Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha-asiat AVOliitossa

Vierailija
04.04.2014 |

Miten jakaa kulut avoliitossa? Minä olen opiskelija ja mies käy töissä eli saan kuukaudessa noin 420 euroa tukea ja toinen tienaa nettona n. 1700euroa. Vuokra+laskut on yhteensä noin 540 euroa kuussa eli ei todellakaan paha mutta kaikki maksetaan ihan sentilleen tasan. 

Eli minulle jää noin 180 euroa kuussa ruokaan ja omiin menoihini. Kysyin mieheltä että voisiko hän maksaa vähän enemmän vuokrasta jotta minulle jäisi enemmän kuussa käteen. Ajattelin että jos vaikka 300 jäisi käteen niin voisin välillä tehdä jotain muuta kuin syödä makaroonia joka päivä. Meillä siis ostetaan ruoatkin omat, koska mies haluaa pitää omansa ja minun omat erillään. Miehen mielestä ei ole reilua että joutuisi maksamaan enemmän. Onneksi meillä ei ole lapsia. Onko tämä normaalia??

Kommentit (366)

Vierailija
361/366 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
362/366 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 07:41"]

Mielenkiintoista, että jos hyvätuloisempi antaa sille toiselle omastaan, se tarkoittaa automaattisesti, että on muka antanut kaikki tulonsa sille toiselle ja se toinen vain kuppaa sen kun ehtii.

Meillä mies tienaa selkeästi enemmän kuin minä. Me ollaan tasattu tuloeroa asunnossa, mies omistaa 80% ja mä loput. Ja niinpä mm. remonteista mies maksaa 80% ja mä loput, koska ne remontin plussat tulee suoraan siihen asunnon hintaan. Eläminen itsessään taas maksetaan puoliksi paitsi mies maksaa asunnon vakuutuksen, koska halusi siihen vielä extrojakin. Samoin, koska mies tarvitsee autoa, hän maksaa sen. Mä maksan oman bussikorttini.

Miten mä nyt kuppaan tota miestä? En saisi asua tällaisessa asunnossa, koska mulla ei ole varaa maksaa tästä puolia? En saisi mennä miehen kyydillä käymään kaupassa, koska en maksa auton kuluja?

[/quote]

Eihän tuossa AV-tulkinta ole, että sinä kuppaat miestä vaan että mies on pihi ja teidän välillä ei ole oikeaa rakkautta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/366 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä raha-asiat on ratkaistu yksinkertaisesti niin, että kaikki omaisuutemme on yhteistä. Kaikki talouteemme tuleva raha on meidän yhteistä. Näin on ollut siitä asti, kun muutimme yhteen. Rahasta emme ole koskaan riidelleet, vaikka minä kulutan meistä kahdesta enemmän. 

Minä olen välillä ollut kokopäivätöissä, opiskellut sekä tehnyt töitä ja opiskellut samanaikaisesti. Näin myös mieheni, eli olemme kumpikin vuoroin tuoneet talouteen enemmän rahaa. 

Me elämme sillä periaatteella, että kaikki on yhteistä. Se sopii meille! :)

Vierailija
364/366 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki raha yhteistä ja ruoka myös. Eipä tule paljoa riitaa rahasta kun päätetään ostokset yhdessä

Vierailija
365/366 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja tienaan n. 1400€ verojen jälkeen. Mies atm työttömänä ja me tehään niin että molemmat laittaa yhteiselle tilille 60% tuloista. Niillä maksetaan yhteiset kulut ja ruoat yms. Sitten omat kulut itse. Mielestäni reilua ja sama logiikka jatkuu kun mieheni saa töitä (hänen palkkansa reilusti parempi myös).

Vierailija
366/366 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä jaksaisi tuollaista puolisoa :D