Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?
Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.
Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.
Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.
Vakuutus on hankittu vauvalle jo.
Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.
Eli,
myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?
Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.
Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!
Kommentit (172)
"Mies on töissä, meillä on koira(?), oma kämppä ja farkku, nyt tarttis vaan jonkun elättää ja maksella toi vauva" Apua! Oisko siellä sossussa vielä jotain design-osastoo, mistä vois hakee vuittonit ja uudet vermeet? Tahtoo piikin sossuun! Tahtoo!!!
Mä lähden nyt duuniin, ja kun tulen takaisin, toivon ja oletan, että täällä lukee: "Lälläslää, tää juttu oli ihan täyttä skeidaa, oon 14vee, eikä mulloo edes hamsterii". Joohan?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:57"]
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta opiskeluaikoina olin töissä kaupassa ja kerran naisella oli sossun maksusitoumus vauvantarvikkeita ja -ruokaa varten. Eli ei se mahdotonta taida olla.
[/quote]
Ei varmaankaan mahdotonta, mutta jos on töissä käyvä puoliso ja omistusasunto, niin aika härskiä on, jos aletaan tällaisia sossun taholta avustamaan. Lemmikkikin vielä, joopajoo :O
[/quote]
Ja auto vaihdettu juuri isompaan ja kalliimpaan.
täh. tottakai saat jotain tuloja, työttömyyspäivärahaa? opintotukea?
Ja sitä mieltä olen että lasten elättäminen on nykyään niin kallista että ei tuossa tilanteessa voi tehdä lapsia, eroa. On raskasta olla noin toisen varassa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:17"]
Olen vastannut mitä teen. Tässä vielä tiivistelmä:
Ei oteta lainaa, ei lykätä lainan lyhennyksiä, ei muuteta, ei jätetä vakuutuksia pois, koulu jatkuu lapsen ollessa reilu 1 vuotta, ei vaihdeta autoakaan, kun juuri vaihdettiin edulliseen tilavampaan.
Ravinnosta voidaan vielä säästää muutama euronen. Kirppiksiä ahkerampaan käyttöön, samoin lahjoitetaan osastot. Mutta käsitykseni muuttui puheittenne johdosta. Eli pieni vauva ei tarvitse vielä juuri mitään. Äitiyspakkauksestakin saa alkuun "sängyn" ja petivaatteet ja hygienia tarvikkeita. Ja niitä vaatteita tietysti.
Kunnon sängyn ehtii vauvalle ostaa ensimmäisistä äitiysavustuksistakin. Samoin vaunut, jotka meille kelpaa käytettynä oikein mainiosti. Eli tilanne ei ole niin epätoivoinen kun aiemmin yön tunteina murehdin.
Ei meillä ole tarvetta kääntyä sosiaalitoimiston puoleen. Joillakin on kuitenkin paljon huonompiakin elämän tilanteita päällä! Jätetään rahat heille.
Äitiysavustuksesta tulee olemaan meille suuriapu lapsilisineen. Peräti jotain saadaan laitettua säästöönkin. Ei mene kuin reilu pari vuotta ja minäkin pääsen työelämään kiinni ja rahatilanne tietenkin parantuu taas.
Tulevaisuus näyttää lupaavalta. :)
[/quote]
Ok. Eli jotenkin virastoissa on tulkittu sinun olevan opiskelija vaikka et voi opiskella ja olet ne keskeyttänyt mutta opiskelijan statuksen vuoksi et saa myöskään työttömyysrahaa.
NYt sitten ihmetyttää miten huono palkka miehelläsi on, jos et saa mitään ja teillä ei ole yhteinen tili. Oikeasti monet elättävät yhden palkalla (ja korkeintaan omalla 300 euron kotihoidontuella jopa monta lasta).
Tuhlaako miehesi omiin lounaisiin? Omiin harrastuksiin? Omiin pihveihin kotona, muu ei kelpaa?
Ei tuossa tilanteessa jaksa missä sinä olet.
Itse lähtisin vauvan kanssa asumaan omaan.
Vauvahan ei tarvitse mitään, rintamaitoa ja lämpöä ja rakkautta, pahvilaatikko on hyvä. Pinnasänkyjä saa lähes ilmaiseksi kirppikseltä. tai vaikka meiltä lähtee varastosta. Mutta sinun pitäisi nyt itse saada monipuolista ravintoa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:11"]
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta opiskeluaikoina olin töissä kaupassa ja kerran naisella oli sossun maksusitoumus vauvantarvikkeita ja -ruokaa varten. Eli ei se mahdotonta taida olla.
[/quote]
Ei varmaankaan mahdotonta, mutta jos on töissä käyvä puoliso ja omistusasunto, niin aika härskiä on, jos aletaan tällaisia sossun taholta avustamaan. Lemmikkikin vielä, joopajoo :O
[/quote]
Ja auto vaihdettu juuri isompaan ja kalliimpaan.
[/quote]
No näin! Jos sossussa jotain tolkkua (enää yleensä) on, pitäis ensi ohjeeksi ekaksi myydä toi auto pois! sais niitä tuttipullojakin sitten, ja lemmikillekin safkaa =D
Mahtavat suunnitelmat, eipä silti, ulkoiluttaa lemmikkiä, kölliä kotona ja nautiskella raskaudesta tekemättä itse mitään, kunhan jostain tipahtelee rahaa. Ja ihan yllätyksenä ilmeneekin, että yhteiskunta ei mahdollista kaikkea tätä! Wow!
Kuule ei sossussa nykyään uskalla ehdottaa auton myymistä tms, saat hyvin pian kanteluita ja muistutuksia ihmisarvon loukkaamisesta tmv.
kyllä tässä nyt varmaan on kyse jostain sellaisesta että ap:n mies ei rahojaan jakele. Ehkä ap ei vaan tiedä heidän rahoistaan koska ei vastaa palkkakysymykseen eikä voi ehdottaa miehelle vaikka lyhennysvapaita tai muuta mitä täällä on ehdotettu. Ne ongelmat taitaa nyt olla ihan muualla kuin siinä ettei sitä rahaa ole. Ette taida molemmat kuitenkaan odottaa sitä vauvaa yhtä innoissanne? Et ole kertonut miehelle?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:43"]
Kuule ei sossussa nykyään uskalla ehdottaa auton myymistä tms, saat hyvin pian kanteluita ja muistutuksia ihmisarvon loukkaamisesta tmv.
[/quote]
Oikeassa olet, pitää varmaan hypätä tälle hyysäämisen vuosikymmenelle, ja jospa heitän nämä pinkit silmälasit veke. Saiskohan sossusta jotku vastaavat?
Kertokaa nyt joku paljonko pariskunnan tulot ovat kuukaudessa!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:06"]
[/quote]
Aika hyvin mies varmaan tienaa, kun ei ap kehtaa kertoa!
No et todellakaan saa sossusta, pihalle nauravat sut jos trodella kehtaat mennä kerjäämään! Omistusasunto, mies vakitöissä, HALOO ! Ottakaa lainaa, tai lainaa sukulaisilta. Uskomattoman pöljä avaus ja säälittää aloittajan lapsi perityn älykkyysosamäärän osalta, jos tämä aloittaja oli tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:06"]
[/quote]
Aika hyvin mies varmaan tienaa, kun ei ap kehtaa kertoa!
[/quote] Ei takuulla edes tiedä. Mä oon varma et tässä on jotain muuta, ap:lla ei ole raha-asioihin mitään sanomista ja siksi miettii saisiko edes sossusta jotain. Mies pitää rahat itsellään, jos edes on halunnut koko vauvaa.
Valitettavasti et tule saamaan mitään, miehen tulot lasketaan myös sinun tuloiksesi. Kuten omistusasunto varallisuudeksi. Eroa miehestä, laita vuokra-asunto hakuun,varattomana yh:na saat tarvikkeisiin laskennallisen avustuksen.
- etuuskäsittelijä -
Kuinka "rahahanat voivat mennä kiinni" tai "rahantulo yllättäen loppua", jos ap lopetti opinnot yhtä-äkkiä? Mistä sinä oletit sitä rahaa sen jälkeen saavasi? Taivaasta? Ai niin, sieltä sossusta tietysti...
Mitä ihmeellisyyksiä vauva tarvitsee - siis muuta, mitä ei ole jo äitiyspakkauksessa? Pinnasängyn saa varmasti puskaradion kautta jostain tuttavalta tai sukulaiselta, tai erinäisissä osto- ja myyntipaikoissa kuten tori.fi voi laittaa ilmoituksen "otetaan vastaan pinnasänky tai syöttötuoli" ja joku voi hyvinkin sellaisen nurkistaan antaa.
Jos ei sänkyä ole - äitiyspakkauksesta voi tehdä sängyn. Kirpputorit ovat täynnä ihania vähänkäytettyjä vauvanvaatteita. Jotenkin tuntuu siltä, että rahan saaminen sossusta ei todellakaan ratkaise ap. ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:29"]
täh. tottakai saat jotain tuloja, työttömyyspäivärahaa? opintotukea?
Ja sitä mieltä olen että lasten elättäminen on nykyään niin kallista että ei tuossa tilanteessa voi tehdä lapsia, eroa. On raskasta olla noin toisen varassa.
[/quote]
Ap on lopettanut opiskelun joksikin aikaa. Työttömyyspäivärahaa ei saa jos ei ole ammattia eikä tietenkään saa opintotukea, jos ei opiskele.
[/quote]