Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä lapseton elämä näyttää

Vierailija
04.04.2014 |

Aina, kun joku päivittelee kohteliaasti päätöstämme pysyä lapsettomina, mietin tätä sarjakuvastrippiä: http://i.imgur.com/An0AJNq.jpg

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa unohdetaan kokonaan, etteivät lapsiperheiden ja velojen elämät ole välttämättä niin kovin erilaisia keskenään. Vela voi olla läheinen sisarustensa lapsien tai kummilapsiensa kanssa. Lapsiperheellinen voi halutessaan järjestää elämänsä niin, että aikaa ja rahaa löytyy myös kulttuuriin, harrastuksiin ja jopa matkusteluun aikuisten kesken, kun lapset eivät ole enää ihan pieniä. Eikä se automaattisesti tarkoita sitä, että lapset ovat jatkuvasti hoidossa, jos kultainen keskitie perheen ja oman elämän välillä on löytynyt.

Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään ja monet parhaista ystävistäni ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Se, että minulla on lapsia, ei tarkoita että se olisi joku arvovalinta, se nyt vain sattuu olemaan niin ja sopii meidän perheelle. Eikä se tarkoita sitä, että olen jotenkin automaattisesti lapsettomuutta vastaan. Jos et halua hankkia lapsia, ei varmaan kannata tehdä niin, on minun mielipiteeni.

Vierailija
62/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:43"]

Anteeksi mutta en pysty vertailemaan rahaa ja siihen liittyviä asioita perheeseeni ja lapsiini. 

[/quote]

Pyysikö joku? Tuossahan vain todettiin, että sijoittamalla fiksusti ja pitkäjänteisesti ne rahat, joilla elätettäisiin lasta, vaurastutaan aivan varmasti.

[/quote]

Mitä väliä vaurastumisella, jos ei ole jälkeläisiä, joille sen jättäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysy mitä velat tekevät vauvapalstalla, mutta aika paljon heitä tuntuu täällä viihtyvän ainakin tykkäyksistä päätellen...

Oletteko miettineet sitä että lapsia hankkineetkin ovat aika heterogeeninen ryhmä? On niitä, joiden elämäntaso on laskenut ja niitä joiden on noussut? Toiset eivät keksi muuta sisältöä elämälleen, tekevät sitten lapsia ja huomaavat ettei nekään tee onnelliseksi. Sitten on näitä jotka ovat jopa "vahingossa" saaneet lapsen. Eivät ehkä aina ole niitä onnellisimmasta päästä olevia vanhempia? Kaikki tällaiset näkyvät sitten tilastoissa.

Vierailija
64/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:49"]

Anteeksi mutta en pysty vertailemaan rahaa ja siihen liittyviä asioita perheeseeni ja lapsiini. 

[/quote]

Pyysikö joku? Tuossahan vain todettiin, että sijoittamalla fiksusti ja pitkäjänteisesti ne rahat, joilla elätettäisiin lasta, vaurastutaan aivan varmasti.

[/quote]

[/quote]

Minulle ei tota mitään vaikeuksia keksiä käytöä sijoitustuotoille. Aloitetaan vaikka aikaistetusta eläkkeestä ja tjrvatusta vanhuudesta.

Vierailija
65/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minulle ei tota mitään vaikeuksia keksiä käytöä sijoitustuotoille. Aloitetaan vaikka aikaistetusta eläkkeestä ja tjrvatusta vanhuudesta.

[/quote]

No tässäpä ero välillämme. Minulle perhe ja sukupolvien jatkumo ovat merkittäviä asioita, jotka tuovat vanhuuteen merkitystä, sinulle selvästi eivät.

Vierailija
66/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntemani lapsettomat pariskunnat näyttävät usein apaattisilta ja totisilta. Onko se luonteenpiirre vai elämän tylsyys?

Vierailija
67/110 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lällällää, minäpä olen onnellisempi kuin sinä... Vittu miten turha keskustelu!

Vierailija
68/110 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 01:05"]Onpahan ruudinkeksijöitä tässäkin keskustelussa:

" Minulle perhe ja sukupolvien jatkumo ovat merkittäviä asioita, jotka tuovat vanhuuteen merkitystä, sinulle selvästi eivät. "

" Monet tuntemani lapsettomat pariskunnat näyttävät usein apaattisilta ja totisilta. Onko se luonteenpiirre vai elämän tylsyys? "

" Olisitko toivonut, että vanhempasi olisivat valinneet tämän vaihtoehdon?

t: se vanhapiika sivulta 1 "

" Sinä ainakin olit omille vanhemmillesi. "

Ainakin tämän palstan viestien perusteella on aika helppoa päätellä, että monen mielestä elämä on kivempaa lapsettomana, sen verran katkeruutta on ihmisillä vapaaehtoisesti lapsettomia kohtaan;) Anteeksi nyt mutta eihän tälle keskustelulle voi kuin nauraa:D

[/quote]

Joo-o, ihmisillä voi hyvinkin olla katkeruutta vapaaehtoisesti lapsettomia kohtaan ja ihan yhtälailla lapsettomilla perheellisiä kohtaan. Kaikenlaiset ihmiset voi olla katkeria joskus toisiaan kohtaan. Ja mitä sitten? Ei se sitä meinaa että jonkun toisen elämä olisi jotenkin parempaa. Se on se erilaisuus, kun luullaan että toisella on muka jotenkin paremmin asiat.

Tosiasiassa omaa elämää ei ikinä kannata verrata kenenkään muun elämään, koska ihmiset ovat erilaisia ja haluavat eri asioita. Uskokaa tai älkää, jotkut ihan oikeasti haluaa jopa niitä lapsia. Ja montakin. Ja ovat silti ihan onnellisia.

Ne lapsettomat tyypit, joita tunnen ovat ihan mukavia ja tavallisia ihmisiä. Sitä en sitten tiedä, ovatko he tällaisia "veloja" vai mitä lie, mutta ei heillä ole minkäänlaista tarvetta ainakaan mainostaa omaa (erinomaista) lapsetonta elämäänsä. Jotenkin näistä tietyistä palstaveloista olen saanut ikävän kuvan sellaisina hieman naiiveina omaannapaan tuijottajina, joilla on kova tarve päteä sillä omalla "onnellisemmalla" ja "paremmalla" elämällään. Miten sitä onnellisuutta muka oikeasti mitataan?

Eiköhän jokainen perheellinen ihminen sitäpaitsi tiedä, millaista on elämä lapsettomana. Onhan heillä ollut elämää ennen lapsiakin. Onko se sitten ollut onnellisempaa elämää, tietää jokainen omalla kohdallaan.

Vierailija
69/110 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 21:11"]

Eiköhän jokainen perheellinen ihminen sitäpaitsi tiedä, millaista on elämä lapsettomana.

[/quote]

Jos on hankkinut lapsia parikymppisenä, ei ole koskaan kokenut elämää vapaaehtoisesti lapsettomana kolmikymppisenä. Sitä vapauden, itsenäisyyden, itsensä toteuttamisen ja tyytyväisyyden määrää on vaikea edes kuvitella. Ainakin oma aikuisikäni on ollut paljon parempaa kuin olisin uskaltanut toivoa.

Vierailija
70/110 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu tätä mieltä minäkin olin en halua lapsia ikinä...mutta mieli muuttui ja sitten ku sen pikku nyytin sai syliin rankan synnytyksen jälkeen, se on aivan mieletön, SIIS mieletön fiilis, se rakkaus siihen lapseen syntyy heti, mikään ei oo enää niin tärkeetä kuin se oma lapsi. Sellainen ihminen joka ei ole vielä tuntenut sitä tunnetta, ei voi sanoa että olisi onnellisimpi ilman sitä rakkauden tunnetta omaan lapseen. Sitä ei voi verrata rahaan, vapaa aikaan tai mihinkään muuhunkaan, oma lapsi se on mikä tekee onnelliseksi.

Vierailija
71/110 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu tätä mieltä minäkin olin en halua lapsia ikinä...mutta mieli muuttui ja sitten ku sen pikku nyytin sai syliin rankan synnytyksen jälkeen, se on aivan mieletön, SIIS mieletön fiilis, se rakkaus siihen lapseen syntyy heti, mikään ei oo enää niin tärkeetä kuin se oma lapsi. Sellainen ihminen joka ei ole vielä tuntenut sitä tunnetta, ei voi sanoa että olisi onnellisimpi ilman sitä rakkauden tunnetta omaan lapseen. Sitä ei voi verrata rahaan, vapaa aikaan tai mihinkään muuhunkaan, oma lapsi se on mikä tekee onnelliseksi.

Vierailija
72/110 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 00:24"]

On se kakaraton elo vaan ihanaa. Sen vapaammaksi ei voi enää tässä maailmassa tulla. Lapsellisten korulauseet on suurinta paskalätinää ikinä.

[/quote]

Harmi, että sinun vanhempiesi elämä oli noin kamalaa sinun takia. 

Vierailija
73/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 00:24"]

On se kakaraton elo vaan ihanaa. Sen vapaammaksi ei voi enää tässä maailmassa tulla. Lapsellisten korulauseet on suurinta paskalätinää ikinä.

[/quote]

Harmi, että sinun vanhempiesi elämä oli noin kamalaa sinun takia. 

[/quote]

Miksi vanhemmat yrittävät syyllistää muita ihmisiä siitä, että nämä pilaavat vanhempiensa elämän? Yksikään lapsi ei ole pyytänyt syntyä. Jos on tarpeeksi tyhmä hankkiakseen lapsia, vastaa kyllä ihan itse omasta mahdollisesta kurjuudestaan.

Vierailija
74/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:02"]

Sellainen ihminen joka ei ole vielä tuntenut sitä tunnetta, ei voi sanoa että olisi onnellisimpi ilman sitä rakkauden tunnetta omaan lapseen. Sitä ei voi verrata rahaan, vapaa aikaan tai mihinkään muuhunkaan, oma lapsi se on mikä tekee onnelliseksi.

[/quote]

Taidat olla vähän yksinkertainen. Kun asia on vain niin, että lapset eivät suinkaan tee kaikkia onnelliseksi. Tämä selviää jo lukemalla sanomalehtien pikku-uutispalstaa. On turha lässyttää mistään rakkauden tunteesta. Jos ihminen ei halua saada lasta, ei sitä pikkulapsiajan oksitosiinilisääkään ole luvassa.

Vierailija
75/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti. 

Menkää vaikka pesemään niiden rakkaiden  pentujenne paskaperseet.

Vierailija
76/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kateellinen on minulle lapsettomuudesta, niin voin myydä pienellä könttäsummalla kaikki lääkkeet, ruiskut, neulat ym. mitä olen käyttänyt hoitoihin. Sitten voitaisiin vaihtaa paikkaa, lapsellinen saisi kokea keskenmenon ja lapsettomuushoidot sekä ne töykeät sossutantat adoptiota hakiessa. Voisi olla ettei enää olisi sen jälkeen kateellinen lapsettoman elämästä. Mutta kai tämä päälle päin näyttää hyvälle.

Vierailija
77/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:32"]

Jos joku kateellinen on minulle lapsettomuudesta, niin voin myydä pienellä könttäsummalla kaikki lääkkeet, ruiskut, neulat ym. mitä olen käyttänyt hoitoihin. Sitten voitaisiin vaihtaa paikkaa, lapsellinen saisi kokea keskenmenon ja lapsettomuushoidot sekä ne töykeät sossutantat adoptiota hakiessa. Voisi olla ettei enää olisi sen jälkeen kateellinen lapsettoman elämästä. Mutta kai tämä päälle päin näyttää hyvälle.

[/quote]

Kyse oli veloista, tollo tala. Mikä sun lapsen äö:ksi oikein tulee tuolla menolla?

Vierailija
78/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:02"]

Sitä ei voi verrata rahaan, vapaa aikaan tai mihinkään muuhunkaan, oma lapsi se on mikä tekee onnelliseksi.

[/quote]

Valitettavasti juuri tällaiset kommentit osoittavat, että hyvin harvat vanhemmat todella tietävät, millaista on olla vapaaehtoisesti lapseton. 

Vierailija
79/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelu/3963848/ketju/miehet_eivat_arvosta_lapsettomia_naisia

Tuolla ketjussa aika hyvä näkemys perhe-elämän "onnellisuudesta miehen kirjoittamana...

Vierailija
80/110 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä miten ihmisten on vaikea tajuta että eri ihmiset vaan arvostaa eri asioita. Kaikkien ei, onneksi, tarvitse haluta samaa. 

Tuo ap:n laittama sarjakuva kuvastaa mielestäni tuota eroa tosi hyvin. Itse en näkisi mitään etua siinä että eläisin vapaata ja rahakasta elämää, vetelisin vesiskootterilla pitkin rantoja :D. Jollekin toiselle se voi olla juuri kaivatunlaista elämää, sitä mistä nauttii ja saa tyydystystä.