Miltä lapseton elämä näyttää
Aina, kun joku päivittelee kohteliaasti päätöstämme pysyä lapsettomina, mietin tätä sarjakuvastrippiä: http://i.imgur.com/An0AJNq.jpg
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:15"]
en toisaalta usko sitäkään, että velat olisivat jotenkin onnellisempia kuin perheelliset.
[/quote]
Ihan hyvä, ettet usko, koska tällainen väite olisikin ilmeisellä tavalla väärä. Sen kumoamiseksi riittäisi yksikin onneton vela ja yksi onnellinen vanhempi.
Lapsettomat (ja lapselliset) ovat heterogeeninen joukko. Suomalaisista noin joka kuudes kärsii lapsettomuudesta ja vain pari prosenttia on veloja.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:47"]
[/quote]
Tuossa jutussa ei kuitenkaan mainita tätä Tilastokeskuksen tutkimusta.
[/quote]
Miksi mainittaisiin!!! Tämä tutkimus perustuu psykologi Nattavudh Powdthaween tutkimukseen, joka on julkaistu vain Journal of British Psychological Assosiationissa .
Luotan kansainväliseen psykologiaan erikoistuneeseen lehteen enemmän kuin tilastokeskuksen puhelinkyselyihin, sillä heillä ei ole tilastoissaan painopistettä psykassa. Lisäksi tässä tutkimuksessa otanta on laajempi, joka korreloi aina luotettavuutta.
En siis ole kirjoittanut tähän ketjuun ennen tuota linkin laittoa.
[/quote]
Totta kai luotat. TIlastokeskuksen tutkimukset on täyttä skeidaa, paitsi silloin, kun ne tukevat omia käsityksiäsi.
[/quote]
Lukutaitosi on yhtä hyvä kuin koirallani. Perustelin viestissäni miksi luotan enemmän tähän psykan lehdessä julkaistuun tutkimukseen. "Omista käsityksistäni" sen verran, että kyllä, tutkimuksen tekijä ja julkaisu paikka vaikuttaa paljon tutkimuksien tulkitsemiseen.
Terveisin, Linkin lähettänyt 50 vuotias kolmen lapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:10"]
Miksi se on todennäköisin seuraus?
[/quote]
Parisuhdetyytyväisyyden heikkeneminen on todennäköisin seuraus, koska useimmille käy niin. Vaikutus on suurempi, jos sattuu olemaan mies, akateeminen tai nuorta kohorttia.
Elämän karikkoja ei tietenkään voi kokonaan välttää siten, ettei hanki lapsia. Lapsiperhe-elämään liittyvät negatiiviset seuraukset voi kuitenkin välttää näin. Olen valmis myöntämään, että ainakin oma elämäni on huomattavan helppoa verrattuna oikeastaan kehen tahansa samanikäiseen vanhempaan lähipiirissäni.
[/quote]
Mutta tekeekö elämän helppous elämästä parempaa tai sisältörikkaampaa? Kansainvälisissä onnellisuustutkimuksissa muistaakseni nomadielämää viettävät kansat ovat onnellisempia kuin länsimaalaiset, joten mielestäni se kertoo jotain siitä, ettei helppous välttämättä ole se, mikä tekee onnelliseksi.
No harvalla on siltikään niin hyvä palkka että sitä pystyy tekemään ihan mitä tahansa. Toki säästöön jää enemmän rahaa ilman lapsia mutta ei se mitenkään automaattisesti varakkaaksi tee.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 18:47"]
[/quote]
Tuossa jutussa ei kuitenkaan mainita tätä Tilastokeskuksen tutkimusta.
[/quote]
Miksi mainittaisiin!!! Tämä tutkimus perustuu psykologi Nattavudh Powdthaween tutkimukseen, joka on julkaistu vain Journal of British Psychological Assosiationissa .
Luotan kansainväliseen psykologiaan erikoistuneeseen lehteen enemmän kuin tilastokeskuksen puhelinkyselyihin, sillä heillä ei ole tilastoissaan painopistettä psykassa. Lisäksi tässä tutkimuksessa otanta on laajempi, joka korreloi aina luotettavuutta.
En siis ole kirjoittanut tähän ketjuun ennen tuota linkin laittoa.
[/quote]
Totta kai luotat. TIlastokeskuksen tutkimukset on täyttä skeidaa, paitsi silloin, kun ne tukevat omia käsityksiäsi.
[/quote]
Lukutaitosi on yhtä hyvä kuin koirallani. Perustelin viestissäni miksi luotan enemmän tähän psykan lehdessä julkaistuun tutkimukseen. "Omista käsityksistäni" sen verran, että kyllä, tutkimuksen tekijä ja julkaisu paikka vaikuttaa paljon tutkimuksien tulkitsemiseen.
Terveisin, Linkin lähettänyt 50 vuotias kolmen lapsen äiti.
[/quote]
Oho, koira, joka lukee... mutta ei ilmeisesti omistajaansa paremmin. Ei tuo Tilastokeskuksen tutkimuksen tehnyt heppukaan taida ihan mikään mitätön näpertelijä olla, hän näkyy olevan London School of Economics and Political Sciencen professori. Tuo Tilastokeskuksen tutkimus on julkaistu myös Population and Development Review -lehdessä.
Eli tais olla sittenkin niin, että et oikein tutustunutkaan asiaan (tai pannut koiraasi asialle), vaan pelkästään luulit tietäväsi, millaisesta tutkimuksesta oli kyse?
Ps. Rapsutukset koiralle. Mullakin on koira, mutta se ei osaa lukea.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:26"]
Mutta tekeekö elämän helppous elämästä parempaa tai sisältörikkaampaa?
[/quote]
Se antaa ainakin sisältörikkaammalle elämälle paremmat mahdollisuudet: vähemmän stressiä, turvatumpi talous, suurempi määrä vapautta ja enemmän mahdollisuuksia keskittyä kaikkeen sellaiseen, mitä nyt tykkää elämässä tehdä. Helppo elämä on todella aliarvostettua, ja sitä pidetään jopa epäilyttävänä, vaikka juuri elämän helpottaminen on motivoinut monet ihmiskunnan suurimmista saavutuksista.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:30"]
Toki säästöön jää enemmän rahaa ilman lapsia mutta ei se mitenkään automaattisesti varakkaaksi tee.
[/quote]
Kokeilepa sijoittaa kuukausittain rahaston saman verran kuin lapsen elättämiseen kuluisi keskimäärin kuukaudessa. Saatat yllättyä, kuinka paljon varallisuutesi on karttunut 18 vuodessa.
Ei minullakaan ole lapsia, vaikka olisin kyllä halunnut.
Minulla tulee tuosta sarjakuvasta mieleen happiness vs. pleasure. Itse en saa kovin paljon irti itseni viihdyttämisestä erilaisilla aktiviteeteilla. Aivan olennainen osa minun onnea on toimia toisten parhaaksi ja lapsen ilo on jotain niin hienoa.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:30"]
Toki säästöön jää enemmän rahaa ilman lapsia mutta ei se mitenkään automaattisesti varakkaaksi tee.
[/quote]
Kokeilepa sijoittaa kuukausittain rahaston saman verran kuin lapsen elättämiseen kuluisi keskimäärin kuukaudessa. Saatat yllättyä, kuinka paljon varallisuutesi on karttunut 18 vuodessa.
[/quote]
Anteeksi mutta en pysty vertailemaan rahaa ja siihen liittyviä asioita perheeseeni ja lapsiini. Meille jää kuitenkin varaa matkustaa, harrastaa , ostaa sellaista ruokaa ja vaatteita kun halutaan, asutaan omakotitalossa Helsingissä, mistään ei ole puutetta. Toki matkustelisimme varmaan vielä enemmän ilman lapsia mutta en jää nytkään mistään paitsi.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:43"]
Anteeksi mutta en pysty vertailemaan rahaa ja siihen liittyviä asioita perheeseeni ja lapsiini.
[/quote]
Pyysikö joku? Tuossahan vain todettiin, että sijoittamalla fiksusti ja pitkäjänteisesti ne rahat, joilla elätettäisiin lasta, vaurastutaan aivan varmasti.
En jaksa lukea muiden kommentteja. Mutta jos olen ihan rehellinen oisi elämäni ollut parempaa ja onnellisempaa ilman lapsia.
Nyt on turha enää jossitella, tällä ja tässä mennään. Odotan päivää kun saan taas olla yksin, ellen kuole sitä ennen.
Siinä sitten elämäni oli.
Jos saisin uuden alun, en tekisi lapsia. Nauttisin elämästä täysin palkein ilman huolen häivää.
Tunnen elämäni jotenkin vajaaksi, mutta samalla olen hyvin onnellinen ettei tarvitse elää kenellekään muulle. Vajavaisuuden tunne saattaa hälvetä parisuhteellakin kunhan sellaiseen taas ryhdyn. Olen joskus ajatellut etten tee lapsia ollenkaan, mutta aika näyttää.
N25
Paljon olisi jäänyt elämättä ja kokematta ellen saanut lasta. Sain elää itsekästä elämää enemmän kuin tarpeeksi, matkustella, olin jopa lähes vuoden Suomesta poiskin. Biologinen klo alkoi rajusti tikittää ja olin naimisissa. Mies ei niinkään halunnut mutta minäkö siitä välitin koska minä halusin vauvan. Sain myös. Oli aika viimeiset hetket saada vauva. Lapsi on hyvin rakas miehellekin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 20:35"]
Lapset on lahja, suuri lahja.
[/quote]
Mnusta lapset olisivat valtava taakka.
Olihan tuo kuva ihan kiva, mutta ihmisten elämät ovat kaikki erilaisia. Minä olen köyhä, ja me olemme lapseton pariskunta. Meidän elämämme koostuu tavallisesta arjesta ja rutiineista: käymme töissä, käymme kaupassa, laitamme ruokaa, syömme, vietämme aikaa kotona, kyläilemme ja matkustelemme. Jos meillä olisi lapsi, rutiinit olisivat varmasti toisenlaiset mutta eivät täysin: me kävisimme töissä, kävisimme kaupassa, laittaisimme ruokaa, söisimme, viettäisimme aikaa kotona, kyläilisimme ja matkustelisimme. Erilaista se olisi, mutta kumpaankaan elämään ei sisältyisi rahasäkkejä ja vesiskoottereita. Me olemme aika perustyytyväisiä ihmisiä joten luultavasti olisimme aivan yhtä onnellisia lapsiperheenä kuin olemme pariskuntanakin. Oma elämä on parasta.
Outo ketju. Itselle kun on aina ollut oma perhe ja omat lapset se elämän tärkein arvo. Lapsesta saakka olen haaveillut omasta perheestä, olen sen saanut ja siitä erittäin ylpeä. Elämä ei todellakaan ole helppoa lasten kanssa, mutta en edes oikein halua kuvitella mitä se olisi ilman heitä. Kai sitä jotain ajankulua pitäis sitten keksiä... Kyllä mun sydän särkyis, jos omat lapset ei ikinä haluais lapsia vaan harrastelisivat ja matkustelisivat mieluummin :(
Mut paha sanoa velojen elämästä mitään, kun en sellainen itse ole niin sitä on mahdoton ymmärtää :)
Öö, mitä ihmettä lapsettomat tekee vauvapalstalla?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 19:11"]
Tuossa verrattiin kyllä myös 30-39-vuotiaita, heissä on varmasti paljon vapaaehtoisesti lapsettomiakin.
[/quote]
Murto-osa lapsettomista on lapsettomia vapaaehtoisesti ikäryhmästä riippumatta. Tuosta graafista ei voi päätellä mitään siitä, miten vapaaehtoisesti lapsettomien onnellisuus kehittyy tahattomasti lapsettomiin verrattuna.