Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?
Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.
Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.
Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.
Vakuutus on hankittu vauvalle jo.
Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.
Eli,
myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?
Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.
Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!
Kommentit (172)
Oikeasti on niin, että lapsi lasvattaa ja koulii vanhempiaan enemmän kuin vanhemmat lastaan. Jos ap on oikea, eikä mikään provo tai trolli, niin syntyvällä lapsella on aikamoinen urakka edessään.
Palasin katsomaan josko ap olisi kertonut miksi hän keskeytti opintonsa. Raskaus ei ole syy. "Jättää opinnot tauolle" tarkoittaa useimmiten sitä, että opiskelu, siitä seuraava tutkinto ja sen mahd. tuottama ammatti ja työ eivät kiinnosta. Seuraava kysymys onkin sitten: miksi ei?
Lapsi opettaa ap:tä. Toivottavasti lapsi jaksaa.
53
Kamalaa mitä te ihmiset täälä kirjotatte! Kuka on määränny että rikkaat vaan saa tehdä lapsia? Tänäpäivänä kun töitä ei niinvaan saa eikä aina pääse opiskelemaan.
Mutta kaikilla pitää olla oikeus saada ja tehdä lapsia jos haluaa, ja taitaa se olla niin että seon suuri lahja jos saa lapsen. Olkaa onnellisia ja pitäkää huolta lapsistanne!
Vakuutuksesta olisitte voineet säästää, vauvalle vakuutus on aivan täysin turha. Julkinen terveydenhuolto toimii Suomessa niin hyvin varsinkin pienten lasten kohdalla, hoitoon pääsee kyllä jos tarvis on.
Ja noita mainitsemiasi tuotteita kyllä saa niin halvalla, että vaikea kuvitella ettette pystyisi sen vertaa tinkimään jostakin muusta tai vaikka ottamaan tuota 26:n ehdottamaa kulutusluottoa akuuttiin tarpeeseen. Vai oletteko kenties niitä, joille pitää kaiken olla viimeisintä huutoa?
Pankista lyhennysvapaata, joku pieni kulutusluotto...? Pystytkö yhtään tekemään opintojasi etänä, saisit opintotun edes kuukaudelta/parilta (raskaus ei kai estä lukemista/kirjoittamista)? Tsemppiä, olette paremmassa tilanteessa kuin moni muu; miehellä kuitenkin vakityö!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 01:22"]Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.
Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.
Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.
Vakuutus on hankittu vauvalle jo.
Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.
Eli,
myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?
Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.
Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!
[/quote]
Jos ei ole varaa elättää itseään, niin silloin ei kannattais hankkia lasta.
Suosittelen jatkamaan opintoja äitiyslomaan asti, opon kanssa saat suunniteltua opintosi niin että sopii raskanaa olevallekin, käyt vaikka vain minimitunnit saadaksesi tukia.
'luuletn,että sossusta ette avustusta saa.Se on nimittäin oikeasti vähätuloisille. Teillä kuitenkin omistusasunto sekä auto. Ja menoiksi ei katsota kaikkia menoja.
Miten pitkällä raskautesi on? Kerkeisitkö tekemään esim. jotain keikkatyötä ennen äitiysloman alkua?
Ihan pieni vauva pärjää käytännössä sillä tarvikemäärällä jonka sait äitiyspakkauksessa. Mitään hoitopöytää et todella tarvitse! Uskon vakaasti että lähes kaiken saa melkein ilmaiseksi, jos vähän etsii.
Mua huolettais enemmän miten tuutte jatkossa pärjäämään. Mitä sitten kun lapsi alkaa syödä muutakin kuin ä-maitoa? Soseet on vielä edullisia, mutta sen jälkeen (jostain 5 vuodesta eteenpäin) lapsi alkaa jo syödä aika paljon ja monta kertaa päivässä. Vaatteita on oltava koko ajan ostamassa lisää. Harrastukset maksaa. On synttäreitä ja jouluja. Miettikää pidemmälle tulevaisuuteen ja keskittykää siihen! Pelkällä opintotuella ei paljoa hurrata, kun lapsi sitten isompana kuluttaa enemmän. Toivottavasti saat töitä pian opintojen jälkeen! ÄLKÄÄ HANKKIKO LISÄÄ LAPSIA ENNEN KUIN TULEVAISUUS ON SELVILLÄ!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:09"]
Ihan pieni vauva pärjää käytännössä sillä tarvikemäärällä jonka sait äitiyspakkauksessa. Mitään hoitopöytää et todella tarvitse! Uskon vakaasti että lähes kaiken saa melkein ilmaiseksi, jos vähän etsii.
Mua huolettais enemmän miten tuutte jatkossa pärjäämään. Mitä sitten kun lapsi alkaa syödä muutakin kuin ä-maitoa? Soseet on vielä edullisia, mutta sen jälkeen (jostain 5 vuodesta eteenpäin) lapsi alkaa jo syödä aika paljon ja monta kertaa päivässä. Vaatteita on oltava koko ajan ostamassa lisää. Harrastukset maksaa. On synttäreitä ja jouluja. Miettikää pidemmälle tulevaisuuteen ja keskittykää siihen! Pelkällä opintotuella ei paljoa hurrata, kun lapsi sitten isompana kuluttaa enemmän. Toivottavasti saat töitä pian opintojen jälkeen! ÄLKÄÄ HANKKIKO LISÄÄ LAPSIA ENNEN KUIN TULEVAISUUS ON SELVILLÄ!
[/quote]
Siis en tarkoittanut että lapsi syö 5 vuotiaaksi saakka soseita vaan että ylipäänsä siitä iästä eteenpäin syö paljon enemmän :D
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 01:56"]
Vaikka on vakityö ja omistusasunto, ei jää paljon rahaa ylimääräiseen.
On auto, koti, laina, lemmikki, vakuutukset, laskut, lääkärit, ruoka. Normaali eläminen on onnistunut, mutta käteen ei jää ylimääräistä. Ollaan karsittu menoja jo sen verran kun vaan voi.
Olemme pärjänneet tähän asti sinnitellen, ja pakolliset menot saatu hoidettua. Vauva tulossa ja minä alan saamaan avustusta vasta niin myöhään.
En ole tiennytkään etttä sossut tekevät itse raha-avustus päätöksensä. Olen luullut että kaikkien on noudatettava samaa kaavaa. Pitää sieltä sitten kysyä, jos edes 100 tai 200 € liikenisi, olisi erittäin ihana yllätys.
Vai vaativatko luopumaan esim. autosta, vakuutuksista tai lemmikistä? Se ei kuitenkaan onnistu meiltä.
[/quote]
Vakuutuksista en uskoisi että tarvitsee luopua, eikä autostakaan. Muistan kun joskus nuorena olin sossussa ja siellä oli seinällä mainos paikasta jossa voi autonsa huollattaa. Oli mielestäni hassua, koska olin aina ajatellut että autoja omistavat (ainakin kaupungeissa) ne "varakkaammat" ihmiset koska auton käyttö maksaa aina enemmän kuin julkisten.
Miksi ihmeessä et opiskele? Olen itse myös nuori raskaana oleva opiskelija. Raskaus osoittautui riskiraskaudeksi eteisistukan ja supistusten vuoksi. En pysty osallistumaan mm työharjotteluille, mutta opettajien kanssa olemme saaneet sumplittua tunteja niin kasaan, että minimi kurssimäärä kyllä täyttyy. Käyn mahdollisimman paljon kotoa käsin. Jos tämä ei olisi onnistunut, niin lääkäristä olisin saanut todistuksen kelaan sairaspäivärahaa varten. Äitiysrahan otan varhennettuna. Tuntuu hassulta, että olisit noin vain opiskelut lopettanut.
Niin kuin moni on täällä sanonut, ei se vauva paljoa tarvitse. Turha stressi pois ja selvittämään noita opintoasioita. Minusta on melkoise törkeää, jos sossusta saa avustusta äitiysvaatteisiin. Itse kuljen jopa miehen vaatteissa nyt loppuraskaudesta. Ei ole varaa nirsoilla ja kukas sua kotona näkee, jos kerran et koulussakaan käy?
Mä en voi kun ihmetellä, että keskeytit opintosi raskauden vuoksi. Mitä se esikoisraskaus asiaan vaikuttaa? Paitsi jos opiskelemasi asia on kovasti fyysistä osallistumista vaativa? Kuten hevosalaa tai seppä?
Älä nyt ainakaan kulutusluottovelkoja tee. Pieni vauva ei tarvitse alussa kuin vaatteet, hoitorasvat, vaipat ja sylin. Äitiyspakkauksessa tulee sen verran, että pärjäätte ensimmäiseen lapsilisään ja äitiysavustukseen. Rattaat tarvitaan n. 3 viikon ikäiselle ja niissä hätätapauksessa nukutaankin pari kolme kuukautta. Autoon kuljetuskaukalo on välttämätön turvallisuuden takia. Pinnasänky tarvitaan sitten 2-4 kk ikäiselle. Vaipat vaihtuu vessan lattialla tai sängyn päälläkin, kun pistää alle jumppapatjan. Hoitopöytä on sii tarpeeton, samoin sitteri, hoitolaukku ym. tilpehöörit. En ole muuten jälkimmäisiä koskaan omistanut. Hoitolaukun korvasi ihan tavallinen reppu.
Tsekkaile netin lahjoitetaan-palstat.
terv. kolmen äiti
Opintoja kannattaa tosiaan suorittaa sekä nyt raskauden aikana että jatkossa ä-loman aikana. Itsekin aikoinani esikoista odottaessa kävin tekemässä tentin jopa sinä päivänä kun oli laskettu aika:) Hyvä kun mahduin mahan kanssa auditorion penkkiin ja siihen kun kippasin sellaisen avattavan pöydän auki, niin se pöytä jäi kallelleen kun maha oli vastassa.:D
Kun esikoinen syntyi jatkoin opintoja kotoa käsin. Seuraava vauva syntyi, kun esikoinen oli vajaat puolitoista vuotta. Valmistuin, kun se pikkusisarus oli vuoden ikäinen.
Nyt on tärkeää, että valmistut pian ja saat hankittua töitä!
62,
vaikka toivoisinkin, että raskautesi olisi helpompi, sait minulle viestilläsi hyvän mielen. Olet ilmeisesti ajatellut perheesi elämää vähän pidemmälle; se maidontuoksuinen vauva-arki on hetki vain (mulla on kolme lasta, joten jotain siitä tiedän). Asenteesi on hyväksi sekä tulevalle lapselle että koko perheellesi.
Olen itse joustanut omien opiskelijoideni kanssa jos heillä on ollut jotenkin haastava elämäntilanne. Kaikesta voi aina sopia.
Hyvää kevättä!
53 (se ope)
Missä asut? Täältä lähtisi ihan ilmaiseksi hoitopöytä, jonka mukana tulee amme.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 02:49"]
Näitä aloituksia lukiessa osaa olla iloinen, että on köyhänä opiskelijana saanut hommattua lapsille tarvittavat ilman sossuakin.
[/quote]
Niinpä. Ensimäinen vuosi vauvalla oli oikeastaan tienausta. Vauva ei paljoa tarvinnut. Ei pinnasänkyä (nukkui vieressä ja vaunuissa), käytetyt vaunut, ei hoitopöytää (mihin sitä tarvitsee, hoisin vauvan sängyllä pyyhkeen ja muovitetun froteen päällä ja puin sylissä), imetin ja myin äidinmaitoa, jotka rahat meni säästöön.
Mihin ihmeeseen sitä rahaa niin kauheasti tarvitaan vauvan synnyttyä. Mitä ihmeen tarvikkeita.
Siis miten sä et saa mitään tukia mistään? Jos et pysty raskauden takia opiskelemaan tai tekemään töitä, niin pitäisihän sun jotain sairauspäivärahaa saada? Tämä edellyttää toki lääkärintodistusta. Äitiysvapaallehan voi jäädä varhennettuna, 2kk ennen laskettua aikaa eli alkaa ne äitiyspäivärahatkin juosta nopeemmin. Ja jos tosiaan talous on noin tiukalla että +-0 menee joka kuukausi niin sitten äkkiä pankkiin hakemaan pari kk lyhennysvapaata ja kuukausieriä sopimaan pienemmiksi. Vakuutukset ja sähkö kannattaa kilpailuttaa samoin miettiä että voiko autoa vaihtaa halvempaan. Tarvitsette jokatapauksessa pienen puskurirahaston nyt.
Vauvatavaraa saa usein ihan ilmaiseksikin tai lainaan. Usein sukulaiset, varsinkin kun on ensimmäinen vauva tulossa haluaa osallistua hankintoihin ja auttaa rahallisesti. Olisko sieltä suunnalta apua? Vastasyntynyt ei kuitenkaan ihmeitä tarvitse, vähän vaatetta, vaippoja, turvakaukalon jos liikkuu autolla, harsoja. Ä-pakkauksen laatikosta saa sängyn ja ä-pakkauksessa on myös peitto ja lakanat.
Pieni vauva ei juuri mitään kuluta, mutta muutaman vuoden päästä sitä rahaa menee ja siihen kannattaa valmistautua jo nyt koska et voi jokaisessa lapsen menoissa turvautua sossuun.
Pyydä neuvolasta saikkutodistus ja olet oikeutettu kela sairaspäivärahaan.
Äitiyspakkaus sisältää aika paljon kaikkea, sillä pärjää ihan hyvin. Pakkauslaatikosta voi tehdä sängyn (siinä on patja ja petivaatteet mukana). Pieni vauva ei tarvi aluksi muuta kuin ravintoa, lämpöä, unta ja puhtaat vaipat. Leluja ehtii ostaa myöhemminkin. Vaunuja kannattaa metsästellä huuto.netistä.
Minä jäin yllättäen yllätysraskauden myötä yh:ksi (ehkäisy petti), mies häipyi, en ole hakenut sossusta penniäkään eikä mies maksa elareita. Hankin kaiken itse ja kuten sanottua, äitiyspakkauksella pärjäsi aika pitkälle. Aluksi meillä oli vain rintareppu jossa kannoin vauvaa (syntyi sopivasti kesäksi) ja vaunut ostin myöhemmin.
Lakanoita voi tehdä omista lakanoista ja kirpparilta saa kolikoilla lisää jos tarvis. Taloudenpidossanne on jotain vialla jos ei muutamaa kymppiä liikene. Syökää puuroa ja pottuja vähän aikaa, suosikaa halvempia merkkejä jne.
Hoitopöytää ei tarvi, vaipat voi vaihtaa sängyllä.
Pieni vauva ei tosiaan paljoa kuluta ja vaatteissakin pätee hyvä nyrkkisääntö: yksi body päällä, yksi pyykissä ja yksi kuivumassa. Sen äkkiä pesaisee vaikka käsin. Äitiyspakkauksessa niitä on enemmänkin. Paketissa tulee myös hiusharja, kynsisakset, öljyä, lämpömittari, pyyhe jne. Itse ostin ammeen 2 eurolla kirpparilta. Käyttäkää lapsella kestovaippoja jos talous on tiukalla.
Suurin osa siitä tavaramäärästä ja vaatteista mitä vauva muka tarvii, jää käyttämättä tai ilmankin pärjää.
En jaksanut lukea koko ketjua joten en tiedä oliko suunniteltu raskaus mutta koska miehesi kuitenkin tienaa sen verran että elättää sinutkin. luulisi että vauvallekin liikenee se tarpeellinen.
Kannattaisi siis opiskella. Helpompaa se on ennen vauvan syntymää kuin 1-vuotiaan kanssa.