Ylemmyydentunne on mukava tunne
Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä.
Kommentit (123)
Ylemmyyden tunne, eli tunne joka tulee siitä että vertailee itseään muihin ja katsoo olevansa jossain asiassa parempi, ei kuulosta tasapainoisen ihmisen jutulta. Luultavasti sillä kompensoidaan asioita joista tunnetaan alemmuutta (esim. pidät itseäsi ulkoisesti epäviehättävänä, mutta kompensoit tunnetta ajattelemalla että olet paremmin koulutettu kuin sinua kauniimpi henkilö). Muihin itseään vertaileva harvoin välttyy alemmuudentunteilta. EI elämä ole mikään kilpailu, tai ainakaan pitäisi olla.
Oikeasti fiksu ihminen ei vertaile itseään muihin lainkaan eikä laita ihmisiä paremmuusjärjestykseen (poikkeuksena toki oikeat kilpailutilanteet, esim. urheilu, jossa voitosta kuuluu iloita, mutta ei olympiavoittajakaan pidä itseään kokonaisvaltaisesti muita parempana, jos on järkevä noin muuten).
Mä taas en tunne mitään ylemmyydentunnetta vaikkapa elämäntapasossupummia kohtaan. Tunnen pikemminkin kauhua ja ehkä ärsyyntyneisyyttä tai sääliä, ettei kunnianhimoa löydy yrittää muuta. Kun joudun kävelemään kaupungilla lauantaiyönä ihmisten ollessa järjettömässä humalassa sekoilemassa, en tunne ylemmyydentunnetta, vaan tulee vain olo, että miten tällaista voi edes olla, eivätkö ihmiset osaa hillitä itseään.
Jos taas ihan arkielämässä tapaan jonkun minua vähemmän kouluttautuneen tai ikään kuin "yksinkertaisemman" ihmisen, en ajattele hänestä mitään ihmeempää kuin enemmän kouluttautuneesta ja syvällisestä henkilöstä. Jälkimmäisestä tosin saatan ajatella, että onpa fiksuja juttuja, mutten alenna ensiksi mainittua kehenkään muuhun nähden hänen ominaisuuksiensa vuoksi.
Ylemmyydentunne ei oikeastaan ole mukava tunne. Mieluummin näen osaavia ja fiksuja ihmisiä kuin sellaisia, joista tuon tunteen pitäisi herätä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:35"]
Oikeasti fiksu ihminen ei vertaile itseään muihin lainkaan eikä laita ihmisiä paremmuusjärjestykseen
[/quote]
Pidät siis itseäsi fiksumpana, koska et laita ihmisiä paremmuusjärjestykseen? -ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:16"]
Joo onhan se luonnollista, mutta ne, jotka pitävät piilossa paremmuudentunteensa, eivät luule olevansa parempia _ihmisiä_, vain parempia jossain asiassa.
[/quote]
Jos ihminen ei mitenkään ilmaise omaa ylemmyydentunnettaan, miten voit tietää, millaista laatua hänen ylemmyydentuntonsa on? Et mitenkään, arvailet vain. -ap
[/quote]
Joko sä olet tyhmä tai sitten et osaa lukea.
En mä tiedäkään mitä joku ajattelee, mutta sen tiedän, että itseään muita parempana ihmisenä pitävä ei pysty piilottamaan sitä, että luulee olevansa parempi. Ihan totta, teitä on nähty niin työelämässä kuin suvussakin.
Se ylimielisyys näkyy ja kuuluu kauas vaikka ei suoraan sanokaan mitä ajattelee. Teidän "parempien" ihmisten suurin puute on siinä, että luulette muiden olevan niin tyhmiä ja vajaita, etteivät he tajua niitä eleitä ja ilmeitä, joita tahallanne ja tahattomasti viljelette.
8
Sinä voit olla omasta mielestäsi parempi ihminen. Sinä itsehän sen määrittelet mitä se sinulle tarkoittaa, minkälainen on se ns parempi ihminen, joten aika helppo homma olla oman mielensä sankari, kun itse määrittelee pelisäännöt. Monien muiden mielestä et sitä kuitenkaan tietysti ole sillä meillä muilla on erilaiset näkemyset siitä mitä tekee ihmisestä arvokkaan tai hyvän.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:00"]
En mä tiedäkään mitä joku ajattelee, mutta sen tiedän, että itseään muita parempana ihmisenä pitävä ei pysty piilottamaan sitä, että luulee olevansa parempi. Ihan totta, teitä on nähty niin työelämässä kuin suvussakin.
[/quote]
Syyllistyt todella alkeelliseen induktioharhaan. Et saa mitään tietoa ihmisistä, jotka onnistuvat piilottamaan ylemmyydentuntonsa, koska he onnistuvat pillottamaan ylemmyydentuntonsa. Totta kai jotkut ihmiset antavat nämä tuntensa ilmi, mutta sinulla ei ole mitään perustetta olettaa kaikkien tekevän niin. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:00"]
[/quote]
Syyllistyt todella alkeelliseen induktioharhaan. Et saa mitään tietoa ihmisistä, jotka onnistuvat piilottamaan ylemmyydentuntonsa, koska he onnistuvat pillottamaan ylemmyydentuntonsa. Totta kai jotkut ihmiset antavat nämä tuntensa ilmi, mutta sinulla ei ole mitään perustetta olettaa kaikkien tekevän niin. -ap
[/quote]
Miksi minua pitäisi haitata sinun ylemmyydentuntosi? Koet sitä ilmeisesti läheisiäsi kohtaan, koska ethän sinä tiedä muista sinulle vieraista ihmisistä tarpeeksi kokeaksesi ylemmyydentunnetta?
Miksikö? En minä vain tiedä. Koko aloitukseni pointti oli, että ylemmyydentunne on tosi yleinen ja ihan mukava tunne. Ei minusta toisten tunteiden kannattaisi antaa haitata. -ap
Minä kärsin ylemmyydentunteistani - koen silloin olevani henkisessä alennustilassa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 12:35"]
Oikeasti fiksu ihminen ei vertaile itseään muihin lainkaan eikä laita ihmisiä paremmuusjärjestykseen
[/quote]
Pidät siis itseäsi fiksumpana, koska et laita ihmisiä paremmuusjärjestykseen? -ap
[/quote]
Pidän ajattelutapaani tästä asiasta järkevänä. En väittänyt olevani fiksumpi kuin muut. Kieltämättä ilmaisuni oli tuossa vähän tyhmä - ihminen voi olla fiksu monella eri perusteella.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:50"]
Minä kärsin ylemmyydentunteistani - koen silloin olevani henkisessä alennustilassa.
[/quote]
Veikkaan, että olet nainen. -ap
Lisään vielä että ylemmyydentunne on usein myös harhaa. Tulee mieleen se juttu, kun kirkossa kävijät katsoivat nokan vartta pitkin jotain pummia - kunnes saivat tietää että pummi olikin oikeasti pappi - suhtautuminen muuttui heti.
Alemmuudentunne on myös toki helposti perusteeton, koska realistinen itsensä muihin vertaaminen on lähes mahdotonta ellei sitten tiedä KAIKKEA vertailukohteestavaan - saa päätellä miten todennäköistä tuo on.
Tuo ylemmyden tunne on jäänä juttu. Meidän talossa ylemmyyttä tuntee alkoholisoitunut keski-ikäinen mies joka elää naisystävänsä siivellä. Hän kulkee rinta rottingilla ja jakelee ympäristölleen ohjeita miten näiden tulisi toimia ja paheksuu syvästi. Tällä juopolla riittää itsevarmuutta arvostella muita vaikka itse elää miten elää. Toisten työttömyyttäkin hän halveeraa vaikka itse on työtön.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]
Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä.
[/quote]
Ylemmyys ei kait koskaan ole kauhean hieno tunne. Kyllä minäkin olen onnellinen, että olen paremman näköinen kuin 99% suomalaista naisista ja että minulla on parempi mies kuin 99% muista naisista. Mutta en minä ylemmyyttä viitsi alkaa tuntea. Ensinnäkin siksi, että muille nuo seikat (esim kauneus) ei välttämättä merkitse yhtään mitään. Ja sama sinun ylemmyyden aiheillasi, jollekin toiselle ne ei merkkaa paskan vertaa.
Juu ja eräs itseään täynnä oleva mamu (feikkiavioliiton kautta oleskelulupa) joka saa työttömyyskorvausta sekä tekee pimeitä töitä itkeskeli facessa toisen maahanmuuttajaryhmän sosiaalituista.. :D
(En ole mamuvastainen, tämä yksilö nyt vaan tuli mieleen)
Mitä ylemmyydentunne edes on? Kuka tahansa voi tuntea ylemmyydentunnetta jostakin, edes yhdestä asiasta. Onko se siis jonkinlaista itsepetosta? Ehkä jokin tapa todistella itselleen, että minä olen oikeasti hyvä. Miksi joku ei kykene siihen ilman, että vetää asiaan muita ihmisiä mukaan? Vaikuttaa itsetunto- ja itsetuntemusongelmalta. Yhden tämäntyyppisen ihmisen tunnen eikä hänellä ole kaikki ihan reilassa omassa elämässään. Jostakin kumman syystä hänellä ei ole ystävyyssuhteitakaan, mutta ei niitä kai edes halua, omasta kateudestaan ja itseensä käpertymisestään johtuen. Jätän omaan arvoonsa.
Saat mielihyvää siitä, että tunnet itsesi paremmaksi kuin lähimmäisesi. Onko itsetuntosi nolla vai mikä on vinksallaan?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:18"]
[/quote]
Ylemmyys ei kait koskaan ole kauhean hieno tunne. Kyllä minäkin olen onnellinen, että olen paremman näköinen kuin 99% suomalaista naisista ja että minulla on parempi mies kuin 99% muista naisista. Mutta en minä ylemmyyttä viitsi alkaa tuntea. Ensinnäkin siksi, että muille nuo seikat (esim kauneus) ei välttämättä merkitse yhtään mitään. Ja sama sinun ylemmyyden aiheillasi, jollekin toiselle ne ei merkkaa paskan vertaa.
[/quote]
Tuo sinun tekstisi on aivan samaa tasoa kuin ap:n. Mahdatko itsekään ymmärtää sitä?
[/quote]
Fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi. Eli loppujen lopuksi tunne tylemmyyttä yhdestä ainoasta seikasta? Koska tarkoitat taatusti tuolla fiksuudellasi ihan sellaista kirjafiksuutta, jollon se menee samaan kategoriaan koulutetun ja sivistyneen kanssa.
Voin sanoa, että tiedän montakin tapausta omasta lähipiiristäni mm veljeni vaimon, joka tuntee selvästi ylemmyyttä samasta syystä kuin sinä. Voin yllätykseksesi kertoa, että minä hunommin koulutettu ja sivistetty ihminen pidän tätä kyseistä naista oikeasti kovin yksinkertaisena. Hän ei selviä arkisista helpoista asioista ja on sosiaalisesti kovin kömpelö. Joten ehkä sitä ylemmyyttä ei kannata noin hepposilla perusteilla tuntea ;)
[/quote]
Provo!