Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helvettiä Vilan myyjien päässä liikkuu?

Vierailija
02.04.2014 |

Kävin tänään aamulla Vilassa. Ei olisi pitänyt käydä. Yritin ostaa farkut, mutta ostaminen epäonnistui kun rupesi ahdistamaan se myyjien kotkotus.

Heitä siis oli kaksi (2) ympärilläni pitämässä mainospuheita, vaikka olin sanonut jo painokkaasti "ei kiitos, pärjään yksin" ja olin löytänyt jo kolmet farkut sovitettavaksi. Toinen myyjistä yritti sinnikkäästi kaupata farkkuliiviä, vaikka sanoin etsiväni vain housuja ja näytin vielä että nämä tässä löytyivät sovitettavaksi. Toinen esitteli jotain uusia farkkuja, joissa oli joku nanokuitutekninen uutuus (liittyi jotenkin polvipusseihin :D?) Molemmat puhuivat liioitellun kovaa vaikka esim musiikki ei ollut kovalla ja olin aivan vieressä. Puhetta oli vaikea katkaista ja toinen heistä alkoi vain etsimään minulle kaikenvärisiä farkkuja, ojensi kokoani kysymättä viidet farkut syliin.

Karkaisin sovituskoppiin, mutta lähdin oikeastaan samantien ulos koko kaupasta kun en halunnut kokeilla edes niitä farkkuja jotka olin itse valinnut. Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. Tuleeko heille palkka myynnin mukaan?

Ei enää ikinä Vilaan.

Kommentit (346)

Vierailija
241/346 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:51"]

Glitterissä on sama juttu. Meillä päin kyseiseen liikkeeseen ei voi mennä, ellei siellä satu olemaan useampia muita asiakkaita, jolloin saattaa onnistua välttämään myyjän hampaisiin joutumisen.

Kerran vilkaisin Glitterissä ohimennen puhelimen kuoria, siis _vilkaisin_, eikä aikaakaan kun myyjä seisoi selkäni takana. "AI SÄ TULIT KATTOO NÄITÄ KUORIA!! MIKÄS PUHELIN SULLA ON??" "JOO SIIS MEILLÄ ON IPHONELLE KUULE KAIKKII IHANII KUORIA, JA NÄISTÄHÄN SAAT NYT SITTEN TUPLALEIMAT BONUSKORTTIIN, MULLA ON KUULE ITELLÄ NÄÄ JA NÄÄ KUORET JA MÄ OON TYKÄNNY NÄISTÄ HIRVEESTI!!!"

Argh.

[/quote]
Petyin, koska paikkakuntani Glitterissä on aikaisemmin ollut todella mukava palvelu: toisaalta mukavaa ja iloista, mutta kuitenkin sellaista että on rauhassa saanut katsella. On tullut itse asiassa tehtyä sinne pari ylimääräistäkin kieppiä nimenomaan hyvän palvelun vuoksi.

Ja sitten sinne tuli uusi myyjä, joka oli ihan liian innokas. Koko tilanteen hän pörräsi ympärillä, "kunhan katselen vain, pyydän apua kun tarvitsen" ilmoitusten jälkeen liimautui suurin piirtein viereen kiinni ja höpötti jatkosyötöllä. Toki se kerta oli varmaan liikkeelle tuottelias koska rahaa paloi, kun en tyhmä sitten kehdannut vain ampaista pakoon... :D Mutta senpä jälkeen en ole käynyt yhtä halukkaasti. 

Vierailija
242/346 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin ostan kaikki vaatteet netistä mutta se vain harmittaa että ei pääse testaamaan ja palauttaminen on liian työlästä :, D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Vila on kyllä ihan ykkösmesta mitä tulee tuputtamiseen. En suoraan sanottuna uskalla mennä koko liikkeeseen (jyväskylä) kun tietää ettei sinne voi vaan mennä katselemaan ja tutkimaan tarjontaa rauhassa. Jos sanoo että "ihan vaan katselen" niin heti esitellään uutuuksia ja puhutaan häiritsevän kovalla äänellä. Yleensä myös musiikki on tosi kovalla, tuntuu että myyjät huutaa kilpaa taustamusiikin kanssa.

Vilassa on varmaan ihan kivoja vaatteita, mutta paha netin kauttakaan tilata kun ei tiedä miten istuu päälle. Liikkeeseen kun ei uskalla mennä.

Vierailija
244/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:29"]

Olikohan Joensuun vai Kuopion Vilassa kun joku pulleamman sorttinen myyjätär yritti väkisin myydä taikalegginsejä mulle. Rämpsytteli niitä muhkeissa reisissään ja kertoi että maailman mukavimmat päällä. Mul on nää jalassa kato miten mukavat. Osta kaksi on niin mukavat. Ahdisti aika lailla, en mä halua fiilistä että ostan myyjän päältä kalsarit. Kas kun ei esitellyt persvakoon kadonneita stringejään: Kato kun on mukavat osta multa jalasta nää hei. Osta kahdet. Mulla on kahdet päällekäin.

Ziisus.

[/quote]
Kaikella kunnioituksella ja itse tuputusta ja väkisinmyyntiä vihaten: ärsyttikö sinua nyt siis se tuputus vai se, että se tuputtaja oli kaiken lisäksi ylipainoinen? 

Vierailija
245/346 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 136 jatkaa...

Todellakin tunsin itseni idiootiksi kun sovarilla piti käydä huutelemessa koko ajan, pieni liike, monta myyjää. Joskus kävi niin, että toinen myyjä oli just käynyt kyselemässä niitä kokoja...niin on se aika noloa mennä heti perään...!

Kiusallista asiakkaille, koska tosiaan jotkut haluaa sovitella ihan rauhassa.

Nykyisin jos asioin Vilassa asiakkaana, niin huomaan miettiväni että onko tuo myyjä oikeasti noin kiva vai esittääkö vaan (aika huolestuttavaa?!, heh). Asoinkin yleensä sellaisten myyjien kanssa jotka vaikuttaa olevan normaaleja, yli-innokkailta pissiksiltä en tarvitse apua.

Vierailija
246/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää ketju pitäis lähettää Vilalle niin näkis, että heidän toiminta lähinnä karkottaa asiakkaita...

Vierailija
247/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:29"]

Olikohan Joensuun vai Kuopion Vilassa kun joku pulleamman sorttinen myyjätär yritti väkisin myydä taikalegginsejä mulle. Rämpsytteli niitä muhkeissa reisissään ja kertoi että maailman mukavimmat päällä. Mul on nää jalassa kato miten mukavat. Osta kaksi on niin mukavat. Ahdisti aika lailla, en mä halua fiilistä että ostan myyjän päältä kalsarit. Kas kun ei esitellyt persvakoon kadonneita stringejään: Kato kun on mukavat osta multa jalasta nää hei. Osta kahdet. Mulla on kahdet päällekäin.

Ziisus.

[/quote]
Kaikella kunnioituksella ja itse tuputusta ja väkisinmyyntiä vihaten: ärsyttikö sinua nyt siis se tuputus vai se, että se tuputtaja oli kaiken lisäksi ylipainoinen? 

[/quote]

Relaa hei, mäkin olen ylipainoinen enkä varmaan edes mahtuisi puoliinkaan Vilan rytkyihin,  mutta nauratti tuo leggareiden rämpytys -kuvaus :D

Ahhahaa, myös ihana oli se Itellan nolostunut osta suklaata -yritys :DDD Meidän lähiposti on sellainen pikkuposti, jossa vissiin on aikaa lisämyyntiin ja varmaan tarvetta, että saavat pitää pikkupostin pystyssä, sillä jestas ne tädit ovat sinnikkäitä kalentereineen ja suklaineen. Viimeksi ostinkin jonkun poistohintaisen suklaalevyn, kun sorruin nälkäisenä siihen palopuheeseen. Se on kyllä hupaisaa, kun he tosi hartaina jotenkin hypistelee niitä tuotteita, jotka on kuitenkin aika rajalliset tuollaisessa pikku postissa ja viereisessä marketissa olisi satakertainen valikoima. Mutta niitä kalentereita hypistellään tosi ihastuneina aina ja muutamaa suklaalaatua ylistetään, kun on niin edullista.

Kamalaahan se on, että pakko on pelko perseessä työpaikastaan sitten kaupata kaikkea krääsää asiakkaille, mutta ei siitä asiakkaan sentään ole pakko tykätä.

Vierailija
248/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi vaan sanoa tiukasti, että ei kiitos, katselen vain itsekseni. Ja kassall sanoo, en osta muut kuin tämän. Mulla toiminu. Sokoksella vituittaa kyllä noina kampaamotuote päivillä, että tulee eri myyjä puolen minuutin välein kysymään, voinko auttaa.... Viimeksi 5 eri myyjää tarjosi apua kolmessa minuutissa.

Vierailija
249/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran ostamassa talvitakkia Vilasta. No, tiesin, että mun koko on M, mutta olin lihonut hieman, joten etsin kokoa L kokeillakseni, olisiko se parempi. No eihän se onnistunut. Rekissä ei ollut M- eikä L-kokoja, joten pyysin myyjän apua (myyjä kun oli sopivasti siinä esittelemässä uusimpia tunikoita ja farkkuja muutenkin).

"SIIS ET SÄ MILLÄÄN VOI OLLA M-KOKOINEN! ET TODELLAKAAN! KOKEILES TÄSTÄ TÄTÄ S:ÄÄ!" No, kokeilin. Se meni just ja just kiinni. "JOO TOIKIN ON LIIAN ISO... OTA TÄÄ XS." Vedin sen päälleni, otin vetoketjun päistä kiinni sulkeakseni sen ja RATS... Molemmat hihat irtosivat selkäosasta. Myyjä oli suu pyöreänä vieressä (kerrankin hiljaa!). Mä riisuin takin, ojensin sen myyjälle ja sanoin "kiitos" ja talsin ulos myymälästä.

Ostin saman takin (koossa L) Stockmannilta. Ilman häiriötekijöitä.

-Ei enää koskaan Vilaan

Vierailija
250/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on jo moneen kertaan todettu ettei kyse ole siitä ettei myyjät uskoisi ei-sanaa. Kyse on siitä että tuputtamisesta kieltäytymisen tarve ja ylimääräinen säätäminen ärsyttää.

Vierailija
251/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:19"]

Miksei voi vaan sanoa tiukasti, että ei kiitos, katselen vain itsekseni. Ja kassall sanoo, en osta muut kuin tämän. Mulla toiminu. Sokoksella vituittaa kyllä noina kampaamotuote päivillä, että tulee eri myyjä puolen minuutin välein kysymään, voinko auttaa.... Viimeksi 5 eri myyjää tarjosi apua kolmessa minuutissa.

[/quote]

No tuskin kyse on siitä, että kenekään kukkaro olisi keventynyt satasilla vasten tahtoaan, vaan siitä että se ostoskokemus on hemmetin vaivaannuttava ja rasittava, kun harva suomalainen kokee tuota tyrkytystä omakseen. Ja koska kyseessä on LISÄmyynti, niin ainakin osa ostaa lisää, eli tuhlaa enemmän kuin oli tarkoitus. Jos on vaikka ongelmia rahan hallinnan kanssa, niin voisin kuvitella, että joku pääsee rahoistaan tehokkaasti.

Vierailija
252/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:23"]Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. 

[/quote]

Minullekin ovat myyneet liian pienet farkut. Myyjä intoili, että farkut aina löystyvät, joten kannattaa ottaa pienempi koko. Otin sitten aika tiukan koon, myyjä tarjosi vielä kokoa pienempää, mutta sitä en suostunut ottamaan, kun en pystynyt niissä liikkumaan yhtään.

Vuoden olen nyt niitä farkkuja käyttänyt, eivätkä ainakaan vielä ole löystyneet. Ovat ihan liian tiukat. Hankalaa istua.

[/quote]

Auttaisiko jos läträät niihin huuhteluainetta?

Vierailija
253/346 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:05"]

Kuka linkkaisi ketjun kyseiselle puljulle? Tai iltapäivälehteen.

[/quote]

Mikset itse tee tuota? Oletko sellainen sivussa eläjä? Sellainen joka ajattelee, että kyllä muut hoitaa. Et varmaan soittaisi ambulanssia tarvitsevalle, kun kyllä joku muu sen tekee, eikö vain?

Vierailija
254/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:10"]

tää ketju pitäis lähettää Vilalle niin näkis, että heidän toiminta lähinnä karkottaa asiakkaita...

[/quote]

Eikä tarvi edes Tanskaan asti lähettää vaan Bestsellerin maahantuonti sijaitsee Ruoholahdessa Kaapeliaukiolla. Useimmat Vilat ovat Franchaising-liikkeitä, jossa on oma yrittäjä, tai samalla yrittäjällä on useimpia liikeitä, mutta Suomen toiminnot pääasiassa tuolta Ruoholahdesta ohjataan. 

Vierailija
255/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on tosi mielenkiintoinen. Ymmärrän kyllä, että lisämyynnille on Vilassa tarve, mutta koetaanko siellä päin, että tekopirteä tuputus on ainoa keino saavuttaa se?

Jos oikeasti tuputuksen takia moni välttelee ko. kauppaa (minä mukaanluettuna, vaikka joskus on pakko käydä hakemassa sieltä hyviä perustoppeja — mutta en jaksa muuten kierrellä, en todella), taitaa myyntitavoitteet mennä päin persettä jo siinäkin.

Hämmentävä myös tuo "asiakkaat vaan hämmentyvät iloisesta myyjästä!11"-pointti. Kun ei. Ei se ole niin. En hämmenny, jos minulle puhutaan. Hämmennyn, jos joku jää siihen palloilemaan idioottina ja tilannetajuttomana, kun olen jo ilmoittanut, etten tarvitse apua tai toisten mielipiteitä. (Varsinkin, jos ne toiset mielipiteet ovat aina "AIVAN IHANANAAHHH!"-tyylisiä, eikä niissä ole hitustakaan rehellisyyttä.)

Vierailija
256/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemen vilassa ainakaan ei tulla tyrkyttämään tai tuputtamaan vaatteita tai mitään. Aina oon saanu rauhassa katsella ja kun sanoo katselen vain nii kyllä se myyjä siitä lähteekin. Ainoa paikka mihin en jalallakaan mene on cubus missä myöskin myyjät kyttää sovituskopin takana ja juttelee sielläkin.

Vierailija
257/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta sitten eräässä alusvaateliikkeessä töissä, missä kytättiin päivä/viikko/kuukausitasolla henkilökohtaisia myyntejä silmä kovana. Pieni liike jossa oltiin päällikön kanssa yleensä kahdestaan, joka kyttäsi lähes jokaista myyntitilannetta. Hän oli tuota Vila-tyyppiä tuputtamisessaan, ehkä jopa vielä ovelampi ja häikäilemättömämpi, reppanoimmille senkus laittoi ylimääräistä tavaraa pussiin ja pakotti ostamaan. Yleensä sain vieressä hävetä silmät päästä kun milloin suututti mitäkin asiakasta ... Elävästi muistan harjoittelupäivän kun suorastaan itse jahtasin erään asiakkaan mittanauha ojossa ulos liikkeestä kun pomo kannusti vieressä "MITTAA SEN RINNANYMPÄRYS KUKAAN EI TIEDÄ OIKEAA KOKOAAN!!!" Herranjumala miten ahdistava paikka. Pääsin itse ihan tavoite myyntituloksiin mutta koska en käyttänyt yhtä agressiivista tyyliä kuin pomoni, niin mulla vaan nostettiin tavoitetta koko ajan kun pomoa kismitti. Nuorena tyttönä en todellakaan uskaltanut laittaa vastaan. Pomo oli itsekin niin tyyliä "oon syntynyt väärään maahan suomalaiset on idiootteja kun ei ymmärrä minun hyvän palvelun päälle". En muistele lämmöllä!!! Ei todellakaan käy kateeksi Vilan tai Vero Modan myyjät, on tuoreessa muistissa kuinka ahdistavaa tuo voi olla.

Vierailija
258/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut vastaavassa tuputuskaupassa töissä ja ihanaa katsella taaksepäin näitäkin ketjun juttuja ja tajuta "ei koskaan enää!"

Vierailija
259/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:19"]

[/quote]

No kun se suoraan sanominen ei riitä. Olen monesti sanonut ison omenan vilassa, että kiitos katselen vain, niin silti tuputus jatkuu. Kun etenen kaupassa niin myyjä seuraa ja kehuu kaikkea mihin kosken. Hyi olkoon se on tympeetä. Yritän aina olla mahdollisimman vähäpuheinen, enkä katso kuin aluksi, mutta silti tuntuu, että saa iilimadon peräänsä.

Eli kumpa olisikin niin yksinkertaista, että jättäisivät rauhaan jos asiakas sanoo vain katselevansa. Ihan takuulla ostaisin enemmän jos annettais rauhassa katsoa ja sovitella.

Vierailija
260/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttia tuohon Postin pakkomyyntiin: sitä ihan selkeästi harrastetaan enemmän pienemmissä posteissa, koska minun hensikiläisessä lähipostissani (jonka jakelualueella asuu ~20 000 ihmistä + melko liuta yrityksiä päälle) tuota on kokeiltu minuun tasan kerran. Ja tuollakin kertaa kyseessä taisi olla joku tuuraaja toisesta postista, koska en muista koskaan nähneeni kyseistä työntekijää siellä tuota ennen tai sen jälkeen. Menin ihan vain hakemaan pakettia, ja siinä sitten yritettiin myydä suklaalevyä. Oli kyllä niin absurdi tilanne, että melkein teki mieli nauraa.

Lisämyyntihän on ehdottomasti hyvä asia silloin, kun siitä hyötyy sekä kauppa että asiakas. Yhdessä entisessä työpaikassani nimenomaan korostettiin, että lisämyynnin pitää olla luontevaa - esimerkiksi nahkakenkien ostajalle tarjotaan kosteussuojasuihketta tai kynttilöiden ostajalle tulitikkuja. Noissa tapauksissa saattaa olla, että asiakas oikeasti tarvitsee noita lisätuotteita ja vaikkei tarvitsekaan, niin hän kokee hyväksi palveluksi sen, että myyjä on ajatellut asiaa myyntitapahtumaa pidemmälle. Mutta sellainen osta-osta-osta -pakottaminen on ihan oikeasti ärsyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan