Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekstrovertit ärsyttävät

Vierailija
28.03.2014 |

Ärsyttää, kun ovat niin erilaisia. Jaksaa jauhaa paskaa kaikesta turhanpäiväisestä koko ajan. 

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja pitävät itseään muita parempina monesti. 

Vierailija
82/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavia päällepäsmäreitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää. Oon ite samanlainen ja omat vastaavat piirteet ja varsinkin muiden ottaa niin aivoon. Oon yrittäny käyttäytyä toisin, olla hiljaa vaan, niin jostain se vaan tulee ja minä oon ollu taas äänessä. Just eilen vanhempainyhdistyksen tilaisuudessa vaikka niin olin päättänyt että pon hiljaa. Voi helvetti!

Ja taas paasaan täällä ;)

Vierailija
84/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä oli välillä jo liikaa "ulospäinsuuntauntuneita" hakeva. Nyt työnantajilla alkaa vähitellen näkyä ilmiö, että liian ulospäinsuuntautuneet puhuvat enemmän kuin tekevät. Maailmalla on kuulemma muotia jo hakea autisti_/asperger-henkilöitä, koska nämä tekevät töitä ja ovat hiljaa. En tiedä onko tämä ollut ohi menevä ilmiö, ei ole ihan uusi juttu kuitenkaan. 

Ainakin yhden jutun löysin, paperilehdistä olen lukenut aiheesta myös jotain:

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2013/05/22/ohjelmistoyhtio-etsii-autisteja-haluaa-palkata-650-lahivuosina/20137289/139

Vierailija
85/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvat paljon, mutta harvoin asiaa.

Vierailija
86/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä! Huomaako kaikki!

Jos joku ei huomaa, niin laitan huomaamaan alkamalla puhua jostain toisesta ikävään sävyyn tilaisuuden tullen. Näin minusta tulee tärkeä!

Vierailija
87/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla sosiaaliset ihmiset olivat iloisia ja kohteliaita ja  halusivat kaikki mukaan. Mitä enemmän porukkaa, sen kivempaa. Sosiaaliset taidot hyvät ja ketään ei kiusattu.

Suomessa nämä "ekstrovertit" haukkuvat muita ja syljeskelevät ujoille ihmisille.

Ei ihme että Suomessa on kyselytutkimusten mukaan enemmän kiusaamista.

Vierailija
88/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneeköhän täällä nyt määritteet vähän sekaisin? Eihän ekstrovertti ole yhtäkuin minä-minä päsmäri, joka kiusaa.

Olen samaa mieltä kuin 9. Minun on helppo ekstroverttina olla ulkomailla, koska muutkin ovat ulospäinsuuntauneita ja osaavat olla luontevasti myös niiden seurassa joita eivät tunne.

Suomessa ahdistun introverttien kyräilystä ja siitä, että niistä oikein näkee kuinka arvostelevat mielessään sellaista, joka uskaltaa edes vähän yrittää pitää tunnelmaa yllä. Introverteilla on ah, niin syvällisiä ja fiksumpia ajatuksia kuin kaikilla muilla, mutta pitävät tietenkin ne itsellään.

Vierailija
89/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:19"]

Meneeköhän täällä nyt määritteet vähän sekaisin? Eihän ekstrovertti ole yhtäkuin minä-minä päsmäri, joka kiusaa.

Olen samaa mieltä kuin 9. Minun on helppo ekstroverttina olla ulkomailla, koska muutkin ovat ulospäinsuuntauneita ja osaavat olla luontevasti myös niiden seurassa joita eivät tunne.

Suomessa ahdistun introverttien kyräilystä ja siitä, että niistä oikein näkee kuinka arvostelevat mielessään sellaista, joka uskaltaa edes vähän yrittää pitää tunnelmaa yllä. Introverteilla on ah, niin syvällisiä ja fiksumpia ajatuksia kuin kaikilla muilla, mutta pitävät tietenkin ne itsellään.

[/quote]

Monesta myös tulee suomessa arka kertomaan ajatuksistaan, koska suomessa on harvinaisen paljon vähättelyä, kiusamista ja toisten yli kävelemistä.

Vierailija
90/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 06:47"]

Työelämä oli välillä jo liikaa "ulospäinsuuntauntuneita" hakeva. Nyt työnantajilla alkaa vähitellen näkyä ilmiö, että liian ulospäinsuuntautuneet puhuvat enemmän kuin tekevät. Maailmalla on kuulemma muotia jo hakea autisti_/asperger-henkilöitä, koska nämä tekevät töitä ja ovat hiljaa. En tiedä onko tämä ollut ohi menevä ilmiö, ei ole ihan uusi juttu kuitenkaan. 

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2013/05/22/ohjelmistoyhtio-etsii-autisteja-haluaa-palkata-650-lahivuosina/20137289/139

[/quote]Voi olla noin, mutta ekstrovertin vastakohtana ei ole autisti sen enempää kuin introvertin vastakohtana ADHD.

Vierailija
91/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin, no eihän introvertitkään ole yhtä kuin kyräilijä. Introvertillä voi olla ihan hyvin paremmatkin sosiaaliset taidot kuin ekstrovertillä.

Vierailija
92/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sulla on omituinen ajatusmaailma. Kyrälijiät ovat useimmiten kovaäänisiä ja sanovat sen ääneen. Minä en kyräile, toivon vaan että ne, joilla ei ole asiaa, menisivät pois. Mulle on ihan sama mitä muut tekevät, kunhan saan tehdä hommani rauhassa loppuun. 

Uskallan kyllä suuresti epäillä, että kaikkialla muualla kaikki ovat automaattisesti ulospäinsuuntatuneita. 

Käsitteet menee todella monesti sekaisin. Itse puhun esim. junassa tuntemattomille, jos he puhuvat minulle ensin ja puhun ihan mielelläni. Esitelmän pitämisessä ei ole mitään vaikeaa. Esiitymisjännitys on oma lajinsa ja tiedän montakin todella ulospäin suuntautunutta, joilla on paha esiintymiskammo. Minä se olen, joka sen esitelmän pitää mieluiten ensimmäisenä - sittenpähän se on tehty. Mutta en vain jaksa olla koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä. En edes huomaa jos en moneen päivään tapaa ketään, koska viihdyn itseni kanssa niin hyvin.  Miten hiljaista kyräilyä voi huomata muuten kuin kyräilemällä itse, että kyräileekö tuo? Kyllä se taitaa olla ihan omassa päässä...

Vierailija
93/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 07:48"]

Ulkomailla sosiaaliset ihmiset olivat iloisia ja kohteliaita ja  halusivat kaikki mukaan. Mitä enemmän porukkaa, sen kivempaa. Sosiaaliset taidot hyvät ja ketään ei kiusattu.

Suomessa nämä "ekstrovertit" haukkuvat muita ja syljeskelevät ujoille ihmisille.

Ei ihme että Suomessa on kyselytutkimusten mukaan enemmän kiusaamista.

[/quote]

Mä olen vuosia ulkomailla asunut introvertti, ja koen että asia on juuri noin. Keskimäärin ekstrovertimmassa kulttuurissa (Etelä-Euroopassa) olen kokenut, että minä kelpaan, vaikken jaksa joka kissanristiäisiin osallistua tai vaikka isossa joukossa saatan pitemmän päälle uppoutua ajatuksiini. Suomessa joskus tuomitaan helposti pienestäkin hiljaisesta hetkestä. Olen joskus epäillyt, että pahimmat tuomitsijat ovat itse asiassa itse introverttejä tai vaikka ujoja, joita ahdistaa se oma introverttiys tai ujous, ja tuomitsevat siksi kärkkäästi muut, joissa ovat näkevinään näitä piirteitä.

Lisään nyt vielä, että olen introverttiä mutta en ole ujo, en pelkää ihmisiä. Saatan heittää smalltalkia vieraillekin varsinkin sopivalla tuulella ollessani. Koen vain jatkuvan ihmisten kanssa olon todella väsyttäväksi, ja kaipaan hiljaisuutta ja yksinoloa. Siksi saatan vaikuttaa ajoittain hiljaiselta ja vaivun omiin ajatuksiini. Tämmöisissä tilanteissa on todella rasittavaa, kun joku "ekstrovertti" hyökkää kimppuun, että "mikäs se sulla on, kun olet taas niin hiljaa?!". Kyllä mä keskusteluun osallistun, jos mulle puhut normaalisti.

Vierailija
94/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 06:47"]

[/quote]Nyt te puhutte vain extroverttien suullisesta kommunikaatiosta. Extrovertit myös saavat aikaan paljon urheiluseuroissa, yhdistyksissä, lähipiirissään, töissä. Jos introvertti pystyy tekemään yhden homman loppuun kerrallaan, extrovertilla on monta hommaa menossa koko ajan ja ainakin meillä töissä se palkitaan jos luo hyvät verkostot, pystyy kommunikoimaan suoraan ja rehellisesti monien eri sidosryhmien kanssa ja tekemään muutamaa asiaa yhtä aikaa ja lisäksi vielä miettimään laadun parantamista taustalla. Paskanjauhajat eivät ole välttämättä extrovertteja, he ovat vain paskanjauhajia.

Vierailija
95/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tästäkin pitää nyt tehdä joku kilpailu, kuka on enemmän puheliaampi, kuka hiljaisempi, kuka on paras, kuka teki sitä ja tätä, kuka, häh?

Vierailija
96/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:32"]

Lisään nyt vielä, että olen introverttiä mutta en ole ujo, en pelkää ihmisiä. Saatan heittää smalltalkia vieraillekin varsinkin sopivalla tuulella ollessani. Koen vain jatkuvan ihmisten kanssa olon todella väsyttäväksi, ja kaipaan hiljaisuutta ja yksinoloa. Siksi saatan vaikuttaa ajoittain hiljaiselta ja vaivun omiin ajatuksiini. Tämmöisissä tilanteissa on todella rasittavaa, kun joku "ekstrovertti" hyökkää kimppuun, että "mikäs se sulla on, kun olet taas niin hiljaa?!". Kyllä mä keskusteluun osallistun, jos mulle puhut normaalisti.

[/quote]

"Koen vain jatkuvan ihmisten kanssa olon todella väsyttäväksi, ja kaipaan hiljaisuutta ja yksinoloa."

Mielestäni tuota ei voi liikaa korostaa. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että introvertti on ilkeyttään semmoinen kuin on, mutta eihän kukaan halua väsyneenä tehdä muuta kuin ladata akkujaan. Aivan kuten ekstroverttejäkään ei ole hyvä haukkua, koska he kaipaavat ihmiskontaktia yhtä paljon kuin introvertit rauhallista nurkkaansa. :)

Mielestäni tämä sarjakuva kertoo varsin hyvin introvertismistä. http://images.bluegartr.com/bucket/gallery/5f388c51c0ce6343d189c18452c96670.jpg

Vierailija
97/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:10"]

[/quote]

Niin, no eihän introvertitkään ole yhtä kuin kyräilijä. Introvertillä voi olla ihan hyvin paremmatkin sosiaaliset taidot kuin ekstrovertillä.

[/quote]

Mulla on ekstroverttinä paljon tällaisia kokemuksia. Ymmärrän ekstroverttiuden siten, että suhtautuu ympäristöön ja kanssaihmisiin avoimesti. Introverteiltä olen kohdannut ihan avointa toljottamista, paheksuvia katseita, kyräilyä ja suvaitsemattomuutta.  Mun mielestä ne ei ole hyviä sosiaalisia taitoja.

Huomatkaa että en väitä, että kaikki introvertit olisivat tällaisia. Minusta hiljaisempi ihminen on aivan ok, kunhan hän suhtautuu ympäristöön kanssaihmisiin avoimesti.

Vierailija
98/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:50"]

[/quote]

[/quote]

Mulla on ekstroverttinä paljon tällaisia kokemuksia. Ymmärrän ekstroverttiuden siten, että suhtautuu ympäristöön ja kanssaihmisiin avoimesti. Introverteiltä olen kohdannut ihan avointa toljottamista, paheksuvia katseita, kyräilyä ja suvaitsemattomuutta.  Mun mielestä ne ei ole hyviä sosiaalisia taitoja.

Huomatkaa että en väitä, että kaikki introvertit olisivat tällaisia. Minusta hiljaisempi ihminen on aivan ok, kunhan hän suhtautuu ympäristöön kanssaihmisiin avoimesti.

[/quote]

Mitä minä olen kohdannut... Introverttejä, jotka eivät puhu kenestäkään pahaa. Ekstroverttejä, jotka äimistelevät kovaan ääneen jossain bileissä, kun taas se introvertti ei jaksanut tulla paikalle. Ja seuraavaksi sitten alkaa se pahan puhuminen. Ei kovinkaan hyvät sosiaaliset taidot tälläkään tapauksella.

Mutta en minäkään väitä, että kaikki ekstrovertit olisivat ihmishirviöitä. Niin puhelias kuin hiljainen ihminen on ihan kiva, jos vain antaa kaikkien kukkien kukkia. Halusin vain ilmaista, ettei viestisi oikeasti anna mitään, koska ei kukaan alunperinkään väittänyt, että kaikilla introverteillä olisi paremmat sosiaaliset taidot kuin ekstroverteillä.

Vierailija
99/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuli vahingossa yläpeukku.

Mutta tuota joo, ainakin mitä itse palstaillut niin ekstrovertit ne jaksavat ihmetellä ja paheksua.

Ensimmäistä kertaa tänään laitoin otsikon toisinpäin, ärsyttää ekstrovertit. Siinä sitä on tabua.

Vierailija
100/146 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jankuttaminen on aivan mahtava sosiaalinen taito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi