Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää!! Läski ystäväni kerjää lenkkiseuraa minusta

Vierailija
01.04.2014 |

Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion. Ystäväni on ylipainoinen, mutta ihana ja mahtava ihminen sekä kaunis minun silmissäni.

Hän on aloittanut laihiksen ja alkanut liikkumaan. Hän käy kävelylenkeillä ja on pyytänyt minua monta kertaa mukaan ja jonkun verran olen mennytkin.

Ongelma on siinä, että minäkin olen aloittanut laihiksen ja liikunnan, mutta sillä erolla, että vauhtini on paljon kovempi kuin hänen ja nykyään juoksen oman lenkkini. Jos lähden hänen kanssaan kävelylenkille, niin vauhti on niin hidas, etten saa sykettä nousemaan kun taas ystäväni puuskuttaa naama punaisena hiki virraten. 

En kuitenkaan jaksa kahta lenkkiä päivässä, joten mielummin valitsen oman juoksulenkkini. Miten ihmeessä selitän tämän ystävälleni ilman että loukkaan häntä? 

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:22"]

Siihen pääset sinäkin, jos vaikkapa käytät sauvoja tehokkaasti. Tai voit ottaa nilkkapainot. Molempia saa muutamalla kympillä urheiluliikkeestä.

[/quote]

Nilkkapainot on huonoksi nivelille. Sauvat taas on hyvä suositus.

[/quote]

Onko? Millä perusteella? Meinaan minulle on ihan fysiatri suositellut nilkkapaino-kävelyä alkavan lonkan nivelrikon hoidoksi. Millaisia nivelvaivoja painoista sinun mielestäsi saa? Laitatko linkin, jos sinulla on lähde.

tuo jota kommentoit

Vierailija
102/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:32"]

Siihen pääset sinäkin, jos vaikkapa käytät sauvoja tehokkaasti. Tai voit ottaa nilkkapainot. Molempia saa muutamalla kympillä urheiluliikkeestä.

[/quote]

[/quote]

Onko? Millä perusteella? Meinaan minulle on ihan fysiatri suositellut nilkkapaino-kävelyä alkavan lonkan nivelrikon hoidoksi. Millaisia nivelvaivoja painoista sinun mielestäsi saa? Laitatko linkin, jos sinulla on lähde.

tuo jota kommentoit

[/quote]

Muakin kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:52"]

Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion. Ystäväni on ylipainoinen, mutta ihana ja mahtava ihminen sekä kaunis minun silmissäni.

Hän on aloittanut laihiksen ja alkanut liikkumaan. Hän käy kävelylenkeillä ja on pyytänyt minua monta kertaa mukaan ja jonkun verran olen mennytkin.

Ongelma on siinä, että minäkin olen aloittanut laihiksen ja liikunnan, mutta sillä erolla, että vauhtini on paljon kovempi kuin hänen ja nykyään juoksen oman lenkkini. Jos lähden hänen kanssaan kävelylenkille, niin vauhti on niin hidas, etten saa sykettä nousemaan kun taas ystäväni puuskuttaa naama punaisena hiki virraten. 

En kuitenkaan jaksa kahta lenkkiä päivässä, joten mielummin valitsen oman juoksulenkkini. Miten ihmeessä selitän tämän ystävälleni ilman että loukkaan häntä? 

[/quote]

Ystävä??? Menet silloin tällöin ystävän mukaan ihan hänen ilokseen. ja sitten juokset lenkkejä oman napasi iloksi. Tai hölkkää sen ystäväsi rinnalla.

Vierailija
104/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ystäväsi laihtuu, hänkin jaksaa kulkea kanssasi reippaammin. Nyt siis kannattaa tsempata häntä ja kulkea mukana, vaikka aluksi hitaamminkin.

Vierailija
105/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten varmasti syntyy erimielisyyksiä, jos toinen osapuoli ei halua tai pysty itsenäiseen liikuntaan. Tällöin sille toiselle liikunnallisemmalle saattaa tulla pahamieli siitä, ettei kerkeä "paimentamaan" sitä toista tarpeeksi usein liikkumaan.

Vierailija
106/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

tuo jota kommentoit

[/quote]

http://kiloklubi.fi/artikkelit/Tehok%C3%A4vellen-kuntoon/1107/

ks. kohta Painot

Vierailija
107/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

tuo jota kommentoit

[/quote]

ks. kohta Painot

[/quote]

Kiitoksia!

Vierailija
108/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

tuo jota kommentoit

[/quote]

ks. kohta Painot

[/quote]

Myös:

http://www.nicehouse.fi/liikunta/valmentajan/vastauksia.htm

(tuolla kysymys)

Jotkut asiantuntijat ovat siis tuota mieltä.

Vierailija
109/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:52"]

[/quote]

Samalla tavalla kun selitit meillekin.Että teillä on erilainen kunto ja haluat lenkkeillä omaa vauhtiasi,hän  voisi pyytää jotain toista (huonokuntoista)ystävää lenkkiseurakseen.

Vierailija
110/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:53"]

Eniten varmasti syntyy erimielisyyksiä, jos toinen osapuoli ei halua tai pysty itsenäiseen liikuntaan. Tällöin sille toiselle liikunnallisemmalle saattaa tulla paha mieli siitä, ettei kerkeä "paimentamaan" sitä toista tarpeeksi usein liikkumaan.

[/quote]

Itsellä on kokemusta tästä myös siten, että laitoin nettitreffi-ilmoitukseeni, että juoksen tietynpituisia lenkkejä ja myös lenkkiseura kelpaa minulle. No, millaisia vastauksia sitten sainkaan tuohon..Miehiltä, jotka eivät itse lenkkeile vaan ovat sitä mieltä, että voisivat lähteä lenkille vain jonkun toisen kanssa kun itse eivät saa aikaiseksi. Minullakin on sellainen tunne, että en ole kenenkään personal trainer enkä ala lenkkeilykaveriksi jollekin sunnuntailenkkeilijälle vaan sellaiselle, joka tykkää lenkkeilystä kuten itsekin. Eivät miehet siis välttämättä olleet huonokuntoisia vaan esimerkiksi kävivät salilla ja pelasivat tyyliin sählyä mutta silti eivät varsinaisesti lenkkeilykunnossa. Olen siis samaa mieltä edellisen ja 52:n kanssa ettei sitä välttämättä halua lenkkeillä sellaisen kanssa, jolla on ihan eri kunto ja ihan eri tavoitteet.

Vierailija
111/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:34"]Aika vaikea tuota on yhteen sovittaa, mikäli molemmilla on ihan eri tavoitteet ja erilainen kunto. Sinä olet motivuitunut menemään lenkille vaikka yksinäsi, mutta kaverisi näköjään tarvitsisi sinut mukaan, jotta pääsisi lenkille. Ehdota kaverillesi, että hän pyytää mukaan sellaisen kaverin, jolla on suunnilleen sama kunto kuin hänellä itsellään.

Mulla ollut sama ongelma, että kaveri ei jaksanut / halunnut juosta, mutta pyysi jatkuvasti lenkeille. Hän tykkäsi pitkistä, jopa 3 tuntia kestävistä kävelylenkeistä, mutta en oikeasti innostu siitä, että kävellään ympäriinsä. Treenasin tuolloin puolimaratonille, joten kävelylenkeistä ollut itselleni kunnon kannalta hyötyä.

Välillä teimme niin, että minä juoksin viisi kilometriä tapaamispaikallemme ja sen jälkeen kävelimme, jonka jälkeen juoksin ne samat viisi kilometriä takaisin. Eihän se talvella toiminut, sillä olin kuitenkin pukeutunut juoksun mukaan ja ehdin hiota, jolloin käveleminen oli taas liian kylmää. Kaveri taas saattoi olla kävelyllä suunnilleen toppavaatteissa.

Meillä nuo lenkkeilyjen yhteensovittamiset kyllä sitten päättyivät lähes omaan mahdottomuuteensa. Muutenkin olisin oikeasti toivonut, että kaverini olisi lenkkeillyt myös itsenäisesti, jolloin hänkin olisi varmasti päässyt juoksukuntoon. 

Kävin samoihin aikoihin lenkillä myös hyväkuntoisen kaverin kanssa, joten niistä lenkeistä oli itsellekin hyötyä.

(Vielä lopuksi. Meistä kahdesta minä olin se lähes 70-kiloinen läski, kun taas tämä kaverini painoi alle 50 kiloa. Eli hyvä kunto tai juoksunopeus ei ainakaan tässä tapauksessa ollut kiloista kiinni.)

[/quote]

Olen ollut joskus ystäväsi asemassa. Itselläni ei ollut mitään tavoitteita kehittyä, mutta mielestäni kävimme todella hyviä keskusteluja lenkeillä ja luulin, että molemmat nauttivat yhteisestä tekemisestä. Välillä käveltiin metsäpoluilla, jotka itselleni ainakin olivat haasteellisia ja puuskuttelin, mutta oli kiva jakaa ulkoiluhetki kaverin kanssa. Sitten jossain vaiheessa kaverini aina vain perui lenkkejä ja huomasin, että oli mennyt toisen kanssa lenkille. En nyt pahasti loukkaantunut, mutta luulin, että se pelkkä kävely olisi ollut kivaa puuhaa. Ja oli vaivaannuttavaa, kun toinen tuli lenkillä vastaan jonkun muun kanssa vaikka itse olin useita kertoja pyytänyt kävelemään.

Vierailija
112/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

tuo jota kommentoit

[/quote]

ks. kohta Painot

[/quote]

Kiitos!

Vierailija
113/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:34"]Aika vaikea tuota on yhteen sovittaa, mikäli molemmilla on ihan eri tavoitteet ja erilainen kunto. Sinä olet motivuitunut menemään lenkille vaikka yksinäsi, mutta kaverisi näköjään tarvitsisi sinut mukaan, jotta pääsisi lenkille. Ehdota kaverillesi, että hän pyytää mukaan sellaisen kaverin, jolla on suunnilleen sama kunto kuin hänellä itsellään.

Mulla ollut sama ongelma, että kaveri ei jaksanut / halunnut juosta, mutta pyysi jatkuvasti lenkeille. Hän tykkäsi pitkistä, jopa 3 tuntia kestävistä kävelylenkeistä, mutta en oikeasti innostu siitä, että kävellään ympäriinsä. Treenasin tuolloin puolimaratonille, joten kävelylenkeistä ollut itselleni kunnon kannalta hyötyä.

Välillä teimme niin, että minä juoksin viisi kilometriä tapaamispaikallemme ja sen jälkeen kävelimme, jonka jälkeen juoksin ne samat viisi kilometriä takaisin. Eihän se talvella toiminut, sillä olin kuitenkin pukeutunut juoksun mukaan ja ehdin hiota, jolloin käveleminen oli taas liian kylmää. Kaveri taas saattoi olla kävelyllä suunnilleen toppavaatteissa.

Meillä nuo lenkkeilyjen yhteensovittamiset kyllä sitten päättyivät lähes omaan mahdottomuuteensa. Muutenkin olisin oikeasti toivonut, että kaverini olisi lenkkeillyt myös itsenäisesti, jolloin hänkin olisi varmasti päässyt juoksukuntoon. 

Kävin samoihin aikoihin lenkillä myös hyväkuntoisen kaverin kanssa, joten niistä lenkeistä oli itsellekin hyötyä.

(Vielä lopuksi. Meistä kahdesta minä olin se lähes 70-kiloinen läski, kun taas tämä kaverini painoi alle 50 kiloa. Eli hyvä kunto tai juoksunopeus ei ainakaan tässä tapauksessa ollut kiloista kiinni.)

[/quote]

Olen ollut joskus ystäväsi asemassa. Itselläni ei ollut mitään tavoitteita kehittyä, mutta mielestäni kävimme todella hyviä keskusteluja lenkeillä ja luulin, että molemmat nauttivat yhteisestä tekemisestä. Välillä käveltiin metsäpoluilla, jotka itselleni ainakin olivat haasteellisia ja puuskuttelin, mutta oli kiva jakaa ulkoiluhetki kaverin kanssa. Sitten jossain vaiheessa kaverini aina vain perui lenkkejä ja huomasin, että oli mennyt toisen kanssa lenkille. En nyt pahasti loukkaantunut, mutta luulin, että se pelkkä kävely olisi ollut kivaa puuhaa. Ja oli vaivaannuttavaa, kun toinen tuli lenkillä vastaan jonkun muun kanssa vaikka itse olin useita kertoja pyytänyt kävelemään.

[/quote]

Tuo on kyllä ajattelemattomasti tehty kaveriltasi. Hän olisi voinut sanoa suoraan esim. tarvitsevansa kuntonsa kehittymisen vuoksi toisenlaista liikuntaa.

(52)

Vierailija
114/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun ystäväni eivät ole noin itsekkäitä. Jos olisivat niin olisivat entisiä ystäviä. Ei ennenvanhaan olleet ihmiset tollasia.

Vierailija
115/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituspostaukseen tulleiden alapeukkujen määrästä voi tehdä jo aika pitkälle meneviä veikkauksia AV:n postaajien keskipainosta. Hih.

Vierailija
116/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi sanoa suoraan, että haluat käydä juoksulenkillä x kertaa viikossa, muina päivinä voit lähteä kävelylenkille. Kävelylenkkien jälkeen olet kuitenkin sen verran saanut lihaksia lämpenemään että on hyvä tehdä venyttelyt ja muut, mitä ei voi ihan kylmiltään lähteä tekemään, silloin kävelylenkeistä on sinullekin enemmän hyötyä. Ystäväsi kunto kohoaa kyllä pikkuhiljaa ja voitte lisätä vauhtia lenkkeihin myöhemmin.

Vierailija
117/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:57"]

[/quote]

[/quote]

tuo jota kommentoit

[/quote]

ks. kohta Painot

[/quote]

Kiitoksia!

[/quote]

En tiedä, kuka tuossa kiitteli, mutta minä aion kyllä jatkossakin noudattaa mieluummin fysiatrin ohjetta (eli siis tuki-ja liikuntaelinten sairauksiin erikoistunutta erikoislääkäriä) kuin jotain liikuntatieteen kandidaattia. Sulla siis ei ollut mitään lääketieteellistä lähdettä?

tuo, joka nilkkapainoja suositteli

Vierailija
118/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS, sinänsä uskon kyllä tuon jälkimmäisessä linkissäsi olleen teorian siitä, että nilkkapainot jatkuvasti käytettynä voivat vaikuttaa liikeratoihin ja kävelytekniikkaan, mutta hei: ap kävelisi kaverin kanssa kerran pari viikossa. Vaikea uskoa, että 1,5-2 kilon painoista tuossa määrässä olisi mitään vaikutusta niveliin. Siinä se menee samalla lailla lisärasituksesta kuin monella vaikeasti ylipainoisella kymmenetkin kilot per jalka läskiä...

Vierailija
119/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:34"]Itse joudun tekemään pk-lenkin ainakin välillä kävellen/sauvakävellen, juuri siksi, etten saa pidettyä sykkeitä pk-alueella, jos juoksen.

Riippua täysin kunnosta ja omista sykkeitä.

nimim. 2 puolimaratonia juossut

[/quote]

Tämä on niin totta. Monet aloittelevat kuntoilijat eivät tätä aina käsitä.

[/quote]

No kaksi puolikasta "juossut" on vielä aloittelija. Ja minulle ei tulisi mieleenkään tunkea pilaamaan kovempikuntoisen lenkkiä. Joskus olen käynyt pätkän kovan juoksijan kanssa juoksemassa. Se on minulle vk-lenkki, kun hänelle pk ja olen sitten kääntynyt takaisin, etten pilaa kaverin hyvää lenkkiä ja olen kiittänyt vetoavusta.

Vierailija
120/130 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:41"]

Aloituspostaukseen tulleiden alapeukkujen määrästä voi tehdä jo aika pitkälle meneviä veikkauksia AV:n postaajien keskipainosta. Hih.

[/quote]

Ei voi. Monelle normaalipainoisellekin tuollainen otsikointi edustaa vain ja ainoastaan huonoa makua ja sivistymättömyyttä. Ns. sydämen sivistys ei tässä tosi-tv- ja itsekorostusyhteiskunnassa ei ole enää kovinkaan tavallista. Ikävä kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi