Muistaako joku, että oliko kouluissa 80-90-luvuilla verilettuja ja maksapihvejä/maksaruokia??
Itse muistan puolukalla syödyt veriletut ne mustat, mut jotenkin kans maksapihvit?
Kommentit (38)
Verilettuja, veripalttua, maksalaatikkoa, maksapihvejä, jauhemaksapihvejä, maksakastiketta, nämä ainakin.
Myös broilerinmaksakastiketta joka oli inhokkini. Muistaako kukaan?
Maksapihvejä ja maksalaatikkoa meillä on yhä kouluruokana.
Veeilettuja ei.
Jkl
Verilettuja oli puolukoiden kera. Maksapihvejä perunamuusin kera. Maksalaatikkoa puolukkasurvoksen kera. Maksakastiketta kuoriperunoiden kera. 1980-luvulla perunat piti itse osata kuoria ;-)
Kyllä muistan nuo ruoat 80-luvun peruskoulusta.
Maksapihvejö, jauhemaksakastiketta, varmaan maksalaatikkoakin. Verilettuja, rössypottua. Ihan hirvee tuo viimenen niin kuin perinneruuat yleensäkin.
Kyllä niitä oli vielä 2000-luvun alussa.
Nykyisin possu on kadonnut listalta, ainoastaan nakkikeitto on poikkeus. Näin ainakin PK-seudulla. Syynä uskonto.
Oijoi kun alkoi tehdä mieli verilettuja! Se on jännä, miten jotkut ruoat vain jäävät pois jossain välissä. Kasariruoista myös ainakin kotletit, luulliset porsaankyljykset ja kokonaisena paistettu broileri taitavat olla aika kadonnutta kansanperinnettä. Ja leipäkoneella tehty leipä, sen maistan vieläkin suussani. Oi niitä aikoja.
Maksapihvejä ei vaan maksakastiketta. Oikein ällöruoka, siitä tykännyt juuri kukaan.
Maksapihvit sen sijaan: jossain tilaisuudessa oli lehtimaksapihvejä, hyvin laitettu. Etukäteisarvio oli tuo ällötys. Mutta hyviä ne oli.
Muistelin tuota. Ostin sitten kaupasta jauhemaksapihvejä: hyviä sinänsä, mutta mausteita vaan liikaa, se maksanmaku ei tullut läpi. Maistui samalta kuin jauhelihapihvit (samat mausteen?).
Toinen inhokkiruoka oli kanaviillokki, sitäkään tykännyt juuri kukaan - ihan kuin ois pureskellut purkkaa. Myöhemmin, töissä oli samaa ruokana, siihen laitettu curryä ja sitten riisiä lisäkkeenä - hyvää!
.....
Voihan tuossa ole sekin, ettei nuorena makuaisti ollut kehittynyt ja siksi osa ällöjä.
Luumu-maksakastike oli hyvää, ja kanaviillokki, johon ei kyllä minusta sopinut se mustaherukkahillo. Kaikkein pahinta taisi olla lantturaaste rusinoilla.
Tilliliha oli hyvää, en osaa itse tehdä.
Verilättyjä ja rössypottuja oli kouluruokailussa lapsuudessa.
Ja nyt kaaliraastetta.... ja pisatulokset loistavat.
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha oli hyvää, en osaa itse tehdä.
Tämä on varmaan ketjun epäsuosituin viesti. Varmaan 90% ihmisistä inhoaa tillilihaa.
Jauhemaksapihvit, siinä vielä yksi. Ihan hyvää on tullut kun olen itse tehnyt. Jostain syystä tuon lähikaupan maksat on aina myyty kun siellä käyn niin ostan sitten jauhettua maksaa ja teen pihvit siitä. Balsamicosipulit ja pottumuusi. Oi oi!
Vierailija kirjoitti:
Verilettuja, veripalttua, maksalaatikkoa, maksapihvejä, jauhemaksapihvejä, maksakastiketta, nämä ainakin.
Veripalttu oli kamala ruoka.
Meillä oli 80-luvulla tosi hyviä maksajauhelihapihvejä ja oli verilättyjäkin. Omilla lapsilla ei ollut enää. Heillä oli jauhelihapihvejä ja pinaattilättyjä.
Oli eikä Jehovat voineet syödä niitä.
Jauhemaksapihvit perunamuusilla ja kermaviilikastikkeella oli ysärillä suurta herkkua.
Ysärillä oli ainakin verilettuja ja maksalaatikkoa. Maksapihvejä en muista syöneeni koulussa. Se ei toki mitään tarkoita.