Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?

Vierailija
02.04.2014 |

Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.

Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.

Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.

Vakuutus on hankittu vauvalle jo.

Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.

Eli,

myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?

Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.

Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:07"]

Mä vähän luulen että ap on sama joka joku aika sitten kyseli saako mitään tukia jos miehen kanssa muuttaa yhteen.

Neuvoimme ystävällisesti häntä ettei muuttaisi sillä ei ole oikeitettu mihinkään tukeen.

Tästäkin huolimatta hän muutti, koitti onneaan sossussa ja tajusi vasta nyt ettei oikeasti saamitään, kuten me hänelle selitimme.

En usko ap:n olevan kovin pitkällä raskaudessa: selkeästi ei ole saanut vielä ä-pakkausta eikä ole ollut viikon 22 "Kela-neuvolaa".

Muuten hän tietäisi ettei minimiäitoyspäiväraha ole 600€, vaan tosiaan siitä menee verot ja käteen jää reilut 400€.

Selkeästi kyseessä on hvin nuori henkilö, kenties yksinäinenkin. On jäänyt yksin kotiin kun mies päivät töissä. On lopettanut opiskelut, jäänyt tyhjän päälle, kaverit hylkää pian kun hänestä ei ole enää seuraa baariin. Mssä lie tämän tytön vanhemmat?

Mies on ilmeisesti kuitenkin kunnollinen, käy töissä ja yrittää kantaa vastuun. Kumpikin ovat selkeästi erinomaisen huonoja rahankäyttäjiä, tod.näk. eivät juuri itse ruokia laittele, eivät osaa ostaa käytettynä mitään. Perinteistä, huoletonta "teinielämää". Ei huolta huomisesta. Luotetaan että "joku" muu huolehtii ja raha tippuu taivaasta. Ei ymmärretä säästää ollenkaan.

Miehen palkka saattaa olla hyväkin, yli 2000€ käteen kuussa. Moni näppärämpi, kokeneempi ja vanhempi taloustaitoinen nainen saa sillä elätettyä suurperheen (kuten minä itse).

Priorisointi ei ole kohdallaan, on iso asuntolaina, hyvä auto ja jopa lemmikki mutta ei älytä mitään yhteyttä tämän "varattomuuden" kanssa olevan. (Itse olen 30v, käyn töissä, ei silti varaa lemmikkiin). Ei varmaan älytä perusasioita kuten enpä mene itse kampaajalle vaan ostan lapselle vaunut. Ei mitään käsitystä lainanhoidosta yms.

Ajan kanssa he oppivat kyllä, varmaankin vaikeimman kautta. Mitä ikinä teetkin, ÄLÄ hyvä lapsi otanyt velkaa, ei kulutusluottoja yms! Siitä se tuhon kierre vasta alkaakin.

Tsemppiä ap:lle, kehottaisin harkitsemaan vielä aborttia jos viikot antaa myöten. Eikä ilkeyttäni vaan koska sinulla ei ole helpot ajat edessäsi, nämä haukut täällä eivät ole varmasti ensimmäisiä eikä viimeisiä. Rankka polku kuljettavaksi noin nuorelle ja yksinäiselle.

Ystävällisin terveisin, suurperheen köyhä mutta onnellinen äiti.

[/quote]

Pakko kommentoida tähän, että ei ollut ap joka sanoi tuosta minimiäp rahasta, että on 600€.

Vierailija
82/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No jopa on lapsellista. Enpä tiennyt, että tämä oli jokin kilpailu, neuvoa kai tulit kysymään...?"

Kilpailuksi se muuttui siinä vaiheessa kun kerroin saavani avun ja kiitin tukijoita. Sen jälkeen alkoi satelemaan lähinnä paskaa ja syyllistämistä. Joten päätin pitää itse tilanteen kontrillissa olla avautumatta sen enempää asioista, jotka eivät tähän apukysymykseeni enään liity. Neuvoa tulin kysymään ja kilpailuksi muuttui, nyt tiedät. Osaan minäkin näpäyttää.

Jos tilanne olisi yhtä epätoivoinen kun aluksi kuvittelin, lyhennysvapaita olisi varmasti harkittu vakavammin myös. Neuvoistanne tulin kuitenkin siihen tulokseen että kaiken tarvittavan ehtii hankkia ensimmäisestä äitiypäivärahastakin.

Kaunis kiitos vielä tukijoille! Ihanaa kun nimettömänä nettimaailmassa ihmiset jaksavat oikeasti paneutua toisten ongelmiin, ja neuvoa parhaansa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, jostain syystä jäi edellisestä viestistä puolet pois. Mutta niin, täällä siis 4kk lapsen äiti. Alkuvuoden maksoin vähän enemmän veroa ja sain reilu 500€\kk ja nyt nollaprosentilla mennään vielä pari kk. Eli tuo 600€ siis ennen veroja, tarkoitin.

Vierailija
84/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. minimi äitiyspäiväraha on 23,92€/arkipäivä miinus verot. Eli esim tässä kuussa 526,24 miinus verot. Lisäksi tulee lapsilisä eli 104,19€ (ensimmäisestä lapsesta). Mistään uskomattomista summista ei siis puhuta, mutta on tuo toki suurempi kuin opintotuki.

Oletko ap ottanut suunnitelmissasi huomioon synnyttämisen kulut? Vakuutus kattaa lapsen sairaalamaksut jos joutuu esim tehohoitoon, mutta entä sinä? Esikoisen jälkeen harva pääsee seuraavana päivänä kotiin (itse olin viikon) ja jokainen sairaalapäivä maksaa.

Vierailija
85/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:03"]

"No jopa on lapsellista. Enpä tiennyt, että tämä oli jokin kilpailu, neuvoa kai tulit kysymään...?"

Kilpailuksi se muuttui siinä vaiheessa kun kerroin saavani avun ja kiitin tukijoita. Sen jälkeen alkoi satelemaan lähinnä paskaa ja syyllistämistä. Joten päätin pitää itse tilanteen kontrillissa olla avautumatta sen enempää asioista, jotka eivät tähän apukysymykseeni enään liity. Neuvoa tulin kysymään ja kilpailuksi muuttui, nyt tiedät. Osaan minäkin näpäyttää.

Jos tilanne olisi yhtä epätoivoinen kun aluksi kuvittelin, lyhennysvapaita olisi varmasti harkittu vakavammin myös. Neuvoistanne tulin kuitenkin siihen tulokseen että kaiken tarvittavan ehtii hankkia ensimmäisestä äitiypäivärahastakin.

Kaunis kiitos vielä tukijoille! Ihanaa kun nimettömänä nettimaailmassa ihmiset jaksavat oikeasti paneutua toisten ongelmiin, ja neuvoa parhaansa mukaan.

[/quote] Rauhoitu tyttö pieni, kyllä sinä pärjäät. Niin, en nyt tiedä onko se kovin onnistunut näpäytys jos toteat lopuksi oikein "Lällälää, minä voitin!" Aika lapsellinen heitto silloin kun ei enää ole muuta sanottavaa. Kasva aikuiseksi, lapsikin tulossa ja kaikkea..! 

Vierailija
86/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä lehmänhermokin jossain vaiheessa provosoituu, eikä jää toisten jalkoihin pyörimään. Lapsellista mutta tähän tuli alennuttua ryöpyn keskellä. :)

Vierailija
87/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt halua piikitettä, mutta tuntuu kyllä hyvältä olla raskaana kun itsellä ja miehellä on yliopistokoulutus, vakinaiset virat, säästöjä ja asunto.

Ja itse olen samanikäinen kuin ap eli 25v. Elämänsä voi järjestää niin monella tavalla. Ja kun omat asiansa hoitaa, voi ostaa sen lifefactory-tuttipullon ihan vaan sen takia, että se on niin kivan näköinen...

Vierailija
88/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne rauhoittunut näköjään aloittajan "näpäytyksen" jälkeen. Siitä saivat ilkkujat osakseen.

Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi AP. Kyllä ne asiat vielä hyväksi muuttuvat.

Vierailija
89/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:31"]

En nyt halua piikitettä, mutta tuntuu kyllä hyvältä olla raskaana kun itsellä ja miehellä on yliopistokoulutus, vakinaiset virat, säästöjä ja asunto.

Ja itse olen samanikäinen kuin ap eli 25v. Elämänsä voi järjestää niin monella tavalla. Ja kun omat asiansa hoitaa, voi ostaa sen lifefactory-tuttipullon ihan vaan sen takia, että se on niin kivan näköinen...

[/quote]

Voi kun sen saisi vaan itse valita. Kaikki ei vaan mene suunnitelmien mukaan, ja harva oikeasti pystyy saamaan asiat tuohon tilaan tuon ikäisenä, vaikka yrittäisi kaikkensa.

Vierailija
90/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:03"]

Voi ei, kirjoitin tosi pitkän viestin, ja se jotenkin hävisi tästä, enkä ehdi kirjoittaa enää uudestaan! :\ Mutta lyhennettynä: kannattaa kokeilla, riippuu ihan sossuntädistä. Esim me saimme yhtenä kuukautena ns "muuten vaan" 1000€ sossusta, kun oli vähän tiukka kuukausi. Katso vaikka tänään netistä numero ja soita sinne, varaa aika ja kysy mitä kaikkia lappuja tarvitset mukaan. Ja tiedän, saan tästä viestistä paskaa niskaan, mutta halusin vastata aplle :)

Onhan tuo tyhmä tilanne ja ilmeisen väärä aika tehdä lapsi, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi, ja vaikutat ap muuten fiksulta ja hyvältä äidiltä, kun mietit tällaisia! Tsemppiä :)!

[/quote]

haista kuule, ihan muuten vaan... 

Vierailija
91/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 06:12"]

Aika pahalle kuulostaa tilanne!

En usko että saatte sossusta senttiäkään.

Itse olen vähätuloinen yh, saan kuukauden päästä vauvan yksin. Olen ostanut ihan kaiken vauvalle käytettynä!

Esim. Tori.fi, välillä on vaunuja tosi halvalla! Omani maksoi 50€ ja on ihan hyvät vaikka melkein 10v. vanhat. Kellekään ei kelpaa yli 5v. vanhat joten niitä saa sikahalvalla.

Hoitopöytää ei tarvitse ollenkaan, ostin pinnasängyn (30€) ja siihen päälle sen levyn, hoitotason tmv? Ja se oli 20€.

Olen kerran viikossa kiertänyt kirppikset, sieltä löytyy tosi siistiä bodyä ja housua hntaan 0,20€-1€ eli kympillä jo iso kassillinen.

Ulkovaatteita ei ees tarvii ostaa kun ne tulee ä-pakkauksssa.

Toivon et valmistut tosi hyvään ammattiin sillä lapsi maksaa tosi paljon, ei nyt vauvana mut 10v. päästä hän on älytön rahareikä (tiedän tän 10-vuotiaan äitinä).

Onnea ja tsemppiä nyt kuitenkin.

[/quote]

Nostan sulle kuule pipoa nyt! =) 

Vierailija
92/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:59"]

"Yksityiskohtiin minun ei ole mentävä, tuntomattomien ihmisten edessä. Enempää tietoa ette minulta saa. LÄLLÄSLÄÄ. Kieriskelkää pohdinnoissanne. Lopulta voitin tämän väännön kuitenkin. :-D"

Minkä sinä voitit? Senkö, että huijasit ihmiset miettimään tilannettasi? Nyt vaikutat aika lapselliselta ja taisikin juttu olla kokonaan mielikuvituksesi tuotetta. Onpahan hyvä, mielikuvitusvauvat eivät joudu kärsimäänkään. Muista jatkossa ehkäisy.

[/quote]

Sossusta voisit, ap, käydä kyselemässä kortsuja, kunhan näytät tämän ketjun, niin varmasti antavat. 

Vierailija
93/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up XDD

Vierailija
94/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä mitään vääntöä  voittanut; taisit raukka tajuta lopulta itsekin ahneuksissasi, ettette sieltä sossusta mitään saisi! Sulla taitaa olla "vähän" ongelmia muutenkin, jos NYT VASTA tämän palstan myötä muka tajusit, ettei vauvalle tarvitse olla kaikkea mahdollista valmiina heti.. 

Vierailija
95/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:13"]

Ns. minimi äitiyspäiväraha on 23,92€/arkipäivä miinus verot. Eli esim tässä kuussa 526,24 miinus verot. Lisäksi tulee lapsilisä eli 104,19€ (ensimmäisestä lapsesta). Mistään uskomattomista summista ei siis puhuta, mutta on tuo toki suurempi kuin opintotuki.

Oletko ap ottanut suunnitelmissasi huomioon synnyttämisen kulut? Vakuutus kattaa lapsen sairaalamaksut jos joutuu esim tehohoitoon, mutta entä sinä? Esikoisen jälkeen harva pääsee seuraavana päivänä kotiin (itse olin viikon) ja jokainen sairaalapäivä maksaa.

[/quote]

Kiitos tiedosta, minä tuota rahan suuruutta eilen kyselin.

Vierailija
96/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 00:14"]

Tilanne rauhoittunut näköjään aloittajan "näpäytyksen" jälkeen. Siitä saivat ilkkujat osakseen.

Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi AP. Kyllä ne asiat vielä hyväksi muuttuvat.

[/quote]

Ei tuo minustakaan mikään järin älykäs näpäytys ole ollút, enemmän tuosta tulee lapsi mieleen kun oikein huutaa lällälää :-DDD Eiköhän ne eiliset keskustelijat ole menneet nukkumaan tuossa vaiheessa, kun ap:n kommunikointi on ollut tuota tasoa.

Ap:lle sanoisin, että tsemppiä, vauva pärjää tosiaan vähälläkin alkuun!

Vierailija
97/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vauvanvaatteista ja tavaroista jää käyttämättä jos niitä haalii kovin paljoa. Äitiyspakkaus on tosi hyvä starttipaketti, esim ne vauvan kynsisaksetkin taitaa maksaa jo 20-30 euroa. Lisäksi tarvit vaippoja, ehkä rintapumpun (et välttämättä), liivinsuojia ja ehkä uudet liivit (imetysliivit jos et halua riisua tavallisia koko ajan pois). Myös jälkivuotoa tulee parikin viikkoa eli osta muutama paketti yösiteitä.

Pikkuruisia vaatteita voi ostaa muutaman mutta muuten pärjää äitiyspakkauksella ihan hyvin. Vauva nukkuu paremmin laatikossa koska tila on pieni; monet käyttävät äitiyspakkauslaatikkoa myös pinnasängyssä koska sänky on lapselle vielä iso. Vauva on tottunut kohtuun ja siihen että "seinät ovat lähellä". Laatikosta voi lakanalla koristella nätin tai vaikka vuorata sen pinnasängynsuojien tapaisilla pehmikkeillä. Monet vauvat myös loppujen lopuksi nukkuvat vanhempien sängyssä ja se on imettämisenkin kannalta kätevää, voi melkein jatkaa unia saman tien.

Jos olis halunnut että voi ostaa kaikkea kivaa vauvalle niin lapsentulo olisi pitänyt ajoittaa johonkin muuhun kohtaan. Oikeasti se VAUVA ei tarvi kuin lämpöä, unta, ruokaa ja rakkautta ja kuivat vaipat. Vaunut ovat se isompi hankinta mutta ostakaa osamaksulla tai käytettynä. Osamaksun verran varmaan saatte nipistettyä.

Vierailija
98/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta opiskeluaikoina olin töissä kaupassa ja kerran naisella oli sossun maksusitoumus vauvantarvikkeita ja -ruokaa varten. Eli ei se mahdotonta taida olla. 

Vierailija
99/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:57"]

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta opiskeluaikoina olin töissä kaupassa ja kerran naisella oli sossun maksusitoumus vauvantarvikkeita ja -ruokaa varten. Eli ei se mahdotonta taida olla. 

[/quote]

Varmasti sellaisen saa, jos oikeasti tarvitsee. AP ei kuitenkaan selvästikään tarvitse, ei vaan osaa hoitaa talouttaan ja miettiä mikä olisi ollut järkevää.

Vierailija
100/172 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua - paljonko ap:n mies sitten tienaa kuussa? Paljonko teillä on tulot yhteensä bruttona per kk?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme