puolison tupakoinnista tuli ylitsepääsemätön ongelma
en mitenkään voi oppia sitä sietämään. inhoan sitä ja kaikkea sitä, mitä tupakointi aiheuttaa.
vaikka aikaa kuluu, tämä asia ei mene paremmaksi, pahentaa vaan muitakin asioita ja oloa parisuhteessa.
Kohtalotovereita? Ja onko jotain ajatuksia, miten tätä voisi oppia sietämään vai voiko sitä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa polttavat ovat leppoisempia kuin he jotka eivät polta, koska pääsevät hermosavuille.
Ei vaan tupakkaa polttavat ovat sekopäitä Hermokimppuja jos eivät saa sivujaan esim pitkän lennon aikana. Kun saavat hermosavut ovat normaaleja itsejään. Joko leppoisia tai äkäisiä, miten kukakin.
Kynnyskysymys se onkin. Körssiköhijät tervakeuhkot keskenään ja savuttomat pinkkikeuhkot keskenään. :)
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa polttavat ovat leppoisempia kuin he jotka eivät polta, koska pääsevät hermosavuille.
Kaikkia ja ketä tahansa voi joskus hermostuttaa, mutta savuttomat sekä hillitsevät hermonsa terveemmin ja tehokkaammin että käsittelevät, kestävät ja hoitavat vastuullisina voittajina kotiin hermostuttavat tilanteet, ilman mitään säälittävää kunhan-minäminäminä-vaan-ensin-saan-tupakkaa-ni-sit-kulkee-taas-ehkä-jopa-pari-minsaa-kunnes-taas-köhköh..
Vierailija kirjoitti:
koska hän on muuten hyvä mies, toki muitakin "puutteita" on kuten meissä jokaisessa, tämä on vaan ns alkuhuuman jälkeen alkanut ärsyttää kovasti. Olen itse hyvin tupakointivastainen ja hänkin on siitä puhunut, että pitäisi lopettaa, mutta ei vaan ole lopettanut.
Mun mies lopetti kerralla, kun tein asian selväksi. Olin tosissani. Kannatti kyllä!
Vierailija kirjoitti:
koska hän on muuten hyvä mies, toki muitakin "puutteita" on kuten meissä jokaisessa, tämä on vaan ns alkuhuuman jälkeen alkanut ärsyttää kovasti. Olen itse hyvin tupakointivastainen ja hänkin on siitä puhunut, että pitäisi lopettaa, mutta ei vaan ole lopettanut.
Tarkoittaako hyvä mies paksua lompakkoa?
Tupakoivana sitä nauttii kun on syntynyt vaaleaihoisena ja ei saa syrjintää osakseen, niin tupakoivana saa olla kyllä toisenluokan kansalainen tässä maassa.
Se ihmisten viha ja suoranainen murhanhimo, kun paljastuukin tupakoivaksi ihmiseksi.
Se ilme kun kaivaa askin tai aski paljastuu.
Se on merkittävä ilme. Silloin sitä on merkattu kansalainen.
Toinen saa luvan oikeuttaa silmittömän vihan ja itsensä ylennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ja ketä tahansa voi joskus hermostuttaa, mutta savuttomat sekä hillitsevät hermonsa terveemmin ja tehokkaammin että käsittelevät, kestävät ja hoitavat vastuullisina voittajina kotiin hermostuttavat tilanteet, ilman mitään säälittävää kunhan-minäminäminä-vaan-ensin-saan-tupakkaa-ni-sit-kulkee-taas-ehkä-jopa-pari-minsaa-kunnes-taas-köhköh..
Tätä ketjua lukiessa on kyllä sellainen meininki kuin aikoinaan holokaustin aikana.
Vaikea on ymmärtää mikä oikeuttaa suoranaiseen vihaan jotain kansanryhmää kohtaan.
Nää tupakoimattomat tupakkaa polttavien vihaajat, ne vasta vihaakin tupakkaa polttavien vanhempien lapsia.
Ottavat silmätikukseen ja ohjaavat sitä vihaansa suoraan viattomiin lapsiin. Kun eivät uskalla tulla sanomaan päin naamaa vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tupakansavua ja -hajua, enkä voisi ikinä olla parisuhteessa tupakoivan ihmisen kanssa. Yök.
Toki siinä tulee jo iso arvomaailmojen välinen erokin. En voisi ikinä jakaa elämääni ihmisen kanssa, joka niin totaalisesti laiminlyö oman hyvinvointinsa ja terveytensä. Samaa pätee toki myös alkoholiin (ja tietty huumeisiin, mutta sitä nyt tuskin pitää edes mainita). Absolutisti ei tarvitse olla, mutta humalahakuista juomista harrastava ihminen on myös totaalinen turn off.
Jos ei tarvitse olla absolutisti, niin varmaan saa joskus yhden polttaa. Eihän se alkoholikaan hyvää tee, joten pätee molempiin. Lasi viiniä vastaa yhtä tupakkaa. Eli 1 viikossa ok, 100 huono. Alkoholia nauttivakin laiminlyö terveytensä. Eli looginen kannattaa olla vaatimuksissaan. Ei kaikki tupakoijat vedä askia päivässä eikä kaikki alkoholia juovat juo pulloa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoivana sitä nauttii kun on syntynyt vaaleaihoisena ja ei saa syrjintää osakseen, niin tupakoivana saa olla kyllä toisenluokan kansalainen tässä maassa.
Se ihmisten viha ja suoranainen murhanhimo, kun paljastuukin tupakoivaksi ihmiseksi.
Se ilme kun kaivaa askin tai aski paljastuu.
Se on merkittävä ilme. Silloin sitä on merkattu kansalainen.
Toinen saa luvan oikeuttaa silmittömän vihan ja itsensä ylennyksen.
Turhaa, naurettavaa tuhoa/kuoloa + koko ympäristön saastuttamista haalivan tervakeuhkon marttyyriuliulia.
Ensin mennään yhteen, ja sitten aletaan muuttaa toista. Vaikka uhkailemalla. En nyt ota kantaa tupakoinnin inhottavuuteen. Hankkikaa puoliso, jota ei tarvitse alkaa muuttamaan. Tai jos ei onnistu, niin olkaa yksin.
M41
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki tupakoijat vedä askia päivässä eikä kaikki alkoholia juovat juo pulloa päivässä.
Suurimmalle osalla aski päivässä on ihan normijuttu, ja moni polttaa vieläkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijan pitää itse haluta lopettamista, siis todella haluta, että se onnistuu. Lopettaminen on todella vaikeaa ja jos sisäinen halu puuttuu se ei onnistu. Pakottamalla, kiristämällä tai painostamalla lopettaminen ei tule onnistumaan.
Tupakoitsija pitää saada haluamaan lopettamista. Se onnistuu tarjoamalla tilalle jotain parempaa. Usein lopettaminen tulee jonkun toisen tapahtuman sivutuotteena. Esimerkiksi jos innostuu kuntoilusta ja saa hyvää oloa liikunnasta ja haluaa jaksaa paremmin alkaa tupakointi jossain vaiheessa tuntua järjettömältä.
Tai ei halua olla omalle lapselleen huono esimerkki ja lopettaa siksi. Sairastuminen pysäyttää ja laittaa arvot uusiksi ja saa arvostamaan jäljellä olevaa elinaikaa.
Puh ja pah! Jollekin voi tietty toimia. Työkaveri polttaa vähintään parin tunnin välein posket lommolla niitä kaikkein pahimman hajuisia sätkiä. On kouluikäisiä lapsia ja kaunis talo. Somessa kehuu jatkuvasti kuinka kovasti sitä on kuntoiltu ja otetaan kuvia lihaksista ja näytetään muka terveeltä. Todellisuudessa näyttää (kuulostaa) ainakin 10 vuotta ikäistään vanhemmalta eikö tupakoinnista ole somen perusteella tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijan pitää itse haluta lopettamista, siis todella haluta, että se onnistuu. Lopettaminen on todella vaikeaa ja jos sisäinen halu puuttuu se ei onnistu. Pakottamalla, kiristämällä tai painostamalla lopettaminen ei tule onnistumaan.
Tupakoitsija pitää saada haluamaan lopettamista. Se onnistuu tarjoamalla tilalle jotain parempaa. Usein lopettaminen tulee jonkun toisen tapahtuman sivutuotteena. Esimerkiksi jos innostuu kuntoilusta ja saa hyvää oloa liikunnasta ja haluaa jaksaa paremmin alkaa tupakointi jossain vaiheessa tuntua järjettömältä.
Tai ei halua olla omalle lapselleen huono esimerkki ja lopettaa siksi. Sairastuminen pysäyttää ja laittaa arvot uusiksi ja saa arvostamaan jäljellä olevaa elinaikaa.Puh ja pah! Jollekin voi tietty toimia. Työkaveri polttaa vähintään parin tunnin välein posket lommolla niitä kaikkein pahimman hajuisia sätkiä. On kouluikäisiä lapsia ja kaunis talo. Somessa kehuu jatkuvasti kuinka kovasti sitä on kuntoiltu ja otetaan kuvia lihaksista ja näytetään muka terveeltä. Todellisuudessa näyttää (kuulostaa) ainakin 10 vuotta ikäistään vanhemmalta eikö tupakoinnista ole somen perusteella tietoakaan.
Toisaalta sitten kun sinä ja hän otatte kisat, niin sinä häviät.
Siksi sinua ärsyttää kaljamahana olla huonokuntoisempi ja epäterveemmän näköinen kuin tuo röökireiska.
Ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja vaikka palkitsisit itseäsi spaddulla lenkin jälkeen.
Saisit lärviisi vähän ryhtiä sinäkin!
Sitä en viitsi edes miettiä miten kävisi jos ottaisitte nyrkkeilyottelun. Saisit niin makeasti pataasi että...
Tupakoinnin lopettaminen hänellä onnistuu vain siinä tapauksessa, että ihastuu toiseen naiseen ja tämä nainen sanoo, että kunpa lopettaisit. Oman vaimon sanomisilla ja toiveilla ei ole mitään merkitystä. Nimimerkillä kokemusta on.
Olen polttanut noin 13 vuotta, ja lopettanut. Tärkein syy oli se että naiseni alkoi inhoamaan tupakanhajua minussa, vaikkei se suhteen alkuaikoina vielä häntä häirinnyt. Toinen syy oli raha, aski maksaa nykyisin 8,30e. Tuo on ihan hitonmoinen määrä rahaa kun vedät sen about askin päivään, varsinkin kun tulot ei ole suuret. Kolmantena syynä se että kolmenkympin ylitettyä liikunta alkoi oikeasti kiinnostamaan, enkä halua tupakan jarruttavan kehitystä/tuloksia.
Vaikeinta lopettamisessa on ollut se kun työskentelee paikassa jossa suurin osa polttaa. Myös moni lähipiiristä polttaa. Tällöin olet helposti sen tupakansavun ympärillä, ja repsahtamisen riski kasvaa.
Minun mielestäni on hyvin erikoista, että tällaisia isoja asioita ei tehdä automaattisesti puolison mieliksi.
Minun oma ajatus ja lähtökohta on se, että kaikki mikä ei ole pakollista, voi muuttaa puolison mieleksi. esimerkiksi omaa miestäni häiritsi minun perjantaisin ja lauantaisin toistuva parin-muutaman viinilasin juonti. Hän sanoi, että se ärsyttää eikä pidä siitä. Minä lopetin, koska ei se minulle mitenkään pakollista ollut, paljon enemmän halusin sitä, että puolisoni on onnellinen. Nykyään juomme siis toisinaan viinilasilliset yhdessä ja molemmat ovat tyytyväisiä.
Minun neuvoni siis, että tehkää mieliksi, jos toisesta tykkäätte
Meillä helpompaa , kun molemmat poltetaan. Silloin molemmat ymmärtää toista ei ärsytä rahanmeno eikä haju samalla tavalla .
Vierailija kirjoitti:
Ensin mennään yhteen, ja sitten aletaan muuttaa toista. Vaikka uhkailemalla. En nyt ota kantaa tupakoinnin inhottavuuteen. Hankkikaa puoliso, jota ei tarvitse alkaa muuttamaan. Tai jos ei onnistu, niin olkaa yksin.
M41
Kun mies ja nainen menevöt yhteen, mies toivoo, ettei nainen ikinä muuttuisi ja nainen alkaa muokata miestä mieleisekseen.
M50
Mä haistan kyllä itseni ja vaatteeni. Paha haju. 30 vuotta tupakoinut.