Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotetaanko vainajan lapselta puhetta muistotilaisuudessa?

Vierailija
02.09.2024 |

Vanhempani kuoli juuri ja hautajaiset ovat tulossa. Nyt aloin pohtia, että odotetaanko minulta vainajan lapsena puhetta muistotilaisuudessa? Tai onko se yleistä, että myös ihan lähimmät omaiset kertovat muistojaan ja ajatuksiaan muistotilaisuudessa? Kyseessä isohkot hautajaiset. 

Olen surun murtama enkä tiedä, pystynkö puhetta pitämään tai sanomaan mitään ns. julkisesti. Periaatteessa olen kyllä esiintymistaitoinen henkilö, mutta nyt tuntuu voimattomalta ja siltä, etten saa kyyneleiden takaa puhuttua. 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee niinkuin haluaa, ei siitä mitään sääntöä tai tapaa ole

Vierailija
2/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulta ainakaan odotettu enkä olisi mitään pystynyt sanomaankaan. Äitini ystävä hoiti tämän osuuden kunnioittavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini kuoli ja oli paljon porukkaa hautajaisissa. Olin kirjoittanut runon, mutta en itkultani sitä pystynyt lausumaan lainkaan. Ei se ole lainkaan vakavaa, jos ei pysty puhumaan tai esiintymään lainkaan. Uskon, että kyllä muut sen ymmärtävät täysin. 

Vierailija
4/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei odoteta. Kyllä kaikilla on tilannetajua ymmärtää omaisten tilanne. Jossain muistotilaisuuksissa puhuu jos haluaa, joissain ei puhu jos ei pysty. Hautajaisissa ei muutenkaan ole pakko noudattaa mitään perinteistä formaattia, tärkeintä että vainajaa muistetaan sellaisena kuin hän halusi itsensä muistettavan.

Vierailija
5/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet juuri kuten hyvältä tuntuu. Kukaan ei voi perustellusti odottaa yhtään mitään.

Ei meidän suvussa ole ikinä mitään puheita pidetty.

Vierailija
6/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Koko muistotilaisuuden saa hoitaa just niin kun itestä tuntuu.

Vierailija
7/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette katsoneet liikaa amerikkalaisia elokuvia. suomessa korkeintaan adressit luetaan . ei turhaa lätinää ja yrvän kehumista. ei ole pakko kun ei taho. monet pitävät omien kekkerit juuri tämän takia haudatkaa hiljaisuudessa.

Vierailija
8/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka sitä odottaisi?

Ei tietenkään ole pakko pitää puhetta.

Vierailija
9/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olette katsoneet liikaa amerikkalaisia elokuvia. suomessa korkeintaan adressit luetaan . ei turhaa lätinää ja yrvän kehumista. ei ole pakko kun ei taho. monet pitävät omien kekkerit juuri tämän takia haudatkaa hiljaisuudessa.

Jaa, meillä oli isän hautajaisissa kolmella lapsella viidestä puhe valmisteltuna, lisäksi yksi esitys. Sukulaisista/ystävistä puheen piti varmaan viisi ihmistä, lisäksi pari musiikkiesitystä ja papin puhe. Mutta suvussa onkin paljon esiintymään tottuneita ihmisiä. Adressit oli sivupöydällä selattavana, ei niitä olisi enää ehtinyt tai jaksanut kukaan kuunnella.

Vierailija
10/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei odoteta. Ne puhuu, jotka haluaa ja pystyy. Jos haluaisit sanoa jotain, mutta et pysty, voit pyytää jotakuta toista lukemaan tekstin sun puolesta. Olin juuri mieheni isoäidin hautajaisissa, jossa mieheni luki sen, mitä vainajan lapsi (eli mieheni äiti) ei pystynyt.

Vierailija
11/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei kukaan lapsista puhunut kummankaan vanhemman hautajaisissa, sen sijaan olimme kyllä pyytäneet etukäteen, jos isän sisko ja  äidin veli voisivat muutaman sanoa sanoa, ja näin he tekivät (oikein hyvät muistopuheet pitivät kumpainenkin). Sen jälkeen sana oli vapaa, eli jokainen joka halusi julkisesti jotain sanoa, sai sen tehdä.

Vierailija
12/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon hautajaisissa lapset eikä leski eivät puhuneet, minusta se on ymmärrettävää. Ystävä piti puheen, lapsenlapsi musiikkiesityksen. 

Vierailija
13/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan jo pappi sanoo yleensä vaikka sitten jotain ympäripyöreän positiivista vainajasta, vaikka sitten on nyt saanut ansaitsemansa levon, jos ei muuta löydy. Tuollaisen sanominen alkaa kuitenkin olemaan jo kyseenalaista, vaikka kyseessä olisin vakavasti pitkään sairastanut tai koko ikänsä ilman kiitosta ja apua muiden eteen raatanut, joka ei koskaan saanut rahaa, aikaa tai hemmottelu itselleen.

Vierailija
14/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhetta, mutta vainajaa kuvaava tanssiesitys on ollut tapana esittää. 

Vierailija
15/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaukainen äidin serkku änki äidin hautajaisiin  mistä olikin ajankohdan onkinut. kirkossa jo tyrkähteli teko itkuunsa. kielsin muisto tilaisuuteen osallistumisen. melkoinen itku potku raivari. narsisti joka on selvästä perinnön jaosta jo 3 kertaa oikeudessa tuomittu aiheeton. yrittänyt jos mitäkin konstia.

Vierailija
16/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kovin monissa hautajaisissa ole ollut niin, että niistä jotain muistaisin. Mutta oman kokemuksen mukaan esiintyminen riippuu ihan niistä sukulaisista. Olen ollut hautajaisissa, joissa oli vain papin puhe ja adressien luku. Mutta olen myös ollut hautajaisissa, joissa vainajan lapset ovat kukin esiintyneet, pitäneet puheita vaikka kyynelehtien. Äidin puolen suvussa kaikki ovat kovia pitämään puheita mutta myös kovia liikuttumaan, olen hyvin tottunut ääni väristen pidettyihin puheisiin, ei siinä ole mitään hävettävää. 

Vierailija
17/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystynyt arkulla edes kukkakimpun nauhaa lukemaan. Ei ole pakko sanoa yhtään mitään. Meillä äidin hautajaisissa veljeni tyttö soitti pianoa ja äitiä kyllä muisteltiin, lähinnä pitkäaikaiset ystävät ja työkaverit kertoivat hauskoja asioita kymmenien vuosien takaa. Eli jopa naurettiin. Yksi lapsenlapsi luki adressit, ei meistä lapsista kukaan olisi pystynyt.

Vierailija
18/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suku on suht pidättyväistä, eikä kukaan vapaaehtoisesti halua esiintyä tai puhua tällaisissa tilanteissa. Ohjelma oli tehty isän hautajaisiin, jossa oli tarkoituksella jätetty ns. muisteluosio pois. Oli kuitenkin ystävä esittämässä musiikkia ja tilaisuus oli lämminhenkinen kunnes pappi halusi, että nyt muistellaan vainajaa. Koko tilaisuus jäätyi siihen paikkaan.

Muutama sukuun kuulumaton lausahti jotain mukavaa, mutta sitten lähinnä kyräilyä kuka puhuisi seuraavaksi vai puhuuko kukaan. Ei mikään miellyttävä tilanne. Itse menin lukkoon totaalisesti vaikka suvun supliikeimmasta päästä olenkin, kun olin tätä tilannetta välttääkseni jättänyt muistelun ohjelmasta pois. Tiesin että näin tulee käymään jos väkisin yritetään saada porukkaa puhumaan. En vain tajunnut papille teroittaa asiaa erikseen kun en osannut aavistaa että poikkeaa ohjelmasta.

Vierailija
19/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kummini hautajaisissa ja sekä hänen lapsensa että lapsenlapsensa muistelivat isäänsä/pappaansa. Sellaisen vapaamuotoisen puheen muodossa.

Hautajaisia on kovin monenlaisia. Osassa luetaan addresseja ja osassa pidetään lisäksi puheita. 

Vierailija
20/37 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin lapseni hautajaiset ja puhuin krematorion kappelissa. Muistotilaisuudessa ei puhunut kukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan