Ylemmyydentunne on mukava tunne
Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä.
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]
Minusta on ihan vilpittömästi mukavaa, kun tietää olevansa ns. parempi ihminen kuin joidenkin muiden ryhmien edustajat: fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi ja niin edelleen. En ymmärrä, miksei tällaisesta tunteesta saisi nauttia. Enhän todellisessa elämässä arvostee tai hauku ketään. Veikkaanpa, että aika moni kokee samanlaisia tunteita ihan tyytyväisenä.
[/quote]
Nyt tässä on kyllä jokin käsite ongelma. Minäkin olen vilpittömästi iloinen ja onnellinen monestakin asiasta. Mutta minulle ei ole koskaan tullut mieleeni nimetä sitä ylemmyydentunteeksi.
Esim. minut valittiin juuri kahdenkymmenen hakijan joukosta pätevimpänä ja monipuolisimpana haluamaani uuteen tehtävään. Se tunne minkä koin oli hämmästys, ilo ja kiitollisuus sekä sellainen oivallus itselleni, että olen näköjään ihan kelpo työntekijä. Ylemmyydentunnetta en asiasta kokenut. Sillä tiedän, että aina loytyy joku minua varmasti parempi. Ehkä siinä syy siihen, että minusta pidetään työkaverina kovasti.
Minusta ylemmyydentuntoisen olisi syytä ymmärtää se, että kaikki on katoavaista. Yksi hetki ja olet menettänyt kaiken. Viisas ihminen osaa olla myös nöyrä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:11"]
Vain sunlaiset tekevät, jotka luulevat olevansa parempia _ihmisiä_ koska eivät arvosta muita. Montako kertaa se pitää sulle vielä selostaa?
[/quote]
Voit selostaa asian kuinka monta kertaa haluat, mutta ajattelusi on edelleen epäloogista. Et voi tietää ihmisen ylemmyydentunnosta mitään, jos ihminen ei sitä mitenkään ilmaise. Jos ihminen ei ilmaise ylemmyydentuntoa, et voi tietää, vaikka hän pitäisi itseään maailman täydellisimpänä ihmisenä. -ap
[/quote]
Ei nyt saatana. En mä viitsi enää edes sun kanssa väitellä, koska tää on tasoa ameeba vastaan ihminen. Ja mä olen se ihminen.
Oot niin tyypillinen parempi ihminen, että oksat pois. Hyvää kevättä sinne parempien ihmisten leiriin, toivottavasti kaikki muut vajaaälyiset ja huonommat tuottavat sulle oikein paljon ylemmyydentuntoja!
8
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:31"]
Ylemmyyden tunto on joissain määrin tervettä. Suomalaista alemmuuskompleksia, jota sivistykseksi kutsutaan voidaan pitää jotenkin vinoutuneena. Muistan lapsuudesta, kun tietyissä perheissä täytyi varoa sanojansa, tai olemasta oma itsensä, eikä ironiaa ymmärretty. olen siis suomenruotsalainen
[/quote]
Terve itsetunto on tervettä. Se että ei yritä väkisin miellyttää muita ja pitää itsestään, tiedostaa heikkoudet ja vahvuudet ja arvostaa omia (ja muiden) vahvuuksia. Terveitsetuntoisrn ei tarvitse varoa sanojaan.
Ylemmyydentunto taas on sitä että pidetään itseä muita parempana tai tärkeämpänä, ja koskapa se syntyy siitä että itseä verrataan muihin, siinä on vaarana että kärsii myös alemmuuden tunteista - vaikka moni ylemmyydentuntoinen ei toki myönnä alemmuuden tunteitaan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:35"]
Ei nyt saatana. En mä viitsi enää edes sun kanssa väitellä, koska tää on tasoa ameeba vastaan ihminen. Ja mä olen se ihminen.
[/quote]
Kiitos, että toit lisävahvistusta pointilleni. Ylemmyydentunto on tosiaan hyvin yleinen tunne. -ap
Ylemmyyden tunto on joissain määrin tervettä. Suomalaista alemmuuskompleksia, jota sivistykseksi kutsutaan voidaan pitää jotenkin vinoutuneena.
[/quote]
Olen tästä ihan samaa mieltä. Tämä liittyy varmaankin suomalaisten heikkoon itsetuntoon ja perusteettomaan vaatimattomuuteen. Pelätään pitää itsestä meteliä ja varotaan jopa omia ajatuksia. Eihän sosialidemokratiaan sovi, että jotkut olisivat toisia parempia. Jos vertailua on pakko tehdä, se eristettäköön vaikkapa kilpaurheilun piiriin. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:40"]
Ylemmyyden tunto on joissain määrin tervettä. Suomalaista alemmuuskompleksia, jota sivistykseksi kutsutaan voidaan pitää jotenkin vinoutuneena.
[/quote]
Olen tästä ihan samaa mieltä. Tämä liittyy varmaankin suomalaisten heikkoon itsetuntoon ja perusteettomaan vaatimattomuuteen. Pelätään pitää itsestä meteliä ja varotaan jopa omia ajatuksia. Eihän sosialidemokratiaan sovi, että jotkut olisivat toisia parempia. Jos vertailua on pakko tehdä, se eristettäköön vaikkapa kilpaurheilun piiriin. -ap
[/quote]
No määrittelepäs sitten että millainen se on se parempi ihminen?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:38"]
Tuolla aikaisemmin sanottiin että olympiavoittaja iloitsee voitostaan, mutta ei pidä silti itseään muita parempana ihmisenä. On siis lahjakas ja onnekas omassa lajissaan ja that's it.
[/quote]
Heh. Eiköhän vaikka Usain Bolt pidä itseään parempana juoksijana ja urheilijana kuin vaikka Asafa Powellia. -ap
[/quote]Tämä ap. pitää itseään muita fiksumpana, vaikka luetunymmärtämisen kanssa näyttäisi olevan vielä suuria haasteita. Pidän tuollaista ylemmyydentunnetta huonona asiana, koska se estää sinua kehittymästä, ja nolaat vielä itsesi tuolla ei mihinkään pohjautuvalla ylimielisyydelläsi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:38"]
Tuolla aikaisemmin sanottiin että olympiavoittaja iloitsee voitostaan, mutta ei pidä silti itseään muita parempana ihmisenä. On siis lahjakas ja onnekas omassa lajissaan ja that's it.
[/quote]
Heh. Eiköhän vaikka Usain Bolt pidä itseään parempana juoksijana ja urheilijana kuin vaikka Asafa Powellia. -ap
[/quote]Tämä ap. pitää itseään muita fiksumpana, vaikka luetunymmärtämisen kanssa näyttäisi olevan vielä suuria haasteita. Pidän tuollaista ylemmyydentunnetta huonona asiana, koska se estää sinua kehittymästä, ja nolaat vielä itsesi tuolla ei mihinkään pohjautuvalla ylimielisyydelläsi.
[/quote]
Aamen.
Ylemmyyden- ja onnistumisentunne ovat ymmärtääkseni eri asioita. Moni tulkinta on kovin omasta persoonasta kiinni. Itse arvostan kovasti ihmisiä, jotka omasta menestyksestään huolimatta ovat säilyttäneet tai jopa aikuistuessaan kehittäneet kyvyn myötätuntoon niitä kohtaan, joilla ei mene kovin vahvasti.
Harvoin asiaa ehdin miettimään, mutta taitaa mulla aika hyvin mennä. Ok koulutus, työ, perhe, kaikenlaista. Lapsestani olen monella tapaa jopa ylpeä, ja siitä, että tappelin terveyteni takaisin aika vaikeasta fyysisestä sairaudesta huolimatta. Ei siis puhuta mistään syövästä, vaan jostain, minkä kuntoutuksessa oma duuni ja sitkeys vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:49"]
Itse arvostan kovasti ihmisiä, jotka omasta menestyksestään huolimatta ovat säilyttäneet tai jopa aikuistuessaan kehittäneet kyvyn myötätuntoon niitä kohtaan, joilla ei mene kovin vahvasti.
[/quote]
Eopä ylemmyydenne sulje mitenkään myötätuntoa pois. Kuten sanottu se, että tiedostaa olevansa jotakuta parempi, ei tarkoita, että toivoisi toiselle pahaa. -ap
Ap, jos sinusta ylemmyydentunne on tervettä ja hyväksi ihmiselle, miksi sitten piilottelet sitä?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:49"]
Itse arvostan kovasti ihmisiä, jotka omasta menestyksestään huolimatta ovat säilyttäneet tai jopa aikuistuessaan kehittäneet kyvyn myötätuntoon niitä kohtaan, joilla ei mene kovin vahvasti.
[/quote]
Eopä ylemmyydenne sulje mitenkään myötätuntoa pois. Kuten sanottu se, että tiedostaa olevansa jotakuta parempi, ei tarkoita, että toivoisi toiselle pahaa. -ap
[/quote]
Arvoisa Ap
Vastaustyylinne on erittäin selektiivinen.
Hyppäättekö mahdollisesti niiden kohtien yli mihin ette fiksuudestanne huolimatta osaa vastata vai eikö Ylemmyydentuntonne salli teidän vastata niihin? Mikäli ette vastaa Teille esitettyihin argumentteihin, keskustelu kanssanne pysyy hedelmöttömänä jonka varmasti fiksuna ihmisenä ymmärrättekin.
On kovin mukavaa ettette vello negatiivisissa tunteissa mutta positiivisena ja fiksuna ihmisenä voinette vastata myös hyvin perusteltuihin, sanomianne kritisoiviin kommentteihin vaikka ne hetkellisesti tuottaisivatkin Teille negatiivisia tunteita - vaikkapa vain siksi että me muut voisimme oppia Teiltä.
Mua kanssa vähän huvittaa ap:n kysymyksiin vastaamattomuus. Leuhkii olevansa parempi ihminen ja kun kysytään mitä se paremmuus sitten on, ei vastaa.
Voihan sen tietenkin ajatella niin, että kaikessa viisaudessaan ja ylemmyydessään ap ei viitsi vastata meille tyhmille ihmisille, koska emme kuitenkaan ymmärtäisi. Erittäin fiksua.
Ap vastaa meille, oi Sinä Viisas Tietäjä. Sun viisauden maljasta me pisaroita janoamme, me matoset maan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:57"]
Ap, jos sinusta ylemmyydentunne on tervettä ja hyväksi ihmiselle, miksi sitten piilottelet sitä?
[/quote]
Koska osaan erottaa toisistaan tunteet ja teot. Myös voimakas kiukustuminen on ihan tavallinen ja normaali tunne, mutta emme silti vedä turpaan jokaista, joka mielestämme sen ansaitsisi. Ihastuksen tunteidenkaan ei tarvitse johtaa kyseenalaisiin ehdotuksiin, vaikka ne mukavia ovatkin. Esimerkkejä riittää. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:03"]
Leuhkii olevansa parempi ihminen
[/quote]
Jokainen tuntee joskus olevansa parempi kuin jokin toinen. Se on aivan luonnollista, eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään kiihtymystä. Voitko osoittaa tästä ketjusta viestin, jossa kerron olevani parempi kuin joku toinen keskustelija? Viestin numero riittää. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:57"]
[/quote]
Koska osaan erottaa toisistaan tunteet ja teot. Myös voimakas kiukustuminen on ihan tavallinen ja normaali tunne, mutta emme silti vedä turpaan jokaista, joka mielestämme sen ansaitsisi. Ihastuksen tunteidenkaan ei tarvitse johtaa kyseenalaisiin ehdotuksiin, vaikka ne mukavia ovatkin. Esimerkkejä riittää. -ap
[/quote]
Eli et näytä ylemmyydentunnettasi, koska se on... sopimatonta? halveksittavaa? noloa? Joutuisit siitä ikävään tilanteeseen?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:29"]
[/quote]
Fiksumpi, koulutetumpi, sivistyneempi. Eli loppujen lopuksi tunne tylemmyyttä yhdestä ainoasta seikasta? Koska tarkoitat taatusti tuolla fiksuudellasi ihan sellaista kirjafiksuutta, jollon se menee samaan kategoriaan koulutetun ja sivistyneen kanssa.
Voin sanoa, että tiedän montakin tapausta omasta lähipiiristäni mm veljeni vaimon, joka tuntee selvästi ylemmyyttä samasta syystä kuin sinä. Voin yllätykseksesi kertoa, että minä hunommin koulutettu ja sivistetty ihminen pidän tätä kyseistä naista oikeasti kovin yksinkertaisena. Hän ei selviä arkisista helpoista asioista ja on sosiaalisesti kovin kömpelö. Joten ehkä sitä ylemmyyttä ei kannata noin hepposilla perusteilla tuntea ;)
[/quote]
Hei minäpä taidan olla tuo veljesi vaimo. En koe ylemmyydentunnetta sinua kohtaan koulutukseni tai muunkaan vuoksi. Korkeintaan jonkinnäköistä halveksuntaa käytöstäsi kohtaan koska sinä juoruat, lauot omia totuuksiasi universaaleina totuuksina etkä arvosta toisten ihmisten yksityisyyttä.
Anteeksi, että jankkaan, mutta tämä aihe vähän sivuaa tutkimustani... t. 85
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:06"]
Jos koet ylemmyydentunnetta vaikkapa köyhempiä kohtaan, niin koetko vastaavasti alemmuudentunnetta rikkaampia kohtaan? Jos et, niin miten ilmeisen rationaalisena ihmisenä vältät tämän tulkinnan? Jos kyllä, niin onko ylemmyyden- ja alemmuudentunteidesi nettovaikutus kuitenkin positiivinen, vai olisitko onnellisempi, jos unohtaisit vertailut kokonaan?
[/quote]
Tunnen selvästi enemmän ylemmyyden- kuin alemmuudentunteita. Olen kyllä muutenkin aika optimistinen, yleisasenteeltani valoisa ihminen. En vello epämiellyttävissä tunteissa. Luulen, että ihmisen tunne-elämän painotukset ovat pitkälti myötäsyntyisiä. Jotkut tuntevat enemmän myönteisiä tunteita, toiset taas kielteisiä.
En tiedä, olisinko onnellisempi, jos en vertailisi itseäni muihin. En osaa sanoa, onnistuisiko tuollainen edes. Mitään haittaa siitä ei tunnu olevan, joten en ole vaivannut päätäni asialla. -ap
[/quote]
Ymmärrän, sinulle ylemmyydentunteen vaaliminen voi tosiaan olla järkevää ja voimaannuttavaa (kuten HR-konsultti sanoisi). Itse taas en kahdesta syystä lähde siihen mukaan. Ensinnäkin en pysty perustelemaan itselleni rakennelmaa, jossa minua huonommat ovat alempiarvoisia mutta samoilla kriteereillä minua paremmat ovatkin vain samanarvoisia. Toiseksi haluan kohdata ihmiset tasa-arvoisista asetelmista, koska omasta kokemuksestani ihmissuhteet tuppaavat siten olemaan antoisimpia.