puolison tupakoinnista tuli ylitsepääsemätön ongelma
en mitenkään voi oppia sitä sietämään. inhoan sitä ja kaikkea sitä, mitä tupakointi aiheuttaa.
vaikka aikaa kuluu, tämä asia ei mene paremmaksi, pahentaa vaan muitakin asioita ja oloa parisuhteessa.
Kohtalotovereita? Ja onko jotain ajatuksia, miten tätä voisi oppia sietämään vai voiko sitä?
Kommentit (112)
Miksi menit tupakoitsijan kanssa yhteen, jos et kerran voi sietää sitä?
Hän ei juuri siinä hetkessä polttanut, mutta aloitti uudestaan..
Voisiko joku sähkötupakka olla ratkaisu? Ne tuoksuvat ainakin omaan nenääni ihan hyviltä.
Tupakoitsijan pitää itse haluta lopettamista, siis todella haluta, että se onnistuu. Lopettaminen on todella vaikeaa ja jos sisäinen halu puuttuu se ei onnistu. Pakottamalla, kiristämällä tai painostamalla lopettaminen ei tule onnistumaan.
Tupakoitsija pitää saada haluamaan lopettamista. Se onnistuu tarjoamalla tilalle jotain parempaa. Usein lopettaminen tulee jonkun toisen tapahtuman sivutuotteena. Esimerkiksi jos innostuu kuntoilusta ja saa hyvää oloa liikunnasta ja haluaa jaksaa paremmin alkaa tupakointi jossain vaiheessa tuntua järjettömältä.
Tai ei halua olla omalle lapselleen huono esimerkki ja lopettaa siksi. Sairastuminen pysäyttää ja laittaa arvot uusiksi ja saa arvostamaan jäljellä olevaa elinaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkä seinää vasten, sano että valitse joko tupakka tai minä. Muutenkin mitä järkeä seurustella idiootin kanssa? Koska ei kukaan fiksu enää nykyisin polta.
Samaa mieltä että fiksut eivät polta, mutta fiksut eivät myöskään kiristä.
Ei tarvitse olla kiristämistä, jos kertoo ettei pysty enää haistelemaan hajua, eikä seksikään maistu, ihosta tulee läpi jne. ja ilmoittaa, että jos haluat olla kanssani, yrität lopettaa. Jos haluat edelleen tupakoida, on minun lähdettävä. Se on vain fakta. Miksi pitäisi jäädä kärsimään jonkun mieliksi? Ei se ole syyllinen, joka ei tupakoi eikä siis aiheuta sitä varsinaista ongelmaa.
Ja mitä tuo maksaa!!! Meilläkin on kuin kaksinkertainen yhtiövastike, kun yksi onneton röyhyyttää naama harmaana. Ollaan nykyään vain kaveripohjalla, kun jo ikääkin, tupakkaan on kariutunut kaikki loputkin, sitä ennen pettämiseen.
Ihan samoin homma menee kuin alkoholinkin kanssa. "Jos jatkat juomista, on minun mahdotonta elää kanssasi". Tai "Jos lihot edelleen (runsas tai sairaalloinen ylipaino) en pysty olemaan sun kanssa" jne. Eikä ole mitään ilkeyttä, kun höllyvä ihra tappaa joiltain halut.
Sitten vaan kaveri ilmoittaa päätöksensä. En lopeta ja se on siinä. Tämä on keskustelua, missä puidaan vaihtoehdot, ja tullaan johon päätökseen. Tupakka on sitten se tärkein. Sitten se vaan on. OK. Jotkut asettavat viinan, pelaamisen, pettämisen jne. kumppanin edelle.
Onko mahdollista sopia, että hän ei polta seurassasi.
Mun mies lopetti tupakoinnin siltä seisomalta, kun tavattiin ja ilmoitin,etten voi alkaa suhteeseen tupakoitsijan kanssa. 8 vuotta meni tupakoimatta, sitten joutui erittäin veemäiseen työpaikkaan ja aloitti uudelleen. Ilman suhteen alkuhuumaa ei näköjään pysty lopettamaan enää :(. Nyt on talouden mukana terveys menossa retuperälle. Tupakan hinta on noussut niin hirveästi, että ei kerta kaikkiaan olisi enää varaa röyhytellä....
Vihaan tupakansavua ja -hajua, enkä voisi ikinä olla parisuhteessa tupakoivan ihmisen kanssa. Yök.
Toki siinä tulee jo iso arvomaailmojen välinen erokin. En voisi ikinä jakaa elämääni ihmisen kanssa, joka niin totaalisesti laiminlyö oman hyvinvointinsa ja terveytensä. Samaa pätee toki myös alkoholiin (ja tietty huumeisiin, mutta sitä nyt tuskin pitää edes mainita). Absolutisti ei tarvitse olla, mutta humalahakuista juomista harrastava ihminen on myös totaalinen turn off.
Vierailija kirjoitti:
Selkä seinää vasten, sano että valitse joko tupakka tai minä. Muutenkin mitä järkeä seurustella idiootin kanssa? Koska ei kukaan fiksu enää nykyisin polta.
Tunnen monta fiksua ihmistä jotka ovat jääneet nikotiinikoukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin itse tupakointi on ongelma vaan se ettei sitä kiinnosta olla huomaavainen sinua kohtaan. Ei tupakointi aiheuta mitään suuria haju tai muita haittoja jos polttaa kohtuullisesti, pesee vaatteet/hampaat säännöllisesti ja tietenkin polttaa vain ulkona.
Kyllä vaan haisee ja suuresti, vaikka polttaisi ulkona, hajuhan tarttuu vaatteisiin, hiuksiin, ihoon jne. ja sitä myöten koko huushollikin alkaa haista, vaikka ei sisällä polttaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku sähkötupakka olla ratkaisu? Ne tuoksuvat ainakin omaan nenääni ihan hyviltä.
Miesystävä lopetti tupakoinnin, kun aloimme olla yhdessä. No, jonkun vuoden päästä luisui takaisin vanhoihin tapoihinsa ja todella inhosin sitä hajua. Hän siirtyi sähkötupakkaan ja se on hyvä kompromissi. En pidä höyryn hajusta ja saan siitä päänsärkyä, mutta se haihtuu heti, joten hän voi höyryttää ja sitten tulla lähelleni eikä haise millekään. Lisäksi hänen verenpaineensa normalisoitui verrattuna tupakoinnin aikaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin itse tupakointi on ongelma vaan se ettei sitä kiinnosta olla huomaavainen sinua kohtaan. Ei tupakointi aiheuta mitään suuria haju tai muita haittoja jos polttaa kohtuullisesti, pesee vaatteet/hampaat säännöllisesti ja tietenkin polttaa vain ulkona.
Tämä on juuri tätä tupkoiville ihmisille tyypillistä itsepetosta. Tupakoivat ihmiset haisevat aina. Ja pahalle. Se haju jää vaatteisiin, käsiin, hiuksiin, joka paikkaan. Ihan turha yrittää edes väittää muuta. Itse tupakoija ei vaan sitä luonnollisesti haista.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei juuri siinä hetkessä polttanut, mutta aloitti uudestaan..
Miksi jäit? Itse olisin sanonut heti, että tämä taisi olla tässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on noin iso ongelma, miksi lähdit suhteeseen tupakoitsijan kanssa? Jos on ylitsepääsemätöntä, eroa.
Tämä. Mulle miehen tupakoimatomuus on se ihan ehdoton asia, josta en voi tinkiä. En voisi ikinä ajatella kivankaan miehen osuessa kohdalle, että katotaan miten tää lähtee sujumaan, ehkä opin sietämään tupakanhajua. Jos mies polttaa, yhteistä tulevaisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
---Ei tupakointi aiheuta mitään suuria haju tai muita haittoja jos polttaa kohtuullisesti, pesee vaatteet/hampaat säännöllisesti ja tietenkin polttaa vain ulkona.
Pa****apuhetta, kertakaikkiaan. Sulla ei ole mitään käsitystä asiasta.
Samaa ongelmaa meilläkin. Puoliso sentään vaihtoi sähkötupakkaan joka on paljon parempi, mutta ei tämäkään ihanteellista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri tätä tupkoiville ihmisille tyypillistä itsepetosta. Tupakoivat ihmiset haisevat aina. Ja pahalle. Se haju jää vaatteisiin, käsiin, hiuksiin, joka paikkaan. Ihan turha yrittää edes väittää muuta. Itse tupakoija ei vaan sitä luonnollisesti haista.
Ja sitten on se haiseva ja tuhkainen tupakkapaikka ulkona. Yäk. Lapset vielä yrittää päästä sinne sohimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan haisee ja suuresti, vaikka polttaisi ulkona, hajuhan tarttuu vaatteisiin, hiuksiin, ihoon jne. ja sitä myöten koko huushollikin alkaa haista, vaikka ei sisällä polttaisikaan.
Höpö höpö, yleistät nyt aika pahasti, tiedän tupakoivia ihmisiä joiden et varmasti huomaisi polttavan ellet näe. Kaikki ei todellakaan haise tupakalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen älyvapaa yleistäminen on tupakoimattomille juuri tyypillistä, ovat muutaman haisevan tupakoijan tavanneet ja yleistävät kaikkiin. Olen 100% että olet ollut läheisessä yhteydessä tupakoivan kanssa etkä edes ole huomannut tämän polttavan.
Niin, ehkä sitä ei kiinnosta oma eikä meidän yhteinen tulevaisuus