Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylemmyydentunne on mukava tunne

Vierailija
05.04.2014 |

Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä. 

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla tunnetko ylemmyydentunnetta vain sen vuoksi että ole saanut

ylemmän tason koulutuksen ilmaiseksi verorahoin? Siis me muut olemme maksaneet sinusta akateemisen, hyvin koulutetun, hyvin tienaavan tyypin.

En jaksanut lukea kaikkia viestejä...

Vierailija
42/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:03"]

Leuhkii olevansa parempi ihminen

[/quote]

Jokainen tuntee joskus olevansa parempi kuin jokin toinen. Se on aivan luonnollista, eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään kiihtymystä. Voitko osoittaa tästä ketjusta viestin, jossa kerron olevani parempi kuin joku toinen keskustelija? Viestin numero riittää. -ap

[/quote]

Viesti numero 1?

Et viittaa palstan keskustelijoihin, mutta ihmisiin yleensä, joita myös keskustelijat täällä ovat, Sherlock.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jokainen tuntee joskus olevansa parempi kuin jokin toinen. Se on aivan luonnollista, eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään kiihtymystä. Voitko osoittaa tästä ketjusta viestin, jossa kerron olevani parempi kuin joku toinen keskustelija? Viestin numero riittää. -ap

[/quote]

Aloitusviestissäsi kerroit jo miten mukava on tuntea itsensä paremmaksi ja fiksummaksi kuin monet ihmisryhmät, joten mun ei tarvitse näyttää mitään.

Sulle on jo yritetty selittää sitä, että on eri asia luulla olevansa kokonaisvaltaisesti parempi ihminen kuin parempi jossain tietyssä asiassa, mutta sä et sitä tunnu ymmärtävän. Sitä se fiksuus teettää ;)

Vierailija
44/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

..etkä vastannut vieläkään siihen millainen se parempi ihminen on, mitkä ovat omia hyviä ja huonoja puolia, etkä siihen miksi vastaat vaan valikoimiisi viesteihin.

Vierailija
45/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luultavasti yrittää saada meidät muutkin tuntemaan ylemmyyttä - itseään kohtaan. Älykästä, bravo!

Vierailija
46/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:18"]

Anteeksi, että jankkaan, mutta tämä aihe vähän sivuaa tutkimustani... t. 85

[/quote]Kiinnostavaa. Mistä teet tutkimusta?

En tiedä, osaanko antaa mitään hyvää vastausta. -ap

Vierailija
47/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:23"]

Sulle on jo yritetty selittää sitä, että on eri asia luulla olevansa kokonaisvaltaisesti parempi ihminen kuin parempi jossain tietyssä asiassa, mutta sä et sitä tunnu ymmärtävän. Sitä se fiksuus teettää ;)

[/quote]

Mitä tuollainen "kokonaisvaltanen paremmuus" edes voisi olla? Kyse on aina subjektiivisesta arviosta. Kaikilla meillä on omat ääneenlausumattomat ja usein myös osittain tiedostamattomat kriteerimme sille, millaista on hyvä elämä, ja millainen ihmisen kannattaa olla. Jos tuntee ovansa "ihmisenä" parempi kuin joku toinen, se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että huomaa vastaavansa omia ihanteitaan enemmän kuin vertailun kohde. Ei ole mitään hyötyä listata mitään kriteerejä, koska ihmiset eivät ole kriteereistä samaa mieltä. -ap

Vierailija
48/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:18"]

Anteeksi, että jankkaan, mutta tämä aihe vähän sivuaa tutkimustani... t. 85

[/quote]Kiinnostavaa. Mistä teet tutkimusta?

En tiedä, osaanko antaa mitään hyvää vastausta. -ap

[/quote]

Miksi sun pitäisi antaa HYVÄ vastaus? Anna sellainen vastaus mitä oikeasti ajattelet. Ei sun täällä tarvi feikata.

Vierailija
49/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:51"]

Mutta onkin eri asia tuntea mielihyvää siitä, että on jossakin selvästi hyvä tai valtaosaa parempi. Se on (asianlaidan todella ollessa niin) tervettä, sillä se motivoi oppimaan ja tekemään, mutta ei mielestäni ole sama asia kuin ylemmyydentunto.

Minun käsitykseni mukaan ylemmyydentunto ei nimittäin koostu pääosin tunteesta, että on itse hyvä, vaan vähintään yhtä merkittävää roolia näyttelee myös ajatus siitä, että muut ovat huonompia

[/quote]

Tämä ero on nähdäkseni täysin kuvitteellinen ja poliittisen korrektiuden motivoima. Jos on valtaosaa parempi, siitä seuraa määritelmällisesti, että valtaosa on huonompi. Jos iloitsen olevani parempi kuin jokin toinen, olisi itsepetosta väittää, etten samalla iloitsisi toisen huonommuudesta. Ne ovat yksi ja sama asia. Eihän ylemmyydentunne edellytä sitä, että toivoisi toiselle pahaa tai haluaisi mudien epäonnistuvan. -ap 

[/quote]

Ei ole sama asia ajatella "Jee, minä olen hyvä!", kuin "Jee, minä olen hyvä ja muut huonoja!".

Vierailija
50/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:32"]

Miksi sun pitäisi antaa HYVÄ vastaus? Anna sellainen vastaus mitä oikeasti ajattelet. Ei sun täällä tarvi feikata.

[/quote]

Tarkoitan hyvällä vastauksella sellaista, josta olisi kysyjälle jotakin hyötyä, en sellaista, joka olisi itselleni edullinen. -ap

Vierailija
51/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:31"]

[/quote]

Mitä tuollainen "kokonaisvaltanen paremmuus" edes voisi olla? Kyse on aina subjektiivisesta arviosta. Kaikilla meillä on omat ääneenlausumattomat ja usein myös osittain tiedostamattomat kriteerimme sille, millaista on hyvä elämä, ja millainen ihmisen kannattaa olla. Jos tuntee ovansa "ihmisenä" parempi kuin joku toinen, se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että huomaa vastaavansa omia ihanteitaan enemmän kuin vertailun kohde. Ei ole mitään hyötyä listata mitään kriteerejä, koska ihmiset eivät ole kriteereistä samaa mieltä. -ap

[/quote]

Hyvä Sherlock! Siispä ylemmyydentunteesi onkin kuvitelma joka ei perustu mihinkään. 

Kuule, nauti ihan rauhassa :). Voit vaikka leikkiä olevasi Teräsmies :)

Vierailija
52/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:32"]

[/quote]

Tarkoitan hyvällä vastauksella sellaista, josta olisi kysyjälle jotakin hyötyä, en sellaista, joka olisi itselleni edullinen. -ap

[/quote]

Kysyjä monitoroi sun mielen liikkeitä - hyvä, olet saanut kysyjän kiinnostumaan itsestäsi niin kuin toivoitkin. Vastauksesi -oli se mitä tahansa- kertoo paljon.

Vierailija
53/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:35"]

Ei ole sama asia ajatella "Jee, minä olen hyvä!", kuin "Jee, minä olen hyvä ja muut huonoja!".

[/quote]

Ei niin. Mutta on sama asia arvioida "Minä olen parempi kuin suurin osa muista" ja "Suurin osa muista on huonompia kuin minä". Siihenhän otin kantaa tuossa viestissä, jota lainasit. -ap

Vierailija
54/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:31"]

[/quote]

[/quote]

No sitähän täällä on sulta kysytty moneen otteeseen kun kerroit, että tunnet olevasi parempi ihminen kuin monet muut. Et ole osannut perustella paremmuuttasi millään lailla.

Vierailija
55/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen (häpeillen) ylemmyydentunnetta, koska olen suorittanut yliopistotutkinnon nopeassa ajassa ja hyvillä arvosanoilla. Minuun on niin syvään juurettu ajattelumalli, että vähintään maisterin tutkinto täytyy olla ja sellaiset ihmiset ovat viisaampia ja "parempia". Kiitän tästä kotikasvatusta. En haluaisi ajatella niin, mutta huomaan sortuneeni ajattelemaan niin. En ole ap.

Enkä jää tänne seuraamaan lyttyyn haukkumistani, joten älkää turhaan vaivautuko.

Vierailija
56/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä ylemmyydentunteesi onkin kuvitelma joka ei perustu mihinkään. 

[/quote]

Ovatko arvot ja ihanteet sinusta tosiaan "kuvitelmia, jotka eivät perustu mihinkään"? -ap

Vierailija
57/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:41"]

Itse tunnen (häpeillen) ylemmyydentunnetta, koska olen suorittanut yliopistotutkinnon nopeassa ajassa ja hyvillä arvosanoilla. 

[/quote]

Veikkaan, että sinäkin olet nainen. Miehet eivät nimittäin tunne tällaisista ajatuksista häpeää yhtä usein kuin naiset. Ja miksi tuntisivatkaan? Onhan se hieno juttu saada tutkinto nopeasti ja hyvillä arvosanoilla etenkin, jos pitää koulutusta ja akateemista menestystä itselleen tärkeänä. Olisit ennemminkin ylpeä saavutuksestasi. -ap

Vierailija
58/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:39"]

No sitähän täällä on sulta kysytty moneen otteeseen kun kerroit, että tunnet olevasi parempi ihminen kuin monet muut. Et ole osannut perustella paremmuuttasi millään lailla.

[/quote]

Tuskin kukaan tuntee jatkuvasti olevansa muita parempi. Eiköhän se ole paljon yleisempää, että välillä tuntee olevansa jotakuta parempi ja toisinaan taas jotakuta huonompi. -ap

Vierailija
59/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä ylemmyydentunteesi onkin kuvitelma joka ei perustu mihinkään. 

[/quote]

Ovatko arvot ja ihanteet sinusta tosiaan "kuvitelmia, jotka eivät perustu mihinkään"? -ap

[/quote]

Kyllä, koska naapurin Vesa pitää itseään sua parempana koska on komeampi ja Jaska pitää sua nysvänä koska pystyy juomaan sut pöydän alle. Ja he ovat ihan yhtä oikeassa kuin sinäkin - koska arvot ovat subjektiivisia.

Vierailija
60/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:43"]

Itse tunnen (häpeillen) ylemmyydentunnetta, koska olen suorittanut yliopistotutkinnon nopeassa ajassa ja hyvillä arvosanoilla. 

[/quote]

Veikkaan, että sinäkin olet nainen. Miehet eivät nimittäin tunne tällaisista ajatuksista häpeää yhtä usein kuin naiset. Ja miksi tuntisivatkaan? Onhan se hieno juttu saada tutkinto nopeasti ja hyvillä arvosanoilla etenkin, jos pitää koulutusta ja akateemista menestystä itselleen tärkeänä. Olisit ennemminkin ylpeä saavutuksestasi. -ap

[/quote]

Tietenkin olen pirun ylpeä siitä mihin olen ponnistellut ja saavuttanut! Mutta ylemmyydentuntoni on sitä, että koen olevani parempi ihminen kuin alemmin koulutetut. Sellaisessa maailmassa olen kasvanut. (hih, en malttanut olla jäämättä seuraamaan kivitystäni...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän