Miten karaokessa tunnistaa oikean sävelkorkeuden?
Mulla on lukion musiikin opettajan mukaan erittäin tarkka sävelkorva ja mun on helppo laulaa puhtaasti esim. pianosäestyksellä. Kokeilin viime viikolla pitkästä aikaa karaokea ja olikin melkoinen järkytys kuulla jälkikäteen, että lauloin joka kerta ihan väärältä sävelkorkeudelta. Olen nyt koittanut harjoittaa karaokesävelkorvaani kotona ja pakko myöntää, etten tunnista miltä korkeudelta mikäkin biisi pitäisi laulaa. Tietääkö kukaan, mistä tällainen voi johtua ja miten siitä pääsisi eroon?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomalaiseen karaokeen kuulu erottamattomasti se, että puolet kappaleesta haetaan oikeaan sävellajia ja -korkeutta, kun se löytyy, kappale loppuu ja vastaanotetaan apaattiset aplodit, ja annetaan toiselle vuoro.
Saattaa kuuluakin, mutta olisi silti kiva laulaa oikein kun kerran laulutaitoja kuitenkin löytyy.
Eikö kukaan osaa auttaa? Kärsin samasta ongelmasta kuin aloittajakin.
Lisää harjoitusta. Jonkin instrumentin, esim. juuri tuon pianon auttava hallinta voisi auttaa. Karaoketaustoissa ei kai ole melodiaa mukana soitettuna, mihin voisi "tähdätä", mutta siihen harjaantuu.
No siis kuulosta siltä, ettet ole lainkaan musikaalinen etkä todellakaan tarkkakorvainen.
En ymmärrä kysymystä. Miten voi aloittaa laulun väärältä korkeudelta, jos kyseessä on joku edes vähän tuttu biisi?
Yleinen ongelma. Mene sellaiseen karaokeen jossa on joku vetäjä siinä vieressä ja pyydä häntä laulamaan alussa mukana. Tai mene osaavamman kaverin kanssa.
On vain vähän kokemusta karaokesta mutta auttaisiko yhtään, että alkaa hyräillä heti sitä alkusoittoa eli introa, pääsisi ehkä kiinni sävellajiin? En tosiaan tiedä.
Tai mietit valmiiksi kappaleet ja harjoittelet niitä etukäteen Youtubesta eli saisit tuntumaa niihin.
Vierailija kirjoitti:
No siis kuulosta siltä, ettet ole lainkaan musikaalinen etkä todellakaan tarkkakorvainen.
Niin kuulostaakin, ja ihmettelen sitä kovasti koska lukion musiikin opettaja kehui kovasti sävelkorvaani. Sen mukaan osuin aina erittäin tarkasti oikeaan säveleen kun lauloin pianon tai kitaran säestyksellä. Mistä siis johtuu, että epäonnistun karaokessa jatkuvasti enkä edes vähän vaan paljon?
Minä osaan laulaa vaan nuoteista. Pakko nähdä nuotit, että menee oikein ja en todellakaan pysty laulamaan karaokea.
Kokeile ja nauhoita kotona. Varmaan löydät kappaleen Summerwine jne sanat ja karaoketaustavideon netistä. YouTube on karaokevideoita täynnä. Itse huomasin laulavani liian heleällä äänellä ja siksi tuo Kotiviini kuulosti enemmän koomiselta kuin kelvolliselta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Miten voi aloittaa laulun väärältä korkeudelta, jos kyseessä on joku edes vähän tuttu biisi?
No ainakin minä aloitan laulun omalta mukavuusalueeltani, jos en kuule mistään selvää lähtösäveltä.
Mulla on myös niin että laulamisesta ei tule mitään ilman melodiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ja nauhoita kotona. Varmaan löydät kappaleen Summerwine jne sanat ja karaoketaustavideon netistä. YouTube on karaokevideoita täynnä. Itse huomasin laulavani liian heleällä äänellä ja siksi tuo Kotiviini kuulosti enemmän koomiselta kuin kelvolliselta.
Olen kokeillutkin nauhoittaa omia kotikaraokevetojani. Lopputulos on, etten tunnista mikä sävelkorkeus on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillutkin nauhoittaa omia kotikaraokevetojani. Lopputulos on, etten tunnista mikä sävelkorkeus on oikea.
Se, jossa äänesi kuulostaa luontevalta.
No minua ainakin helpottaa että hyvissä karaoke paikoissa tulee ensin se alkusoitto, melko pitkäkin niin siinä pystyy tarttumaan oikeaan säveleen. Minulla tämä on helpottanut.
Siis et osaa muuttaa laulusi sävelkorkeutta sen mukaan, mitä kuulet esim biisin alkutahdeista?
Itselläni on naiseksi melko matala ääni, ja karaokessa joudun usein laittamaan siihen ilmoittautunmislappuun 2-3 miinusta, että äänialani riittää niin ettei mene falsettiin. Miesten laulamissa kappaleissa +1 tai +2 on hyvä. Osta välineet ja harjoittele kotona, niin opit tuntemaan oman äänialasi ja myös muuttamaan sävelkorkeutta tarpeen mukaan.
Minäkin olen pari kertaa kokeillut karaokea, ja muistan järkyttyneeni siitä, että taustanauha ei antanutkaan melodiaa, vaan vain jotain rytmejä.
Eikös suomalaiseen karaokeen kuulu erottamattomasti se, että puolet kappaleesta haetaan oikeaan sävellajia ja -korkeutta, kun se löytyy, kappale loppuu ja vastaanotetaan apaattiset aplodit, ja annetaan toiselle vuoro.