Ylemmyydentunne on mukava tunne
Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä.
Kommentit (123)
Ylemmyydentunne täytyy erotta itsevarmuudesta ja itsearvostuksesta. Joskus huonon itsetunnon omaava ihminen alkaa haukkua ihmistä jolla vain itsearvostusta ylpeäksi ( "se on niin leuhkan näköinen"). Ylemmyydentunto on sitä,e ttä pitää itseään parempana kun taas itsearvostus on sitä, että arvostaa itseään. Itse olen usein saanut kommetteja, että olen "ylpeä" koska en suostu kenenkään alapuolelle vaan arvostan itseäni. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etä olisin muita katsomassa alaspäin.
Osa ihmisistä elää hierarkioiden maailmassa ja heistä osan tulisi nöyristellä ja osalla on paikka ylkastissa automaattisesti.
Miten voi nauttia ylemmyydentunteesta, kun toisena vastapuolena ovat heikommassa asemassa olevat? Mitä teet sellaisella tunteella? Ruokit omaa egoasi? Todistelet itsellesi pärjäämistä?
Olisin sinun asemassasi kiitollinen ja parhaimmassa tapauksessa auttasin heitä jotka eivät omin avuin samaan kykene. En ymmärrä tätä yksilökeskeisyyttä, jossa kuvitellaan että itse ollaan saavutettu asema ja ollaan siitä sitten yleitä. Se on harhaluuloa. KUKAAN ei saavuta asioita yksin. AINA rakenteet, ympäristö yms. määräävät myös mitä ihmisestä voi tulla.
Ja sitten haalitaan koko ajan enemmän ja jätetään pohjalla olevat pohjalle rypemään. Yhteisöllisyys ja hyvyys unohdettu tällä aikakaudella.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]
Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä.
[/quote]
Ylemmyys ei kait koskaan ole kauhean hieno tunne. Kyllä minäkin olen onnellinen, että olen paremman näköinen kuin 99% suomalaista naisista ja että minulla on parempi mies kuin 99% muista naisista. Mutta en minä ylemmyyttä viitsi alkaa tuntea. Ensinnäkin siksi, että muille nuo seikat (esim kauneus) ei välttämättä merkitse yhtään mitään. Ja sama sinun ylemmyyden aiheillasi, jollekin toiselle ne ei merkkaa paskan vertaa.
[/quote]
Tuo sinun tekstisi on aivan samaa tasoa kuin ap:n. Mahdatko itsekään ymmärtää sitä?
[/quote]
Syytön minä siihen olen jos sinulle tuottaa hankaluuksia ymmärtää muiden tekstejä...