Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha-asiat AVOliitossa

Vierailija
04.04.2014 |

Miten jakaa kulut avoliitossa? Minä olen opiskelija ja mies käy töissä eli saan kuukaudessa noin 420 euroa tukea ja toinen tienaa nettona n. 1700euroa. Vuokra+laskut on yhteensä noin 540 euroa kuussa eli ei todellakaan paha mutta kaikki maksetaan ihan sentilleen tasan. 

Eli minulle jää noin 180 euroa kuussa ruokaan ja omiin menoihini. Kysyin mieheltä että voisiko hän maksaa vähän enemmän vuokrasta jotta minulle jäisi enemmän kuussa käteen. Ajattelin että jos vaikka 300 jäisi käteen niin voisin välillä tehdä jotain muuta kuin syödä makaroonia joka päivä. Meillä siis ostetaan ruoatkin omat, koska mies haluaa pitää omansa ja minun omat erillään. Miehen mielestä ei ole reilua että joutuisi maksamaan enemmän. Onneksi meillä ei ole lapsia. Onko tämä normaalia??

Kommentit (366)

Vierailija
41/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:47"]

Sinulle jää 180 e/kk käyttörahaa, mutta et suostu menemään osa-aikaisiin töihin kuten muut opiskelijat tilanteessasi tekisivät. Miten eläisit ilman miestä - jäisikö silloin enemmän käyttörahaa? Todennäköisesti ei jäisi, joten kenen silloin olettaisit sinut elättävän? Tavallisesti ihmiset laittavat menot tulojensa mukaan eivätkä etsi itselleen asuinkumppania, jonka vaativat maksamaan laskunsa.

[/quote]

No jos ap pärjää jo nyt tuolla niin miksei pärjäisi jos asuisi yksin?? Mitä pahaa siinä on jos elää parisuhteessa ja toinen maksaa enemmän menoista kuin toinen? Sehän on vain osoitus rakkaudesta ja luottamuksesta. Mitä ihmettä silää rahalla sitten tekee jos ei ilahduta ja pidä huolta rakkaistaan? Itse en ainakaan keksi mitään parempaa rahan käyttökohdetta.

Vierailija
42/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä on normaalia, mutta reilua tuo ei ole mieheltäsi. Miten hän kestää katsella, että kärvistelet olemattomilla tuloilla, kun hän itse saa kunnon palkkaa! Syökö hän sisäfilettä ja sinä tonnikalaa? Varsinkin eri ruuat tuntuu minusta tosi pikkumaiselta, itse en kestäisi moista niuhotusta, olisinpa kumpana osapuolena tahansa.

Sitten muutama sana tuosta "laiskottelusta"! Kuinka joku voi väittää, että opiskelu on laiskottelua? Nykyajan opiskelija on niin tiukilla sekä opintojensa että tulojensa suhteen, että vain sellainen ihminen, joka itse ei ole käynyt mitään kouluja voi olla tuota mieltä. On aika moukkamaista sanoa toiselle, että mene opiskelun lisäksi töihin äläkä laiskottele.

Loppuyhteenveto: ansaitsisit sinua enemmän ajattelevan miehen, et tuollaista kitupiikkiä. Arvostaako hän edes opintojasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:14"]

Niin, no jos on sattunut löytämään pihin yksilön niin tietysti silloin jokainen syö yksin omaat ruokansa ja maksaa omat menot sentilleen tasan.. Toki on jokaisen oma asia miten asiansa haluaa hoitaa ja mihin on valmis suostumaan, mutta itse en katselisi tuollaista käytöstä. Jos kysytään velkaneuvojan tai suurimman osan pariskuntien näkemyksiä, niin enemmistö on sitä mieltä että menot maksetaan tulojen suhteessa. Monilla avo/aviopareilla on myös yhteinen tili, jolloin menot tulee aina maksettua tulojen suhteessa.

[/quote]

Yhteinen tili tai menojen jakaminen, kun nuoret tyypit on seukkailleet pienen hetken? Sitten voidaan tehdä näin, kun todella ollaan sitouduttu olemaan yhdessä, mutta tuon ikäisillä suhteet vaihtuvat kuin sukat.

Vierailija
44/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en muista väärin niin ap kertoi miehen tienaavan n 1200€/kk. ei kovin suuri palkka. Ja ennustan, että jos ap. tulevaisuudessa päätyy mihintahansa koulutusta/ ammattitaitoa vaativaan hommaan niin hänen palkkansa tulee olla isompi. - Mikä on miehen mahdollisuudet tulevaisuudessa kasvattaa tulojaan? On totta, että ap:n miehen velvollisuus ei ole elättää ap:ta 

Mutta jos kerran ollaan päätetty elää yhteistaloutta, niin minulle on edelleen epäselvää, mikä pitää suhteen koossa jos taloudelliset menot jakautuvat hyvin epätasaisesti. - Mikä toisin sanoen eroaa siihen kyseessä olisi "vain" kaksi hyvää kaverusta. 

Tulevaisuuttakin kannattaa toisinaan miettiä ja voisi esimerkiksi kysyä, että haaveileeko ap lapsista miehensä kanssa? Kuka silloin vastaa lasten kuluista?

Entä jos ap valmistuttuaan haluaa muuttaa mahd isompaan ja kalliinpaan asuntoon, niin onko ap:n mies valmis kasvattamaan omaa osuuttaan asumismenoissa, silloin? Mihin hän ylipäätään haluaa nyt käyttää rahaa? Saako ap nauttia, mitenkään mahd. miehensä ostoksista, vai onko molemmilla omat ruoat ja juomatkin? sähkö ja vesi lasku varmaan jaetaan kanssa puoliksi. Niin ja totta kai pyykkikoneessa pestään vuoronperään toisen pyykit ja, no en viitsi jatkaa.

Vierailija
45/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:05"]Miten jakaa kulut avoliitossa? Minä olen opiskelija ja mies käy töissä eli saan kuukaudessa noin 420 euroa tukea ja toinen tienaa nettona n. 1700euroa. Vuokra+laskut on yhteensä noin 540 euroa kuussa eli ei todellakaan paha mutta kaikki maksetaan ihan sentilleen tasan. 

Eli minulle jää noin 180 euroa kuussa ruokaan ja omiin menoihini. Kysyin mieheltä että voisiko hän maksaa vähän enemmän vuokrasta jotta minulle jäisi enemmän kuussa käteen. Ajattelin että jos vaikka 300 jäisi käteen niin voisin välillä tehdä jotain muuta kuin syödä makaroonia joka päivä. Meillä siis ostetaan ruoatkin omat, koska mies haluaa pitää omansa ja minun omat erillään. Miehen mielestä ei ole reilua että joutuisi maksamaan enemmän. Onneksi meillä ei ole lapsia. Onko tämä normaalia??

[/quote]

Meillä tehdään lähes samoin. Itse olen 23v opiskelija ja avomieheni tienaa vähän enemmän kuin sinun miehesi. Olemme päätyneet jakamaan kulut minun pyynnöstäni, koska en tahdo elää mieheni siivellä. Käyn sitten opiskelujen ohessa töissä minkä kotitehtäviltäni ehdin, koska opintotukihan ei jaetunkaan vuokran jälkeen pitkälle riitä. Ruokia emme tosin pidä erillään, mutta ruokalaskun puolitamme aina kaupassakäynnin jälkeen. Tämä toimii meillä hyvin ja molemmat olemme tyytyväisiä. Ehkä myöhemmin avaamme kuitenkin yhteisen tilin, jonne sitten molemmat siirtävät kuukausittain rahaa yhteisiä hankintoja varten.

Vierailija
46/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:27"]

Mutta jos kerran ollaan päätetty elää yhteistaloutta, niin minulle on edelleen epäselvää, mikä pitää suhteen koossa jos taloudelliset menot jakautuvat hyvin epätasaisesti. - Mikä toisin sanoen eroaa siihen kyseessä olisi "vain" kaksi hyvää kaverusta. 

[/quote]

Rakkaus, seksi, yhdessä nukkuminen, pariskuntana ulkona käyminen, henkilökohtaisten tuntojen ja ajatusten jakaminen... No, en viitsi jatkaa.

Vierailija
47/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juurikin on nuo eri ruuat. Mies tykkää pihveistä mutta tekee kyllä itselleen usein myös ison satsin esim  naudanlihapullia joita syö pari päivää. Lisäksi ostaa paljon ns. ylimääräistä kuten kalliita juustoja, jogurtteja, mehuja, myslejä ja kasviksia. Itse en osta mitään ylimääräistä, jonkun halvan ruuan teen jota syön pari päivää. Lisäksi aamupalaksi syön ostamaani leipää jossa päällä pelkkää margariinia ja kurkkua. 

Alussa mies oli todella antelias mutta vuosien kuluessa tilanne on ajatunut tähän. Joskus kysyn että saanko vaikka lainata häneltä jotain ruokaa jos en ole ehtinyt/jaksanut käydä kaupassa. Vastaus on aina että tottakai, lisätään siitä tuleva summa sitten seuraavaan vuokranpuolikkaaseen. Olen siis ihan tottunut tähän, mutta kuulostaa aika naurettavalta kun sen kirjoittaa ylös tähän näin. Kyllähän miehellä tietty menee rahaa omiin juttuihin; paljon käy ulkona kavereiden kanssa eikä ne mitään halpoja reissuja oo. Lisäksi ostaa paljon elektroniikkaa, viimeksi osti 1200 euroo maksaneen tietokoneen ja pelejä. Seuraavaksi pitää kuulema säästää uuteen tablettiin ja puhelimeen.

Vierailija
48/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis 43 on ap

Vierailija
49/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhteinen tili tai menojen jakaminen, kun nuoret tyypit on seukkailleet pienen hetken? Sitten voidaan tehdä näin, kun todella ollaan sitouduttu olemaan yhdessä, mutta tuon ikäisillä suhteet vaihtuvat kuin sukat."

Älä yleistä, eivät kaikki ihmiset ole jakorasioita.. Jos asenne yhteenmuuttamiseen on se, että kohta tässä taas erotaan, ei pidä muuttaa yhteen! Avoliitto on vakava päätös, ei mikään sukkien vaihto.

Vierailija
50/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:35"]

Avoliitto on vakava päätös

[/quote]

LOL, oli ehkä joskus 50-luvulla. :D

Vierailija
51/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Osa-aikatyö voisi olla jollekin vaihtoehto. Mutta sanoisin, että kustannukset pitäisi jakaa tulojen mukaan, tai sitten asua niin, että pienempituloinenkin pystyy osansa maksamaan. Ei ole tasa-arvoinen parisuhde tuo eikä ainakaan avoliitto oikeasti. On monta mallia, miten asumisen kustannukset jaetaan, ja sen voitte sopia keskenänne melkein miten vain.

MUTTA, oikeassa avoliitossa ei kyllä osteta myös erillisiä ruokia, ja syödä omien tulojen mukaan. Syöttekö koskaan päivällistä yhdessä, vai vuorotellen, molemmat omia ruokia?

Vierailija
52/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avoliitto on vakava päätös

LOL, oli ehkä joskus 50-luvulla. :D"

No voi LOL, taidat olla itsekin vähän teini.. :D Itse en ainakaan muuttaisi yhteen miehen kanssa joka suhtautuisi avoliittoon kuin sukkien vaihtoon... !!!

Vierailija
53/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis anteeksi tarkoitin että 46 on ap !! meneepä nyt sekasin kaikki ihan..

Vierailija
54/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:05"]

Miten jakaa kulut avoliitossa?

[/quote]Jaatte miten parhaaksi näette.

Vierailija
55/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnan, että saatoin edellä kuullostaa, jonkun mielestä, ehkä vähän kyyniseltä. Tottakai parisuhteessa voi saada paljonkin sellaista, mitä ei rahalla voi ostaa. Mutta itse olen kai niin turvallisuuden hakuinen, että jos esim taloudelliset huolet painavat mieltä niin se vaikuttaa aika moneen. Myös seksiin ja tai paremmin läheisyyteen ylipäätään, ulkona käymisestä yhdessä nyt puhumattakaaan.

Toivosin, itse (sinkkuna) että yhteistuntojen jakaminen olisi vastavuoroista niin, että niillä ainakin toisinaan rakennettaisiin yhteistä tulevaisuutta.

En voi mitään, mutta jotenkin ap:n kertomat esimerkit siitä, mihin miehensä käyttää rahansa saa minut ajattelemaan, että hän rakentaa omaa elämäänsä ei yhteistä pesää, joka pidempään jatkuessa saattaa tod. näk. vähintäänkin turhauttaa ap:tä.

Vierailija
56/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin erilleen. Ihan vain tuon ruoka-asian takia.

Vierailija
57/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:42"]

MUTTA, oikeassa avoliitossa ei kyllä osteta myös erillisiä ruokia, ja syödä omien tulojen mukaan. Syöttekö koskaan päivällistä yhdessä, vai vuorotellen, molemmat omia ruokia?

[/quote]

Harvoin syödään samaan aikaan. Joskus harvoin jos ostetaanpuoliksi esim. pitsa-ainekset ja tehdään pitsaa niin sitten syödään kans yhdes. Esim viikonloppuna.. Ja en kyllä koe olevani mikään lusmu joka oottaa miehen elättävän, ajattelin vaan että eikö ois ihan reilua suhteessa jakaa noita kuluja vähän eri tavalla. Töihin en haluaisi mennä koulun ohella, koska olen parantumassa masennuksesta ja pelkään että liika stressi (koulu+työ) laukaisisi taas masennuksen päälle...

--ap---

Vierailija
58/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole parisuhde. Tuo on erillistaloudet, joissa ei huomioida toisen hyvinvointia ja sitä että hänkin saisi kunnollista ruokaa.

Avopuolisosi on luontonsa näyttänyt. Hän ei rakasta sinua niin paljon että jakaisi kanssasi tulojaan edes sen vertaa että sinulle jäisi minimitoimeentulon verran käteen kuussa. Muuta erilleen, ja tulosi paranevat. Voit sanoa miehelle, että sinulla ei ole varaa asua hänen kanssaan.

Älä jatka suhdetta tuollaisen miehen kanssa! Tulet muuten olemaan pulassa kun teillä on lapsi, ja sinun tulojasi ovat vain pieni kotihoidontuki ja lapsilisä, ja sitten itket palstalla että lapsi tarttisi maitoa mutta ei ole rahaa, koska sinun pitää lapsilisästä kattaa kaikki lapsen kulut.

Vierailija
59/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliiton idea on se että ei sitouduta ja pidetään tulevaisuus avoimena kaikille vaihtoehdoille.

Avoliitossa sitoudutaan ja omaisuus jaetaan.

Se pieni ero.

Vierailija
60/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:58"]

Avoliiton idea on se että ei sitouduta ja pidetään tulevaisuus avoimena kaikille vaihtoehdoille.

Avoliitossa sitoudutaan ja omaisuus jaetaan.

Se pieni ero.

[/quote]

Pitikö sinun kirjoittaa että avioliitossa sitoudutaan ja omaisuus jaetaan?

Olen ollut yli 10 vuotta avoliitossa ja olemme sitoutuneita, tulemme menemään vielä naimisiinkin kyllä mutta ihan hyvin voisimme elää näinkin. Alusta asti ei ole eroteltu rahoja, meillä on kummallakin omat tilit ja yhteistili, mutta ei ole mitään laskettu että kuinka paljon toinen maksaa vuokraa ja toinen ruokaa. Yhdessä maksellaan sen mukaan mitä milloinkin tulot ovat. Emme ole tarkkoja rahasta joten emme myöskään riitele rahasta ja elämme mukavaa elämää, kummankin hyvinvointi ja tarpeet huomioonottaen. Kumpikin osallistuu, kumpikin välittää toisesta niin, että ihan pahaa tekisi jos mieheni tienaisi niin ettei minulla olisi varaa ostaa kunnon ruokaa ja vetelisi herkkuja siinä missä itse söisin makaronia. Sama toisinpäin, en minä voisi katsella vierestä paremmin tienaavana kun itse vetäisin pihvejä ja mies säilykelihaa. Minun mielestäni tuollainen piheys ei ole ihan normaalia, mutta kukin toki tavallaan. Meillä on osat vaihdelleet niin että välillä toinen tienaa enemmän ja toinen vähemmän, toisesta kannetaan silti aina vastuu. Minusta se on sitoutumista myös, ilman sitä avioliittopaperiakaan.