Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylemmyydentunne on mukava tunne

Vierailija
05.04.2014 |

Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä. 

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:50"]

Minä kärsin ylemmyydentunteistani - koen silloin olevani henkisessä alennustilassa.

[/quote]

Veikkaan, että olet nainen. -ap

[/quote]

Niin olen. Eikä muuten tarvitse olla tilastotieteilijä tai edes nero arvatakseen sen asian oikein.

Vierailija
2/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:21"]

Saat mielihyvää siitä, että tunnet itsesi paremmaksi kuin lähimmäisesi. Onko itsetuntosi nolla vai mikä on vinksallaan?

[/quote]

Minulla on ihan hyvä itsetunto. En tiedä, miksi tietyt tunteet ovat miellyttäviä ja toiset eivät. Tätä pitäisi kysyä kai evoluutiobiologilta. Minusta ei ole mitenkään ihmeellistä tuntea mielihyvää siitä, että on onnistunut jossakin tai huomaa menestyvänsä asiassa, joka ei kaikille olekaan kovin helppoa. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]

Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä. 

[/quote]

Ylemmyys ei kait koskaan ole kauhean hieno tunne. Kyllä minäkin olen onnellinen, että olen paremman näköinen kuin 99% suomalaista naisista ja että minulla on parempi mies kuin 99% muista naisista. Mutta en minä ylemmyyttä viitsi alkaa tuntea. Ensinnäkin siksi, että muille nuo seikat (esim kauneus) ei välttämättä merkitse yhtään mitään. Ja sama sinun ylemmyyden aiheillasi, jollekin toiselle ne ei merkkaa paskan vertaa. 

[/quote]

Tuo sinun tekstisi on aivan samaa tasoa kuin ap:n. Mahdatko itsekään ymmärtää sitä?

[/quote]

Syytön minä siihen olen jos sinulle tuottaa hankaluuksia ymmärtää muiden tekstejä...

[/quote]

Ymmärsin kyllä tekstisi oikein hyvin mutta mahdatko sinä ymmärtää, että tekstisi menee samaan kategoriaan ap:n ylemmyydentunnon kanssa.

Vierailija
4/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:24"]

Voin yllätykseksesi kertoa, että minä hunommin koulutettu ja sivistetty ihminen pidän tätä kyseistä naista oikeasti kovin yksinkertaisena. Hän ei selviä arkisista helpoista asioista ja on sosiaalisesti kovin kömpelö. 

[/quote]

Kiitos, että tarjoat lisävahvistusta pointilleni. Ylemmyydentunto on tosiaan hyvin yleinen tunne, paljon yleisempi, kuin haluamme myöntää. -ap

Vierailija
5/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:31"]

Saat mielihyvää siitä, että tunnet itsesi paremmaksi kuin lähimmäisesi. Onko itsetuntosi nolla vai mikä on vinksallaan?

[/quote]

Minulla on ihan hyvä itsetunto. En tiedä, miksi tietyt tunteet ovat miellyttäviä ja toiset eivät. Tätä pitäisi kysyä kai evoluutiobiologilta. Minusta ei ole mitenkään ihmeellistä tuntea mielihyvää siitä, että on onnistunut jossakin tai huomaa menestyvänsä asiassa, joka ei kaikille olekaan kovin helppoa. -ap

[/quote]

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole jos iloitsee saavutuksistaan - mutta onnistumisista iloitseminen ei ole sama asia kuin ylemmyydentunto. Tuolla aikaisemmin sanottiin että olympiavoittaja iloitsee voitostaan, mutta ei pidä silti itseään muita parempana ihmisenä. On siis lahjakas ja onnekas omassa lajissaan ja that's it.

Vierailija
6/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ylemmyydentunteen ongelma on se, että kolikon toisella puolella odottelee roima satsi alemmuudentunnetta, koska aina löytyy samoilla mittareilla parempia ihmisiä. Jos kerta vaikkapa koulutus omasta mielestä määrittää ihmisen "hyvyyden", niin kuinka perus-OTM:nä suhtaudut siihen Harvardista valmistuneeseen kaveriin?

Omasta mielestäni tästä syystä helpointa on suhtautua ihmisiin yksilöinä, jotka kukin ovat tehneet omat valintansa ja elävät kuten parhaaksi näkevät. Toiset menevät kouluihin, toisia se ei kiinnosta. Kaikki eivät tavoittele elämässä samoja asioita kuin urheilukilpailussa, jolloin elämän tulostaulukon rakentaminen on kuin omenoiden ja appelsiinien vertailua.

On kuitenkin olemassa ainakin kaksi strategiaa, jolla ylemmyydentuntoiset välttävät alemmuudentunnot. Ensinnäkin voi hakeutua itseä "huonompaan" porukkaan, jolloin saa olla iso kala pienessä lammessa. Pitää vain välttää katselemasta ison meren suuntaan. Tämähän on tuttu ilmiö esimerkiksi maaseudun pikkukylissä, joissa kylän isoimman talon omistaja on herra ja hidalgo. Toiseksi osalla ihmisistä ylemmyydentunto on enemmänkin ylisuurta egoa tai jonkinlaisia jumalkuvitelmia. Ajatellaan, että ei tuo Bono ole meikäläistä kummempi, kun kyllä itsekin olisin voinut vähän jotain musiikkia lauleskella, mutta enpä nyt jaksanut panostaa sellaiseen. On siis vain minua huonompia ihmisiä, mutta ei minua parempia.

Miten sinun ajatusmaailmasi toimii tältä osin, ap?

Vierailija
7/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:38"]

Tuolla aikaisemmin sanottiin että olympiavoittaja iloitsee voitostaan, mutta ei pidä silti itseään muita parempana ihmisenä. On siis lahjakas ja onnekas omassa lajissaan ja that's it.

[/quote]

Heh. Eiköhän vaikka Usain Bolt pidä itseään parempana juoksijana ja urheilijana kuin vaikka Asafa Powellia. -ap

Vierailija
8/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mutta onkin eri asia tuntea mielihyvää siitä, että on jossakin selvästi hyvä tai valtaosaa parempi. Se on (asianlaidan todella ollessa niin) tervettä, sillä se motivoi oppimaan ja tekemään, mutta ei mielestäni ole sama asia kuin ylemmyydentunto.

Minun käsitykseni mukaan ylemmyydentunto ei nimittäin koostu pääosin tunteesta, että on itse hyvä, vaan vähintään yhtä merkittävää roolia näyttelee myös ajatus siitä, että muut ovat huonompia - ja tämä on se merkittävin syy ylemmyydentunnon aiheuttavalle tyytyväisyydelle, samoin kuin syy, miksi ylemmyydetunnetta pidetään paheksuttavana. Ilman sitä ylemmyydentunne olisi vain onnistumisen iloa.

Vierailija
9/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Jos joku muu pitää itseään tavalla tai toisella minua parempana, se on hänen asiansa. Eivät muiden ajatukset vaikuta minuun millään tavalla. Jos kohtaan ihmisiä, jotka ovat jollakin tavalla minua parempia, pyrin yleensä liittoutumaan heidän kanssaan ja oppimaan heiltä. Sillä tavalla kehittyy itsekin. -ap

Vierailija
10/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:51"]

Mutta onkin eri asia tuntea mielihyvää siitä, että on jossakin selvästi hyvä tai valtaosaa parempi. Se on (asianlaidan todella ollessa niin) tervettä, sillä se motivoi oppimaan ja tekemään, mutta ei mielestäni ole sama asia kuin ylemmyydentunto.

Minun käsitykseni mukaan ylemmyydentunto ei nimittäin koostu pääosin tunteesta, että on itse hyvä, vaan vähintään yhtä merkittävää roolia näyttelee myös ajatus siitä, että muut ovat huonompia

[/quote]

Tämä ero on nähdäkseni täysin kuvitteellinen ja poliittisen korrektiuden motivoima. Jos on valtaosaa parempi, siitä seuraa määritelmällisesti, että valtaosa on huonompi. Jos iloitsen olevani parempi kuin jokin toinen, olisi itsepetosta väittää, etten samalla iloitsisi toisen huonommuudesta. Ne ovat yksi ja sama asia. Eihän ylemmyydentunne edellytä sitä, että toivoisi toiselle pahaa tai haluaisi mudien epäonnistuvan. -ap 

Vierailija
11/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

Minun käsitykseni mukaan ylemmyydentunto ei nimittäin koostu pääosin tunteesta, että on itse hyvä, vaan vähintään yhtä merkittävää roolia näyttelee myös ajatus siitä, että muut ovat huonompia - ja tämä on se merkittävin syy ylemmyydentunnon aiheuttavalle tyytyväisyydelle, samoin kuin syy, miksi ylemmyydetunnetta pidetään paheksuttavana. Ilman sitä ylemmyydentunne olisi vain onnistumisen iloa.

[/quote]

Itse ymmärrän ylemmyydentunnon korostavan nimenomaan sitä kulmaa, että olen jotenkin ihmisenä parempi tai arvokkaampi kuin muut ja jopa ansaitsen etuoikeuksia muihin nähden. Kyllä minäkin tiedän olevani omassa ammatissani parhaimmistoa - olenhan nähnyt pirusti vaivaa sen eteen -, mutta se ei vaikuta suhtautumiseeni muihin ammattillisten asioiden ulkopuolella. Pidän luontevana sitä, että neuvon junnumpaa tyyppiä ongelmien ratkaisemisessa ja sitä kautta jossain mielessä nousen hänen yläpuolelleen, mutta muista näkökulmista olemme tasaveroisia. En etuile häntä kassajonossa, vaikka olenkin työssäni parempi ja saan enemmän palkkaa.

Vierailija
12/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Jos joku muu pitää itseään tavalla tai toisella minua parempana, se on hänen asiansa. Eivät muiden ajatukset vaikuta minuun millään tavalla. Jos kohtaan ihmisiä, jotka ovat jollakin tavalla minua parempia, pyrin yleensä liittoutumaan heidän kanssaan ja oppimaan heiltä. Sillä tavalla kehittyy itsekin. -ap

[/quote]

Ok, ilmaisin pointtini huonosti. Liittoutuminen ja kyynisemmin hännystely on varmasti järkevää, ei siinä mitään. Mutta kun nyt kerta puhuit nimenomaan tunteesta ja sen huumaavuudesta, niin haluaisin kuulla siitä lisää.

Jos koet ylemmyydentunnetta vaikkapa köyhempiä kohtaan, niin koetko vastaavasti alemmuudentunnetta rikkaampia kohtaan? Jos et, niin miten ilmeisen rationaalisena ihmisenä vältät tämän tulkinnan? Jos kyllä, niin onko ylemmyyden- ja alemmuudentunteidesi nettovaikutus kuitenkin positiivinen, vai olisitko onnellisempi, jos unohtaisit vertailut kokonaan?

Vierailija
13/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:38"]

Tuolla aikaisemmin sanottiin että olympiavoittaja iloitsee voitostaan, mutta ei pidä silti itseään muita parempana ihmisenä. On siis lahjakas ja onnekas omassa lajissaan ja that's it.

[/quote]

Heh. Eiköhän vaikka Usain Bolt pidä itseään parempana juoksijana ja urheilijana kuin vaikka Asafa Powellia. -ap

[/quote]

Daa! Sherlock! :) Heh itsellesi nero!

Pitääkö Bolt sen takia itseään parempana ihmisenäkin ja tuntee jotain ylemmyyttä kaikkia kohtaan koska on parempi juoksija?

Vierailija
14/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:00"]

En mä tiedäkään mitä joku ajattelee, mutta sen tiedän, että itseään muita parempana ihmisenä pitävä ei pysty piilottamaan sitä, että luulee olevansa parempi. Ihan totta, teitä on nähty niin työelämässä kuin suvussakin.

[/quote]

Syyllistyt todella alkeelliseen induktioharhaan. Et saa mitään tietoa ihmisistä, jotka onnistuvat piilottamaan ylemmyydentuntonsa, koska he onnistuvat pillottamaan ylemmyydentuntonsa. Totta kai jotkut ihmiset antavat nämä tuntensa ilmi, mutta sinulla ei ole mitään perustetta olettaa kaikkien tekevän niin. -ap

[/quote]

Ei kaikki teekkään. Vain sunlaiset tekevät, jotka luulevat olevansa parempia _ihmisiä_ koska eivät arvosta muita. Montako kertaa se pitää sulle vielä selostaa?

Olet niin syvällä itserakkautesi ja paremmuutesi suossa, että edes halua ymmärtää mitä ajan takaa. Kyllä sä samalla lailla maadut mullaksi ja aikojen kuluessa unohdut kuin kuka tahansa muukin, joten sikäli naurettavaa luulla olevansa jotenkin parempi.

8

Vierailija
15/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ylemmyydentunne perustuu siis siihen että ei ole joka asiassa kaikista paskin, vaan joku on jossain huonompi? Tämä selvä.

Vierailija
16/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:06"]

Jos koet ylemmyydentunnetta vaikkapa köyhempiä kohtaan, niin koetko vastaavasti alemmuudentunnetta rikkaampia kohtaan? Jos et, niin miten ilmeisen rationaalisena ihmisenä vältät tämän tulkinnan? Jos kyllä, niin onko ylemmyyden- ja alemmuudentunteidesi nettovaikutus kuitenkin positiivinen, vai olisitko onnellisempi, jos unohtaisit vertailut kokonaan?

[/quote]

Tunnen selvästi enemmän ylemmyyden- kuin alemmuudentunteita. Olen kyllä muutenkin aika optimistinen, yleisasenteeltani valoisa ihminen. En vello epämiellyttävissä tunteissa. Luulen, että ihmisen tunne-elämän painotukset ovat pitkälti myötäsyntyisiä. Jotkut tuntevat enemmän myönteisiä tunteita, toiset taas kielteisiä. 

En tiedä, olisinko onnellisempi, jos en vertailisi itseäni muihin. En osaa sanoa, onnistuisiko tuollainen edes. Mitään haittaa siitä ei tunnu olevan, joten en ole vaivannut päätäni asialla. -ap

Vierailija
17/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]

[/quote]

Ap:n ote alkanut lipsua matkan varrella. Ensin oltiin parempaa ihmistä, nyt vain iloitaan omista onnistumisista ja opitaan viisaammilta ;)

Vierailija
18/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:11"]

Vain sunlaiset tekevät, jotka luulevat olevansa parempia _ihmisiä_ koska eivät arvosta muita. Montako kertaa se pitää sulle vielä selostaa?

[/quote]

Voit selostaa asian kuinka monta kertaa haluat, mutta ajattelusi on edelleen epäloogista. Et voi tietää ihmisen ylemmyydentunnosta mitään, jos ihminen ei sitä mitenkään ilmaise. Jos ihminen ei ilmaise ylemmyydentuntoa, et voi tietää, vaikka hän pitäisi itseään maailman täydellisimpänä ihmisenä. -ap

Vierailija
19/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko valottaa, mitkä ovat omia huonoja puoliasi, ap? Siis yleisesti kerro luonteestasi enemmän.

Vierailija
20/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmyyden tunto on joissain määrin tervettä. Suomalaista alemmuuskompleksia, jota sivistykseksi kutsutaan voidaan pitää jotenkin vinoutuneena. Muistan lapsuudesta, kun tietyissä perheissä täytyi varoa sanojansa, tai olemasta oma itsensä, eikä ironiaa ymmärretty. olen siis suomenruotsalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi