Ärsyttää!! Läski ystäväni kerjää lenkkiseuraa minusta
Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion. Ystäväni on ylipainoinen, mutta ihana ja mahtava ihminen sekä kaunis minun silmissäni.
Hän on aloittanut laihiksen ja alkanut liikkumaan. Hän käy kävelylenkeillä ja on pyytänyt minua monta kertaa mukaan ja jonkun verran olen mennytkin.
Ongelma on siinä, että minäkin olen aloittanut laihiksen ja liikunnan, mutta sillä erolla, että vauhtini on paljon kovempi kuin hänen ja nykyään juoksen oman lenkkini. Jos lähden hänen kanssaan kävelylenkille, niin vauhti on niin hidas, etten saa sykettä nousemaan kun taas ystäväni puuskuttaa naama punaisena hiki virraten.
En kuitenkaan jaksa kahta lenkkiä päivässä, joten mielummin valitsen oman juoksulenkkini. Miten ihmeessä selitän tämän ystävälleni ilman että loukkaan häntä?
Kommentit (130)
ap, juoksetko joka päivä? miten pitkiä lenkkejä?
jos juokset, niin kyllä kuule tekee tosi hyvää vaihtaa yhtenä päivänä kävelyyn!
varsinkin jos juokset 30min -1h, niin 1-2 h kävely on loistava vaihtoehto laihdutuksen kannalta!
tsemppiä kuntoiluun sekä sulle, että ystävällesi!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:43"]
Itselläni on ollut aivan vastaavia ongelmia ystäväni kanssa, joka hinkuu aina mukaan kuntosalille ja sitten siellä haluaisi vain jutustella ja istuskella vierekkäisissä laitteissa. Ja on pyytänyt minua tekemään itselleen ohjelman, opastamaan liikkeissä ja vaatii minua kertomaan minä päivinä olen salille menossa...enpäs enää käy tämän ihmisen kanssa salilla, koska menen sinne itseäni varten, en sitä varten, että viihdytän siellä kavereitani - saati sitten vielä tee heille ohjelmia ja opasta liikkumisessa! pari kertaa kun kävin tämän "kuntoprojektilaisen" kanssa, niin en saanut itse tehtyä kunnolla mitään! Ja sitten olisi pitänyt lähteä vielä yhdsssä pukkariin ja samalla bussilla kotiin! Miten jotkut eivät lainkaan tajua, ettei se liikunta kaikille ole mikään sosiaalinen tapahtuma ja että liikunnasta saa ihan oikeasti hyvän olon ja mielen, jos vaan tekee sen kunnolla. Samallla rentoutuu pääkoppakin, kun sitähän sieltä salilta myös haetaan. Voin sanoa, että kun olin sen roikkujan kanssa salilla, oli vaan entistä ärsyyntyneempi olo, kun koin vain tuhlaavani aikaa siellä salilla.
Hakekaa läskit ohjausta muualta kuin kavereiltanne ja jos joku ei tunnu olevan innoissaan liikuntaseurastanne, niin kannattaa kuunnella tätä fiilistä...
[/quote]
Minusta tääkin olisi ihan ratkaistavissa oleva asia. Itse sopisin tällaisen kaverin kanssa, että teen treenit rauhassa mutta sitten alkulämmittelyssä tai loppuvenyttelyn aikana voisi jutella. Tai sovitusti katsoa jotain liikkeitä tai tehdä jotain liikkeitä yhdessä. Kyllä musta taas kaveri voi olla tosi kivaa seuraa salilla ja neuvonkin mielelläni, jos vain saan sitä omaakin rauhaa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:43"]Itselläni on ollut aivan vastaavia ongelmia ystäväni kanssa, joka hinkuu aina mukaan kuntosalille ja sitten siellä haluaisi vain jutustella ja istuskella vierekkäisissä laitteissa. Ja on pyytänyt minua tekemään itselleen ohjelman, opastamaan liikkeissä ja vaatii minua kertomaan minä päivinä olen salille menossa...enpäs enää käy tämän ihmisen kanssa salilla, koska menen sinne itseäni varten, en sitä varten, että viihdytän siellä kavereitani - saati sitten vielä tee heille ohjelmia ja opasta liikkumisessa! pari kertaa kun kävin tämän "kuntoprojektilaisen" kanssa, niin en saanut itse tehtyä kunnolla mitään! Ja sitten olisi pitänyt lähteä vielä yhdsssä pukkariin ja samalla bussilla kotiin! Miten jotkut eivät lainkaan tajua, ettei se liikunta kaikille ole mikään sosiaalinen tapahtuma ja että liikunnasta saa ihan oikeasti hyvän olon ja mielen, jos vaan tekee sen kunnolla. Samallla rentoutuu pääkoppakin, kun sitähän sieltä salilta myös haetaan. Voin sanoa, että kun olin sen roikkujan kanssa salilla, oli vaan entistä ärsyyntyneempi olo, kun koin vain tuhlaavani aikaa siellä salilla.
Hakekaa läskit ohjausta muualta kuin kavereiltanne ja jos joku ei tunnu olevan innoissaan liikuntaseurastanne, niin kannattaa kuunnella tätä fiilistä...
[/quote]
Siis ymmärsin että kyseessä olisi ap:n hyvä ja läheinen ystävä. Ei siis sellainen kaveri, joka yrittää hyötyä toisen taidoista. Tuo sinun kaverisi olisi voinut suoraan sanoa, että tarvitsee apua. Eikä noin tuppautua seuraan. No naiset on joskus sellaisia tarrautujia, ei uskalla mitään tehdä yksin ilman esiliinaa. Sinulla on hieno asenne liikuntaan. Tosiaan monet eivät uskalla tai kykene yksin liikkumaan. Sain myös sen käsityksen että ap:n ystävä olisi tosissaan liikkumisen kanssa. Siis kyseessä ei ole naisille tyypillinen puhutaan enemmän kuin tehdään ja kävelylenkillekin pitää meikata. Jos kyseessä hyvä ystävä niin varmasti löytyy yhteinen sävel. Kyllä kaksinkin saa tehokkaasti tehtyä. Vaikka yksin saakin itseään rääkätä ja koettaa omia rajojaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:49"]
Kylläpä ap puhuu aloituksessa rumasti ystävästään, oli provo tai ei. Itse olisin surullinen, jos ystäväni paljastuisi noin pikkusieluiseksi.
[/quote]
Mä en ymmärrä tällaisia mielipiteitä.
Ilmeisesti tällainen mielensäpahoittaja ei luota ystäväänsä. Voihan ystävää ärsyttää joku asia, mutta hän on silti valinnut sen ystävyyden. Ystäviähän ei olla sen vuoksi, että toinen on kävelevä täydellisyys vaan siitäkin huolimatta. En ymmärrä, miksi pitäisi ajatella, ettei joku ystävä olisi koskaan ärsyyntynyt minusta tai tekemisistäni. Voimme silti olla ystäviä, sehän se juttu juuri on.
Luottakaa hyvät ihmiset ystäviinne.
Ehkä ystävälläsi on ikävä seuraasi ja siksi pyytää sinua lenkille, koska tietää että olet aloittanut uuden liikunnallisen elämän. Oletteko aikaisemmin tavanneet aina esim. viinilasin äärellä? Ehkä ystäväsi ei ota lenkkeilyä liikuntana vaan pikemminkin keinona tavata sinua.
En nyt jaksa ap lukea kaikkia vastauksia, jos olet vastannut jo tähän:nMikset ota sitä nimenomaan juttutuokiona ystävän kanssa, ja teet oman lenkkisi myöhemmin? Ja eihän sinun tarvitse aina lähteä, jos esim aika on kortilla.
Itse kävelen töihin ja takaisin päivittäin (kesät talvet viisi kertaa viikossa) ja silti jaksan juosta. Työmatka noin suuntaansa 2 km. Joten silloin tällöin kävely kaverin kanssa ei voi olla liian vaikeaa tai rankkaa, saati kunto-ohjelman sekoittavaa.
Ketjun aloituksen tarkoitus oli se että kun kaveri on niin LÄSKI ja siksi tunnen olevani niin paljon parempi ihminen kun olen hoikempi ja tahtini on parempi???
Kukaan oikea ystävä ei nimittäin kutsuisi läheistä ihmistä LÄSKIKSI! Ellei sitten ole ihan luonnevikainen!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:07"]Ketjun aloituksen tarkoitus oli se että kun kaveri on niin LÄSKI ja siksi tunnen olevani niin paljon parempi ihminen kun olen hoikempi ja tahtini on parempi???
Kukaan oikea ystävä ei nimittäin kutsuisi läheistä ihmistä LÄSKIKSI! Ellei sitten ole ihan luonnevikainen!
[/quote]
Kuulostaa myös siltä, että ap:ta motivoi liikunnassa vain laihduttaminen ja tulokset. Myönnän itseänikin. Mutta kyllä tavalliselle ihmiselle (ei tähtää juoksussa arvokisoihin tai fitnessmalliksi) niin liikuntaa olisi hyvä harrastaa tuollai hyötyliikuntana, jotta liikunnallinen elämäntapa säilyisi myös laihdutuksen yli.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:07"]
Ketjun aloituksen tarkoitus oli se että kun kaveri on niin LÄSKI ja siksi tunnen olevani niin paljon parempi ihminen kun olen hoikempi ja tahtini on parempi???
[/quote]
Ei kai ole ap:n vika, että sinulla on huono itsetunto.
[/quote]
Halusit siis kertoa, että et osaa lukea?
Aloituksessa lukee Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion.
Henkilöllä ei siis ole tapana kutsua ystäväänsä läskiksi.
Kunnon mielensäpahoittaja taas liikkeellä.:D
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
Ehkä ap halusi saada keskustelua raflaavalla otsikolla. Eli otsikkoon ei ehkä liity mitään henkilökohtaista.
Aika vaikea tuota on yhteen sovittaa, mikäli molemmilla on ihan eri tavoitteet ja erilainen kunto. Sinä olet motivuitunut menemään lenkille vaikka yksinäsi, mutta kaverisi näköjään tarvitsisi sinut mukaan, jotta pääsisi lenkille. Ehdota kaverillesi, että hän pyytää mukaan sellaisen kaverin, jolla on suunnilleen sama kunto kuin hänellä itsellään.
Mulla ollut sama ongelma, että kaveri ei jaksanut / halunnut juosta, mutta pyysi jatkuvasti lenkeille. Hän tykkäsi pitkistä, jopa 3 tuntia kestävistä kävelylenkeistä, mutta en oikeasti innostu siitä, että kävellään ympäriinsä. Treenasin tuolloin puolimaratonille, joten kävelylenkeistä ollut itselleni kunnon kannalta hyötyä.
Välillä teimme niin, että minä juoksin viisi kilometriä tapaamispaikallemme ja sen jälkeen kävelimme, jonka jälkeen juoksin ne samat viisi kilometriä takaisin. Eihän se talvella toiminut, sillä olin kuitenkin pukeutunut juoksun mukaan ja ehdin hiota, jolloin käveleminen oli taas liian kylmää. Kaveri taas saattoi olla kävelyllä suunnilleen toppavaatteissa.
Meillä nuo lenkkeilyjen yhteensovittamiset kyllä sitten päättyivät lähes omaan mahdottomuuteensa. Muutenkin olisin oikeasti toivonut, että kaverini olisi lenkkeillyt myös itsenäisesti, jolloin hänkin olisi varmasti päässyt juoksukuntoon.
Kävin samoihin aikoihin lenkillä myös hyväkuntoisen kaverin kanssa, joten niistä lenkeistä oli itsellekin hyötyä.
(Vielä lopuksi. Meistä kahdesta minä olin se lähes 70-kiloinen läski, kun taas tämä kaverini painoi alle 50 kiloa. Eli hyvä kunto tai juoksunopeus ei ainakaan tässä tapauksessa ollut kiloista kiinni.)
Onko ihmisillä oikeasti niin kiire ettei yhtä kävelylenkkiä silloin tällöin viitsi tehdä kaverin kanssa?
Kuinkahan moni teistä vastaajista luki otsikkoa pidemmälle, esim pari ekaa lausetta?
Todella törkeä otsikko, mutta halusin teidän huomion. Ystäväni on ylipainoinen, mutta ihana ja mahtava ihminen sekä kaunis minun silmissäni.
Hän on oikeasti ihana ja kaunis ihminen enkä todellakaan ajattele häntä läskinä, vaan ystävänä. Itseäni mä läskinä ajattelen, vaikka olenkin pienempi.
Ja kuten jo aikaisemmin jo kommentoisin, niin kyllä mä päätin alkaa hänelle lenkkiseuraksi ja menen sitten itse omat juoksuni toisella kertaa.
AP
Ei voi oikeasti tuo olla ongelma.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:39"]Kuinkahan moni teistä vastaajista luki otsikkoa pidemmälle, esim pari ekaa lausetta?
Hän on oikeasti ihana ja kaunis ihminen enkä todellakaan ajattele häntä läskinä, vaan ystävänä. Itseäni mä läskinä ajattelen, vaikka olenkin pienempi.
Ja kuten jo aikaisemmin jo kommentoisin, niin kyllä mä päätin alkaa hänelle lenkkiseuraksi ja menen sitten itse omat juoksuni toisella kertaa.
AP
[/quote]
Otsikollasi sait ainakin huomiota ja keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
Ystävien kesken yritetään yleensä pitää hyvää tahtoa yllä. Läskiksi kerjääjäksi kutsuminen vaikka pelkästään raflaamistarkoituksessa kuulostaa siksi pahalta. En haluaisi nimittää ystävääni koskaan tuollaiseksi, edes vauvapalstan viestiketjun otsikossa.
Kylläpä ap puhuu aloituksessa rumasti ystävästään, oli provo tai ei. Itse olisin surullinen, jos ystäväni paljastuisi noin pikkusieluiseksi.