Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raha-asiat AVOliitossa

Vierailija
04.04.2014 |

Miten jakaa kulut avoliitossa? Minä olen opiskelija ja mies käy töissä eli saan kuukaudessa noin 420 euroa tukea ja toinen tienaa nettona n. 1700euroa. Vuokra+laskut on yhteensä noin 540 euroa kuussa eli ei todellakaan paha mutta kaikki maksetaan ihan sentilleen tasan. 

Eli minulle jää noin 180 euroa kuussa ruokaan ja omiin menoihini. Kysyin mieheltä että voisiko hän maksaa vähän enemmän vuokrasta jotta minulle jäisi enemmän kuussa käteen. Ajattelin että jos vaikka 300 jäisi käteen niin voisin välillä tehdä jotain muuta kuin syödä makaroonia joka päivä. Meillä siis ostetaan ruoatkin omat, koska mies haluaa pitää omansa ja minun omat erillään. Miehen mielestä ei ole reilua että joutuisi maksamaan enemmän. Onneksi meillä ei ole lapsia. Onko tämä normaalia??

Kommentit (366)

Vierailija
1/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Ei ennusta hyvää tulevaisuutta jos kumppani kykenee elämään toisen rinnalla noin ilman että tuntee pahaa mieltä. Minun mieheni valitsee mieluummin sen että hänellä on vähemmän kuin katsoo minun jäävän paitsi jostakin. Sitä on rakkaus ja toisesta huolehtiminen, ja ilman niitä ei ole parisuhdetta.

Vierailija
2/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että miehesi käyttää sinua nyt hyväksi ja raskaasti. Mietippä, jos saatte vaikka lapsia tulevaisuudessa, ni-in maksatko äitiyslomallasikin kaikesta puolet? Tai ylipäätään ajattele, että mitä teillä on ni-in paljon yhteistä, että haluatte elää yhdessä? Voi olla sinulle melkein edullisempaa asua yksin kuin miehesi kanssa, toki mahd. ahtaammin, mutta kuitenkin  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan toi on aika tavallista, itsellänikin on kokemusta tuollaisesta miehestä. Moraalisesti ei oikein kuitenkaan, teillä on niin iso ero tuloissa ja sinä joudut kituuttamaan. Tuolla systeemillä te olette ennemminkin kämppäkavereita kuin pariskunta. Pienellä joustolla mies voisi parantaa avovaimonsa elämänlaatua paljon, mutta ei halua. Kurjaa.

Vierailija
4/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika sama, paitsi mies ansaitsee vähemmän. Meillä vuokra on 700€, jonka mies maksaa kokonaan. Laskut yleensä myös hoitaa. Ruokaan yms aika tasan käytetään.

Vierailija
5/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuosta syystä ei kannata opiskeluaikana muuttaa yhteen vaan pitää suhde seurusteluna. En ymmärrä, miksi miehen pitäisi maksaa sinun kulujasi vain siksi, että asutte yhdessä. Häpeän kaikkia niitä naisia, jotka eivät edes halua itse elättää itseään vaan olettavat, että se on miehen tehtävä.

Vierailija
6/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:16"]Meillä aika sama, paitsi mies ansaitsee vähemmän. Meillä vuokra on 700€, jonka mies maksaa kokonaan. Laskut yleensä myös hoitaa. Ruokaan yms aika tasan käytetään.

[/quote] kylläpä kirjotin epäselvästi! Siis minä saan opintotukea ja mies saa n 1200€ kk.

Vierailija
7/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti muka normaalia että toinen maksaa paljon enemmän kaikesta jos toinen on köyhä? En mä ainakaan haluaisi maksaa mieheni elämistä vuodesta toiseen jos se nyt rupeaisi vaikka jotaa opiskelee. Ihan typerää. Jos päättää köyhäillä niin köyhäilköön yksin. Ei sun miehen tarvii sua elättää!! Kasva aikuiseksi!!

Vierailija
8/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alusta alkaen ollut selvää, että kumpikin hoitaa omat raha-asiansa. Yhteiset kulut puolitetaan tasan, koska käytän asuntoa yhtä paljon kuin mies enkä tulojeni mukaan.

Jos asuisin yksin, joutuisin miettimään menoni tulojeni mukaan. Miksi ihmeessä miehen kanssa asuessani saisin hänen rahansa käyttööni ja voisin tuhlata ne?

Vierailija
9/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, mutta yleensä haluaa jos rakastaa.

Vierailija
10/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:17"]

Juuri tuosta syystä ei kannata opiskeluaikana muuttaa yhteen vaan pitää suhde seurusteluna. En ymmärrä, miksi miehen pitäisi maksaa sinun kulujasi vain siksi, että asutte yhdessä. Häpeän kaikkia niitä naisia, jotka eivät edes halua itse elättää itseään vaan olettavat, että se on miehen tehtävä.

[/quote]

En olekkaan olettanut että se on miehen tehtävä. Ajattelin vain, että kun hälle jää paljon enemmän käteen kuussa niin haluaisi ehkä helpottaa mun elämää maksamalla yhteisistä kuluista vähän enemmän. Nyt maksetaan kaikki tasan. Itse voisin maksaa enemmän kaikesta jos osat olisi toisin päin. Ukko on vaan niin pihi näyttävästi..!!

--ap--

Vierailija
11/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mies ap:tä hyväksikäytä, sitten käyttäisi jos pienemmistä tuloista joutuisi maksamaan enemmän. 

Kuinka kauan olette olleet yhdessä ja oletteko jo vaiheessa jossa tehdään tulevaisuudensuunnitelmia? Ymmärrän jos muuttaa tosi nopeasti yhteen ja suhde on tosi tuore, ettei toinen halua elättää. Mutta jos vähänkin pidemmällä ollaan ja tarkoitus on hankkia lapsia, niin en kyllä katselis miestä joka ei suostu pieneen joustoon. 

Vierailija
12/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avoliitossa asutaan, niin mielestäni yhteiset menot pitäisi suhteuttaa tuloihin, naurettavaa ja itsekästä touhua mieheltäsi. Ei ole varmaankaan ihan tosissaan suhteessa,

Vierailija
13/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:17"]

[/quote]

En olekkaan olettanut että se on miehen tehtävä. Ajattelin vain, että kun hälle jää paljon enemmän käteen kuussa niin haluaisi ehkä helpottaa mun elämää maksamalla yhteisistä kuluista vähän enemmän. Nyt maksetaan kaikki tasan. Itse voisin maksaa enemmän kaikesta jos osat olisi toisin päin. Ukko on vaan niin pihi näyttävästi..!!

--ap--

[/quote]

Miksi ahkeran miehen tulee tarjota laiskalle naiselle ylellinen elämä?

oletko koskaan kuullut tasa-arvosta? Siinä naisenkin tulee tehdä jotain eikä olettaa, että mies elättää.

Vierailija
14/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle pojalle olen neuvonut, että opiskeluaikana ei kannata muuttaa yhteen asumaan, koska siinä yleensä miehen kulut kasvavat. Nykynainen kun olettaa, että työssäkäyvän miehen velvollisuus on silkasta rakkaudesta tarjota pelkällä opintotuella elävälle naiselle sama elintaso, jonka nainen saisi tekemällä itse töitä, mutta kun ei viitsi.

Vierailija
15/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme aikuisia ja maksamme vuokran ja sähkön suhteessa tuloihimme. Sen lisäksi rahoitan avovaimoani muutenkin silloin kun on tarpeen. Olisi outoa jos matkoilla hän asuisi teltassa ja minä asuisin hotellissa. Otan hänet mieluummine mukaan hotelliin nukkumaan. En koe tämän olevan velvollisuus, päinvastoin. Hänelläkin olisi varaa maksaa hotellista, mutta vasta ensi kuussa - mutta minä haluan matkustaa nyt. Siispä maksan. Ehkä hän ensi kerralla tästä hyvästä kauppamatkalla ostaa pullon hyvää punkkua yllätystuomisiksi?

Suomeksi: kuvaamasi ei ole kahden kypsän ja tasa-arvoisen aikuisen käytösmallin mukaista.

Vierailija
16/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikset käy töissä tai nosta opintolainaa. Ei tosiaan ole miehen tehtävä elättää laiskaa puolisoa. Miten pärjäisit omillasi kun ei olisi puolisoa rinnalla? Niinpä, yhtä köyhää olisi.

Vierailija
17/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:30"]Omalle pojalle olen neuvonut, että opiskeluaikana ei kannata muuttaa yhteen asumaan, koska siinä yleensä miehen kulut kasvavat. Nykynainen kun olettaa, että työssäkäyvän miehen velvollisuus on silkasta rakkaudesta tarjota pelkällä opintotuella elävälle naiselle sama elintaso, jonka nainen saisi tekemällä itse töitä, mutta kun ei viitsi.

[/quote] Oletkin erilainen äiti kuin esim mieheni äiti. Mieheni äiti opetti, että mies huolehtii naisestaan. Kauheaa jos nykymiehet muuttuvat tuollaisiksi :( Rakastan herrasmiehiä, ja sitä että mies huolehtii perheestä.

Vierailija
18/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. No tuossa vaiheessa itse muuttaisin omilleni, jos se sitten olisi rahallisesti minulle parempi. Kyllä meillä suuremman laskupinkan saa se kenellä on suuremmat tulot. Ja ruokaa ostaa se kenellä on rahaa ja kumpi kaupassa sattuu käymään ja tuo ruokaa toisellekin, mitä hän haluaa. Jos toinen peeaa, niin kyllä voi kumppaniltaan pummata rahaa ruokaan, bensaan jne. Tietokonejuttuja en miehelleni kustanna, mikäköhän olisi joku verrattavissa oleva samanlainen juttu mun elämästäni? No ehkä turhiin kirppisvaatteisiin en viitsisi pahemmin pummata häneltä rahaa. Meillä on lapsi. Exien kanssa oli enempi omat rahat, mutta tulot samantasoiset, tosin ruoat kyllä jaettiin ja kyllä sitä avokkiakin muistettiin siellä safkakaupassa. Onko teillä omat hyllyt jääkaapissa? Toihan kuullostaa enempi kämppäkaverilta. Ja jos lapsia ajattelitte hankkia, niin vaatisin kyllä mustaa valkoiselle monta A4:ta miten asiat hoituu. Esim. teet kunnon laskelman paljonko jäisit "miinukselle", koska joudut pitämään äitiyslomaa ja miten se vaikuttaa elämääsi jne.

Vierailija
19/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:30"]Omalle pojalle olen neuvonut, että opiskeluaikana ei kannata muuttaa yhteen asumaan, koska siinä yleensä miehen kulut kasvavat. Nykynainen kun olettaa, että työssäkäyvän miehen velvollisuus on silkasta rakkaudesta tarjota pelkällä opintotuella elävälle naiselle sama elintaso, jonka nainen saisi tekemällä itse töitä, mutta kun ei viitsi.

[/quote] Oletkin erilainen äiti kuin esim mieheni äiti. Mieheni äiti opetti, että mies huolehtii naisestaan. Kauheaa jos nykymiehet muuttuvat tuollaisiksi :( Rakastan herrasmiehiä, ja sitä että mies huolehtii perheestä.

[/quote]

En tarvitse miehen rahoja vaan miehen ihmisenä. Hyväksikäyttösuhteet, joihin ap:kin tähtää, eivät ole fiksujen miesten liittoja.

Vierailija
20/366 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta omaan korvaan kuulostaa että on omat ruuatkin?:o meillä oli jo yhteiset rahat ennen kuin yhteen muutettiin. Hän töissä, minä opiskelija. Ikinä ei ole tullut puhettakaan, tai riitaa rahasta.