Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylemmyydentunne on mukava tunne

Vierailija
05.04.2014 |

Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä. 

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti mukavasta tunteistasi ap. Ymmärrä myös se, että joku random saattaa suunnattomasti halveksua sinua jonkin aivan mitättömän seikan perusteella. Ihmisillä kun on aina ollut tapana tehdä näin - vrt. heimosodat, luokkaristiriidat, antisemitismi ja esim. mustalaisvainot, eri rotuisten jengisodat ghetoissa, apartheid, neekeriorjuus, naisten alistaminen, telaketjufeminismi äärimmilleen vietynä jne. Olet vain tavallinen itsekäs ihminen ihmiskunnan ketjussa, ihminen joka pitää itseään parempana kuin muita koska on juuri sen kaltainen mitä ominaisuuksia sattuu itse arvostamaan. Eräs mies sanoi: rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Se voisi olla aika hyvä neuvo edelleen.

Vierailija
62/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:49"]

Tietenkin olen pirun ylpeä siitä mihin olen ponnistellut ja saavuttanut! Mutta ylemmyydentuntoni on sitä, että koen olevani parempi ihminen kuin alemmin koulutetut. Sellaisessa maailmassa olen kasvanut.

[/quote]

Jos ihanteellisen ihmisen ominaisuuksiin kuuluu mielestäsi keskeisenä piirteenä akateeminen menestys, on vain luonnollista, että pidät itseäsi ainakin tältä osin parempana ihmisenä kuin sellaista, joka ei vastaavaa taipumusta osoita. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:51"]

Ymmärrä myös se, että joku random saattaa suunnattomasti halveksua sinua jonkin aivan mitättömän seikan perusteella.

[/quote]

Kuten aikaisemmin sanoin, muiden tunteet ja ajatukset eivät vaikuta ihmiseen. Ainoastaan ihmisen omat ajatukset ja tunteet vaikuttavat häneen. Jos joku halveksii minua ilman mitään perusteita, se ei ole millään tavalla minun ongelmani. -ap

Vierailija
64/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska naapurin Vesa pitää itseään sua parempana koska on komeampi ja Jaska pitää sua nysvänä koska pystyy juomaan sut pöydän alle. Ja he ovat ihan yhtä oikeassa kuin sinäkin - koska arvot ovat subjektiivisia.

[/quote]

Joudumme sitten olemaan asiasta eri mieltä. Minusta se, että arvot ovat subjektiivisia, ei tarkoita, etteivät ne perustuisi mihinkään. Arvot ja ihanteet ovat tärkeä osa ihmisen psykologiaa. Hyvän ja onnellisen elämän kannalta jopa kaikkein tärkein. -ap

Vierailija
65/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:54"]

Ymmärrä myös se, että joku random saattaa suunnattomasti halveksua sinua jonkin aivan mitättömän seikan perusteella.

[/quote]

Kuten aikaisemmin sanoin, muiden tunteet ja ajatukset eivät vaikuta ihmiseen. Ainoastaan ihmisen omat ajatukset ja tunteet vaikuttavat häneen. Jos joku halveksii minua ilman mitään perusteita, se ei ole millään tavalla minun ongelmani. -ap

[/quote]

Totta, ja siksi ylemmyydentuntosi onkin vain ja ainoastaan omiin ajatuksiisi perustuva pinttymä jolla ei ole tekemistä todellisuuden kanssa.

Hyvä sulle tietysti jos uskot vakaasti olevasi parempi kuin muut. Siis sähän kuitenkin uskot ihan tosissasi niin, right? 

Vierailija
66/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]

Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä. 

[/quote]Ei tuossa mitään vikaa ole jos kuitenkin kohtelee muita asiallisesti.

Vierailija
67/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:39"]

No sitähän täällä on sulta kysytty moneen otteeseen kun kerroit, että tunnet olevasi parempi ihminen kuin monet muut. Et ole osannut perustella paremmuuttasi millään lailla.

[/quote]

Tuskin kukaan tuntee jatkuvasti olevansa muita parempi. Eiköhän se ole paljon yleisempää, että välillä tuntee olevansa jotakuta parempi ja toisinaan taas jotakuta huonompi. -ap

[/quote]

Miten tämä liittyy aloitusviestiisi, jossa sanoit, että on kiva TIETÄÄ olevansa parempi ihminen kuin monet muut?

Vierailija
68/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:41"]

Itse tunnen (häpeillen) ylemmyydentunnetta, koska olen suorittanut yliopistotutkinnon nopeassa ajassa ja hyvillä arvosanoilla. Minuun on niin syvään juurettu ajattelumalli, että vähintään maisterin tutkinto täytyy olla ja sellaiset ihmiset ovat viisaampia ja "parempia". Kiitän tästä kotikasvatusta. En haluaisi ajatella niin, mutta huomaan sortuneeni ajattelemaan niin. En ole ap.

Enkä jää tänne seuraamaan lyttyyn haukkumistani, joten älkää turhaan vaivautuko.

[/quote]

Oma ylemmyydentunteeni kyllä perustuu muihin juttuihin vaikka on myös se yliopistotutkinto hyvältä alalta. Korkeakoulutus on kokenut inflaation, toivottavasti sinulla on myös muita ylpeyden aiheita :)

Vierailija
69/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:55"]

Kyllä, koska naapurin Vesa pitää itseään sua parempana koska on komeampi ja Jaska pitää sua nysvänä koska pystyy juomaan sut pöydän alle. Ja he ovat ihan yhtä oikeassa kuin sinäkin - koska arvot ovat subjektiivisia.

[/quote]

Joudumme sitten olemaan asiasta eri mieltä. Minusta se, että arvot ovat subjektiivisia, ei tarkoita, etteivät ne perustuisi mihinkään. Arvot ja ihanteet ovat tärkeä osa ihmisen psykologiaa. Hyvän ja onnellisen elämän kannalta jopa kaikkein tärkein. -ap

[/quote]

Arvot ovat tärkeä osa ihmistä, mutta koska eri ihmisten arvot eivät ole yhteneviä, paremmuutesi on vain omassa päässäsi. 

Siitä samaa mieltä että omia arvoja tulee noudattaa ja tavoitella hyvän elämän saamiseksi.

Vierailija
70/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ap ole muuta tekemistä näin kauniina lauantainapäivänä kuin roikkua täällä jankkaamassa? Kaikki tajusi jo, että olet täydellinen arvoinesi ja muine ajatteluinesi. Ei sinun tarvitse sitä enää todistella.

Vierailija
71/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieno pussi, ap! :)

Vierailija
72/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mutta muiden tunteet ja ajatukset vaikuttavat sinun omiin tunteisiisi ja ajatuksiisi. Otetaan esimerkiksi vastaaja 102. Hänhän juuri sanoi, että kotona on opetettu, että akateemisuus on paremman ihmisen merkki. Siitä syystä hän itse tuntee olevansa parempi. Toki voidaan sanoa, että vain hänen omat tunteensa vaikuttavat häneen itseensä, mutta näiden tunteiden lähdehän on muiden ajatukset ja tunteet.

Vierailija
73/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pohjalainen tietää, että muut ihmiset ovat automaattisesti häntä huonompia, ja sen mukaan heitä tulee kohdellakin :) Kukaan ei ole missään niin hyvä, etteikö pohjalainen jotain vikaa hänestä löytäisi, ja itseään yläpuolelle nostaisi.

Siinä teille ylemmyydentunnetta.

Vierailija
74/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:06"]

[/quote]

Kuten aikaisemmin sanoin, muiden tunteet ja ajatukset eivät vaikuta ihmiseen. Ainoastaan ihmisen omat ajatukset ja tunteet vaikuttavat häneen. 

[/quote]

Mutta muiden tunteet ja ajatukset vaikuttavat sinun omiin tunteisiisi ja ajatuksiisi. 

[/quote]

Niin vaikuttaako ne vai ei, kultapieni pesusieni? 

Vierailija
75/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:10"]

[/quote]

Kuten aikaisemmin sanoin, muiden tunteet ja ajatukset eivät vaikuta ihmiseen. Ainoastaan ihmisen omat ajatukset ja tunteet vaikuttavat häneen. 

[/quote]

Mutta muiden tunteet ja ajatukset vaikuttavat sinun omiin tunteisiisi ja ajatuksiisi. 

[/quote]

[/quote]

Mitä tarkoitat?

Vierailija
76/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä tarkoitat?

[/quote]

Sitä että vaikuttaako ap:n mielestä ihmiseen muiden tunteet ja ajatukset vai ei?

Vierailija
77/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole noin yksinkertainen asia. Kaikki korkeasti koulutetut, fiksut ja sivistyneet ihmiset eivät tunne ylemmyyttä - tämä on jopa yksi sivistyneisyyden mitta, jossa sinä jäät tappiolle. Ylemmyydentunne on jotain mitä sinä tarvitset ja mihin sinun pitää turvautua, ja se mitä tällainen kertoo persoonastasi ei ainakaan ole mitään positiivista. Lisäksi ei riitä, että ei tosielämässä arvostele ja hauku ketään. Ylemmyydentunne välittyy kyllä käyttäytymisessä paljosta muustakin, eikä se herätä ihmisissä alemmuudentuntoa (jota sinä selvästikin haet) vaan halveksuntaa sinua kohtaan. Plus että todellisuudessa varmasti myös arvostelet ja haukut....

Vierailija
78/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä. 

[/quote]

Juu huomasin kyllä eilen kierrolla ylemmyyden tunteesi. Olet ehkä minua koulutetumpi, fiksumpikin ja työvuosiltasi kokeneempi. Minussa piilovittuilusi herätti kuitenkin ylemmyyden tunnetta sinua kohtaan. Olen sinua parempi ihminen, hymyilin sinulle.

Vierailija
79/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:45"]

Olen sinua parempi ihminen, hymyilin sinulle.

[/quote]

Eli sinäkin koet ylemmyydentunnetta.

Vierailija
80/123 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:45"]

Olen sinua parempi ihminen, hymyilin sinulle.

[/quote]

Eli sinäkin koet ylemmyydentunnetta.

[/quote]

Näin oli asian laita, en voi kieltää asiaa. T:3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi