Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?

Vierailija
02.04.2014 |

Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.

Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.

Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.

Vakuutus on hankittu vauvalle jo.

Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.

Eli,

myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?

Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.

Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossusta ei ole kokemusta mutta ap, minua jäi vaivaamaan kun kirjoitit, että opinnot "jäivät tauolle raskauden myötä". Kuinka pitkällä raskaus oli kun aloitit opiskelutauon? Missä vaiheessa palaat opintojesi pariin, ts. kuinka pitkällä tauolla olet ajatellut olla?

Kyllä ihminen voi raskaana opiskella, ei se ole mikään sairaus. Pientenkin vauvojen äidit ovat onnistuneet tekemään kaikenlaisia säätöjä ja jatkaneet opintojaan vauvan ollessa pieni. Ei se aina herkkua ole, mutta elämä menee eteenpäin, opinnot eivät keskeydy totaalisesti ja valmistuminen lähestyy, vaikka vähän hitaamminkin. Opetan yliopistossa ja olen seurannut noita säätöjä vierestä. 

Ajattele esi-äitejämme maatalousvaltaisessa Suomessa. Miten olisi käynyt maatilojen, jos emäntä olisi jäänyt työstään tauolle raskauden myötä? :)

Ratkaisuehdotuksia: 

- omistusasuntoa vastaan voi saada "käänteistä asuntolainaa" (Nordeassa se on nimeltään Asuntojoustoluotto), kysykää sitä

- teillä on varmaan samanikäisiä ystäviä, joilla on pieniä lapsia. Kysykää heiltä varusteita lainaan, kiertoon, ostettavaksi pieneen hintaan

- äitiyspakkauksella pötkii pitkälle, kuten joku jo mainitsi. Sehän kehitettiin sitä varten ettei kukaan lapsi Suomessa, köyhinkään, syntyisi ilman perusvarusteita

Vierailija
62/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en oikeastaan ymmärrä sitä, miksi ette ole hakeneet jotain kulutusluottoa tms. vauvan hankintoja varten? Niinhän muutkin ihmiset tekevät, jos tulee kalliimpia ostoksia hommattavaksi.

Ja sitä lainaahan te voitte sitten lyhentää äitiysrahoistasi vaikka muutamalla kympillä per kuukausi.

Eli mikä ongelma teillä oikein loppujen lopuksi on, kun en tajua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa mennä jo liikaa haukkujen puolelle. Vetäydyn keskustelusta. Olen saanut jo paljon hyviä vinkkejä ja kannustusta. En halua pahoittaa mieltäni lisää jatkamalla teidän kirjoitusten lukemisia. Ne pelkät haukut eivät minua auta.

Uppailkaa vaan ja jatkakaa toisten sortamista, jos ette muuta keksi. Muut olette varmaan täydellisen onnistuneita elämän jokaisessa osa-alueessa. Minä olen sentä osannut myöntää virheeni, sekä hyviä neuvoja saanut. Kiitos niistä!

Lapseni syntyy pian, aion nauttia nyt näistä viime hetkistä pallona. =)

Vierailija
64/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän luulen että ap on sama joka joku aika sitten kyseli saako mitään tukia jos miehen kanssa muuttaa yhteen.

Neuvoimme ystävällisesti häntä ettei muuttaisi sillä ei ole oikeitettu mihinkään tukeen.

Tästäkin huolimatta hän muutti, koitti onneaan sossussa ja tajusi vasta nyt ettei oikeasti saamitään, kuten me hänelle selitimme.

En usko ap:n olevan kovin pitkällä raskaudessa: selkeästi ei ole saanut vielä ä-pakkausta eikä ole ollut viikon 22 "Kela-neuvolaa".

Muuten hän tietäisi ettei minimiäitoyspäiväraha ole 600€, vaan tosiaan siitä menee verot ja käteen jää reilut 400€.

Selkeästi kyseessä on hvin nuori henkilö, kenties yksinäinenkin. On jäänyt yksin kotiin kun mies päivät töissä. On lopettanut opiskelut, jäänyt tyhjän päälle, kaverit hylkää pian kun hänestä ei ole enää seuraa baariin. Mssä lie tämän tytön vanhemmat?

Mies on ilmeisesti kuitenkin kunnollinen, käy töissä ja yrittää kantaa vastuun. Kumpikin ovat selkeästi erinomaisen huonoja rahankäyttäjiä, tod.näk. eivät juuri itse ruokia laittele, eivät osaa ostaa käytettynä mitään. Perinteistä, huoletonta "teinielämää". Ei huolta huomisesta. Luotetaan että "joku" muu huolehtii ja raha tippuu taivaasta. Ei ymmärretä säästää ollenkaan.

Miehen palkka saattaa olla hyväkin, yli 2000€ käteen kuussa. Moni näppärämpi, kokeneempi ja vanhempi taloustaitoinen nainen saa sillä elätettyä suurperheen (kuten minä itse).

Priorisointi ei ole kohdallaan, on iso asuntolaina, hyvä auto ja jopa lemmikki mutta ei älytä mitään yhteyttä tämän "varattomuuden" kanssa olevan. (Itse olen 30v, käyn töissä, ei silti varaa lemmikkiin). Ei varmaan älytä perusasioita kuten enpä mene itse kampaajalle vaan ostan lapselle vaunut. Ei mitään käsitystä lainanhoidosta yms.

Ajan kanssa he oppivat kyllä, varmaankin vaikeimman kautta. Mitä ikinä teetkin, ÄLÄ hyvä lapsi otanyt velkaa, ei kulutusluottoja yms! Siitä se tuhon kierre vasta alkaakin.

Tsemppiä ap:lle, kehottaisin harkitsemaan vielä aborttia jos viikot antaa myöten. Eikä ilkeyttäni vaan koska sinulla ei ole helpot ajat edessäsi, nämä haukut täällä eivät ole varmasti ensimmäisiä eikä viimeisiä. Rankka polku kuljettavaksi noin nuorelle ja yksinäiselle.

Ystävällisin terveisin, suurperheen köyhä mutta onnellinen äiti.

Vierailija
65/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvä tilanne, jos tässä lähdetään vertailemaan, mitä muilla voi olla. Raskausviikkoja on jo + 30. Mielestäni kukaan ei voi edes ehdottaa aborttia toiselle, tämmöisessä tilanteessa, täysin kohtuutonta.

Saman katon alla olemme asuneet 2 vuotta, meille oma perhe, rakkaus ja ystävät ovat tärkeitä asoita. Jos tuleva äiti on pari kuukautta tuloton, se ei tee meistä automaattisesti sen huonompia vanhempia kun muutkaan.

Ehkä osaan kommellusten kautta opastaa tulevaa lastani paremmin.

Vierailija
66/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Itsellä oli vähän sama tilanne mut ollaan nyt asuttu eri osoitteissa niin saan paremmin tuloja (mies kuitenkin lähes aina täällä) kannattaa kysästä esim hope yhdistyksestä apua? Sieltä saa tosi hyviä tavaroita kunhan vaan kysyy :) eikä ne kysele tuloista yms. Äläkä välitä näistä mollaajista, olet varmasti paras äiti mitä lapsesi tarvitsee :) sit esim uusiotorilta, kontista yms saa vauvan vaatteita yleensä alle euron :) vauva voi alussa nukkuä äitiyspakkauksessa ja vaipat voi vaihtaa sängyllä/sohvalla. Niin kuin joku jo sanoi.. Asioilla on tapana järjestyä :)

Vierailija
67/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta miksi ihmeessä olette hassanneet rahanne lapsen vakuutukseen? 1. vuoden vakuutusmaksuilla olisit jo ostanut kaiken haluamasi ja sillä vakuutuksen omavastuullakin sairastaa julkisella puolella jo paljon.

Vierailija
68/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinä ap et itse kommentoi oikein mitään, et sitä, mitä mieltä olet täällä annetuista neuvoista (että palaisit vielä koulun penkille, vaihtaisitte auton huonompaan jne.) tai vastaa siihen, miksi lopetit opiskelun. Joku ihmetteli lapsustasi (?), että palaisit koulun penkille jo ensi syksynä. Jollet kommentoi vaikka neuvoa kysyit, niin lienee selvää että täällä aletaan tehdä päätelmiä ja juttu menee yhä ilkeämmäksi.

Ei kannata suuttua, jos kuuluu soraääniäkin, auta meitä ennemmin ymmärtämään tilannettasi ja näytä, että edes yrität ottaa neuvoista vaarin.

Vierailija
69/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:33"]

Hei ap! Itsellä oli vähän sama tilanne mut ollaan nyt asuttu eri osoitteissa niin saan paremmin tuloja (mies kuitenkin lähes aina täällä) kannattaa kysästä esim hope yhdistyksestä apua? Sieltä saa tosi hyviä tavaroita kunhan vaan kysyy :) eikä ne kysele tuloista yms. Äläkä välitä näistä mollaajista, olet varmasti paras äiti mitä lapsesi tarvitsee :) sit esim uusiotorilta, kontista yms saa vauvan vaatteita yleensä alle euron :) vauva voi alussa nukkuä äitiyspakkauksessa ja vaipat voi vaihtaa sängyllä/sohvalla. Niin kuin joku jo sanoi.. Asioilla on tapana järjestyä :)

[/quote]

Tiedätkö miksi toimintaasi kutsutaan? Kelan huijaamiseksi.

Vierailija
70/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on lopettanut opiskelut raskaaksi tultuaan? Opiskelija voi opiskella normaalisti äitiyslomaan asti ja saada opintotukea. Jos joutuu sairauslomalle, niin opiskelijakin on oikeutettu sairauspäivärahaan.

Miksei ap ole huolehtinut asioistaan? Ei raskaus ole syy olla opiskelematta.

Vierailija
71/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastannut mitä teen. Tässä vielä tiivistelmä:

Ei oteta lainaa, ei lykätä lainan lyhennyksiä, ei muuteta, ei jätetä vakuutuksia pois, koulu jatkuu lapsen ollessa reilu 1 vuotta, ei vaihdeta autoakaan, kun juuri vaihdettiin edulliseen tilavampaan.

Ravinnosta voidaan vielä säästää muutama euronen. Kirppiksiä ahkerampaan käyttöön, samoin lahjoitetaan osastot. Mutta käsitykseni muuttui puheittenne johdosta. Eli pieni vauva ei tarvitse vielä juuri mitään. Äitiyspakkauksestakin saa alkuun "sängyn" ja petivaatteet ja hygienia tarvikkeita. Ja niitä vaatteita tietysti.

Kunnon sängyn ehtii vauvalle ostaa ensimmäisistä äitiysavustuksistakin. Samoin vaunut, jotka meille kelpaa käytettynä oikein mainiosti. Eli tilanne ei ole niin epätoivoinen kun aiemmin yön tunteina murehdin.

Ei meillä ole tarvetta kääntyä sosiaalitoimiston puoleen. Joillakin on kuitenkin paljon huonompiakin elämän tilanteita päällä! Jätetään rahat heille.

Äitiysavustuksesta tulee olemaan meille suuriapu lapsilisineen. Peräti jotain saadaan laitettua säästöönkin. Ei mene kuin reilu pari vuotta ja minäkin pääsen työelämään kiinni ja rahatilanne tietenkin parantuu taas.

Tulevaisuus näyttää lupaavalta. :)

Vierailija
72/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastannut ap, miksi lopetit opiskelut raskauteen? Ei raskaus ole syy keskeyttää opintoja, niitä voi jatkaa äitiyslomaan saakka ja saada opintotukea. Miksi hoet, että jatkat opiskeluja kun lapsi on 1, mutta et opiskele nyt?

Vierailija
73/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksesta, ap! Vielä yksi juttu kaivaa: miksi niin ehdottomasti sanot, ettette ota lyhennysvapaata, jos vastassa on sossun luukulle meneminen, kuten aloitusviestissäsi kerrot? Sosiaalitoimisto on _viimeinen mahdollinen_ apu, sitä ennen on kyllä yritettävä kaikkensa. Mutta helppoa mennä sinne sossun luukulle...?

Vierailija
74/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:37"]

Nyt alkaa mennä jo liikaa haukkujen puolelle. Vetäydyn keskustelusta. Olen saanut jo paljon hyviä vinkkejä ja kannustusta. En halua pahoittaa mieltäni lisää jatkamalla teidän kirjoitusten lukemisia. Ne pelkät haukut eivät minua auta.

Uppailkaa vaan ja jatkakaa toisten sortamista, jos ette muuta keksi. Muut olette varmaan täydellisen onnistuneita elämän jokaisessa osa-alueessa. Minä olen sentä osannut myöntää virheeni, sekä hyviä neuvoja saanut. Kiitos niistä!

Lapseni syntyy pian, aion nauttia nyt näistä viime hetkistä pallona. =)

[/quote]

Hyvää jatkoa sinulle! Laita vaikka Tori.fi ilmoitus, että tarvitset noita tavaroita. Kun et ole turhan kranttu, saat varmaan hakemisen vaivalla kasaan tarvittavat tavarat. Äitiyspakkauksella pääset hyvin alkuun ja usko vaan, että saat lähipiiriltä bodya ja muuta tarpeellista, kun vaan vinkkaat, että niitä puuttuu. Ei se vauva niin paljoa tarvitse, laitat äitiyspakkauksen laatikon ensisängyksi. Rauhallista odotusta ja onnea.

Vierailija
75/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, eikö ole ihan tavallists ostaa ap:n luettelemat vauvatavarat juuri siitä äippärahan ensimmäisestä erästä. En mä ainakaan kuvitellutkaan ostavani työttömänä ennen vauvan syntymää. Eka erähän on muita suurempikin koska on pidemmältä jaksolta. Jos aloittajalla on vielä mies, niin hänhän voi tehdä hankinnat jälkikäteen vaikka ap ei esim huonon kunnon vuoksi pystyisi. Kuten sanottu, äitiyspakkaus ja neuvolasta lainattu kaukalo riittää vauvalle. Äidille siteitä jälkivuotoon ja vauvalle vaippoja vain ostettava valmiiksi. Mikä tässä on ongelmana..?

Vierailija
76/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toistellut asioita kun niitä vaaditaan, sillä ei osata aiemmista kommenteista lukea.

Yksityiskohtiin minun ei ole mentävä, tuntomattomien ihmisten edessä. Enempää tietoa ette minulta saa. LÄLLÄSLÄÄ. Kieriskelkää pohdinnoissanne. Lopulta voitin tämän väännön kuitenkin. :-D

Enempää en aio provosoitua, joten eläkää toiveissänne.

Rakkaudella Aloittaja

Vierailija
77/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin ap asut? Mulla olisi varastossa yksi ylimääräinen hoitopöytä ja kenties pinnasänkykin (en muista missä kunnossa). Ihan perusmallia molemmat. Muutto tulossa, eikä itselle tarvetta...

Vierailija
78/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 22:41"]

Olen toistellut asioita kun niitä vaaditaan, sillä ei osata aiemmista kommenteista lukea.

Yksityiskohtiin minun ei ole mentävä, tuntomattomien ihmisten edessä. Enempää tietoa ette minulta saa. LÄLLÄSLÄÄ. Kieriskelkää pohdinnoissanne. Lopulta voitin tämän väännön kuitenkin. :-D

Enempää en aio provosoitua, joten eläkää toiveissänne.

Rakkaudella Aloittaja

[/quote]

No jopa on lapsellista. Enpä tiennyt, että tämä oli jokin kilpailu, neuvoa kai tulit kysymään...?

Vierailija
79/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi puhua miehesi kanssa asioista? Tulee vähän mieleen, ettet voi edes ehdottaa miehelle noita lyhennysvapaita joista moni on maininnut. Onko rahat sittenkin miehen, eli sitä löytyisi kyllä...?

Vierailija
80/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksityiskohtiin minun ei ole mentävä, tuntomattomien ihmisten edessä. Enempää tietoa ette minulta saa. LÄLLÄSLÄÄ. Kieriskelkää pohdinnoissanne. Lopulta voitin tämän väännön kuitenkin. :-D"

Minkä sinä voitit? Senkö, että huijasit ihmiset miettimään tilannettasi? Nyt vaikutat aika lapselliselta ja taisikin juttu olla kokonaan mielikuvituksesi tuotetta. Onpahan hyvä, mielikuvitusvauvat eivät joudu kärsimäänkään. Muista jatkossa ehkäisy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi