Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?
Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.
Kommentit (2135)
Vierailija kirjoitti:
Haluaako mammat todella miettiä lapsensa ensimmäistä hetkeä maailmassa omana raiskauskokemuksena. Huhuh ei ihme että kansaa ahdistaa kun positiivisesta leivotaan negatiivinen. Ilmankos lapsillekkin tiuskitaan. Onhan ne joka päivä muistuttamassa raiskauksesta, "sillä samana päivän kun synnyit, niin äitikin rais...".
Tuskin he haluavat. He haluaisivat varmastikin miettiä sitä kuinka kaunis hetki se oli, mutta heiltä on se mahdollisuus evätty. Minun esikoiseni syntymä oli karmea tapahtuma joka vei hengen melkein meiltä molemmilta, minuun kohdistui karmeita toimenpiteitä joista minun ei annettu mahdollisuutta kieltäytyä vaikka vaihtoehtoja olisi ollut. Se vei minulta mahdollisuuden nauttia vauvani ensimmäisistä hetkistä ja ensikuukausista.
Kuopukseni syntymä ei mennyt putkeen sekään, mutta se oli silti kaunis ja ihana tapahtuma, jossa oli läsnä osaavia ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voihan PiNPpi! Minä sitä, minä tätä. Vähät vauvasta, kunhan minun piNppiin ei kukaan koske. :D
Niin, on ne ihmisoikeudet kurja juttu. Että ihan naisillekin on sellaiset pitänyt antaa...
Opetelkaa synnyttämään...
T kahden lapsen onnellinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Itse luulin kipujen olevan ohi lapsen synnyttyä, kun käytävällä odotin kuljetusta osastolle. Kätilö tuli sängyn viereen ja alkoi sanaa sanomatta survoa vatsaa nyrkeillään. Se sattui ihan kauheasti enkö tiennyt, miksi niin tehtiin. Yritin huitoa hänen käsiään kauemmaksi.
.
Saman kokenut sektion jälkeen. Tultiin vaan siirtämään peitto sivuun ja paineltiin kohtua kovakouraisesti ilman että kerrottiin mitä tapahtuu ja miksi. Kivuliasta oli ja tätä tapahtui monta kertaa. Sama imetyksen suhteen. Lapsi vierellä ja ventovieras tulee vaan puristamaan nännistä ja tissistä ilman että kerrotaan etukäteen :/
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti. Kukas pakottaa synnyttämään siellä sairaalassa.
Jankuti vaan. Miksei saa vaatia asiallista kohtelua, vaan vaihtoehdot on että saat paskaa kohtelua tai mene kotiisi? Jos samanlaista kohtelua tulisi missään muualla terveydenhuollossa vastaan, siitä nousisi niin käsittämätön paskamyrsky ettei ole nähty, mutta naisia saa kohdella miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh teidän kanssa.. Sisälukutaito on kyllä hyvin matala palstalaisen keskuudessa. En usko että kukaan tosissaan synnyttävien naisten oikeuksia on viemässä pois. Ja jos sairaalahenkilökunta ei miellytä, nii palkkaatte omat kätilöt seuraavaa synnytyskertaa varten. Sillähän siitä päästään.
Tai sitten jätetään ne seuraavat lapset kokonaan väliin. Tunnusta pois, sinäkin olet täällä syyllistänyt suomalaisia naisia siitä, että naiset eivät enää halua synnyttää kun syntyvyys laskee. Mitenkähän tilannetta voisi muuttaa, voi kun en nyt keksi yhtään ilmaista ja helppoa keinoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikös aikuisen naisen oikeudet olisivat eri asia kuin lapsen oikeudet. Ainiin, siksi, ettei kukaan halua kantaa sellaista ristiä kaulassaan, että olisi lastansa seksuaalisesti kosketellut. Jokaisella ihmisellä on oikeus koskemattomuuteen ja laki on kaikille sama iästä riippumatta.
Mutta vanhempien tehtävä on huolehtia lapsensa hyvinvoinnista. Jos aikuinen jättää vaipat vaihtamatta, se on lapsen laiminlyöntiä. Aikuisella on kuitenkin lain mukaan oikeus kieltäytyä hoitotoimenpiteistä.
Ja synnyttävällä naisella on velvollisuus saada lapsi ulos eli näin ollen edistää lapsen hyvinvointia. Jos ei synnytystilanteessa ole kykeneväinen vastaanottamaan apua, joka ehkä jopa selostamatta tarjotaan, edistää mamma lapsen hyvinvointia runsaasti. Meinaan sinne huonoon suuntaan. Apu ei välttämättä tule aina siinä muodossa kun on odottanut ja kauniiden sanojen saattelemana, mutta syytä olisi olla tyytyväinen apuun jonka on saanut synnärillä, etenkin jos kaiken lopputuloksena on rinnalla tuhiseva terve vauva. Toivottavasti syntynyt lapsi saa teidät katkerat unohtamaan sen kaiken negatiivisen mitä ehkä ikinä koittekaan, missä sitten koittekaan. Toki näillä olis ollu vaihtiehtona synnyttää myös itse omin avuin saunassa tai saavissa, mutta jostain syystä mahdollisuus huonoon hoitotyöhön veti isomman korren kuin yksin ponnaaminen...
Tämä on juuri sitä yhteiskunnan piilotettua naisvihaa, että vaihtoehtona on traumatisoivan huono kohtelu ja itsemääräämisoikeudesta luopuminen tai täysi omaan onnen nojaan jättäminen. Voiko umpparinkin leikata ilman nukutusta, ja tuhahtaa valittavalle potilaalle että olisit kiitollinen että viitsittiin ylipäänsä leikata?[/quote
Sinä taidat sotkea nyt puurot ja vellit. Mut ei se mitään.
No näinhän tuossa vihjattiin, että huonosta kohtelusta pitäisi olla hiljaa tai mennä saunan taakse kuolemaan synnytykseen.
Kandee muistaa että jos palkintona kaikesta huonosta kohtelusta huolimatta lopputuloksena on terve vauva, niin paljoa paremmin ei olis kukaan voinu asioita hoitaa. Saivarrella saa, mutta pidetään mielessä se miksi siellä synnyttämässä ollaan.
A) Jotta lapsi saadaan terveenä ja hyvinvoivana maailmaan.
B) Opettamassa vuorovaikutustaitoja kätilölle.Tietenkin toivoisi aina että asiakaspalvelija olisi enkeli, mutta jos näin ei ollut, niin muistetaan kohta A. Vuorovaikutustaidot on tärkeät toki...
Kyllä, asian olisi voinut hoitaa paljon paremmin. Vaikka sillä lailla että äiti ei traumatisoituisi, ei vahingoittuisi fyysisesti tai kenenkään henkeä ei turhanpäiten vaarannettaisi. Se, että sieltä tulee elossa molemmat ei todellakaan ole se mihin tähdätään. Myös se äiti pitäisi jäädä niin hyväkuntoiseksi kuin mahdollista. Se on myös sen lapsen etu, ei mitään saivartelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh teidän kanssa.. Sisälukutaito on kyllä hyvin matala palstalaisen keskuudessa. En usko että kukaan tosissaan synnyttävien naisten oikeuksia on viemässä pois. Ja jos sairaalahenkilökunta ei miellytä, nii palkkaatte omat kätilöt seuraavaa synnytyskertaa varten. Sillähän siitä päästään.
Tai sitten jätetään ne seuraavat lapset kokonaan väliin. Tunnusta pois, sinäkin olet täällä syyllistänyt suomalaisia naisia siitä, että naiset eivät enää halua synnyttää kun syntyvyys laskee. Mitenkähän tilannetta voisi muuttaa, voi kun en nyt keksi yhtään ilmaista ja helppoa keinoa?
Ihanaa tämä olettaminen. Itse olen lapseton ja ymmärrän oikein hyvin kaikkien lapsettomien päätöksen olla synnyttämättä. Enemmänkin teidän kaltaisten ihmisten luoma yhteiskunta saa minut jättämään lapset välistä, en nimittäin halua, että lapseni, kallehin, joutuisi jatkuvasti selittelemään toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako mammat todella miettiä lapsensa ensimmäistä hetkeä maailmassa omana raiskauskokemuksena. Huhuh ei ihme että kansaa ahdistaa kun positiivisesta leivotaan negatiivinen. Ilmankos lapsillekkin tiuskitaan. Onhan ne joka päivä muistuttamassa raiskauksesta, "sillä samana päivän kun synnyit, niin äitikin rais...".
Sä et varmaan oo synnyttänyt? En mäkään, siksi en täällä vähättele äitien kokemaa traumaa synnytyksestä. Pitäisikö äidin hehkua onnesta, kun kokee traumaattisen, kivuliaan, nöyryyttävän, tuskaisen synnytyksen? Miksi luulet että synnytyksen jälkeinen masennus on yleistä? Kukaan ei päätä olla masentunut tai traumatisoitunut. Siihen on syynsä, miksi suuri osa naisista kokee näitä asioita. Ja se syy on nimenomaan siinä, miten synnyttäjiä kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
77__ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaalahenkilökuntaa verrataan raiskaajiin, on se omiaan herättämään negatiivisuuden tunteita ihmisissä. Synnyttävillä naisilla on jokaisella oikeus saada asianmukaista palvelua, sitä oikeutta ei kukaan halua riistää heiltä. Sen sijaan on aiheellista pohtia sitä, miksi kaikesta mahdollisesta täytyy loukkaantua. Kuinka moni vanhempi joka pesun/vaipanvaihdon yhteydessä selostaa vauvalleen/lapselleen, mitä on milläkin hetkellä tekemässä. Jos kaikessa halutaan nähdä seksuaalinen väkivalta/väkivalta, niin silloin on aiheellista pohtia sitäkin, ovatko vanhemmat myös väkivaltaisia lapsiaan kohtaan, kun eivät joka hetki heiltä varmistele, sopiiko se lapselle, että häneltä vaihdetaan vaippa. Miltä teistä tuntuisi, jos oma lapsenne teini-ikään päästessä tulisi sanomaan teille; miksi ette kysyneet minulta lupaa ennenkuin pesitte minua ja tällöin koskitte minun intiimialueisiin?
Vertaatko ihan tosissasi täysivaltaista aikuista ihmistä vauvaan joka ei osaa sanoa sanaakaan? Ihan oikeasti noin alasko on vajottu?
Ei, niin alas ei vajottu. Siitä vieläkin alemmas oli meinaan menty, kun kätilöä verrattiin raiskaajaan.
Raiskaaja on henkilö joka rikkoo toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Se ei suinkaan vaadi minkäänlaista seksuaalista motiivia, toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan. Mitä ihmettä muuta se on jos kätilölle on sanottu että sormet pois vaginastani ja kätilö ei käskyä tottele? Mitä se sinusta on? Voit laittaa vaikka ”mäkkärin kassa” tuohon kätilön paikalle jos se selventäisi sitä sinulle.
Kylläpä taas lähtee kermaperseiltä friikeiltä laukalle. Mäkkärin kassa myy sulle hampparin ja kätilön tehtävä on avustaa lapsesi sieltä värkistäsi maailmaan. Pikkasen on erilaiset toimenkuvat. Surullista lukea näitä juttuja joissa synnyttäjä kuvittelee tietävänsä paremmin kuin synnytyksen hoitoon koulutettu asiantuntija.
Kamalia kokemuksia täällä monella. En ole itse synnyttänyt, mutta kauhuskenaarioni on tämä: lapsi ei mahdu ulos mitenkään vaikka mitä yrittäisi ja se jää jumiin synnytyskanavaan. Keisarinleikkaukseen ei suostuta, vaikken jaksa enää ponnistaa ja sekä minä että vauva olemme hengenvaarassa. Kivunlievitys riittämätöntä. En tiedä kuinka todennäköinen kyseinen skenaario on, mutta synnytyksessähän voi sattua mitä tahansa. Synnytyshän on vaarallisinta mitä nainen voi tehdä ja meitä tulisi kohdella arvostavasti ja empaattisesti jo ihan senkin takia, saati sitten ihan yleisten käytöstapojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et varmaan oo synnyttänyt? En mäkään, siksi en täällä vähättele äitien kokemaa traumaa synnytyksestä. Pitäisikö äidin hehkua onnesta, kun kokee traumaattisen, kivuliaan, nöyryyttävän, tuskaisen synnytyksen? Miksi luulet että synnytyksen jälkeinen masennus on yleistä? Kukaan ei päätä olla masentunut tai traumatisoitunut. Siihen on syynsä, miksi suuri osa naisista kokee näitä asioita. Ja se syy on nimenomaan siinä, miten synnyttäjiä kohdellaan.
Synnytyksen jälkeinen masennus on yleisempää kuin synnytyväkivalta joten syyt synnytyksen jälkeiseen masennukseen löytyy useammin jostain muualta. Vaikka siitä, ettei se elämä lapsen kanssa ollutkana sitä mitä haluttiin..
Tosi jännä et YKSIKÄÄN synnärillä työskentelevä ei ole tullut tähän ketjuun kommentoimaan että hyvä kun puhutte näistä kokemuksistanne, että pystyn tarkastelemaan myös omaa tekemistäni, ettei vastaavaa enää sattuisi.
Ei ainuttakaan, vai olenko väärässä?
Ja monet gynet ja kätilöt tätä lukee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Masennuksen aiheuttaa hormonien heittely.
Vierailija kirjoitti:
Tosi jännä et YKSIKÄÄN synnärillä työskentelevä ei ole tullut tähän ketjuun kommentoimaan että hyvä kun puhutte näistä kokemuksistanne, että pystyn tarkastelemaan myös omaa tekemistäni, ettei vastaavaa enää sattuisi.
Sulla on pikkasen liian suuret luulot tuon teidän vinkumisen vaikutuksesta. Kermaperseitä, joilla ei ole oikeita ongelmia vouhkaa tyhjästä.
Kyselin täällä pari päivää sitten, että miksi synnytysväkivaltaa/raiskausta ei ole ilmoitettu poliisille.
Ilman muuta kannattaa kokeilla miten syyttäjä suhtautuu.
Tarvitaan ehkä ns.ennakkotapaus eli käräjä -hovi - ja korkeinoikeus kävisivät tapauksen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on pikkasen liian suuret luulot tuon teidän vinkumisen vaikutuksesta. Kermaperseitä, joilla ei ole oikeita ongelmia vouhkaa tyhjästä.
Taidat olla mies? No, älä huoli - tulevaisuudessa TE olette se synnyttävä osapuoli kunhan tiede kehittyy tarpeeksi. Katsotaan onko sitten kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa tämä olettaminen. Itse olen lapseton ja ymmärrän oikein hyvin kaikkien lapsettomien päätöksen olla synnyttämättä. Enemmänkin teidän kaltaisten ihmisten luoma yhteiskunta saa minut jättämään lapset välistä, en nimittäin halua, että lapseni, kallehin, joutuisi jatkuvasti selittelemään toimintaansa.
Itse olen sanonut lapsilleni, että kohtele toisia kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan. Hyvin on toiminut.
Mä en lapsia tuu synnyttämään. Ihan tarpeeksi ollut traumoja muutenkin. Mulle riittää unelmieni mies, joka ei myöskään tarvitse lasta elämäänsä. Pärjätään koirien kanssa.
Voihan PiNPpi! Minä sitä, minä tätä. Vähät vauvasta, kunhan minun piNppiin ei kukaan koske. :D