Raha-asiat AVOliitossa
Miten jakaa kulut avoliitossa? Minä olen opiskelija ja mies käy töissä eli saan kuukaudessa noin 420 euroa tukea ja toinen tienaa nettona n. 1700euroa. Vuokra+laskut on yhteensä noin 540 euroa kuussa eli ei todellakaan paha mutta kaikki maksetaan ihan sentilleen tasan.
Eli minulle jää noin 180 euroa kuussa ruokaan ja omiin menoihini. Kysyin mieheltä että voisiko hän maksaa vähän enemmän vuokrasta jotta minulle jäisi enemmän kuussa käteen. Ajattelin että jos vaikka 300 jäisi käteen niin voisin välillä tehdä jotain muuta kuin syödä makaroonia joka päivä. Meillä siis ostetaan ruoatkin omat, koska mies haluaa pitää omansa ja minun omat erillään. Miehen mielestä ei ole reilua että joutuisi maksamaan enemmän. Onneksi meillä ei ole lapsia. Onko tämä normaalia??
Kommentit (366)
Minusta tuossa ap:n kuviossa erikoisinta on se, ettei asumismuodossa ja parisuhteessa käytännön tasolla ole mitään yhteistä. Se, että ap maksaa puolet laskuista ja vuokrasta, ei tunnu perustuvan ajatukseen siitä, että yhdessä asuttaessa osa kuluistakin on yhteisiä, vaan siihen, että ap maksaa tasan siitä, mitä yksilönä kuluttaa.
Minusta on täysin ok, että vakavassa ja sitoutuneessa parisuhteessa yhteiset kulut maksetaan puoliksi. Siis puoliksi menevät sellaiset asiat, jotka myös puoliksi ja yhdenvertaisesti käytetään. Jos tuloerot ovat pariskunnan välillä suuret, pitää yhteisten kulujen olla sopivat sille pienituloiselle. Ap:n tapauksessa näin ei ole, vaan pakollisten menojen jälkeen käyttörahaa jää liian vähän. On selviö, että ap:n ja tämän miehen on pienennettävä yhteisiksi katsomiaan menojaan (vuokra + laskut), mikäli he haluavat asua yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:27"]
Mutta jos kerran ollaan päätetty elää yhteistaloutta, niin minulle on edelleen epäselvää, mikä pitää suhteen koossa jos taloudelliset menot jakautuvat hyvin epätasaisesti. - Mikä toisin sanoen eroaa siihen kyseessä olisi "vain" kaksi hyvää kaverusta.
[/quote]
Rakkaus, seksi, yhdessä nukkuminen, pariskuntana ulkona käyminen, henkilökohtaisten tuntojen ja ajatusten jakaminen... No, en viitsi jatkaa.
[/quote]
Minusta taas nimenomaan noita luettelemiasi asioita ei voi olla, etenkään rakkautta, jos jääkaapissakin on omat ruoat. Olen ihan vilpittömästi tätä mieltä. Jos ihminen on ihan tosissaan suhteessa ja syvästi rakastunut, ei hän laita toista syömään halvempaa ruokaa!
[/quote]
Näen tämän niin silmissäni: Illalla mennään yhteiseen vuoteeseen nukkumaan, aamulla rakastellaan sängyssä ja puhutaan omista tunnoista ja suunnitellaan tulevaisuutta. Sitten noustaan ylös ja syödään aamupalaa, toinen kallista mysliä, tuoremehua ja leivän päällä kallista juustoa ja leikkelettä. Toinen kaurapuuroa, koska opiskelee vielä ja tulee tienaamaan vasta muutaman vuoden päästä. Hymyillään rakastuneesti pöydän yli. Joku tässä visiossa mättää ;)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:03"]
Jos tilanne olisi toisin päin, eli nainen maksaisi kaiken miehelleen, kun mies opiskelee, eikä suostu ottamaan lainaa ja tekemään töitä, puhuttaisiin auervaarasta.
Mutta kun nainen kuppaa miestä, puhutaan siitä, että miehen pitää rakkaudesta maksaa naisen eläminen ja siten nainen saa halvalla opiskeltua (maksaa vain pillulla) ja voi lähteä ilman lainoja elämään omaa elämää valmistumisen jälkeen.
[/quote]
Ei tässä ole kyse siitä, että nainen kuppaa miestä! Ap vain kokee, etteivät hänen nykyiset varansa riitä nykyiseen elintasoon. Vuokrasta ja laskuista koituvat menot ovat niin suuret, ettei rahaa niiden jälkeen jää tarpeeksi. Ratkaisuvaihtoehtoina on, että ap ja mies pienentävät yhteisiä menoja niin, että ap:llakin on varaa maksaa niistä puolet TAI jos mies ei millään halua tinkiä esimerkiksi asumisen tasosta, on tämän maksettava suhteessa enemmän tai sitten muutettava omaan asuntoon. Ei ole mitään kuppaamista, jos sille isopalkkaiselle hieno ja tilava kämppä hyvältä paikalta on niin tärkeä, että hän mieluummin maksaa siitä enemmän kuin muutta puolisonsa tuloille soveltuvaan vaatimattomaan asuntoon. Mikäli isotuloinen taas ei halua maksaa enemmän eikä tinkiä esimerkiksi asumisesta, on ainoa vaihtoehto erilleen muuttaminen.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:03"]Jos tilanne olisi toisin päin, eli nainen maksaisi kaiken miehelleen, kun mies opiskelee, eikä suostu ottamaan lainaa ja tekemään töitä, puhuttaisiin auervaarasta.
Mutta kun nainen kuppaa miestä, puhutaan siitä, että miehen pitää rakkaudesta maksaa naisen eläminen ja siten nainen saa halvalla opiskeltua (maksaa vain pillulla) ja voi lähteä ilman lainoja elämään omaa elämää valmistumisen jälkeen.
[/quote]
No minusta tilanne olisi ihan sama oli sukupuoli mikä vaan eli että yhteisen elämän aikana rahatilanteet muuttuu ja koska rakastan miestäni, niin jos hän haluaisi opiskella, perheemme tulot laskisivat, eivät vain hänen eli kitkuttelisimme yhdessä.
Suurin osa opiskelijoista käy töissä opintojen lisäksi. Miksei ap tekisi samoin? Mukavuudenhalua vaiko laiskuutta? Pitkälti ap:n oma ratkaisu kun tulot noin pienet.
Toisaalta en näe kummankaan kovinkaan sitoutuneen tuohon suhteeseen. Olette kämppiksiä jotka makaavat yhdessä. Ilmeisesti myös mies aika nuori. Hänenkin tulotasonsa kaiken lisäksi matala. Jos menot jaettaisiin tulojen suhteessa niin tuohan olisi ap:lle täydellinen järjestely. Mies maksaa elämisen ja sitten opintojen päätyttyä voit vaihtaa parempaan mieheen jonka tulotasokin toista luokkaa. Eikä ap:n tarvinnut ottaa lainaa tai painaa paskaduuneja opintojen lisäksi.
Minä olin nuorenakin kyllä itsenäinen ja maksoin oman elämiseni. Asuimme yhdessä sen hetkisen poikaystävän kanssa ja maksoin kyllä itse kirjani, opintoni ja elämiseni. Ei olisi tullut mieleenkään maksattaa niitä työssäkäyvälle poikaystävälleni.
Ero oli sinänsä helppo, koska emme olleet kumpikaan mitään velkaa toisillemme, eikä jäänyt katkeruuksia siitä.
Jotkut naiset ovat kyllä kieltämättä sellaisia, että etsivät miehen elättääkseen itsensä. Sääli niitä miehiä, jotka sellaisiin sortuu.
Ap:lla menee siis vuokraan ja laskuihin kuukaudessa noin 270 euroa. Ihan hirveä summa...
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:24"]
Suurin osa opiskelijoista käy töissä opintojen lisäksi. Miksei ap tekisi samoin? Mukavuudenhalua vaiko laiskuutta? Pitkälti ap:n oma ratkaisu kun tulot noin pienet.
Toisaalta en näe kummankaan kovinkaan sitoutuneen tuohon suhteeseen. Olette kämppiksiä jotka makaavat yhdessä. Ilmeisesti myös mies aika nuori. Hänenkin tulotasonsa kaiken lisäksi matala. Jos menot jaettaisiin tulojen suhteessa niin tuohan olisi ap:lle täydellinen järjestely. Mies maksaa elämisen ja sitten opintojen päätyttyä voit vaihtaa parempaan mieheen jonka tulotasokin toista luokkaa. Eikä ap:n tarvinnut ottaa lainaa tai painaa paskaduuneja opintojen lisäksi.
[/quote]
Suomessa on tällä hetkellä erittäin vaikea työllisyystilanne. Niitä töitä ei jokaiselle opiskelijalle riitä niin, että työaika olisi opiskelujen rinnalle sopiva. Jos lisäksi opiskelee reippaasti eli vähintään sen 60 opintopistettä vuodessa, ei töiden tekoon jää juuri aikaa eikä energiaa. Minä olen opiskellut tutkintoni 55:llä tukikuukaudella eli kuuden lukuvuoden ja yhden kuukauden ajassa täysin ilman opintolainaa enkä olisi ikinä ehtinyt enkä jaksanut opintojen ohessa käydä töissä, sillä suoritin tutkintoni minimilaajuttaa laajempana kuitenkin niin, että kokonaisuus oli asiantuntijuuttani ja ammattiani vahavasti tukeva. Kesäduunissa painoin toki, ja niillä tienesteillä sitten makselin, mihin opintotuki ei yksin riittänyt. Minun kuukausimenoni vuokra ja laskut mukaan lukien olivat niihin aikoihin (valmistuin 2013 syksyllä) 900 - 1020 euroa. Tähän minulla oli varaakin. Enempään ei olisi ollut. Jos olisin silloin asunut avoliitossa (jolloin opintotukikin olisi ollut maksimia pienempi) ja puolisoni olisi halunnut asua asunnossa, jonka vuokrapuolikkaaseen minulla ei olisi ollut varaa, en olisi suostunut.
Teineinä aloitettiin jo seurustelemaan muijan kanssa, nyt jo 21v yhteiseloa, siitä puolet avoliitossa, pari mukulaakin siunaantunut.
Joka penni on aina ollut yhteistä. Tienaan suurituloisena triplat vaimon palkkaan nähden, eipä ole vielä häirinnyt mielenrauhaa vaikka "kustannankin" enemmän.
Voisit laittaa miehen maksamaan omaa kämppäänsä. Mun mielestäni. Eli ukko ulkoruokintaan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:31"]
Ap:lla menee siis vuokraan ja laskuihin kuukaudessa noin 270 euroa. Ihan hirveä summa...
[/quote]
On se silloin jos rahaa tulee vähän päälle 400 euroa. Eri juttu jos hänelle tulisi tuo 1700 euroa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:31"]
[/quote]
On se silloin jos rahaa tulee vähän päälle 400 euroa. Eri juttu jos hänelle tulisi tuo 1700 euroa.
[/quote]
Jos hän eroaa ja muuttaa yksin asumaan niin ei ne menot paljon tuosta putoa. Huomioitava vielä että asunto muuttuu väkisin pienemmäksi jolloin asumismukavuus laskee.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:59"]
miksi tähän ketjuun vastanneiden mukaan opiskelija = laiska? hei nyt oikeesti.
[/quote]
ne peilaa opiskeluaikaa omaan menneeseen opiskeluaikaansa ja heidän omaan tapaansa opiskella. Kertonee siis siitä kommentoijasta enemmän kuin tämänhetkisestä todellisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:40"]
Voisit laittaa miehen maksamaan omaa kämppäänsä. Mun mielestäni. Eli ukko ulkoruokintaan.
[/quote]
Ei ap voi, koska silloin joutuisi itse maksamaan vuokransa ja sähkönsä ja vetensä. Nythän hänen eläminen tulee halvemmaksi, kun toinen maksaa puolet asumisesta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 01:41"]
Ei tuo ap:lla mikään parisuhde ole. Jos on omat rahat ja omat ruuat niin on myös omat sängyt joissa pysytään. Jotain itsekunnioitusta pitää naisella olla.
[/quote]
Eli yhteinen sänky = mies maksaa naiselle siitä, että saa pesää eli mies kustantaa yhteisistä menoista enemmän kuin nainen ja nainen maksaa sen seksillä.
Ei ole normaalia. Meillä on menty periaatteella "se maksaa jolla on rahaa". Tällä hetkellä molemmat opiskelemme, mutta minä käyn myös töissä > minä maksan. Ei tulisi mieleenkään antaa mieheni kituuttaa pelkillä tuilla, vaikken itsekkään rahassa kylve osaaikatyölläni. Toisaalta on ihanaa myös kun tietää, että sitten joskus kun saamme lapsia, voin myös äitiyslomalla esim. pitää huolta ulkonäöstäni, mieheni rahoilla tietenkin ;)
Saan miestäni noin 1200euroa vähemmän palkkaa kuukaudessa ja hän maksaa asunnon lainan ja ruuan. Minä maksan vastikkeen 250e kuussa. Maailman ihanin mies <3
Ei kuulosta hyvältä tuo tilanne. Meillä mies käy töissä ja minä opiskelen, lisäksi meillä on 2-vuotias lapsi. Mies maksaa vuokran ja laskut (n. 800 e) sekä lapsen tarvikkeet, kuten vaatteet jne. Mä ostan ruuat niin kauan kun rahat riittää ja jos ei riitä niin mies ostaa sitte. Me ihan sovittiin että kun yhteen muutettiin ja lapsi saatiin, niin sitten mies "elättää" Eihän siinä mitään järkee ole että toinen kituuttaa ja toinen iloisesti ostelee kaiken mitä mieli tekee. Tosta aiheutuu vaan katkeruutta ja vihaa..
Ei ole normaalia. Kerro vielä, että sinä teet kaikki kotityöt.
Ei ole reilua. Minä muutin miesystäväni luokse hänen omistamaansa asuntoon. Maksan puolet vastikkeista ja puolet yhteisistä laskuista. Myös ruoka ja bensa maksetaan puoliksi, mies maksaa kaikki muut auton kulut itse. toimii meillä, molemmat käymme töissä, mies tienaa enemmän.
Exän kanssa sama juttu, se maksii kumpi pystyi. hän opiskeli ja minä olin jo töissä, silloin minä maksoin suurimman osan menoista. Kun hän valmistui ja sai töitä, maksut tasattiin. Kukaan ei yrittänyt hyötyä kenestäkään, molemmat satsasi yhteiseen hyvään. Kun suhde vuosien jälkeen kaatui, kummallekaan ei jäänyt hyväksikäytetty olo.