Hesarin narkkarijutusta tuli mieleen että miksei narkkareille voitaisi laittaa ehkäisykapselia tai kierukkaa?
Jutussa käy monesti ilmi, että monien huumeriippuvaisten vanhemmatkin ovat olleet huumeriippuvaisia. Miksei kierrettä saada katkaistua? Tuon katuklinikan sadoista tai jopa tuhansista asiakkaista vain 2 on tiettävästi raitistunut viime vuosien aikana.
Eikö naispuolisia narkkareita voitaisi patistaa lääkäriin hankkimaan pitkäkestoinen ehkäisyväline? Monet heistä myyvät seksiä, joten riski raskautumiselle on varmaan suuri.
Kommentit (122)
Ap tässä. Ensinnäkään en puhunut steriloimisesta enkä pakottamisesta. Joku ehdotti, että kierukan asennuttamisesta saisi päihdeongelmainen jonkun porkkanan, kuten rahaa. Se kuulostaa varsin hyvältä ainakin teoriatasolla.
Toisekseen, joku kommentoi että vastuuta raskautumisesta ei pitäisi sysätä vain naisille. Olen ihan samaa mieltä, mutta miehille ei ole olemassa samanlaista pitkäkestoista ehkäisyä. Kondomeja on varmasti tarjolla, mutta kaikki eivät käytä. Strelisioinnin voi perua, mutta se on silti iso operaatio. Eikä tässä nyt ole kysymys nykyisestä sukupolvesta, vaan siitä seuraavasta, viattomista lapsista joiden ei kuuluisi syntyä tuollaisiin oloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Ensinnäkään en puhunut steriloimisesta enkä pakottamisesta. Joku ehdotti, että kierukan asennuttamisesta saisi päihdeongelmainen jonkun porkkanan, kuten rahaa. Se kuulostaa varsin hyvältä ainakin teoriatasolla.
Toisekseen, joku kommentoi että vastuuta raskautumisesta ei pitäisi sysätä vain naisille. Olen ihan samaa mieltä, mutta miehille ei ole olemassa samanlaista pitkäkestoista ehkäisyä. Kondomeja on varmasti tarjolla, mutta kaikki eivät käytä. Strelisioinnin voi perua, mutta se on silti iso operaatio. Eikä tässä nyt ole kysymys nykyisestä sukupolvesta, vaan siitä seuraavasta, viattomista lapsista joiden ei kuuluisi syntyä tuollaisiin oloihin.
Millä nämä päihdenaisten kumppanit, parittajat ja asiakkaat saadaan ehkäisyn piiriin? Jonkinlainen jäljityssysteemi, kuten koronatartunnoissa? "Pistäs Mirkku paperille kaikki sua kuukauden sisällä pökänneet."
Vierailija kirjoitti:
Aina sama tarina, surullista. Aina näissä jutuissa käy ilmi, että vanhemmat on olleet alkoholisteja tai sekakäyttäjiä tai huumeriippuvaisia.
Yhdessä jutussa poika oli lastensuojelun asiakas syntymästä lähtien äidin huumeriippuvuuden takia. Silti ensimmäinen huostaanotto oli vasta vuosia myöhemmin vaikka äiti ei huumeetonta päivää nähnyt. Miksi ihmeessä vanhemmat saa tehdä mitä vaan eikä lastensuojelu suojele?
Lastensuojelu keskittyy olennaiseen.
Esimerkiksi huoli-ilmoitusten selvittelyyn koronaohjeiden mukaisista koulupoissaoloista.
Ei siinä nyt jotain narkkia ja sen pentua ehdi päivystellä.
Mitä olen itse kuullut ja nähnyt, niin en oikeasti edes usko että he varsinaisesti haluavat lapsia. Raskaudet eivät ole suunniteltuja ja toivottuja, vaan vahinkoja. Ongelma on oikeasti se, että ehkäisy on kallista ja abortinkin joutunee itse kustantamaan. Kerran kuulin kun yksi narkomaani pohti sitä, miksi ei voi ostaa kondomeja, kun ne on niin "kalliita". Kaikki liikenevä raha menee huumeisiin, velkoihin, ruokaan tms. ei vaan ole varaa.
Lapsesta saa lapsilisiä ja mahdollisesti elareita. Lapsesta saattaa myös huolehtia joku muu, kuten sossu, omat vanhemmat, mummu jne. joten lapsen kuluja ei joudu itse maksamaan. He eivät tajua, miten kalliiksi se lapsi tulee koska eivät itse kustanna lapsen menoja. He saattavat olla myös epäterveissä, epävakaissa parisuhteissa, joita hallitsevat päihteet ja kuvitella, että lapsi muuttaisi asiat. Ei muuta.
Jos nämä ihmiset halutaan ehkäisyn piiriin, sitä tulisi tarjota heille aina kun hakeutuvat minkään avun piiriin ja sen tulisi olla maksutonta. Neulojen vaihtopisteillä kondomeja jakoon. Ilmainen ehkäisykapseli tms. päihteidenkäyttäjille ja ohjaus mistä sen saa. Ei muita kyselyjä tai ehtoja.
Aloituksen mukaan:
Miksi Suomessa kaikkia työttömiä ei pakoteta töihin, jopa ilmaiseksi. Hehän kuitenkin saavat rahaa 5 päivää viikossa siitä, etteivät tee yhtään mitään.
Kyllä kaikki työttömät pitäisi pakottaa johonkin työhön, ja tekemätöntä työtä kyllä Suomesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ai että vasektomia olisi miehelle liian iso ja raju operaatio, mutta naiselle kierukan laitto on ihan ok ja sopivan kivullinen homma?
Kyllä pitää tulla pakko, että kaikilta suomalaisilta lasketaan heti palkkaa 25 % että selviää edes jotenkin nyt aluksi, tästä koronalamasta.
Kyllä tämä on sen luokan asia, että kaikki on pakotettava tähän.
Ja kyllä se hoituu, kun säädetään laki siitä.
pakkohoito vaikeil alkoholisteil tai narkomaaneille vois pelastaa ihmis henkiä ja elämiä. vapaa ehtoinen matalan tason palvelu on hyvää ja kannatettavaa mut oon sitä mieltä et päihtyneille ei tule mitään normaalia ajatusta raittiudesta sen päihdesairauden takia.vois olla idea laittaa laitokseen johonkin intensiivi tukiasumiseen.esim. rikos, tajuttomana löytämisen ym. vakavien seurausten yhteydessä.moni päihdeongelmaisen perhe kärsii vuosikausia , ahdistuksesta,pelosta, väkivaltaisista velkojista jne.on aika kestämätöntä ettei voida hoitaa päihteistä samal tavoin kuin mielenterv jutuista kun kyse siitä et ihminen ei ole siinä kunnos et pystyy päättään itse.
osa päihde ihmisistä tarvis kans mahdollisesti elinikäistä tukiasumista joka tietysti sika kallista.tuntuu pahalta kattoo puistos asuvia päihdeihmisiä, kun ei voi soittaa apua siihen tilanteeseen ambulanssil.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että vasektomia olisi miehelle liian iso ja raju operaatio, mutta naiselle kierukan laitto on ihan ok ja sopivan kivullinen homma?
Miehet kannattaisi mieluummin operoida, koska he usein väkisin makaavat huumeita käyttäviä naisia. Lisäksi noista kierukoista on joskus sivuvaikutuksia enemmän, kuten runsaat vuodot.
Vierailija kirjoitti:
pakkohoito vaikeil alkoholisteil tai narkomaaneille vois pelastaa ihmis henkiä ja elämiä. vapaa ehtoinen matalan tason palvelu on hyvää ja kannatettavaa mut oon sitä mieltä et päihtyneille ei tule mitään normaalia ajatusta raittiudesta sen päihdesairauden takia.vois olla idea laittaa laitokseen johonkin intensiivi tukiasumiseen.esim. rikos, tajuttomana löytämisen ym. vakavien seurausten yhteydessä.moni päihdeongelmaisen perhe kärsii vuosikausia , ahdistuksesta,pelosta, väkivaltaisista velkojista jne.on aika kestämätöntä ettei voida hoitaa päihteistä samal tavoin kuin mielenterv jutuista kun kyse siitä et ihminen ei ole siinä kunnos et pystyy päättään itse.
osa päihde ihmisistä tarvis kans mahdollisesti elinikäistä tukiasumista joka tietysti sika kallista.tuntuu pahalta kattoo puistos asuvia päihdeihmisiä, kun ei voi soittaa apua siihen tilanteeseen ambulanssil.
Nuoriahan tavallaan laitetaan pakkohoitoon laitokseen, kun päihteistä jäävät kiinni. Kyllähän sieltä hatkataan aika paljon, kun hoito ei kiinnosta. Aikuista ei ainakaan nykyisellään voida oikein pakottaa. En tiedä olisiko se kovin kustannustehokasta, jos voisi.
Onko muuten maita vertailukohdaksi, joissa pakkohoitoa tai - ehkäisyä käytettäisiin aikuisille?
Olisko sulla ap ehdotusta, että miten tuo porkkanahomma toimisi?
Usko pois, todellakin yritetään huolehtia päihdeongelmaisten ehkäisy kuntoon. Kierukoita ja kapselia suositaan ja järjestellään niille maksusitoumuksia. Suurin osa näkee ehkäisyn aloituksen tarpeelliseksi, mutta elämäntilanteet muuttuvat ja valitettavasti moni näkee lapsen pelastajanaan, eli motivaationa päästä eroon koukusta. Vielä valitettavampaa on, että se harvoin toimii. Arvatkaa ahdistaako terkkariakin, kun käy ilmi että joku haluaa lopettaa ehkäisyn ja on kohta raskaana.
Päihderiippuvaisillakin on ihmisoikeudet, ja siksi neuvolalla ja terveydenhuollolla ei ole muita keinoja kuin valistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aloittajan sukupuoli arvoitus enää tässä kohtaa...
Toivottavasti sut itses on jo sterilidoitu ettei sikiäs enempää sun kaltaisias iidotteja..luoja!armahtakoon meitä touvottavasti sulla ei oo pentuja
Vierailija kirjoitti:
Miksei niille voi antaa niin paljon kamaa, että varmana riittää, kunnon kerta-annos.
Ja ilmaisia likaisia neuloja
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuta 30-luvulle?
30-luvulla jotkin asiat olivat paremmin. En haluaisi yhtään ylimääräistä tahallisesti vammautettua lasta tähän maailmaan. Ai niin me olemme yhteiskuntana epäonnistuneet, meidän syy.
Wöööö koska ihmisoikeudet wööööööööö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuta 30-luvulle?
30-luvulla jotkin asiat olivat paremmin. En haluaisi yhtään ylimääräistä tahallisesti vammautettua lasta tähän maailmaan. Ai niin me olemme yhteiskuntana epäonnistuneet, meidän syy.
Mitkä asiat?
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Itse olet. Onhan alkoholistinaisille asennettu hormonikierukoita.
Jos käyttäisin huumeita, niin kertoisin varmaan minäkin että perheessä oli päihteitä, kun isä joi. Mikä on siis totta, mutta en ole tarvinnut perusteluja koska päihdeongelma ei ole minulla ryöpsähtänyt (olisi varmaan, jos olisin nuorempana jatkanut juhlimista). Mutta siis kannattaa ottaa huomioon, että niitä tarinoita kerrotaan vähän niin päin, miten se kuulostaa parhaalta itselle.