Katoin eilen vasta eka kertaa Titanicin, ja
olipas leffa! Jotenkin epäuskottava, siis muija ramppaa laivaa edes takas milloin pelastamaan sitä kundia, milloin mitäkin ja purkki on uppoamassa alta.
Olihan tuo nyt "romanttinen" vaikkei varsinaisesti kun toinen päähenkilökin kuoli.
Ja se Rose näytti paljon vanhemmalta ja Leondaro di Caprio taas ihan teinipojalta.
Kommentit (106)
Olin sen ilmestyessä kolmekymppinen. En ole käynyt sitä koskaan elokuvateatterissa katsomassa ja telkkarista kun on tullut, olen katsonut vain pätkiä. Olen siis sivistymätön moukka.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:59"]
Olisi kyllä veemäistä kuolla sillä lailla että juuttuisi jonkun laivan putoavan savupiipun imuun ja ajautuisi merenpohjaa kohti.
[/quote]Varsinkin jos se savupiippu olisi vielä tehty vain koristeeksi...
Itse laiva on tosiaan mielenkiintoinen ja onhan se edelleen yksi järkyttävimmistä onnettomuuksista, kansallisuuksiakin oli niin monia. Minulle kaikki nuo tiedot olivat uutta, pitääkin etsiä tietoa itse laivasta. Onko elokuvassa mitään räikeitä asiavirheitä? Elokuvan laiva ainakin näyttää upealta. Voisivat esim. Viking Line ja Tallink ottaa mallia.
Itse olin elokuvan ilmestyessä kyyninen lukiolainen ja kävin juuri jätetyksi tulleena katsomassa elokuvan, niin voi olla että siksi leffan romantiikka ei pure. Vieläkään. Ja kun baarissa se tunnari soi aina!
Mutta silloinkin liikutuin tosi paljon niistä kahdesta kuvasta. Sinänsä vaatimattomat kohtaukset mutta juuri niin hyvä kontrasti kaiken mekkalan keskellä, että tämä on tapahtunut oikeasti. Se ruumismeri on myös kammottava, mutta ei saa parkumaan enää samalla lailla.
Ehkä 33 eli se joka niistä pariskunta- ja äiti ja lapset -kuvista hehkutti. Nytkin herkistyy kun ajattelee.
Ah, Jack Dawsonilla on kaikki minun unelmieni miehen piirteet. Muutamaan kertaan tullut leffa katsottua ja joka kerta pääsee itku.
Elokuvan lavasteet on tehty pienintä yksityiskohtaa myöten samanlaisiksi,kuin oikeassa Titanicissa. Jopa aterimet ovat samanlaisia. Suurta portaikkoa, joka nähdään kun Rose ja Jack ovat menossa sinne illalliselle on levennetty, koska siihen aikaan ihmiset taisivat olla pienempiä? Siitä en ole varma, ampuiko tosiaan se (nimeä en muista, mutta se joka päätti mitä tehdään ennen kuin törmäsi jäävuoreen) itsensä, vai miten kuoli. White Starlinen tomitusjohtaja? Bruce Ismayhän tosiaan pakeni laivalta matkustajien joukosta nousemalla itse pelastusveneeseen, joka sai aikaan silloin ilmeisesti jonkinlaisen kohun.
Lukekaa wikipediasta titanicin tarina. Oli todella nielenkiintoinen. Ja titanic pyysi apua ajoissa monilta laivoilta jotka olisovat kerenneet paikalle, mutta eivät olleet uskoneet hätäviestejä koska titanicin piti olla uppoamaton. Katsokaa muuten kuvat esim mollysta ja laivan kapteenista, heille ainakin etsitty todella näköisensä näyttelijät!
En ole montaa kertaa pystynyt katsomaan ko. leffaa, on jotenkin niin tunteisiin vetoava ja surullinen, samoin kuin Romeo ja Julia. t. Teini-ikaisenä vannoutunut Leonardo-fani :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:18"]
Huhhuh, onpas aihe kuumentanut tunteita :) Niin, ja ap on 35-vuotias, joskus nuorena yritin katsoa leffaa ilman tekstityksiä eikä silloin jaksanut kiinnostaa sen enempää. Jostain syystä ei ole tullut katsottua sen koommin ennen kuin nyt, jotenkin ajattelin ettei ole mun tyylinen elokuva. Eikä se kyllä ollutkaan, olen noita laivanuppoamisleffoja nähnyt muitakin ja olivat uskottavampia tarinan kannalta, jos nyt noin voi sanoa. Anteeksi, että kajosin pyhäinjäännökseenne, te muut 90-luvun teinit :) ap
[/quote]
Ei mun mielestä sun aloituksessa mitään vikaa ollut. Itse lähinnä kommentoin tähän keskusteluun, koska huomasin, että täällä on muitakin ketkä ovat kiinnostuneita itse LAIVASTA!
[/quote]
Täällä on kanssa yksi laivasta (tai itse onnettomuudesta) kiinnostunut. Parisen vuotta sitten tuli Yle Teemalta dokumentteja Titanicista ja se vanhempi Titanic-leffa, josta tykkäsin todella paljon. Siinä oli samoja asioita, kuten 90-luvun elokuvassa (olin erityisen kiinnostunut siitä, miten oikeat henkilöt olivat käyttäytyneet onnettomuudessa), mutta ei sitä rakkaushömpötystä, joka ei koskaan tehnyt minuun mitään vaikutusta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:36"]
Kyllä mä uskon, että nykynuoriso kun katselee Titaniccia, ei nää siinä samaa hohtoa mitä itse näki silloin 20 vuotta sitten. Leonardon takia itkettiin monet kyyneleet ja nykyään tuo leffa on nostalginen muisto. Ja mielestäni edelleenkin äärimmäisen romanttinen (vaikka aina sitä ihmettelee miksei Jack voinut kellua Rosen kanssa siinä lautanpalalla yhdessä). Ja se musiikki on aivan upeaa!
[/quote]
Oli niin upea leffa jo silloin aika nuorena, että muistan vieläkin miten kaverin kanssa sitä katsottiin ja kyyneleet valui. On se vieläkin hieno leffa, katsoin jokunen aika sitten kun telkkarista aiemmin tuli... Ja tosiaan, mikseivät olisi yhdessä yrittäneet kellua lautalla jotta olisivat voineet selvitä yhdessä:( Titanicin kaltaisia elokuvia toivoisin olevan enemmänkin, paljon on hienoja leffoja mutta telkkarista näkyy kyllä todella paljon niitä huonoja. Makuja on monia, mutta ei mun mielestä Titanicia voi kyllä sanoa huonoksi tai edes tavalliseksi, se elokuva on syystäkin ansainnut arvostusta.
Minä näin elokuvan ystävänpäivänä -98, sain lipun 16v. synttärilahjaksi ystävältäni. Telkkarista en ole sitä nähnyt, enkä ehkä haluakaan. Nauhotin muuten c-kasetin täyteen sitä tunnaria radiosta, se kasetti oli sit mun unilaulu, itkin joka ilta kun kävin nukkumaan :)
Yksi maailman paskimmista leffoista. Hohhoijjaa
Inhoan Celine Dionia ja sen takia tuota leffaakin, en tosin osaa arvostaa Di Capriotakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:45"]Inhoan Celine Dionia ja sen takia tuota leffaakin, en tosin osaa arvostaa Di Capriotakaan.
[/quote]
Caprio oli tosi hyvä Gilbert Grapessa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:45"]
Inhoan Celine Dionia ja sen takia tuota leffaakin, en tosin osaa arvostaa Di Capriotakaan.
[/quote]
* sarkasmivaroitus:
Niin. Leonardo DiCapriohan on aika säälittävä näyttelijänkuvatus. Esiintynyt pienissä rooleissa tuntemattomissa pikkuelokuvissa, kuten Suljettu saari, Gangs of New York, Inception ja Revolutionary Road. Työskennellyt monia kertoja sellaisen no-name ohjaajan kanssa kuin Martin Scorsese. Ollut viisi kertaa ehdolla Oscar-voittajaksi, mutta hävinnyt aina jollekin oikeasti lahjakkaalle näyttelijälle.
*sarkasmivaroitus päättyy*
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:33"]
siis miten on mahdollista, että näkee titanicin vasta nyt? Täytyy olla tosi nuori, jos ton on missannut. Tullut joka vuosi telkkarista n. vuodesta 1999
[/quote]
Minäkään en ole nähnyt sitä. Täytän kohta 45. Saattaa tulla telkkarista, mutta kun ei kiinnosta, niin en katso. Ja se laulu on aivan kaamea!
33 ja 53 tässä, olen lukenut nyt wiki-artikkelit suomeksi ja englanniksi ja on todella kiehtovaa!
Ajatella että laivalla oli vähän yli 60 suomalaista, joista 20 selvisi. Jos katsoin oikein, niin nuorin oli 8-kuukautinen poikavauva äitinsä kanssa, ja he selvisivät.
Ja oli viisi lasta äitinsä kanssa Ylihärmästä matkustamassa isän luokse, joka oli jo matkustanut edeltä. Äiti olisi selvinnyt pelastusveneeseen nuorimpien kanssa, mutta wiki-artikkelin mukaan isommat pyysivät, että kuollaan yhdessä. Aivan musertavaa :/
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:33"]
siis miten on mahdollista, että näkee titanicin vasta nyt? Täytyy olla tosi nuori, jos ton on missannut. Tullut joka vuosi telkkarista n. vuodesta 1999
[/quote]
Minäkään en ole nähnyt sitä. Täytän kohta 45. Saattaa tulla telkkarista, mutta kun ei kiinnosta, niin en katso. Ja se laulu on aivan kaamea!
[/quote]
Laiva itsessään ja historialliset tapahtumat kyllä kiinnostavat, täytyy lisätä. Mieheni mummon jäämistössä on valokuva, jonka takana lukee: Hukkuivat Titanicilla (tosin väärin kirjoitettuna). Eikä me tiedetä, keitä he ovat, arvailuja kyllä on koska hukkuneista on kotipaikkalistoja.
Rose on vähän vanhan näköinen leffassa. Juonikin on kökkö, siis tuo rakkaustarina.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:18"]
Huhhuh, onpas aihe kuumentanut tunteita :) Niin, ja ap on 35-vuotias, joskus nuorena yritin katsoa leffaa ilman tekstityksiä eikä silloin jaksanut kiinnostaa sen enempää. Jostain syystä ei ole tullut katsottua sen koommin ennen kuin nyt, jotenkin ajattelin ettei ole mun tyylinen elokuva. Eikä se kyllä ollutkaan, olen noita laivanuppoamisleffoja nähnyt muitakin ja olivat uskottavampia tarinan kannalta, jos nyt noin voi sanoa. Anteeksi, että kajosin pyhäinjäännökseenne, te muut 90-luvun teinit :) ap
[/quote]
Ei mun mielestä sun aloituksessa mitään vikaa ollut. Itse lähinnä kommentoin tähän keskusteluun, koska huomasin, että täällä on muitakin ketkä ovat kiinnostuneita itse LAIVASTA!