Haittaako jos ei kutsu miniän lapsia?
Onko hyväksyttävää jos en kutsu miniän lapsia jouluaterialle vaan pelkästään poikani ja miniän? Lapset isoja ja voivat olla keskenään kotona sen aikaa?
Kommentit (117)
Hyvin käy. Lapset voi tilata hampurilaiset kotona.
(oikeastihan tällä yrittää joku jonne saada anoppiminiäriitaa aikaiseksi)
Varmasti haittaa.
Välisi poikaasi viilenevät. Miniästä puhumattakaan.
Kysy pojaltasi. Jos hän ei ole täällä palstalla, ota puhelin rumaan käteesi ja soita.
Haittaa.
Se on suoraan sanottuna törkeää, jos lapset kerran viettävät joulua poikasi ja hänen vaimonsa kanssa.
He kuuluvat perheeseen. Kuuluvat peheeseen siitäkin huolimatta, etteivät ole poikasi omia lapsia.
Poika on hyväsynyt heidät osaksi omaa perhettään ja elämäänsä avioitumalla miniäsi kanssa.
Olisi törkeää olla kutsumatta lapsia ruokailemaan.
Itse pidän tuota syrjintänä.
Tai vielä parempi, kutsu vaan poikasi. Koska joulu on lastenjuhla niin miniä varmaan mielummin seurustelee lapsiensa kanssa.
Siis lapset asuu saman katon alla äitinsä (ja nähtävästi poikasi kanssa kun on kerran miniä?) kanssa ja sä ajttelit, että kutsut JOULUNA sen äidin muualle ja lapset jää keskenään? Ei varmaan haittaa, että miniäsi ja poikasi haistattaa sulle pitkät ja ei ilmesty sun joulupöytääsi?
Vierailija kirjoitti:
Siis lapset asuu saman katon alla äitinsä (ja nähtävästi poikasi kanssa kun on kerran miniä?) kanssa ja sä ajttelit, että kutsut JOULUNA sen äidin muualle ja lapset jää keskenään? Ei varmaan haittaa, että miniäsi ja poikasi haistattaa sulle pitkät ja ei ilmesty sun joulupöytääsi?
Joulupäivästä kyse. Aaton ovat yhdessä kotona.
Jos sen teet, niin toivottavasti poikasi tai miniäsi tulee jakamaan kokemuksen tänne "moukkamaisin vieras/kyläpaikka" tai "härskeintä mitä joku on kehdannut sinulta pyytää" -keskusteluissa.
Voihan tuon ajatella niinkin että kutsuisi aikuiset ystävänsä kylään ilman heidän isoja lapsia. Ei ongelmaa. Helpoiten pääsisit kun et kutsuisi ollenkaan, kävisit vaikka itse siellä piipahtamassa. Minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään uusien puolisoiden lapset ja en kyllä jaksa teeskennellä olevani heillekin isovanhempi. Uusperheet sotkevat monen muunkin kuviot, varsinkin jos ollaan jo kolmannella kierroksella joka ei nykypäivänä ikävä kyllä ole harvinaista.
Jos olidin se lapsi, olisin innoissani, kun ei tarvitsisi lähteä päivälliselle. Saisi yöpukubpäällä jäädä leikkimään uusilla leluilla ja lukemaan kirjoja.
Meillä oli niin han ydinperhe ja silti olisin nauttinut, kun olisi saanut jäädä kotiin, eikä pukea pyhävaatteita päälle ja lähteä isovanhemmille
Mikäs tässä nyt on ongelma? Kai kuka vaan saa kutsua ketä vaan, ei kai sellaiseen lupia tai vastaava tarvita. Kutsun saaja tai saajat sitten päättää meneekö vai ei. Ja onko asialla jatkotoimenpiteitä.
Tässä tapauksessa on jollain valmiiksi sukkarutussa, kukaan ei tule voittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuon ajatella niinkin että kutsuisi aikuiset ystävänsä kylään ilman heidän isoja lapsia. Ei ongelmaa. Helpoiten pääsisit kun et kutsuisi ollenkaan, kävisit vaikka itse siellä piipahtamassa. Minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään uusien puolisoiden lapset ja en kyllä jaksa teeskennellä olevani heillekin isovanhempi. Uusperheet sotkevat monen muunkin kuviot, varsinkin jos ollaan jo kolmannella kierroksella joka ei nykypäivänä ikävä kyllä ole harvinaista.
Minun mieheni on kolmannella kierroksella. Ja minä toisella. Meillä on siis ikää jo vähän enemmänkin.
Ei meillä uusperhe sotke kenenkään muun kuvioita. Anoppini on nähnyt minun lapseni vain meidän häissä. Minun äitini ei ole nähnyt miehen pienempiä lapsia ollenkaan. Isommat on kyllä meillä nähnyt. Me emme siis leiki perhettä yhdessä, niin se ei sekoita kenenkään kuvioita.
Toki asiaan vaikuttaa se, että meillä on asunut kokoaikaisesti vain minun lapseni, jotka olivat jo teinejä, kun uusperheen perustimme. Miehen isommat ovat jo aikuisia ja pienemmät käyvät joka toinen vkl.
Eli ap:n tapauksessa jouluaatto vietetään aina meillä kotona minun lasteni kanssa, eli me emme lähtisi anopin luo jouluaterialle. Miehen lapset tulevat joulupäivänä meille,emmekä silloinkaan lähtisi toisen anopin luo aterialle. Emme lasten kanssa, emmekä ilman lapsia.
On täysin hyväksyttävää ja aivan yhtä hyväksyttävää on kieltäytyä kutsusta.
Riippuu myös siitä ovatko lapset myös poikasi lapsia.
Sanoisin, että voivat tulla, mutta hyvin todennäköisesti eivät tosiaan edes halua tulla.
Kutsuisin pojan ja miniän silloin, kun lapset ovat isällään (jos siis joskus ovat). Muussa tapauksessa vähän outo ratkaisu olla kutsumatta koko perhettä.
Miten muotoilet kutsun, jos kutsuessa on ilmoitettava että kutsu koskee vain poikaa ja miniää mutta ei miniän lapsia.
Tottakai voi kutsua, mutta kannattaa myös ymmärtää, että kutsu ei velvoita kutsuttuja mihinkään ja kerran avattuja ovia voi olla vaikea sulkea enää myöhemmin.
Jos minä saisin tuollaisen kutsun, en edes harkitsisi meneväni paikalle.
Lisäksi en pitäisi tuollaista anoppia missään arvossa, joten en pyrkisi enää omalla toiminnallani pitämään häntä elämässämme. Jos mieheni (poikasi) jaksaa/muistaa pitää yhteyttä niin hyvä, mutta valitettavasti aika usein muistamiset ja yhteydenpito on parisuhteissa vaimon vastuulla.
Ruokailu joulupäivänä eikä aattona.