Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?

Vierailija
02.04.2014 |

Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.

Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.

Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.

Vakuutus on hankittu vauvalle jo.

Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.

Eli,

myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?

Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.

Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis keskeytit opiskelusi ihan vaan huvin vuoksi ja nyt olet pulassa, kun et saakaan enää opintotukea? Ja nyt haluat yhteiskunnalta ilmaista rahaa? Kyllä työssä käyvätkin joutuvat käymään töissä sinne äitiyslomaan asti, elleivät joudu sairauslomalle. Ei se pelkkä raskaus ole mikään syy jäädä kotiin makaamaan.

Vierailija
162/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että saatte sossusta rahaa, kun tulot ovat kuitenkin noin hyvät. Sossu on tarkoitettu oikeasti vähävaraisille. Entisenä köyhänä penninvenyttäjänä luulisin, että käytätte rahojanne jotenkin löyhästi.

Vauvatavaroita saa helposti ilmaiseksi, etenkin jos pystyy sanomaan taikasanat "tulemme noutamaan autolla" eli lahjoittajan ei tarvitse niitä roudata tai postittaa. Laitat vaikka oman kaupungin fb-ryhmiin ja kirppisryhmiin ilmoituksia. Parin ensimmäisen vuoden aikana lapsiperheeseen kertyy niin paljon tavaraa, joka jää nopeasti tarpeettomaksi, että on ihmisille suuri helpotus, jos joku vain tulee ja vie ne pois, vaikka esim. jostain turvakaukalosta voisi muutaman pennosen itselle saadakin. Ilmoita, että etsit pinnasänkyä ilmaiseksi / suklaalevyä vastaan, niin noutaessasi siihen on pakattu kaupanpäälliseksi vielä vaatteita, amme, taaperokärry jne. Itsekin olen hiljattain lahjottanut yhtä sun toista. Voisin antaa teille yhdistelmävaunut, mutta olettaisin, ettette asu täällä päin.

Poimin tähän lainauksen AP:n aiemmasta tarvelistasta: "Vaipat, tuttipullot, harsot, rasvat, öljyt, harja, amme, ensilelu, tutteja." Vaipat - kyllä, ovat tarpeen. Tuttipullot - meillä on useampi lapsi ja näitä on tarvittu yksi kappale, sitäkin harvakseltaan eikä ihan ensimmäisinä viikkoina. Harsot - tulevat äitiyspakkauksessa eikä välttämättä tarvitse. Rasvat, öljyt - näitäkin saa äitiyspakkauksessa. Olen tarvinnut ainoastaan Bepanthenia ja sitäkin itselleni alkuimetykseen, johon muuten kannattaa varautua ainakin tiedollisesti. Maidon noustessa ja imetyksen aluksi kirpaistessa voi tarvita rintapumppua ja/tai rintakumia yms., tosin voi olla tarvitsemattakin (esim. rintapumpun sijaan lypsää käsin). Harja - tulee äitiyspakkauksessa. Amme - ei olla tarvittu, ollaan pesty vauva suihkussa. Varmasti voi löytyä ilmaiseksi ja tuskin paljon maksaa muutenkaan. Ensilelu - leluja tulee muutenkin helposti lahjaksi, samoin löytyy kirppiksiltä. Parhaat lelut ovat jo vauvojenkin mielestä äidin ja isän tavarat. Tutteja - meillä käytti vain yksi lapsista eikä hänkään ekana kuukautena. Tutin käyttäminen vastasyntyneellä voi vaikeuttaa imetystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkka tuhlaantuu tähän: asuminen, laina, vakuutukset, laskut, terveys, ravinto, auto, lemmikki.

Rahaongelmaa meillä ei ole kauaa ollut. Ylimääräiseen ei vaan riitä, kun minun rahat loppui yllättäen. Siksi kysyin, että auttavatko sossut jonkun "starttirahan vauvalle". Ymmärrän nyt että vauva ei heti kaikkea tarvitse, ehditään hankkia syntymän jälkeenkin, kun minulla on taas rahaa jolla ostaa.

Vauvan kasvaessakin pääsen jo työelämään kiinni, ja saadaan ansaittua lisää rahaa lapsen tuleviin harrastuksiin. Kyllä tässä on mielestäni melko hyvät lähtökohdat lapsen kasvaa.

Tämä alku on vaan niin uutta. Haluan vauvalle kaikkea hyvää. Halusin valmistautua kunnolla, ennen pienen maailmaan saapumista. Toisin kävi, mutta toimii se näinkin. Tulevaisuudessa tilanne kuitenkin vain paranee.

Kiitos tsempeistä mammat

Vierailija
164/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun hyvä puoli on se, miten niin monelle kommentoijalle on itsestäänselvää, että lapsen molempien vanhempien pitää olla itsellisiä. Naisenkin pitää olla työssä tai opinnoissa kiinni, taloudellisesti miehestä riippumaton kun aletaan perhettä perustamaan. Se on myös lapsen etu. Välillä palstaa lukiessa tulee tunne, että sukupuolirooleissa on palattu 1950-luvulle, mutta ei kai sitten kuitenkaan, oikeasti :)

AP saa pärjätä miten parhaiten katsoo. Ei työtä, ei ammattia, opinnot jätetty "raskauden myötä" kesken. Mies motitettu raskaudella nurkkaan elättämään yhdellä palkalla pian kolmea ihmistä. AP suunnittelee elättävänsä itsensä tuilla. Jos opinnot keskeytyvät 2 v., niin ne jäävät yleensä kesken. Mitäs sitten tehdään - toinen lapsiko, jonka turvin äiti voi taas ryytyä kotona 2-3 v. lisää? Mitäs mies siihen sanoo? Vai onko hän vain siittäjän ja elättäjän asemassa, jolla ei ole mitään väliä?

Vierailija
165/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa minulle, lapsettomalle, paljonko sitä äitiysrahaa saa? Onko se todella niin iso, että se ratkaisee ap:n ongelman kertaheitolla? En tarkoita ilkeillä, ap vain kirjoittaa sen tyylisesti, että "tilanne ratkeaa kun äitiysraha alkaa juosta". Olen aina pitänyt turhana marinana sitä, että kannattaa tehdä lapsi, jos ei ole töitä tai opiskelu ei huvita, mutta olen ajatellut ettei kai ne tuet niin suuria ole että sillä elää? Mitä niitä on; lapsilisä, kotihoidontuki...?

Kertokaa joku, en oikeasti tiedä.

Tsempit ap:lle, hyvä jos mielesi on piristynyt täällä!

Vierailija
166/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, miksi keskeytit opintosi. Tuo sinun "virheesi", joksi sitä kutsuit, ei ole virhe vaan ihan naurettava ajatus, että et voi opiskella, jos olet raskaana. Selkeästikään kyse ei ollut siitä, ettet voisi jostain raskauteen liittyvästä terveydellisestä syystä opiskella, kerran "virheeksi" myönsit. Sinun kannattaisi myös jatkaa heti mahdollisimman pian opintoja, hitaammalla tahdilla ja aikuisopiskelijana, jolloin läsnäolotunteja on vähemmän ja ne ovat pääosin ilta-aikaan. Pystyt varmasti myös valitsemaan ja sopimaan kursseja, jotka suorittaisit kokonaan etänä. Kaverini jatkoi opintoja ihan laskettuun aikaan (ellei jopa yli) asti ja heti toivuttuaan jatkoi opintoja aikkarina. Valmistui muistaakseni vain puoli vuotta suunniteltua myöhemmin. Tämä oli sitä järkevää käytöstä ja lapsen etua! Ja tähän voisin vielä lisätä, että hänellä lapsi tuli yllätyksenä eikä suunnitellusti ja hän osasi sopeutua asiaan näin. Te taas olette suunnitelleet lapsen ja päätyneet siihen, että voit jäädä huviksesi kotiin makaamaan. Tuo kuulostaa niin naurettavalta ja typerältä ja todella toivon, että kasvatat lapsesi paremmilla arvoilla. Harvoin oikeasti täällä keskusteluja lukiessani kommentoin asiaa näin kiivaasti, mutta tuo ajattelutapasi oikeasti on niin raivostuttava ja turhauttava.

Itse olen raskaana tällä hetkellä ja ihan normaalisti töissä käyn kokopäiväisesti kaikista mahdollisista vaivoista huolimatta (toimistotyö ja istuminen häntäluun takia tekee tuskaa). Ja tässäkin tilanteessa hakisin sitten sairauslomaa, en jäisi töistä muuten pois.

Mutta noihin hankintoihin. Kannattaa tosiaan seurata kirppareita yms. Facessakin on ainakin meidän alueella hyvät kirpparit, joista saa monesti halvalla vaikka ja mitä. Hoitopöytää emme mekään hommanneet (vaikka rahallisesti ei olisi ongelma) vaan semmoisen "muovisen" hoitoalustan. Helppo siirtää ja pestä. Maksoi 5€ kirpparilla. Lisäksi yllättäviltäkin tahoilta saadaan ihan ilmaiseksi mm. vaatteita. Vaunujakin on ilmaiseksi tarjottu, pitäisi vain käydä katsomassa ne ensin. Monet haluavat auttaa tuttujaan (ja monet myös vieraita), kun on lapsi tulossa, etenkin se ensimmäinen, koska lapsiperheet tietävät kuinka paljon rahaa menee ja mihinkin ja kuinka (yleensä) tulot tippuvat, kun äiti jää pois töistä. Itse en haluaisi lasta laittaa tarhaan heti vanhempainrahakauden päättyessä, joten pyrimme säästämään sinne kotihoidontukiaikaan asuntolainan lyhennyksettömiä kuukausia ja nipistää nyt kaikesta muusta mahdollisesta, mikäli tarvetta on.

Vierailija
167/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro. 95 jatkaa vielä, että ratkaiseehan se ensimmäinen äitiysraha (?) tietysti tämän hetken ongelman; ap saa osteltua niitä tarvikkeita. Mutta entä jatko, lapsihan kasvaa koko ajan, ja sen tarpeet kasvavat. Mutta koska ap:n äitiysraha juoksee koko ajan, ei hänellä ole ongelmaa sen suhteen. Vai?

Vierailija
168/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Paljonkos siihen lemmikkiin menee sitä rahaa?

Vierailija
169/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 06:38"]

Minun lisääntyminen ei ole teidän asianne, turha tuomita. Ihankuin automaattisesti olisit minua parempi äiti lapsellesi. Muilla ei varmaan koskaan mitään kriisejä ole, eikä tule.

Olet täysi paska ihmiseksi, vetelä luuseri, joka sikiää vaikka ei ole varaa elättää lasta. Lisäksi olet henkisesti niin köyhä ja tyhmä, että tuollaisen geenejä ei pidä jakaa, vaikka toosaa jaatkin. Omistusasunto jne. mutta ei rahaa vaippohin...just. Oletko idiootti ajatellut, että teillä on rahaksi muutettavaa omaisuutta, jolla hankitte lapsen tarvikkeet? Tai sovitte pankin kanssa lyhennysvapaasta muutamaksi kuukaudeksi? Et siis vain osaa hoitaa raha-asioitasi etkä viitsi opiskella. Ammu itsesi lehmä! Teet palveluksen yhteiskunnalle.

Huhhuh mitä tuomitsemista. Toivottavasti et opeta lapsellesi tuollaista käytöstä kohdella ihmisiä. Siinä minä olen mielestäni sinua parempi äitinä. Sinulla on ehkä enemän rahaa.

[/quote]

Vierailija
170/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä lainaa teillä on? Asunto- vai autolainaa? Paljonko teidän pelkät asumiskulut on kuukaudessa eli siis mahdollinen laina, yhtiövastike, sähkö, vesi yhteensä? Paljonko teillä menee ruokaan kuussa? 

Jos teillä ei ole asuntolainaa, niin on aika helkkarin vaikeaa tajuta, miten teillä ei jäisi tai ei ole jäänyt rahaa vauvan perustarvikkeisiin!

Eli kertoisit hyvä ihminen niitä rahasummia, että voisi saada jonkinlaisen käsityksen siitä, voisitteko saada sossusta vielä jotain yksittäiskertaista avustusta!

Vierailija
171/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tuntuu vähän siltä, että haluat alkuperäinen vain testata, saisiko yhteiskunnalta eli sossusta rahaa hankintoihin. Eli ette halua ottaa kulutusluottoa tms., vaan ilmainen raha kelpaisi luonnollisesti paremmin. Ethän ole halukas kertomaan summia lainkaan, vaan kirjoitat hyvin ylimalkaisesti. Et esim. mainitse miehesi nettotuloja lainkaan.

Vierailija
172/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa oman paikkakuntasi roskalava-yhteisöä fb:ssä.  Itse sain sieltä ilmatteeksi vähän käytetyn pinnasängyn ja jonkin verran vaatetta ja lelujakin. Monesti on ollu juuri aukaustu vaippapakettikin jaossa, kun ei ole jostain syystä sopinutkaan antajan vauvalle, tai jääneet ylimääräisiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme