Ekstrovertit ärsyttävät
Ärsyttää, kun ovat niin erilaisia. Jaksaa jauhaa paskaa kaikesta turhanpäiväisestä koko ajan.
Kommentit (146)
Mun mielestä ekstrovertit on ihan ok, kunhan eivät suhtaudu jyräävästi ympäristöönsä.
Mun mielestä ekstrovertit on ihan ok, kunhan eivät suhtaudu jyräävästi ympäristöönsä.
Introverteillä on vaan koko ajan paha olo.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:19"]
Meneeköhän täällä nyt määritteet vähän sekaisin? Eihän ekstrovertti ole yhtäkuin minä-minä päsmäri, joka kiusaa.
Olen samaa mieltä kuin 9. Minun on helppo ekstroverttina olla ulkomailla, koska muutkin ovat ulospäinsuuntauneita ja osaavat olla luontevasti myös niiden seurassa joita eivät tunne.
Suomessa ahdistun introverttien kyräilystä ja siitä, että niistä oikein näkee kuinka arvostelevat mielessään sellaista, joka uskaltaa edes vähän yrittää pitää tunnelmaa yllä. Introverteilla on ah, niin syvällisiä ja fiksumpia ajatuksia kuin kaikilla muilla, mutta pitävät tietenkin ne itsellään.
[/quote]
Niin, no eihän introvertitkään ole yhtä kuin kyräilijä. Introvertillä voi olla ihan hyvin paremmatkin sosiaaliset taidot kuin ekstrovertillä.
[/quote]
Mulla on ekstroverttinä paljon tällaisia kokemuksia. Ymmärrän ekstroverttiuden siten, että suhtautuu ympäristöön ja kanssaihmisiin avoimesti. Introverteiltä olen kohdannut ihan avointa toljottamista, paheksuvia katseita, kyräilyä ja suvaitsemattomuutta. Mun mielestä ne ei ole hyviä sosiaalisia taitoja.
Huomatkaa että en väitä, että kaikki introvertit olisivat tällaisia. Minusta hiljaisempi ihminen on aivan ok, kunhan hän suhtautuu ympäristöön kanssaihmisiin avoimesti.
[/quote]
Mun mielestä ekstrovertit on ihan ok, kunhan eivät jyrää ympäristöään. Siinä ei ole mitään, mikä kertoisi sosiaalisista taidoista.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:20"]
Introverteillä on vaan koko ajan paha olo.
[/quote]
Päinvastoin, introvertti on onnellinen mutta ihmishirviö ei sitä salli.
Monelta unohtuu, että ekstrovertin määritelmä on se, että saa voimansa ympäriltään, kun taas introvertiltä jaksamus tulee sisältään. Ei mitenkään niin, että ekstrovertti on sosiaalinen perhonen ja introvertti nurkassa kyräilijä. Joku voi tajuamattaan pitää itseään introverttina, vaikka todellisuudessa voimavara tulee ympärillä olevilta, ja päin vastoin.
Miksi ekstrovertit ovat useammin niitä joita ärsyttää introvertit, harvemmin kuitenkaan toisin päin?
Ei toki introverttien ja ekstroverttien älykkyydessä varmasti olekaan eroja, mutta ehkä introvertit ajautuvat helpommin sellaisiin työtehtäviin joissa pitää sitä älyä käyttää enemmän. Koska he tykkäävät paljon ajatella, olla omassa rauhassa, keskittyä työhön ja pohtimiseen. Ekstrovertit varmaankin loistavat taas esim. verkostoitumisessa, ryhmätyöskentelyssä ja impulsiivisemmissa tehtävissä yms? Näin kärjistettynä. Voisin kuvitella että introvertti helposti ajautuu töihin, joissa on aikaa eri tavoin paneutua tavallaan aiheeseen, että keskitytään asiaan eikä niinkään ihmisiin...
Ja minusta tuo jonkun linkittämä sarjakuva oli ihan hauska ja osuva, siinä kun selitettiin sekin että koska introvertti kokee tavallaan ajan arvokkaaksi (ei jaksa ihmisten seuraa niin paljon) niin haluaa sen siksi käyttää hyvin, eli ei ehkä siksi jaksa puhua niin paljon "turhuuksista". Nähdään silloin ehkä ne muut asiat kiinnostavampina, eikä mielenkiinto siksi oikein riitä esim. siihen säästä puhumiseen...
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 01:55"]
Ei toki introverttien ja ekstroverttien älykkyydessä varmasti olekaan eroja
[/quote]
On niiden älykkyydessä eroa, ja varsinkin luovuudessa, ekstrovertit ei ole luoneet maailmaan koskaan mitään uusia innovaatioita yms. ne on kaikki introverttien tekoja.
Ihana huomata, että introverttejä on alettu arvostaa enemmän. Työpaikkailmoituksissa yhä monesti haetaan ulospäinsuuntautuneita, mutta varmaan sitten kun koko työpaikka on täynnä tällaisia, niin viimeistään tajutaan että parhaiten hommat toimii kun on monenlaisia persoonia ryhmässä.
Mä väsyn siihen, kun muutama työkaveri puhuu taukoamatta ja kiertää puheen yleensä aina itseensä. En ehdi ajatella rauhassa ja korviin sattuu se jatkuva hölinä, enkä jaksa lähteä puhumaan kilpaa. Kaipaan vastavuoroisuutta ja odotan, että vastapuoli kuuntelee myös minua yhtälailla kun minä kuuntelen häntä. Onneksi suurinosa työkavereista malttaa myös kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:45"]
Mäkin olen tosi kyllästyny olemaan hiljempaa, jotta introverteille ei tulis paha olo.
[/quote]
Hassua. Sulla on siis mielestäsi oikeus käyttää ryhmässä kaikki puheenvuorot yksin? Etkä koe tarpeelliseksi antaa muidenkin sanoa jotain? Täytät tilan ja ajan omalla äänelläsi, koska olet kyllästynyt muihin. Hienoa.
Vierailija 29.03.2014 klo 00:33
Introvertti ei ymmärrä, että ekstrovertti voi puhua muustakin kuin itsestään. Mutta ehkä introvertti tulkitsee kaiken puheen minä-minä puheeksi, kun ei itse saa sanottua mitään.
[/quote]
Ei varmaan saakaan sanottua, kun ei saa puheenvuoroa toiselta...
[/quote]
No on aika avuton sitten.
Tämä lainattu keskustelu kertoo aika paljon. Introvertti elää sellaisen keskustelukultturin mukaisesti missä toiselle annetaan suunvuoro. Introvertti sietää pikku taukoja puheen lomassa ja näiden taukojen aikana on luontevaa napata puheenvuoro itselle.
Ektrovertin keskustelukulttuurissa puhe on jatkuvampaa ja puheenvuoro otetaan vähän toisen puheen päältä. Pikku tauot puheen välissä tuntuvat jopa kiusallisilta hiljaisilta hetkiltä. Mutta introvertti pitää toisen päälle puhumista epäkohteliaana. Ja kun niitä puheen taukoja ei tule, niin hänelle ei avaudu ekstroverttien seurassa tilaisuutta ottaa puheenvuoroa.
Ekstrovertti sitten pitää introverttiä avuttomana, kun ei osaa ottaa puheenvuoroa. Introvertti taas pitää päälle puhumista epäkohteliaana ja ekstroverttejä epäkohteliaina, kun puhuvat tauotta eivätkä anna muille puheenvuoroa.
Kyse on erilaisista keskustelukulttuureista. Ja jos kumpikaan vertti-tyyppi ei pysty ryhmässä joustamaan omasta tyylistään, niin yhteistä keskustelua ei pääse syntymään.
Nyt täällä puhutaan taas jostain ihan muusta kuin ekstroverttiydestä. Ei ekstrovertti puhu tauotta päälle tai ole antamatta muille suunvuoroa. Ne jotka puhuu päälle ja kalattaa koko ajan (omista asioistaan) on vain itsekeskeisiä typeryksiä, jotka käyttäytyy huonosti.
Yhtä lailla introvertti voi olla huomioimatta toisia, siihen pystyy minkälaisen temperamentin omaava tahansa.
Olen itse pesunkestävä ekstrovertti (tämä todettu myös työpaikkani persoonallisuustesteissä...). Saan ihmisistä todella paljon voimaa. Ystävinäni ja työkavereinani on paljon sekä introverttejä ja ekstroverttejä. Heistä kenenkään kanssa työskentelyssä/kaveraamisessa. Olen huomannut, että introverteillä verrattuna minuun on paljon pienemmät eleet ja he saattavat olla esimerkiksi yhtä iloisia kuin minä (vaikka minä hihkun innosta ja introverttiystäväni vain toteaa, että jee kiva samalla äänensävyllä), vaikkei tilanne ulospäin näytä siltä. En näe tilanteessa kuitenkaan mitään negatiivista.
Pidän itseäni nimenomaan sosiaalisesti älykkäänä siksi, että osaan ottaa huomioon erilaiset persoonat ja luonteenpiirteet. Tämä ei johdu ekstroverttiydestäni, voi introverttikin omata saman piirteen. Sosiaalinen älykkyys ei kulje käsikädessä verttejen kanssa.
114 lisää vielä, että tuossa pitäisi lukea, että "heistä kenenkään kanssa työskentelyssä/kaveraamisessa en näe mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 02:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 01:55"]
Ei toki introverttien ja ekstroverttien älykkyydessä varmasti olekaan eroja
[/quote]
On niiden älykkyydessä eroa, ja varsinkin luovuudessa, ekstrovertit ei ole luoneet maailmaan koskaan mitään uusia innovaatioita yms. ne on kaikki introverttien tekoja.
[/quote]Todista päätön väittämäsi!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:45"]
Mäkin olen tosi kyllästyny olemaan hiljempaa, jotta introverteille ei tulis paha olo.
[/quote]
Hassua. Sulla on siis mielestäsi oikeus käyttää ryhmässä kaikki puheenvuorot yksin? Etkä koe tarpeelliseksi antaa muidenkin sanoa jotain? Täytät tilan ja ajan omalla äänelläsi, koska olet kyllästynyt muihin. Hienoa.
[/quote]Käsititkö ihan tahallasi väärin?
Tämän ketjunhan tarkoitus on lytätä ja yleistää ekstrovertit aivan paskaksi ja ylistää introvertit älykkäämmiksi neroiksi.
Monet ujot ihmiset sen sijaan yrittävät saada sanan johonkin väliin tai odottavat hetkeä että saisivat sanotuksi jotain.
Eivät he paheksu ketään tai kyräile.
Introvertti joka ei ole ujo, saa kyllä sanottua asiansa, eikä hänkään kyräile tai paheksu.
Sen sijaan epäsosiaalisuuttaan pelkäävä ihminen joka väittää olevansa ekstrovertti, usein torpedoi jopa ujon ihmisen yrityksen osallistua, ksoka hänen maailmassaan hän ei olisi sitten niin hvyä ja ulospäinsuuntautunut, kun ei olisi ketään ketä katsoa alaspäin hiljaisensa hissukkana nyhverönä nysvänä tossukkana ...