puolison tupakoinnista tuli ylitsepääsemätön ongelma
en mitenkään voi oppia sitä sietämään. inhoan sitä ja kaikkea sitä, mitä tupakointi aiheuttaa.
vaikka aikaa kuluu, tämä asia ei mene paremmaksi, pahentaa vaan muitakin asioita ja oloa parisuhteessa.
Kohtalotovereita? Ja onko jotain ajatuksia, miten tätä voisi oppia sietämään vai voiko sitä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin itse tupakointi on ongelma vaan se ettei sitä kiinnosta olla huomaavainen sinua kohtaan. Ei tupakointi aiheuta mitään suuria haju tai muita haittoja jos polttaa kohtuullisesti, pesee vaatteet/hampaat säännöllisesti ja tietenkin polttaa vain ulkona.
Tupakoivat haisee järkyttävän pahalle, vaikka eihän ne itse sitä tajua tai haista.
Vierailija kirjoitti:
Tupakka ei ole kahvia kummoisempi nautintoaine, mollaatteko samalla tavalla kahvin juojia? Alkoholihan se vasta tyhmää on, lamannuttaa nyt aivonsa... Alkoholin juoja kirjaimellisesti tekee itsestään tyhmemmän, ehkä siki he arvostelevat tupakoijia :)
Periaatteessa voisi toki torua kofeiiniriippuvaisiakin, mutta kahvi on sentään ilman ikärajaa kaikille sallittu nautintoaine eikä päihde (neurotoksiini) toisin kuin tupakka, jonka tuprutteluun on siksi säädetty 18v alaikäraja. Pysytäänkö nyt kuitenkin aiheessa tupakka, johon ei ole verrattavissa yhtään mikään muu whataboutismi tai niinmutkutoikisitäjatätäjatotajajajajakaikkeeuliuli seliselisössötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista sopia, että hän ei polta seurassasi.
Raikuva nauru tuosta kommentista.
Miksi tämä naurattaa? Miksi ei voi sopia?
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kk sitten ja suurin syy siihen oli, että minua vaivasi jatkuvasti se tunne että haisen ja maistun puolison mielestä pahalle. Puoliso ei nälvinyt, mutta oli kyllä selvää että hän inhoaa tupakkaa.
Olet ihana! Hieno juttu.
Omalla kohdalla parisuhde päättyi siihen, että kumppani ei suostunut luopumaan tupakoinnista sisällä. Inhoan tupakan hajua ja saimme jonkinlaisen diilin aikaan, että hän polttaa vain parvekkeella.
No eihän se pitänyt, koska kyseinen henkilö oli patalaiska ja tosi paha nikotiiniaddikti. Siinäkin on eroja kuten kaikissa muissakin riippuvuuksissa mutta tämä tapaus oli oikein klassinen ruskeahammas. Hän yritti valehdella, että ei ole polttanut sisällä mutta kyllähän sen haistaa. Varsinkin kun oli vielä niin tyhmä tai röyhkeä, että laittoi tumpit keittiön roskikseen.
Hän on ollut jo pitkään byebye. Mutta vinkiksi vaan, että jos tsekkailet tyyppiä, joka polttaa kaksi toppaa päivässä, etkä itse tykkää tupakasta, ei kannata luottaa, että toinen muuttaa tapansa teidän suuren rakkautenne takia. Nikotiini iskee joidenkin ihmisten mielihyväjärjestelmään pahemmin kuin toisten, se on geneettistä, samoin kuin juoppous. Joillekin tupakasta eroon pääseminen on oikeasti sitä, mitä siinä yhdessä telkkarimainoksessa sanotaan. Eli ihan v...n vaikeaa. Ja itsepetos ihan samaa luokkaa kuin juopoillakin.
Simppeli, kestävästi raikas, terve ja ainoa järjen sekä sydämen ratkaisu:
Jätä se savuttava sika ja ota vastedes vain savuton sika.
Valitettavasti en pysty auttamaan. En nuorena ja rakastuneena ajatellut asiaa sen kummemmin, kun poikaystäväni poltti. Asia rupesi vaivaamaan ja ärsyttämään vasta vuosien päästä todenteolla. Edes lasteme astma ei saanut miestä lopettamaan, vaikka pyysin häntä monta kertaa. Välillä vetosin siihen, että on ikävää, jos lapsemme menettävät isänsä nuorena, mutta eipä auttanut sekään. Niin siinä sitten lopulta kävi, että mies sairastui syöpään ja kuoli alle viisikymppisenä. Tupakka oli yksi syöpäriskiä nostanut tekijä. Ikävä kyllä olin oikeassa ja mies lopetti tupakoinnin vasta siinä vaiheesa, kun oli jo liian myöhäistä, eikä syöpää pystynyt enää parantamaan. Seuraavaa elämänkumppania valitessa olin tarkka siitä, ettei tämä tupakoi ja muutenkin on terveelliset elämäntavat. On ihanaa elää ihmisen kanssa, jolla on samanlaiset elämäntavat kuin itselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava (nainen) maksoi rahalla puolisolleen tupakoinnin lopettamisesta. Mies lopetti tupakoinnin.
Mikä tässä kerää alapeukkuja? Jokaista polttamatta jätettyä savuketta kohti nainen maksoi miehelle tuplana sen myyntihinnan. Rahat kerättiin lasipurkkiin. Tarkoitus oli näyttää miehelle miten paljon rahaa tupakointiin menee. Mies on ollut useamman vuoden savuton, joten ilmeisesti tuo toimi hyvin.
Miksi savuttoman pitäisi maksaa jonkun toisen itsekäs ja selkärangaton itsensä ja ympäristönsä saastutus?
Nainen maksoi omasta mukavuudestaan. Kumppanin savuttomuus on tehnyt hänen elämästään mukavampaa.
Niin, (o)saamattomien, selkärangattomien ja perässä vedettävien nistivätysten puolesta työn tekevät, hinnan maksavat ja viimekädessä kokonaisvastuun kantavat joku muu/jotkut muut. Eipä juuri yllätä. :)
Eli vuosien savuttomuus ei ole sinusta minkään arvoista, jos siihen ei ole päässyt oikealla tavalla?
On todella hienoa ja arvokasta, mutta samalla irvokasta, että hinnan joutui jälleen maksamaan joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoija ainakin paljon fiksumpi kuin aivosolunsa hermomyrkyllä lamaannuttava (alkoholin käyttäjä). Ihan naurettavan tekopyhää kun alkoholin käyttäjä arvostelee tupakoivaa :D
Samaa ajattelin...
Jos vaihtaisi ketjun kommentteihin tupakka-sanan tilalle alkoholin, olisi mielipiteetkin ihan toista. Alkoholi on kuitenkin tupakkaa haitallisempi monessakin mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin kk sitten ja suurin syy siihen oli, että minua vaivasi jatkuvasti se tunne että haisen ja maistun puolison mielestä pahalle. Puoliso ei nälvinyt, mutta oli kyllä selvää että hän inhoaa tupakkaa.
Olet ihana! Hieno juttu.
Voi kiitoksia! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoija ainakin paljon fiksumpi kuin aivosolunsa hermomyrkyllä lamaannuttava (alkoholin käyttäjä). Ihan naurettavan tekopyhää kun alkoholin käyttäjä arvostelee tupakoivaa :D
Samaa ajattelin...
Jos vaihtaisi ketjun kommentteihin tupakka-sanan tilalle alkoholin, olisi mielipiteetkin ihan toista. Alkoholi on kuitenkin tupakkaa haitallisempi monessakin mielessä.
Ammattitenunenut ovat usein myös tupakoitsijoita ja tupakoitsijat heittävät tumppinsa luontoon ja mihin sattuu. Kun kaduilla alkaa katselemaan ympärilleen niin tupakantumppeja löytyy aina ja kaikkialta, mutta ei suinkaan aina alkoholistin jälkiä/jätöksiä. https://yle.fi/uutiset/3-10530147
"Maailman yleisin roska ei häviä luonnosta koskaan – suomalaiset heittävät miljardeja tupakantumppeja maahan joka vuosi.
Tupakantumppi sisältää muovia ja sisältää vaarallisia myrkkyjä."
https://suomenash.fi/tiedotteet/2018/tumppi-ei-maadu-tumppitalkoilla-tu…
https://www.vastuullisuusmedia.nu/2019/05/tupakantumppi-muuttuu-luonnos…
Ei todellakaan pidä seurustella saati ainakaan lisääntyä tällaisen itsensä sekä muut ja ympäristönsä paskovan savupiipun tai tuhkakupin kanssa, kun ulkonäkökin yhtä etova kuin sameanharmaan tumpin.
Mä en välttämättä pystyisi lopettamaan tupakointia kumppanini pyynnöstä huolimatta. Soisin mieluummin hänen lähtevän savuttoman mukaan. Tosin mikäli olisin erittäin rakastunut, niin asia voisi olla toisin. Ei voi tietää, koska olen aina seurustellut tupakoivien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en pysty auttamaan. En nuorena ja rakastuneena ajatellut asiaa sen kummemmin, kun poikaystäväni poltti. Asia rupesi vaivaamaan ja ärsyttämään vasta vuosien päästä todenteolla. Edes lasteme astma ei saanut miestä lopettamaan, vaikka pyysin häntä monta kertaa. Välillä vetosin siihen, että on ikävää, jos lapsemme menettävät isänsä nuorena, mutta eipä auttanut sekään. Niin siinä sitten lopulta kävi, että mies sairastui syöpään ja kuoli alle viisikymppisenä. Tupakka oli yksi syöpäriskiä nostanut tekijä. Ikävä kyllä olin oikeassa ja mies lopetti tupakoinnin vasta siinä vaiheesa, kun oli jo liian myöhäistä, eikä syöpää pystynyt enää parantamaan. Seuraavaa elämänkumppania valitessa olin tarkka siitä, ettei tämä tupakoi ja muutenkin on terveelliset elämäntavat. On ihanaa elää ihmisen kanssa, jolla on samanlaiset elämäntavat kuin itselläkin.
Kiitos tarinastasi ja kaikkea hyvää uuteen savuttomaan elämääsi. :)
Vierailija kirjoitti:
Taisi osua arkaan paikkaan? Sun syöpäkääryleesi sairastuttaa muutkin.
Vierailija kirjoitti:
koska hän on muuten hyvä mies, toki muitakin "puutteita" on kuten meissä jokaisessa, tämä on vaan ns alkuhuuman jälkeen alkanut ärsyttää kovasti. Olen itse hyvin tupakointivastainen ja hänkin on siitä puhunut, että pitäisi lopettaa, mutta ei vaan ole lopettanut.
Ihan sama kuinka "hyvä hyväkäs" muuten, kun kerran itse sen ryssii röökaamalla. Pelkkää tyhjää puhetta, sillä ken haluaa ja kykenee lopettamaan, tekee sen kerrasta eikä sen koommin myrkkysavua enää keuhkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista sopia, että hän ei polta seurassasi.
Raikuva nauru tuosta kommentista.
Miksi tämä naurattaa? Miksi ei voi sopia?
Oletko koskaan onnistuneesti ja pitävästi sopinut vaikeasti päihde- ja/tai huumeriippuvaisten kanssa jostain?
Voiko vähentää? Vaikka 3 päivässä olisi ok. Ja kaukana sinusta. Ei koskaan kotona tai seurassasi.
Poltan minäkin, mutta en askia päivässä, en joka päivä, enkä koskaan lapsen tai mieheni seurassa.
Yleensä vain muutaman viikossa. Aski kestää kuukauden. Enkä siksi haisekaan, eikä talouteen vaikuta mitään. Terveydelle se ei toki ole hyväksi.
Miksi poltan? Se nyt vaan on nautinto. Kuten jollekin viinilasi tai suklaa tai kahvi. Itse en juo alkoholia, mutta en valita niille, jotka vaikka kerran viikossa lasillisen ottavat.
Aski tupakkaa vastaa mielessäni koria kaljaa. Eli liika on liikaa kaikessa.
Entä jos hän vaihtaa sähkötupakkaan? Lievempi haju eikä jää suuhun makua.
Tupakkaa polttavat ovat leppoisempia kuin he jotka eivät polta, koska pääsevät hermosavuille.
Eli vuosien savuttomuus ei ole sinusta minkään arvoista, jos siihen ei ole päässyt oikealla tavalla?