Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha-asiat AVOliitossa

Vierailija
04.04.2014 |

Miten jakaa kulut avoliitossa? Minä olen opiskelija ja mies käy töissä eli saan kuukaudessa noin 420 euroa tukea ja toinen tienaa nettona n. 1700euroa. Vuokra+laskut on yhteensä noin 540 euroa kuussa eli ei todellakaan paha mutta kaikki maksetaan ihan sentilleen tasan. 

Eli minulle jää noin 180 euroa kuussa ruokaan ja omiin menoihini. Kysyin mieheltä että voisiko hän maksaa vähän enemmän vuokrasta jotta minulle jäisi enemmän kuussa käteen. Ajattelin että jos vaikka 300 jäisi käteen niin voisin välillä tehdä jotain muuta kuin syödä makaroonia joka päivä. Meillä siis ostetaan ruoatkin omat, koska mies haluaa pitää omansa ja minun omat erillään. Miehen mielestä ei ole reilua että joutuisi maksamaan enemmän. Onneksi meillä ei ole lapsia. Onko tämä normaalia??

Kommentit (366)

Vierailija
21/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki raha mikä sisään tulee on yhteistä. Meillä mies käy töissä, tienaa n.4000€ kuussa ja minä tällä hetkellä jäänyt pois töistä, koska pänttään pääsykokeisiin. Meillä on aina ollut kaikki yhteistä, myös silloin kun minä olin vielä lukiossa. Tuntuu oudolta, että kun asutaan yhdessä ja kaikki on periaatteessa yhteistä niin ruvettaisi laskemaan pennejä. Eiköhän ne menot kuitenkin tasaannu aika hyvin tässä elämän varrella. Ehkä joskus minä elätän mieheni. Kuka tietää... Mutta vaikka kaikilla on oma tyyli ja se on ihan ok, niin minusta miehesi kuulostaa aika pihiltä tapaukselta....

Vierailija
22/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n ja miehen pitäisi elää ap:n tulojen mukaan eli halvempi asunto, halvempaa ruokaa, vähemmän laskuja. Silloin ei tarvitse itkeä, että mies ei maksa tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:30"]Omalle pojalle olen neuvonut, että opiskeluaikana ei kannata muuttaa yhteen asumaan, koska siinä yleensä miehen kulut kasvavat. Nykynainen kun olettaa, että työssäkäyvän miehen velvollisuus on silkasta rakkaudesta tarjota pelkällä opintotuella elävälle naiselle sama elintaso, jonka nainen saisi tekemällä itse töitä, mutta kun ei viitsi.

[/quote] Oletkin erilainen äiti kuin esim mieheni äiti. Mieheni äiti opetti, että mies huolehtii naisestaan. Kauheaa jos nykymiehet muuttuvat tuollaisiksi :( Rakastan herrasmiehiä, ja sitä että mies huolehtii perheestä.

[/quote]Minä myös opetan pojalleni että jokainen elää omillaan. Sulla on omat rahat ja sitten kun sulla on tyttöystävä ja asutte yhdessä niin hänellä omat plus yhteiset maksetaan puoleksi.

Vierailija
24/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä asumisessa parina yhdessä syöminen on niin itsestään selvää, että miehesi käsitys erillisistä ruoista viittaa siihen ettei hän elä parisuhteessa vaan jossain muussa. Myös 50% maksattamisen kuluista tarkoittaa, että hän kohtelee sinua alivuokralaisena eikä avovaimonaan.

Talousneuvojat yleensä pitävät normaalina sitä, että parisuhteessa kulut jaetaan tasan suhteessa kunkin tuloihin. Ruokarahat ja muut juoksevat kulut maksetaan yhteiseltä käyttötililtä, jonne samalla tavalla laitetaan rahaa suhteessa tuloihin.

Oikeudenmukaista olisi, jos siis ette elä kämppiksinä vaan todellakin avoparina, että mies maksaa 405 euroa vuokrasta ja laskuista, sinä 135 euroa. Sitten laitatte saman summan kumpikin (405 /135) yhteiselle tilille ruokamenoja yms. varten. Yhdessä neuvottelette mitä ostetaan jne.

Kummallekin jää vielä rahaa omiin henkilökohtaisiin menoihin.

Jos mies ei tähän suostu, sitten joudut muuttamaan erilleen.

Miehesi vaikuttaa itsekkäältä. Hän ei myös tunnu tajuavan, että koska asutte yhdessä, hän hyötyy siitä rahallisesti: jos sinä muutat pois hänelle jää kaikki kulut maksettaviksi yksin. Yksin asuessaan hänen menonsa eivät kuitenkaan suuresti vähene, koska sähköä menee suunnilleen sama määrä, vettä samoin.

Vierailija
25/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle jää 180 e/kk käyttörahaa, mutta et suostu menemään osa-aikaisiin töihin kuten muut opiskelijat tilanteessasi tekisivät. Miten eläisit ilman miestä - jäisikö silloin enemmän käyttörahaa? Todennäköisesti ei jäisi, joten kenen silloin olettaisit sinut elättävän? Tavallisesti ihmiset laittavat menot tulojensa mukaan eivätkä etsi itselleen asuinkumppania, jonka vaativat maksamaan laskunsa.

Vierailija
26/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ruoka asia nyt pisti silmään. Onko teillä omat maidot yms. Kotona ja kokataan vuorotellen?

Tämä järjestely teillä kuulostaa kämppis toiminnalta enemmän kuin parisuhteelta. Me ollaan tehty niin, että molemmat laittaa 30% omista tuloistaan yhteiseen kanssaan. Näistä maksetaan asumis ja ruokakulut. Omasta rahasta maksetaan omat menot. On toiminut.

Vierailija
27/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ruoka asia nyt pisti silmään. Onko teillä omat maidot yms. Kotona ja kokataan vuorotellen?

Tämä järjestely teillä kuulostaa kämppis toiminnalta enemmän kuin parisuhteelta. Me ollaan tehty niin, että molemmat laittaa 30% omista tuloistaan yhteiseen kanssaan. Näistä maksetaan asumis ja ruokakulut. Omasta rahasta maksetaan omat menot. On toiminut.

Vierailija
28/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan asumiskulut puokkiin, minä opiskelen ja mies töissä. Teen myös sijaisuuksia. Kun olen pa niin kerron miiehelle, että hän tietää käydä kaupassa. Toidena kuuna mä käyn sit enempi.

Vierailija
29/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:30"]

Omalle pojalle olen neuvonut, että opiskeluaikana ei kannata muuttaa yhteen asumaan, koska siinä yleensä miehen kulut kasvavat. Nykynainen kun olettaa, että työssäkäyvän miehen velvollisuus on silkasta rakkaudesta tarjota pelkällä opintotuella elävälle naiselle sama elintaso, jonka nainen saisi tekemällä itse töitä, mutta kun ei viitsi.

[/quote]Fiksusti olet neuvonut, minä annan saman neuvon myös kun on siinä tilanteessa. Siihen menee aikaa, lukiota käy, armeija ja sitten opiskelut. Olen vielä sanonut että samaa tasoa kun itse olet muuten tulee vaikeuksia.

Vierailija
30/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:46"]

Yhdessä asumisessa parina yhdessä syöminen on niin itsestään selvää, että miehesi käsitys erillisistä ruoista viittaa siihen ettei hän elä parisuhteessa vaan jossain muussa. Myös 50% maksattamisen kuluista tarkoittaa, että hän kohtelee sinua alivuokralaisena eikä avovaimonaan.

Talousneuvojat yleensä pitävät normaalina sitä, että parisuhteessa kulut jaetaan tasan suhteessa kunkin tuloihin. Ruokarahat ja muut juoksevat kulut maksetaan yhteiseltä käyttötililtä, jonne samalla tavalla laitetaan rahaa suhteessa tuloihin.

Oikeudenmukaista olisi, jos siis ette elä kämppiksinä vaan todellakin avoparina, että mies maksaa 405 euroa vuokrasta ja laskuista, sinä 135 euroa. Sitten laitatte saman summan kumpikin (405 /135) yhteiselle tilille ruokamenoja yms. varten. Yhdessä neuvottelette mitä ostetaan jne.

Miehesi vaikuttaa itsekkäältä. Hän ei myös tunnu tajuavan, että koska asutte yhdessä, hän hyötyy siitä rahallisesti: jos sinä muutat pois hänelle jää kaikki kulut maksettaviksi yksin. Yksin asuessaan hänen menonsa eivät kuitenkaan suuresti vähene, koska sähköä menee suunnilleen sama määrä, vettä samoin.

[/quote]

Ja kun ap muuttaa omilleen, tulee hänelle enemmän kuluja kuin mitä nyt on tukia, joten hän joutuu töihin maksaakseen kulunsa.

Vierailija
31/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Unohda tuollainen "mies".

Vierailija
32/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki oma asunto ja maksa joka kuukausi vähemmän säännöllisiä kuluja kuin nyt maksamasi 270 e. Mistä ihmeestä löydät yhtä edullisen kämpän?

Vierailija
33/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, ei kuulosta reiluta tilanne. Varsinkin kun opiskelet, sehän on väliaikaista ja varmasti tulet työskentelemään.

Olipa tullut hyviä ehdotuksia, esim 30% kummankin tuloista oli oiva ehdotus. Olen varma, että jos tilanne olisi toisinpäin, tukisit miestäsi taloudellisesti.

Vierailija
34/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikset käy töissä tai nosta opintolainaa. Ei tosiaan ole miehen tehtävä elättää laiskaa puolisoa. Miten pärjäisit omillasi kun ei olisi puolisoa rinnalla? Niinpä, yhtä köyhää olisi.

[/quote]

Miten ap on laiska? Jos opiskelee täyspäiväisesti ja mies tekee yhtä monta tuntia töitä.

Entä jos nainen tekisi kahta huonopalkkaista työtä 60 tuntia viikossa ja saisi silti vähemmän kuin mies, onko nainen silti laiska jos olettaa, että menot voisi suhteuttaa tuloihin? 

Vierailija
35/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:46"]

[/quote]

Ehkä vakiintuneissa suhteissa näin, mutta ei kyllä nuorten seurustelukokeiluissa tarvitse toista elättää. Mies rahoittaa naisen opiskelut, ja valmistuttuaan nainen voikin sitten nostaa kytkintä hyvillä mielin. Ei näin.

Vierailija
36/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä laskut ym. maksetaan tulojen suhteessa, eli jos miehesi tienaa enemmän maksaa hän myös enemmän. Ei ole reilua, että toinen puolisko joutuu kärvistelemään köyhyydessä ja toinen elää leveämmin. Jos kumppanisi on sitoutunut ja rakastaa sinua, on hän myös valmis maksamaan enemmän yhteisistä menoista ja vastaavasti jos sinä tienaat jatkossa enemmän kuin miehesi on sinun maksettava suurempi osa menoista. Jos miehesi ei suostu tähän järjestelyyn, ei se tiedä hyvää suhteelle ja on aika etsiä parempi mies.

Vierailija
37/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:06"]

Yleensä laskut ym. maksetaan tulojen suhteessa, eli jos miehesi tienaa enemmän maksaa hän myös enemmän. Ei ole reilua, että toinen puolisko joutuu kärvistelemään köyhyydessä ja toinen elää leveämmin. Jos kumppanisi on sitoutunut ja rakastaa sinua, on hän myös valmis maksamaan enemmän yhteisistä menoista ja vastaavasti jos sinä tienaat jatkossa enemmän kuin miehesi on sinun maksettava suurempi osa menoista. Jos miehesi ei suostu tähän järjestelyyn, ei se tiedä hyvää suhteelle ja on aika etsiä parempi mies.

[/quote]

Miten niin yleensä? Tavallisesti molemmat haluavat kantaa kortensa kekoon eikä toinen jää ap:n tavoin odottamaan, että vain toinen käy töissä ja vain toinen elättää.

Vierailija
38/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:34"]

En ymmärrä mikset käy töissä tai nosta opintolainaa. Ei tosiaan ole miehen tehtävä elättää laiskaa puolisoa. Miten pärjäisit omillasi kun ei olisi puolisoa rinnalla? Niinpä, yhtä köyhää olisi.

[/quote]

Miten ap on laiska? Jos opiskelee täyspäiväisesti ja mies tekee yhtä monta tuntia töitä.

Entä jos nainen tekisi kahta huonopalkkaista työtä 60 tuntia viikossa ja saisi silti vähemmän kuin mies, onko nainen silti laiska jos olettaa, että menot voisi suhteuttaa tuloihin? 

[/quote]

Jokainen on oman onnensa seppä. Ja elämä on valintojen maailma. Nämä varmaan tiivistää mun ajatukset siitä että joku tekis 60h vko töitä paskapalkalla.

Vierailija
39/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:57"]

[/quote]

[/quote]

Ap voi koska tahansa muuttaa muualle ja miettiä, miten leveästi hän elää, kun mies ei maksakaan asuntoa, sähköä jne.

Vierailija
40/366 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no jos on sattunut löytämään pihin yksilön niin tietysti silloin jokainen syö yksin omaat ruokansa ja maksaa omat menot sentilleen tasan.. Toki on jokaisen oma asia miten asiansa haluaa hoitaa ja mihin on valmis suostumaan, mutta itse en katselisi tuollaista käytöstä. Jos kysytään velkaneuvojan tai suurimman osan pariskuntien näkemyksiä, niin enemmistö on sitä mieltä että menot maksetaan tulojen suhteessa. Monilla avo/aviopareilla on myös yhteinen tili, jolloin menot tulee aina maksettua tulojen suhteessa.