Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekstrovertit ärsyttävät

Vierailija
28.03.2014 |

Ärsyttää, kun ovat niin erilaisia. Jaksaa jauhaa paskaa kaikesta turhanpäiväisestä koko ajan. 

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ekstroverteissa lähinnä se, että heillä tuntuu olevan usein suuria ongelmia introverttien kanssa.

Mulla on pari sellaista superekstroverttikaveria, ja heitä tosiaan tuntuu yleensä jotenkin hirveästi harmittavan etteivät kaikki ole samanlaisia höpöttäjiä kuin he. Heidän mielestään toisten hiljainen käytös porukassa on jotenkin loukkaavaa, koska he kokevat osoittavansa kiinnostuksensa ihmisiin siten että juttelevat heille ja joidenkin käyttäytyessä eri tavalla se sitten viestii saman tien jotain negatiivista. Meillä on toisaalta ollut ihan mukavia keskusteluja ko. aiheesta, itse olen todella introvertti (mutta en siis ujo enää nyt aikuisena), ja on mielenkiintoista kuulla näkemyksiä täysin toisenlaisilta ihmisiltä. Nämä molemmat henkilöt ovat kuitenkin mielestäni  myös sosiaalisesti lahjakkaita, ja osaavat antaa minullekin ns. tilaa osallistua keskusteluun kun vietämme aikaa yhdessä, joten ehkä on heillekin avartavaa kuunnella introvertin ajatuksia sosiaalisista tilanteista. Hassua kyllä, kumpikaan ei olisi ilmeisesti minua kuitenkaan introvertiksi laskenut, ehkä sen takia että olen ihan kykeneväinen jutusteluun vieraiden ihmistenkin kanssa, vaikka se onkin energiaa kuluttavaa ja tarvitsen aikaa palautumiseen.

Vierailija
122/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:32"]

Ekstrovertit luulevat olevansa sosiaalisempia kuin introvertit, mutta asia voi olla päinvastoin. Ekstrovertit eivät osaa lukea vastapuolen reaktioita, ovat usein epäempaattisia ja veemäisiä.

[/quote]

Kerro esimerkki introvertin sosiaalisuudesta. Miten se ilmenee? Itsekseen myhäilynä? 

[/quote] esim minä. Introvertti on sosiaalinen sen verra kuin tarvitsee. Introverttius ei ole ujoutta, ei hiljaisuutta. Mutta intriverttiviihtyy yksin ja vetäytyy välillä keräämään voimia , koska väsyy muihin ihmisiin. Introvertti ei tarvitse muita ja välittää aika hasrvasta ihmisestä. Olen introvertti, sosiaalinen, kiuvaa juttuseuraa...silloin kun itse halyan. En vain siedä sitoovia ihmiusiä, enkä jaksa heitä. Minä haluan tilaa, niin jaksan ihmisiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Introvertti ei tarvitse muita, ja välittää aika harvasta ihmisestä"

Tämä asenne valitettavasti paistaa läpi sosiaalisissa tilanteissa, nimen omaan se, että introvertti aika suoraan ilmaisee eleillään ja ilmeillään, että jutut ja seura ei kiinnosta. Nyt puhun tilanteista, joissa puolitutut tai ventovieraat kohtaavat. Siksi introvertit eivät ole haluttua seuraa. 

Vierailija
124/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:06"]

Tämä asenne valitettavasti paistaa läpi sosiaalisissa tilanteissa, nimen omaan se, että introvertti aika suoraan ilmaisee eleillään ja ilmeillään, että jutut ja seura ei kiinnosta. Nyt puhun tilanteista, joissa puolitutut tai ventovieraat kohtaavat. Siksi introvertit eivät ole haluttua seuraa. 

[/quote]

Mä olen introvertti, mutta ei se introverttiys ole vienyt ainakaan multa sosiaalisia taitoja. Ei introverttiys tarkoita tylyyttä ja on tosi väärin, jos joku selittelee epäystävällisyyttään introverttiydellä. Mutta toisaalta mä kyllä olen aina tuntenut olevani ihan haluttua seuraa.

Vierailija
125/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. On toki olemassa ärsyttäviä ekstroverttejä, mutta onneksi on olemassa hyvin mukaviakin ekstroverttejä, sellaisia, jotka osaavat välillä olla hiljaakin, jotka eivät koko ajan arvostele toista, eivät jyrää toisten mielipiteitä ja ovat positiivisia, iloisia ihmisiä.

Myönnän, että sellaiset ekstrovertit ärsyttävät itseänikin, jotka eivät osaa olla ollenkaan hiljaa, vaan sitä puhetta tulee vain "PÄLÄ PÄLÄ PÄLÄ PÄLÄ PÄLÄ" koko ajan ja aivan kaikesta mahdollisesta asiasta. Sellaiset ekstrovertit myös ärsyttävät, jotka puhuvat vain koko ajan itsestään, ovat omasta mielestään itse aina oikeassa, arvostelevat toisia jne.

Vierailija
126/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon melko introvertti. Kyllä mua ainakin kiinnostaa muiden jutut enkä mitenkään hiljainen ole :D eikai hiljainen ja introvertti sentään ole synonyymeja :D tarvin vain omaa tilaa ja aikaa. Tavallaan "väsyn" sosiaalisissa tilanteissa, mutta kaipaan niitä ja tarvin sosiaalisia kontakteja kuten muutkin normaalit ihmiset (joo, introvertit on tavallisia ihmisiä)!

Kavereiden kesken olen ihan puhelias ja myös haluttua seuraa. Olen empaattinen ja lämmin ihminen. Pystyn puhumaan vieraiden kanssa, joskin se ei aina ole niin mukavaa mutta lupaan ettei kukaan sitä huomaa!! On myös sellaisia juttuja, että kaupassa käydessäni en halua törmätä tuttuihin..toki jos näen niin jutellaan iloisesti. Myös isossa ryhmässä mun on vaikea saada sanottua mitään kun olen aika kohtelias enkä pidä muiden keskeyttämisestä. Luulen että isoissa ryhmissä juuri ekstrovertit ovat useimmiten äänessä.

Niin... Paras ystäväni on ekstrovertti henkeen ja vereen, tulemme juttuun hyvin ja huumoriakaan ei puutu. Ihan parasta on myös kun ajellaan kouluun ystävien kanssa 150km päähän. Huomaan kuitenkin että pitkän koulupäivän jälkeen en jaksa niin hirveästi jutella ja sitten kotona nautin hiljaisuudesta hetken. Ollaan parhaan ystäväni kanssa tunnettu vuosia ja hän hämmentyi kun kerroin olevani tosi introventti, että niin paljon se näkyy ulos! Pakko kyllä sanoa ystävästäni, että hänellä on hyvät sosiaaliset taidot ja on kohtelias eikä aina suuna päänä. Mutta hiljainen ei ole. Tunnen toisenkin ekstrovertin joka kyllä puhuu paljon itsestään, mukava hänkin!

Mulla ei yleensä oo muista pahaa sanottavaa. Ihmiset ovat kaikki omanlaisiaan ja pidän suuremmasta osasta :) kun lukee palstoja niin hirveesti kaikilla on pahaa sanottavaa toisistaan :/

Vierailija
127/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 14:09"]

Tämän ketjunhan tarkoitus on lytätä ja yleistää ekstrovertit aivan paskaksi ja ylistää introvertit älykkäämmiksi neroiksi.

[/quote]

Just! Ekstrovertti on itsekeskeinen pälättäjä, jolla ei ole muuta sisältöä elämässä kuin omat asiat,  juoruaminen ja muiden arvosteleminen. Ekstorvertti jauhaa epäkiinnostavaa paskaa, eikä anna suunvuoroa muille, koska on aina oikeassa. Hän ei tee työpaikalla mitään töitä, sillä juoruaminen ja pälättäminen estää keskittymisen mihinkään ajatuksia vaativaan.  

Introvertti puolestaan on muut huomioiva, sosiaalisiltaan taidoiltaan kyvykäs henkilö, joka osaa kuunnella toista. Introvertti viihtyy itsekseen ja harvojen seurassa, mutta on silti muut huomioiva ja tarpeen vaatias puheliaskin. Introvertti tekee työpaikoilla kaikki työt, koska vain hän osaa niihin keskittyä. Introvertti on myös tehtaillut kaikki maailman keksinnöt tähän universumiin.

Kyllä on antoisaa keskustella introvertin kanssa ekstorverttiydestä. 

Vierailija
128/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit ovat kuitenkin keskimäärin suositumpia ja pidetympiä, varsinkin kouluaikoina, joten ei ehkä ole ihme, että joillain introverteilla on hieman katkeria mielipiteitä ekstroverteista, mikä sitten tulee esiin tällaisissa anonyymeissa keskusteluissa.

Vierailija
129/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa masentava ketju. Olen introvertti (voisin helposti olla kokonaan yksin esim. vuoden putkeen, en usko että tulisi mitään ongelmia - ja miksi eristysselliä pidetään vankiloissa pahimpana rangaistuksena, en tosiaan tiedä) mutta puhelias ja sosiaalisesti aktiivinen silloin kun se tilanne väkisinkin on sosiaalinen.

Tuppisuu-introvertit ovat tässä ketjuissa erittäin aggressiivisin sanakääntein ilmaisseet syvän vihansa puheliaista ihmisiä kohtaan, joten vaikka tiedän ettei minusta ekstroverttiä tule koskaan, myös "omani" halveksivat minua siksi että olen aktiivinen keskusteluissa. Hyi helvetti, jos jokin voi tehdä minut vielä erakommaksi kuin jo ennestäänkin olin niin tämänkaltaiset keskustelut ovat varmaankin juuri se.

Keksikää ihan oikeasti jotain sisältöä yksityiseen elämäänne, ei introverttiyden tarvitse tarkoittaa tuollaista hirveää katkeruutta! En minäkään soittele ihmisille että lähtisivät kanssani kahville, mutta en myöskään istu kotona vihaten hirveällä voimalla kaikkia itsestäni poikkeavia ihmisiä vaan nauttien omasta seurastani.

Vierailija
130/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ekstrovertit ovat kuitenkin keskimäärin suositumpia ja pidetympiä, varsinkin kouluaikoina, joten ei ehkä ole ihme, että joillain introverteilla on hieman katkeria mielipiteitä ekstroverteista, mikä sitten tulee esiin tällaisissa anonyymeissa keskusteluissa."

Tuskin kyse on siitä. Introvertit eivät nimittäin kaipaa mitään laajaa "suosiota", heille on tärkeämpää, että on muutama luottoystävä. Tuollainen "suositut" vs. "epäsuositut" -ajattelu on sitä paitsi aika vierasta tyypilliselle introvertille, joka ei jaksa pidemmän päälle ihmissuhdejuorujen ja -solmujen pohdiskeluja. Luulisin, että katkeruutta - jos sellaista on - aiheuttaa pikemminkin se, että introvertit usein saavat kokea olevansa jotenkin epäkelpoja, että heidän pitäisi muuttua, "ryhdistäytyä", kelvatakseen. Ekstrovertti on ikään kuin se ideaali, jota kaikkien pitäisi muistuttaa.

Vierailija
131/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 06:21"]

Joo ja pitävät itseään muita parempina monesti. 

[/quote]

Nimenomaan pitävät itseään PALJON parempina kuin muut ihmiset ja kun ovat niin avoimia (eli oikeasti tahdittomia ja tyhmiä) niin osoittavat sen myös. Lisäksi niitä pitäis olla aina viihdyttämässä höpisemällä omista asioistaan ettei niille vaan vähingossakaan tulis hämmentyny olo kun eivät tiedä mitä jutella jollekin hiljaisemmalle, sitähän ne ei kertakaikkiaan kestä.

Vierailija
132/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että vaikka itse olen aika ääri-introvertti, en mitenkään ärsyynny ekstroverteista enkä toivo, että kaikki ihmiset olisivat ekstrovertteja. Olen vain aina saanut kokea, että en ole sellainen, millainen ihmisen kuuluisi olla. Varsinkaan kouluaikoina ei selvästikään ollut ok olla sellainen, joka hengaa suurimmaksi osaksi yksin, vaan sitä pidettiin outona ja säälittävänä. Nyt aikuisena taas pitäisi olla facebookissa sadan kaverin kanssa ja juhlia kaveriporukalla kaikki vaput ja uudet vuodet. Ei siis riitä, että tulee ihan hyvin toimeen kaikkien kanssa, vaan ihmiseltä vaaditaan vielä paljon enemmän. Periaatteessa siis kyllä ymmärrän, miksi jollain introverteilla herää tällaisissa tilanteissa negatiivisia tunteita ekstrovertteja kohtaan.

T: 126

Vierailija
133/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nähden miten hyveellisinä tämän ketjun introvertit itseään pitävät, heidän asenteensa kanssaihmisiä kohtaan on todella vastenmielinen. Myrkyllisiä kuin käärmeet, joskin myös yhtä hiljaisia - mikä heidän maailmassaan helposti sen hyvittää. Pääasia ettei puhu, sisällä saa olla ihan miten paljon myrkkyä hyvänsä.

Vierailija
134/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollainen "suositut" vs. "epäsuositut" -ajattelu on sitä paitsi aika vierasta tyypilliselle introvertille, joka ei jaksa pidemmän päälle ihmissuhdejuorujen ja -solmujen pohdiskeluja."

Taas yks introvertti paljastaa ekstroverttien puheenaiheet: juorut ja ihmissuhdesotkut. Tämän ketjun perusteella pidän introverttejä helvetin tyhminä. 

Vierailija
135/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:29"]

"Tuollainen "suositut" vs. "epäsuositut" -ajattelu on sitä paitsi aika vierasta tyypilliselle introvertille, joka ei jaksa pidemmän päälle ihmissuhdejuorujen ja -solmujen pohdiskeluja."

Taas yks introvertti paljastaa ekstroverttien puheenaiheet: juorut ja ihmissuhdesotkut. Tämän ketjun perusteella pidän introverttejä helvetin tyhminä. 

[/quote]

En mä väitä, että kaikki ekstrovertit noita pelkästään puisivat. Mutta tuollainen suosittuuden pohtiminen sellaista väistämättä vaatisi. Se on yksi puoli sitä sosiaalisuutta. Mutta tuo, joka epäili introverttien olevan katkeria epäsuosionsa vuoksi, ei ihan oikeasti ole tajunnut introvertin sielunelämää. Esim. mulle olis kauhistus olla huomion keskipisteenä, siksi en järjestänyt edes isoja häitä. Miksi ihmeessä olisin siis halunnut olla "suosittu" vaikka lukiossa? Kun mulla oli kuitenkin ne muutama parasta kaveria ja muidenkin kanssa tulin ihan siedettävästi toimeen tarpeen tullen.

Vierailija
136/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:38"]

En mä väitä, että kaikki ekstrovertit noita pelkästään puisivat. Mutta tuollainen suosittuuden pohtiminen sellaista väistämättä vaatisi. Se on yksi puoli sitä sosiaalisuutta. Mutta tuo, joka epäili introverttien olevan katkeria epäsuosionsa vuoksi, ei ihan oikeasti ole tajunnut introvertin sielunelämää. Esim. mulle olis kauhistus olla huomion keskipisteenä, siksi en järjestänyt edes isoja häitä. Miksi ihmeessä olisin siis halunnut olla "suosittu" vaikka lukiossa? Kun mulla oli kuitenkin ne muutama parasta kaveria ja muidenkin kanssa tulin ihan siedettävästi toimeen tarpeen tullen.

[/quote]

Introvertti ei ehkä kaipaa suurta kaveripiiriä tai varsinaista suosiota, mutta kyllä se useimpia haittaa, jos joutuu kokemaan olevansa jotenkin outona, säälittävänä tai "nynnynä" pidetty. Ja selkeästi keskivertoa intovertimpia nyt usein kouluaikoina pidetään aika epäcooleina.

T: 126

Vierailija
137/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 18:12"]Ekstrovertit ovat kuitenkin keskimäärin suositumpia ja pidetympiä, varsinkin kouluaikoina, joten ei ehkä ole ihme, että joillain introverteilla on hieman katkeria mielipiteitä ekstroverteista, mikä sitten tulee esiin tällaisissa anonyymeissa keskusteluissa.

[/quote] minua ei kiinnosta tämä toisten haukkuminen. Mutta tuosta suositummuisuudesta. En edes kouluaikana tarvinnut ihmisiä, enkä kenenkään suosiota. Introverttiyteen kuuluu juuri se, että ei kaipaa olla suosittu, vaan väsyy siihen. Jo aiemmin vastannut introvertti, joka on erittäin sosiaalinen.

Vierailija
138/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:06"]

[/quote]

Mä olen introvertti, mutta ei se introverttiys ole vienyt ainakaan multa sosiaalisia taitoja. Ei introverttiys tarkoita tylyyttä ja on tosi väärin, jos joku selittelee epäystävällisyyttään introverttiydellä. Mutta toisaalta mä kyllä olen aina tuntenut olevani ihan haluttua seuraa.

[/quote] juuri näin. Mutta en vain jaksa sitä, että ihmiset haluavat olla kansani aina, kaikkialla, kaikenaikaa ja tietää minusta kaiken. Naimisiinkin menin vasta sitten, kun tapasin miehen, joka antaa minulle tilaa ja ymmärtää, että haluan ja tarvitsen välillä aikaa olla yksin. Introverttinä en ole koskaan ymmärtänyt ajattelua, että pitää väkisin pit

Ä kiinni ihmisistä, ettei jää vanhana yksin. En minä pelkää yksinäisyyttä. Yksin on hyvä olla.Ja aina saa seuraa sen verran, kuin tarvitsee uusissa elämäntilanteissa.

Vierailija
139/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:38"]

Minulla on sama kokemus tuosta ekstroverttiyden pois "pieksemisestä". Kun on lapsesta asti kokenut poissulkemista ja muutenkin yksinäisyyttä ja torjuntaa on tullut oman itsensä vastakohdaksi. Vaikeaa, kun Suomessa on introverttiys vähän kuin normi. Puhuisin itse paljon tuntemattomillekin, olen luonnostaan tosi avoin, sosiaalinenkin. Vaikka testien mukaan olisinkin vain noin 50/50 introvertti/ekstrovertti. Tuntuu, että vain harvojen ulkomaanmatkojeni aikana olen päässyt kunnolla hyväksytyksi, täällä minusta pidetään enemmän masentuneena. Vaikeaa on, kun joutuu jatkuvasti esittämään hillitympää kuin mitä on, jottei rikkoisi sosiaalisia normeja. Siinä joutuu sen kuplan sisään tahtomattaan.

[/quote]

En ihan oikeasti ole koskaan ollut Suomessa sellaisessa ympäristössä, jossa ekstroverttius olisi ollut jotenkin epätoivottu ominaisuus. Päin vastoin, kyllä ne hiljaiset ja ujot ovat niitä kiusattuja. Ehdottomasti jokaisessa ympäristössä ekstrovertit ovat niitä johtajia ja porukan suosituimpia.

Tietysti jos kärsit jonkinlaisesta maniasta tms. ja höpötät puutaheinääkirvesvartta kaupan kassoille ja tarjoilijoille ja tietyömiehille ja bussissa vieressä istuville kuin konekivääri, niin todennäköisesti ihmiset pitävät sinua mielenterveysongelmista kärsivänä. Mutta tavanomainen paljon ja kovaa puhuva nainen ei todellakaan joudu minkään "pieksämisen" uhriksi vaikka Suomessa ollaankin.

Vierailija
140/146 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:32"]

Ekstrovertit luulevat olevansa sosiaalisempia kuin introvertit, mutta asia voi olla päinvastoin. Ekstrovertit eivät osaa lukea vastapuolen reaktioita, ovat usein epäempaattisia ja veemäisiä.

[/quote]

Kerro esimerkki introvertin sosiaalisuudesta. Miten se ilmenee? Itsekseen myhäilynä? 

[/quote]

Mina olen introvertti, mutta sosiaalisesti lahjakas. Pidan keskustelua ylla tarvittaessa, kyselen tahdikkaasti asioita toisesta ihmisesta ja otan huomioon sanattoman viestinnan tehdakseni kanssakaymisesta mahdollisimman miellyttavan. Mutta vaikka tama tuleekin minulta melko luonnostaan, se vie paljon energiaa, minka takia valitsen kontaktini tarkoin.