Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkodin painostus

Vierailija
04.04.2014 |

Onko ihan "normaalia" tai yleistä, että päiväkoti painostaa perhettä jättämään subjetiivisen (osa-aikaisen) päivähoito-oikeuden käyttämättä? Millaista suhtautumista olette muut kohdanneet?

Meillä vajaa 4v poika ja vauva syntymässä perheeseen lähiviikkoina. Heti äitiyslomalle jäädessäni lyhensin pojan hoitoviikon 3:een lyhyeen aamupäivään (=12h/vko), ja kyselin vielä hoitajien toiveita siihen, kuinka lapsen lyhyt hoitoviikko olisi heille mieluisimmin järjestetty (=lyhyitä aamupäiviä vai pari vähän pidempään päivää, heillä ei ollut väliä). Samalla toin esiin, että haluamme lapsen jatkavan tällä pienellä hoitomäärällä päiväkodissa syksylläkin.

Olen yllättynyt siitä, kuinka voimakkaasti päiväkodin hoitajat ja johto ovat "suositelleet" (lue: painostaneet) pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Ensin suosittelivat kerhoja, mutta kun kerroin ettei se olisi meidän tapauksessamme realistinen/järkevä vaihtoehto (lähimmät kerhot 5km päässä, auto päivät miehen käytössä töissä ja busseja kulkee vain kerran tunnissa --> minulta ja vauvalta menisi koko aamupäivä pojan kuskaamiseen, lisäksi bussimatkoineen kerho tulisi aivan yhtä kalliiksi kuin lähipäiväkoti), alkoivat kovasti suositella pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Kuulemma heidän mielestään 4v ei välttämättä kaipaa mitään sen ihmeempää ohjelmaa arkeensa, ja lisäksi "lapsi voi reagoida voimakkaasti siihen että vauva saa olla päivät äidin kanssa kotona, mutta itse joutuukin tulemaan hoitoon". Olin ensin ihan hoo-moilasena näistä kommenteista, koska itse ja lähipiiri ollaan aivan erilinjoilla tästä. Mielestäni lapseni todellakin tarvitsee JOTAIN omaa toimintaa viikkoihinsa, vaikka toki on samalla ihanaa että saa olla paljon myös kotona. Olen yrittänyt olla ystävällinen mutta jämäkkä päätöksestämme, mutta edelleen tuntuvat palaavan asiaan säännöllisesti. Kun kuulemma syksyn hoitopaikkatilannekin alueellamme näyttää niin huonolta jne. 

Mietin vaan, missä määrin tämä päiväkodin "painostus" on ihan normaali rutiinijuttu, ja missä määrin siihen vaikuttaa poikani persoona ja luonne. Vasuissa ym. tilanteissa hoitajat ovat monesti tuoneet esiin, että pojallani on vaikeuksia yhteisleikissä muiden lasten kanssa - leikkisi mieluiten yksin tai yhdessä hoitajien kanssa. Kuormittaa kuulemma heitä kovasti, kun on koko ajan hakemassa huomiota. Näin toki varmasti onkin, olen poikani hankaluuksista samoilla linjoilla ja hyvässä hengessä niistä on pystytty keskustelemaan ja ratkaisuja miettimään. Mutta, eikö tällainen lapsi juuri aivan erityisesti tarvitsisi tilaisuuksia harjoitella tuota yhteisleikkiä säännöllisesti? Lapsi pitää hoitajista ja menee yleensä mielellään hoitoon. Olen vähän pahoittanut mieleni siitä, että hoitajat eivät tässä tunnu lainkaan ajattelevan lapseni parasta vaan ainoastaan omaa työtaakkaansa. Mitä mieltä olette?

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:55"]

Pidä pääsi, olet oikeilla linjoilla. Älä alistu tuohon painostukseen. 

[/quote]

ehdottomasti. Lapsesi eivät ole sinun lapsia, vaan yhteiskunnan pitää heidät kasvattaman ja vanhemmilla ei ole vastuuta.

Toiseksi, kuka hullu jaksaa itse hoitaa kahta lasta.

Rahaa on yhteiskunnanna niin, ettei paskalle taivu. Kaikilla on oikeus virikehoitoon ja pesäillä vauvan kanssa rauhassa kotona.

Vierailija
42/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:34"]

Onko se oikeasti nyt toisesta naisesta synti, kun joku haluaa helpottaa ratkaisujaan? Helvetti teitä naisia! Oikein haaskalaumana huudatte toiselle naiselle. Voisitteko te kuvitella, että miehet haukkuisi toisiaan laiskaksi toisen huolehtiessa kahdesta lapsesta? Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei nainen saa yhtään päästä helpommalla? Naiset kaikesta huolimatta tekee melkein kaiken huoltotyön perheissä ja se on iso tehtävä!

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:04"]

Niinpä, kyse on vain ap:n laiskuudesta kun ei viitsi mennä bussilla. Liian työlästä. Ap:n lapsi menee päiväkotiin koska niin on helpompaa ap:lle itselleen ei ap:n lapselle. Lapsi saisi kerhosta ihan saman hyödyn. Turha puhua mistään lapsen edusta, pohjimmiltaan kyse on ap:n edusta. 

[/quote]

[/quote]

siksi, että olemme korvia myöten veloissa ja vielä päälle pitää maksaa kotiäitien lasten hoidosta päiväkodissa, kun on niin raskasta raahata se laiska perse bussiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu päiväkotipaikkaa lapselle kun nuorimmainen syntyi. Ei vaan saatu, kunta ei ilmoittanu mitään ja kun soitin ja kysyin niin sanoivat että paikkaa on turha odottaa, sitä ei tule. Olipahan kiva sitten olla kuukausitolkulla isomman lapsen kanssa sairaalassa hoitamassa sitä keskosvauvaa, olisi ollut helpompi viedä se isompi päiväksi hoitoon kun itse lähdin sairaalalle. Lisäksi siellä vauvateholla oli hoitoajat niin hengasin sitten isomman kanssa väliajat ties missä.

Mutta tosiaan, ei sitä hoitopaikkaa välttämättä saa.

Vierailija
44/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan päivähoitoa silloin kun se toteutuu niille keille se kuuluu. Päivähoitohan on tarkoitettu niille yhteiskunnan pyörittäjille ja veronmaksajille, jotka ovat töissä tai opiskelevat. 

En kylläkään kannata, että laitospaikka on avoin lähes vauvoille. Naurettavaa kyllä, nämä "pakko mennä töihin"- tyypit usein kuskaavat esikoisen pkotiin kun uusi vauva syntyy. Onko ihmiset oikeasti niin laiskoja ja kykenemättömiä, etteivät osaa huolehtia lastensa tarpeista ilman yhteiskunnan apua.

Vierailija
45/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:00"]

Onko ihan "normaalia" tai yleistä, että päiväkoti painostaa perhettä jättämään subjetiivisen (osa-aikaisen) päivähoito-oikeuden käyttämättä? Millaista suhtautumista olette muut kohdanneet?

Hienoa, että löytyy vielä ammattilaisia, jotka ajattelevat lasten parasta.

Meillä vajaa 4v poika ja vauva syntymässä perheeseen lähiviikkoina. Heti äitiyslomalle jäädessäni lyhensin pojan hoitoviikon 3:een lyhyeen aamupäivään (=12h/vko), ja kyselin vielä hoitajien toiveita siihen, kuinka lapsen lyhyt hoitoviikko olisi heille mieluisimmin järjestetty (=lyhyitä aamupäiviä vai pari vähän pidempään päivää, heillä ei ollut väliä). Samalla toin esiin, että haluamme lapsen jatkavan tällä pienellä hoitomäärällä päiväkodissa syksylläkin.

Olen yllättynyt siitä, kuinka voimakkaasti päiväkodin hoitajat ja johto ovat "suositelleet" (lue: painostaneet) pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Ensin suosittelivat kerhoja, mutta kun kerroin ettei se olisi meidän tapauksessamme realistinen/järkevä vaihtoehto (lähimmät kerhot 5km päässä, auto päivät miehen käytössä töissä ja busseja kulkee vain kerran tunnissa --> minulta ja vauvalta menisi koko aamupäivä pojan kuskaamiseen, lisäksi bussimatkoineen kerho tulisi aivan yhtä kalliiksi kuin lähipäiväkoti), alkoivat kovasti suositella pojan ottamista kokonaan kotihoitoon. Kuulemma heidän mielestään 4v ei välttämättä kaipaa mitään sen ihmeempää ohjelmaa arkeensa, ja lisäksi "lapsi voi reagoida voimakkaasti siihen että vauva saa olla päivät äidin kanssa kotona, mutta itse joutuukin tulemaan hoitoon". Olin ensin ihan hoo-moilasena näistä kommenteista, koska itse ja lähipiiri ollaan aivan erilinjoilla tästä. Mielestäni lapseni todellakin tarvitsee JOTAIN omaa toimintaa viikkoihinsa, vaikka toki on samalla ihanaa että saa olla paljon myös kotona. Olen yrittänyt olla ystävällinen mutta jämäkkä päätöksestämme, mutta edelleen tuntuvat palaavan asiaan säännöllisesti. Kun kuulemma syksyn hoitopaikkatilannekin alueellamme näyttää niin huonolta jne. 

Mietin vaan, missä määrin tämä päiväkodin "painostus" on ihan normaali rutiinijuttu, ja missä määrin siihen vaikuttaa poikani persoona ja luonne. Vasuissa ym. tilanteissa hoitajat ovat monesti tuoneet esiin, että pojallani on vaikeuksia yhteisleikissä muiden lasten kanssa - leikkisi mieluiten yksin tai yhdessä hoitajien kanssa. Kuormittaa kuulemma heitä kovasti, kun on koko ajan hakemassa huomiota. Näin toki varmasti onkin, olen poikani hankaluuksista samoilla linjoilla ja hyvässä hengessä niistä on pystytty keskustelemaan ja ratkaisuja miettimään. Mutta, eikö tällainen lapsi juuri aivan erityisesti tarvitsisi tilaisuuksia harjoitella tuota yhteisleikkiä säännöllisesti? Lapsi pitää hoitajista ja menee yleensä mielellään hoitoon. Olen vähän pahoittanut mieleni siitä, että hoitajat eivät tässä tunnu lainkaan ajattelevan lapseni parasta vaan ainoastaan omaa työtaakkaansa. Mitä mieltä olette?

[/quote]

Vierailija
46/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen minä itse tyyppi, ajattelee vain omaa mukavuttaan.miksi hankit lapsia kun et niitä viitsi hoitaa.käytät sitten lapsen pararata,aktiviteetin tarvetta tekosyynä.varmaan hoidatat myös isovanhemmille lastasi ja kynit heiltä rahat haalareihin.jestas teitä.

Vierailija
47/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:12"]

En itse olisi voinut viedä toista lasta hoitoon kun toinen saa olla kotona. Kerhossa kävi muutaman kerran viikossa pari tuntia, oli ihan riittävä.

[/quote]Minä vein lähes 4 v , ainoa lapseni, olin työtön, oli puolipäivähoidossa, pidin paljon vapaata päiväkodista. Ihan sosiaalisten suhteiden vuoksi, oppii olemaan toisten lasten kanssa. Käytiin kerhossakin johon sai tulla aikuisetkin. Eskarissa kans lintsattin, tehtäväpäivien aikaan tietenkin siellä ja jos oli erikoista muuten paljon vapaata. Niinpä lapseni ei tainnut oppia edes lukemaan eskarissa, tosin aloitti vasta marraskuun puolessa välissä sattuneista syistä. Koulussa oltuaan muutaman päivän luki pientä tekstiä kun vettä valaen. Taisin olla huono äiti vai?

Vierailija
48/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:47"]

Me ei saatu päiväkotipaikkaa lapselle kun nuorimmainen syntyi. Ei vaan saatu, kunta ei ilmoittanu mitään ja kun soitin ja kysyin niin sanoivat että paikkaa on turha odottaa, sitä ei tule. Olipahan kiva sitten olla kuukausitolkulla isomman lapsen kanssa sairaalassa hoitamassa sitä keskosvauvaa, olisi ollut helpompi viedä se isompi päiväksi hoitoon kun itse lähdin sairaalalle. Lisäksi siellä vauvateholla oli hoitoajat niin hengasin sitten isomman kanssa väliajat ties missä.

[/quote]

Miksi olisi pitänyt saada. Perhe-elämä on tuollaista. Oliko perheessä isäkin?

Vierailija
49/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:13"]

Todella ikävää, että sua painostetaan noin. Joku voi tietty tulkita, että antavat vain neuvoja ja suosituksia, mutta ottaisin yhteyttä ainakin pk:n johtajaan ja kertoisin kiihkottomasti ajatuksistani. Muuten asia voi jäädä kaihertamaan. Mulla tunteet kuohahti, kun kuulin, että päiväkodit ei saisi rajata päivähoito-oikeutta klo 8:30 - 15:30 -välille, mutta vaikka kaupunki oli saanut asiasta huomautuksen kuukausia aiemmin, kukaan ei ollut kertonut mulle. Puhuttiin sitten asiat halki ja pk:n henkilökuntakin oli sitä mieltä, että oli parempi, kun avauduin asiasta avoimesti.

[/quote]

Oletko tosissasi? Olet itse kotona ja kehtaat valittaa siitä, että lapsesi ei saa olla hoidossa kuin noiden aikarajojen sisällä? Huh huh.......... 

[/quote]

Ensinnäkin lain mukaan perheellämme on oikeus päivähoitoon.

Esikoinen oli päiväkodissa vauvan ekan puoli vuotta kolmena päivänä viikossa, koska mulla ei pää kestä tunnin-parin välein katkeilevia, lyhyitä yöunia, vaan tarvitsen valvomisten jälkeen lepoa. Eli juu, "laiskotti". Mies on paljon poissa töiden takia, eikä voinut auttaa valvomisissa. Meillä ei ole mummeja ja kummeja täällä.

Ja arvatkaa mitä? Esikoinen oli silti enimmäkseen tuon aikarajan sisällä hoidossa. Mielestäni on vain väärin, että lakisääteistä oikeutta rajataan. Helvetillisen yön jälkeen oli ihan hyvä, että mieskin saattoi viedä lapsen hoitoon jo ajoissa.

Ja miksi hankimmekaan lisää lapsia? Koska yhteiskuntamme auttaa meitä, vaikka omasta yhteisöstä ei olisi tukea saatavilla. Maksamme keskivertoperhettä enemmän veroja ja tuemme siten myös muiden mahdollisuutta päivähoitoon ja työssäkäyntiin. Ja nyt kun molemmat käymme töissä saamme vielä hallituksen ansiosta pian maksaa aiempaa korkeampaa päivähoitomaksua. Mutta pahoja ihmisiä ja huonoja vanhempia taidamme silti olla. Pitänee hakea apua.

Vierailija
50/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai on seuraava lapsi jo suunnitteilla? minä, minä, minä!

Vierailija
51/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:19"]

No teillähän ei oikeastaan ole tarvetta hoidolle, koska sinä olet kotona. On sitä ennenkin lasten hoito (=aktiviteetti) järjestetty kotona olevan vanhemman toimesta. Päiväkoti on paikka niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Se ei ole mikään virikepaikka tai kerho.

Lapsesi vie jonkun paikkaa oikeasti tarvitsevan paikan. Jotkut työssäkäyvät vanhemmat kuskaavat lastaan kauas lähipäiväkodista, jossa ei ole vapaita paikkoja sinunkaltaistesi äitien vuoksi. En ihmettele heidän käytöstään.

[/quote]Juttusi on täyttä sontaa. Sama kuin väittäisit että jonku lapsi vie koulussa jonku toisen paikan. Ei vie! Kunnalla on velvollisuus järjestää hoito kaikille lapsille.

[/quote]

Me kuljetimme lasta VUODEN bussilla 30min matkan päässä kotoa päiväkodissa, joka oli aivan eri suunnassa kuin työpaikkamme. Kun pääsimme vihdoin oman alueen päiväkotiin, oli siellä juuri näitä puolipäivähoitolaisia, joiden vanhemmat istuvat kotona päivät pitkät ja tulevat vaunujen kanssa hakemaan isosisaruksen tarhasta. Tämä Helsingissä. He siis todellakin vievät meidän työtö tekevien vanhempien lasten paikat ja tämän myönsi myös pk:n johtaja. Voisi vähän katsoa peiliin..... Todella itsekästä toimintaa kaikin tavoin ja systeemin hyväksikäyttämistä. Viekää lapsenne kerhoihin tai muuhun viriketoimintaan, päiväkotihoito on työtä tekevien lapsille ja niiden lapsille, joilla ei ole kotona kaikki hyvin.

[/quote]

Voi kamalaa miten kovaa teidän elämä on ollut. En edes ymmätänyt valittaa, että kuljetin lastani julkisilla hoitoon vuosikaudet. Yhteiskunnanko se pitäisi järjestää kyyti kotiovelta laiskimuksille.

Vierailija
52/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teillähän ei oikeastaan ole tarvetta hoidolle, koska sinä olet kotona. On sitä ennenkin lasten hoito (=aktiviteetti) järjestetty kotona olevan vanhemman toimesta. Päiväkoti on paikka niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Se ei ole mikään virikepaikka tai kerho.

Lapsesi vie jonkun paikkaa oikeasti tarvitsevan paikan. Jotkut työssäkäyvät vanhemmat kuskaavat lastaan kauas lähipäiväkodista, jossa ei ole vapaita paikkoja sinunkaltaistesi äitien vuoksi. En ihmettele heidän käytöstään.

[/quote]Juttusi on täyttä sontaa. Sama kuin väittäisit että jonku lapsi vie koulussa jonku toisen paikan. Ei vie! Kunnalla on velvollisuus järjestää hoito kaikille lapsille.

[/quote]

Me kuljetimme lasta VUODEN bussilla 30min matkan päässä kotoa päiväkodissa, joka oli aivan eri suunnassa kuin työpaikkamme. Kun pääsimme vihdoin oman alueen päiväkotiin, oli siellä juuri näitä puolipäivähoitolaisia, joiden vanhemmat istuvat kotona päivät pitkät ja tulevat vaunujen kanssa hakemaan isosisaruksen tarhasta. Tämä Helsingissä. He siis todellakin vievät meidän työtö tekevien vanhempien lasten paikat ja tämän myönsi myös pk:n johtaja. Voisi vähän katsoa peiliin..... Todella itsekästä toimintaa kaikin tavoin ja systeemin hyväksikäyttämistä. Viekää lapsenne kerhoihin tai muuhun viriketoimintaan, päiväkotihoito on työtä tekevien lapsille ja niiden lapsille, joilla ei ole kotona kaikki hyvin.

[/quote]Vein työttömänä ollessa lapsen päiväkotiin kun oli lähes 4 vee. Ainoa lapsi, ihan sosiaalisten tilanteiden takia, oppii jonottamaan sun muuta hauskaa. Oli puolipäiväinen, vein välillä vasta yhdeksään ja pidin paljon vapaapäiviä. Eikä omatunto soimannut.

Vierailija
53/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap hanki perheeseen toista autoa, jolla kuskata lasta kerhoon? Tai tulisiko taksi halvemmaksi? Jos perheessä on ongelmia (esim. lapsi vaatii sosiaalistamista), pitää vähän itsekin yrittää niitä ratkoa eikä vain nojata löysänä yhteiskuntaan.

Tämän aloituksen jälkeen kantani subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen puolesta vahvistui.

Vierailija
54/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:47"]

[/quote]

Turvaverkko?

Ja ihan marttyyria voi leikkiä

Vierailija
55/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysykääpä vain keneltä tahansa lto:lta, onko alle 3v. paikka päiväkodissa? Tai onko sellaisen paikka päiväkodissa, joka on saanut sisaruksen?

Vierailija
56/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:11"]

[/quote]

[/quote]Vein työttömänä ollessa lapsen päiväkotiin kun oli lähes 4 vee. Ainoa lapsi, ihan sosiaalisten tilanteiden takia, oppii jonottamaan sun muuta hauskaa. Oli puolipäiväinen, vein välillä vasta yhdeksään ja pidin paljon vapaapäiviä. Eikä omatunto soimannut.

[/quote]

Ei tietenkään soimannut luuserilla, kun me veronmaksajat maksoimme työttömyyskorvauksesi, asumistukesi, lapsesi hoidon yms.

Mikä siinä on laiskana maata käsi ojossa kotona ja hoidattaa kakara muiden verorahoilla päiväkodilla.

Uskon todellakin, että et kokenut huonoa omaatuntoa.

Vierailija
57/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:13"]

kysykääpä vain keneltä tahansa lto:lta, onko alle 3v. paikka päiväkodissa? Tai onko sellaisen paikka päiväkodissa, joka on saanut sisaruksen?

[/quote]

jos päiväkoti on saanut sisaruksen niin iso peukku!

Vierailija
58/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden vastustajat vastustavat naisten työssäkäyntiä. 

Kummasti se seuraava argumentti on aina "Mitäs teit lapsia jos et niitä itse hoida".  Mä en näe mitään väärää siinä, että vauvan syntyessä 4-vuotias jatkaa parina päivänä viikossa samassa pk:ssa, kun vauva syntyy, ja esim vuoden kuluttua äiti palaa töihin -> vauva samaan paikkaan hoitoon. Miksi pitäisi alkaa sähläämään kerhohakemusten kanssa? Eri juttu on, jos se 4-vuotias ei ole vielä aloittanut pk:ssa. Silloin kerho varmasti on ihan ok vaihtoehto.

Vierailija
59/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:55"]

Pidä pääsi, olet oikeilla linjoilla. Älä alistu tuohon painostukseen. 

[/quote]Sulla on oikeus viedä lapsesi hoitoon. Älä alistu. Voihan välillä pitää vapaapäivän hoidosta.

Vierailija
60/158 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä turvaverkkoa kaikilla ole... Tule sinä superäiti kertomaan meille miten kaikki tehdään paremmin! Supermarjoko olet? Haukut meitä kun syntyi lapsi keskosena... Juu ei menny niinku Strömsössä meidän elämä sillon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi