin asia, joka ennaltaehkäisee loppuunpalamista ja äärimmäisiä tekoja. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen heikentää huonoissa olosuhteissa elävien lasten asemaa, poistaa heidän turvaverkkonsa.
On harmillista, jos jotkut käyttävät tätä oikeutta vain huvin vuoksi kuormittaen järjestelmää, mutta jos tälläisillä päätöksillä pahennetaan heikompien asemaa onko se todella sen arvoista?
Kommentit (127)
Minä olisin tappanut itseni, jos olisi pitänyt jaksaa yksin vaativan erityislapsen kanssa enkä olisi saanut häntä päiväkotiin laittaa! Ei tukiverkkoja, ei sukulaisia tms. elossa, kukaan ei voinut katsoa sekopäisen lapsen perään muutenkaan. Jouduin lopettamaan hänen vuokseen työnteonkin ja sairaslomalla olin, koska uuvuin hänestä. Jos päiväkodin erityisryhmä ei olisi häntä kokopäiväisenä pitänyt luonaan arkisin, en usko että olisin jaksanut.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:20"]
Kiristyneet asenteet ja epäilyt vanhempien laiskuudesta tai mukaavudenhalusta ovat nostaneet päivähoito-oikeuden rajaamisen yhteiskunnalliselle tapetille. On mielestäni kummallista, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyviä ja huonoa puolia, syitä miksi se alunperinkin on kehitelty, ei pohdita rauhallisesti vaan suurin osa kannanotoista on täysin ehdottomia.
Me kaikki tiedämme, että kaikki vanhemmat eivät ole hyviä hommassaan. Osalla jaksaminen on kortilla vain tilapäisesti, esim. masennuksen takia, mutta joillan huono jaksaminen on valitettavasti se pysyvä olotila. Aina välillä saamme lukea karmeita uutisia, joissa vanhemmat tekevät kammottavia tekoja lapsiaan kohtaan ja joka kertaa alkaa pohdinta ja mietintä: miten näitä tapahtumia voitaisiin ehkäistä? Subjektiivinen päivähoito-oikeus on juurikin asia, joka ennaltaehkäisee loppuunpalamista ja äärimmäisiä tekoja. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen heikentää huonoissa olosuhteissa elävien lasten asemaa, poistaa heidän turvaverkkonsa.
On harmillista, jos jotkut käyttävät tätä oikeutta vain huvin vuoksi kuormittaen järjestelmää, mutta jos tälläisillä päätöksillä pahennetaan heikompien asemaa onko se todella sen arvoista?
[/quote]
Jos jaksaminen on vähillä, onko pakko vääntää niitä lapsia lisää
Oletan että lakiin tulee mainituiksi tietyt tilanteet jolloin osa-aikaisuudesta voidaan poiketa. Lastensuojelun yhteistyö lienee tässä oleellinen asia. Joillekin lapsille on hyödyllistä olla päiväkodissa vaikka joka päivä koko päivän mutta useimmat hyötyvät eniten laadukkaasta varhaiskasvatustoiminnasta jota päiväkodeissa yleensä aamupäivisin tarjolla. Kyllä lapset ansaitsevat mahdollisimman stressittömän ympäristön jolloin osa päivähoito on mielestäni hyvä vaihtoehto.
Subjektiivinen oikeus kaikille puolipäiväisenä hyvä, piste.
Mistä päivähoito tietää kuka on subjektiivisessa hoidossa ja kuka töissä vauvan kanssa? Sehän ilmoitetaan kelaankin jälkikäteen. On työpaikkoja missä vauva voi olla mukana mutta taapero ei.
Hmmmm... Hankala aihe kaikenkaikkiaan. Mihin se raja sitten vedetään, mikä on sitä normaalia väsymystä ja sitä todellista väsymystä/masennusta/uupumusta, johon tarvitsee tukea, täsäs tapauksessa hoitopaikan? Minäkin olen sitä mieltä, että ennaltaehkäisy on hyvä, ja monessa,tapauksessa mahdollisuus päivähoitoon saattaa pelastaa paljon.
Mutta. Kun sitten on ihan oikeasti ne, jotka vievät sen isomman sinne hoitoon muuten vaan, esim siksi, etteivät halua menettää hyvää hoitopaikkaa (täällä ei ole hoitotakuuta). Mun yksi hyvä kaveri esim. Hällä 4v poika kuten mulla, ja me molemmat saatiin puoli vuotta sitten vauvat. Hänen poika pidettiin päiväkodissa, 3 päivää viikossa, omani otin päiväkodista pois. Hän on kaikin puolin fiksu, mukava, ja tavallinen, hyvin toimeentuleva perheenäiti, ei mikään laiska jne, mutta halusi vain säilyttää hyvän hoitopaikan esikoisella. Ja perustelee lisäksi myös, että kun esikoinen haluaa sinne mennä, että on sitten sitä tekemistä ja virikkeitä, kun ei vauvan kanssa niin aina pääse. Minulle hän on pari kertaa sanonut, että harmittaa, kun jotkut katsoo paheksuen, kun käy ilmi, että esikoinen on päiväkodissa. Että huomaa itse kiertlevänsä aihetta, kun ei jaksa selitellä. Olen sitten vain todennut, että jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.... Mutten voi mitään ajatukselle, että niimpä!! Ihmettelen minäkin, miksi toimii noin, varsinkin, kun tässä sulle olisi tämä mun oma poika leikkikaverina vaikka koska tahansa, on kerhoja, perhekahvilaa yms tarjolla. Vauvansakin on helppo tapaus, jonka kanssa kyllä pääsee vaikka minne. ikävä ajatella omasta laverista näin, kun on muuten mitä ihanin ihminen.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:37"]
Oletan että lakiin tulee mainituiksi tietyt tilanteet jolloin osa-aikaisuudesta voidaan poiketa. Lastensuojelun yhteistyö lienee tässä oleellinen asia. Joillekin lapsille on hyödyllistä olla päiväkodissa vaikka joka päivä koko päivän mutta useimmat hyötyvät eniten laadukkaasta varhaiskasvatustoiminnasta jota päiväkodeissa yleensä aamupäivisin tarjolla. Kyllä lapset ansaitsevat mahdollisimman stressittömän ympäristön jolloin osa päivähoito on mielestäni hyvä vaihtoehto.
[/quote]
Nelituntiset leikkikoulut joita hyvin koulutetut ltot johtaisivat olisi varmaan parasta varhaiskasvatustukea lapsille joiden toinen vanhempi kotona. Miksi nämä leikkikoulut ovat kadonneet?Eivät ne kerhot, vaikka hyviä ovatkin, aja samaa asiaa.
Pakko sanoa että kerrankin hyvä ja asiallinen ketju! Itse olen lh ja joudun miettimään asiaa työn puolesta. Asia on monimutkainen, leimaako päivähoito lapsen vai ei. Eiköhän ne naapurit huomaa lapsen "erikoisuuden" ilman päiväkotiakin. Itse suosin Puolipäivästä hoitoa kotona olevien vanhempien lapsille ja ehdotankin sitä usein vanhemmille. Se on lapselle parempi ja vanhemmille halvempi vaihtoehto
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:21"]
Päivähoito on varhaiskasvatusta eikä mielenterveyskuntoutusta! Jos vanhemmista ei ole vanhemmiksi, on lapsen huostaanotto ja sijoittaminen terveeseen perheeseen parempi vaihtoehto - kaiken lisäksi adoptio olisi yhteiskunnalle huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin perheen tukeminen 6 vuotta päivähoidon keinoin. Suurin osa näistä tuettujen perheiden lapsista on itse mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen asiakkaita viimeistään 18v iässä.
[/quote]
Haluaisin vain sanoa, että huostaanotot ja varsinkin esim. laitokseen sijoittaminen tulee kylläkin paljon kalliimmaksi kuin päivähoito.
[/quote]
Kävikö mielessä, että adoptio olisi lähes ilmainen suhteessa siihen, että ensin maksetaan 1000 e/kk päivähoidosta ( 60000 e) ja sen jälkeen koko loppuikä erilaisia tukitoimia vain siksi, että biologinen vanhemmuus menee kaiken muun edelle. Adoptiossa maksetaan muutama tonni siitä, että tarkistetaan perheen tilanne ja hyväksytään perhe.
lapsen paikka on perheessä - ei terapialeluna!
Jos äiti on vanhempainvapaalla töissä ja siis ilmoittaa Kelaankin tietyt päivät työpäiviksi, saako silloin isompi lapsi olla koko päivän hoidossa? Kuten joku kirjoitti, on työpaikkoja, joissa vauva voi olla mukana, mutta isompi lapsi ei.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:31"]
Päivähoito on varhaiskasvatusta eikä mielenterveyskuntoutusta! Jos vanhemmista ei ole vanhemmiksi, on lapsen huostaanotto ja sijoittaminen terveeseen perheeseen parempi vaihtoehto - kaiken lisäksi adoptio olisi yhteiskunnalle huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin perheen tukeminen 6 vuotta päivähoidon keinoin. Suurin osa näistä tuettujen perheiden lapsista on itse mielenterveys- ja sosiaalipalvelujen asiakkaita viimeistään 18v iässä.
[/quote]
Haluaisin vain sanoa, että huostaanotot ja varsinkin esim. laitokseen sijoittaminen tulee kylläkin paljon kalliimmaksi kuin päivähoito.
[/quote]
Niille, joilla on arkielämän hallinnan vaikeuksia, pitäisi ohjata topakka täti opastamaan vähäksi aikaa, miten kotielämää pyöritetään, lapsia hoidetaan, huushollia pidetään ja raha-asioita junaillaan. Päivähoito tarjoaa vain väistöä 5 pv/vko virka-aikaan eikä auta varsinaisessa ongelmassa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 22:25"]
Kävikö mielessä, että adoptio olisi lähes ilmainen suhteessa siihen, että ensin maksetaan 1000 e/kk päivähoidosta ( 60000 e) ja sen jälkeen koko loppuikä erilaisia tukitoimia vain siksi, että biologinen vanhemmuus menee kaiken muun edelle. Adoptiossa maksetaan muutama tonni siitä, että tarkistetaan perheen tilanne ja hyväksytään perhe.
lapsen paikka on perheessä - ei terapialeluna!
[/quote]
Ja ihan yhtäkkiäkö ajattelit muuttaa lakia niin, että lapsen voi määrätä adoptoitavaksi kun vanhemmat ovat masentuneita? Missä todellisuudessa elät?
Musta on älytöntä että aina vaaditaan yhteiskuntaa apuun. Liikaa on hyysätty ja tässä on lopputulos. Mä olen samaa mieltä siitä ettei päiväkoti voi olla yhtä kun mielenterveyskuntoutus. Jos on huonossa jamassa niin silloin pitää miettiä kannattaako lapsia tehdä jos ei kerran omat resurssit riitä. Yllättäviä tilanteita voi tulla ja näitä pitääkin auttaa mutta monet pahentavat omaa tilannettaan tehtailemalla lisää lapsia.
Kertokaa nyt mammat, miksi lähes te kaikki väsähdätte ja masennutte, kun lapsi tulee tloo? Mun äitini kääntyisi haudassaan, jos lukisi näitä teidän seli-seli-perusteluja laiskuudellenne.Lukekaa EDES yksi lapsipsykologian kirja. Mutta kun lapsia saa pykätä kuka tahansa, oli sitten kasvatus- tai elatuskykyä tai ei, niin tämä on tulos. Köyhät ja pöljät lisääntyvät eniten. Koko tämän maan kansalaisten geeniperimä on kohta järjettömmän kehno.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 22:30"]
Musta on älytöntä että aina vaaditaan yhteiskuntaa apuun. Liikaa on hyysätty ja tässä on lopputulos. Mä olen samaa mieltä siitä ettei päiväkoti voi olla yhtä kun mielenterveyskuntoutus. Jos on huonossa jamassa niin silloin pitää miettiä kannattaako lapsia tehdä jos ei kerran omat resurssit riitä. Yllättäviä tilanteita voi tulla ja näitä pitääkin auttaa mutta monet pahentavat omaa tilannettaan tehtailemalla lisää lapsia.
[/quote]
Päivähoito ei kuntoutakaan niitä vanhempia, vaan on lapsia varten, se on lasten oikeus!
[/quote]
Hienoa! Järjen ääni kerrankin kehiin. Miksi pitää tehdä lisää mukeloita, jos yhdenkään kanssa ei onnistu? Kenen ns. iloksi? Ei ainakaan mun - näin riistettynä veronmaksajana.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 22:32"]
[/quote]
Päivähoito ei kuntoutakaan niitä vanhempia, vaan on lapsia varten, se on lasten oikeus!
[/quote]
Eli olet oikeasti sitä mieltä, että lapsi pannaan päiväkotiin pois tieltä, kun vanhemmat dokaa ja masistelee ja vetää nappeja.
Kyllä ihan oikeasti muut tukitoimet on oikea ratkaisu, eikä se, että lapsi on päiväkodissa ja vanhemmat tehtailee lisää lapsia.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 22:34"]
Eli olet oikeasti sitä mieltä, että lapsi pannaan päiväkotiin pois tieltä, kun vanhemmat dokaa ja masistelee ja vetää nappeja.
Kyllä ihan oikeasti muut tukitoimet on oikea ratkaisu, eikä se, että lapsi on päiväkodissa ja vanhemmat tehtailee lisää lapsia.
[/quote]
Kuvitteletko ettei muita tukitoimia (tai rajoitteita, jos kyse on päihteiden käytöstä) tarjota? Lapsen tilanne täytyy ensin vakauttaa ja siihen päivähoito on helpoin tukitoimi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
Mutta oikeus on vaan jatkuvasti lisääntyä. Mikä motiivi tähän lapsitehtailuun? Eikö osata ehkäistä? Ei välitetä? Minua ei kuulkaa yhtään innosta teidä pykääjien jälkeisten kustantajana toimiminen.
[/quote]