Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Juudas teki tekonsa?

Vierailija
23.11.2020 |

Hänhän seurasi Jeesusta kuten muutkin opetuslapset. Kysymys kuuluu, mikä erotti Juudaksen näistä muista, ja miten Jeesuksen seuraajana voi varmistua, ettei itse ole samanlainen? Oliko rahan himo syy, vai se että hän ehkä haki omaa kunniaansa ylipappien edessä (siellä lukee jotenkin niin, että "ylipapit ihastuivat")

Kommentit (228)

Vierailija
141/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se saatana sai pääsyn Juudakseen? Jos Juudas olisi uskonut (eli hänessä olisi ollut Pyhä Henki) niin olisiko niin tapahtunut? Toisaalta kuka seuraa Jeesusta ja antautuu kaikkeen inhimilliseen epävarmuuteen ilman Pyhää Henkeä? Vai hengailiko hän nyt vain rahan takia porukassa. Toisaalta Jeesus sanoi valinneensa heidät kaikki itse.

Vierailija
142/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Juudas ei olisi kavaltanut Jeesusta, ei Jeesusta olisi ristiinnaulittu. Jos ristiinnaulitsemista ei olisi tapahtunut, ei myöskään Jeesuksen ylösnousemusta ja sitä kautta syntien sovitusta. Joten oikeastaan kristittyjen tulisi olla kiitollisia tarinan antisankari-Juudakselle. Jonkun täytyi valitettavasti olla tarinan pahis, jotta hyvä pääsi tapahtumaan. 

Tuollaisten ristiriitojen takia itse lopulta luovuin uskostani. Asiat kun eivät ole niin mustavalkoisia hyvä vs. paha. 

mikä ristiriita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se saatana sai pääsyn Juudakseen? Jos Juudas olisi uskonut (eli hänessä olisi ollut Pyhä Henki) niin olisiko niin tapahtunut? Toisaalta kuka seuraa Jeesusta ja antautuu kaikkeen inhimilliseen epävarmuuteen ilman Pyhää Henkeä? Vai hengailiko hän nyt vain rahan takia porukassa. Toisaalta Jeesus sanoi valinneensa heidät kaikki itse.

Ja mikä se leipäpalan kastaminen oli, Jeesus kastoi leipäpalan ja antoi sen Juudakselle, tämän jälkeen Juudakseen meni saatana. Johtuiko tämä epäuskosta. Toisaalta antaisiko Jumala eli Jeesus kenellekään mitään pahaa niin että tämä jäisi todelliseen pulaan?

Vierailija
144/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juudas ei koskaan ollutkaan Jumalan lapsi.

Vierailija
145/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Pyhää Henkeä ei ollut vielä vuodatettu, koska Jeesusta ei oltu vielä kirkastettukaan... Mutta toisaalta opetuslapset taas tiesivät ja uskoivat, että Jeesus oli Kristus. Tämän taas oli Jumala heille (Pietarille) ilmoittanut.

Saatanahan yrittää syöttää jatkuvasti ajatuksia meidän päähän, houkutella väärälle tielle, syntiin. Kiusasihan saatana Jeesustakin erämaassa. Pitää vain pysyä lujana ja vastustaa kiusauksia, vastustaa saatana.

Tämä on tosi hyvä, mutta niin laaja kysymys, etten osaa tänne tarpeeksi lyhyesti vastata.

Vierailija
146/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki on kirjattu eka kerran vuosikymmeniä itse tapahtuman jälkeen. Aikalaiskirjoituksia ei ole olemassa. Esim. vakavasti otettavia roomalaisia historiankirjoittajia ko. tapaus ei kiinnostanut. Pelkästään Juudeassa surmattiin ristillä tuhansia ihmisiä tuohon aikaan. Kyseessä oli yksi normirangaistuksista erilaisille rötöstelijöille ja rauhanhäiritsijöille.

Eipä siihen aikaan juuri mitään muutakaan kirjoitettu heti ylös. Kulttuuriin kuului, että kertomuksia kerrottiin sanallisesti eteenpäin. Valikoidut kertomukset päädyttiin sitten kirjaamaan ylös.

Kaikista Rooman keisareistakaan ei ole aikalaiskuvauksia, vaan ensimmäiset elämäkerrat heistä kirjoitti Suetononius 100-luvull, ja he olivat sentään ylhäistä sukua, Jeesus oli puusepän poika.

Vierailija
147/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus antoi kuitenkin leivän, eikö se tarkoita osaa Kristuksessa..? Toisaalta saatanasta sanoo "hänellä ei ole minussa mitään".

Pelastuuko/tuiko Juudas ihminen?

Vierailija
148/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä se leipäpalan kastaminen oli, Jeesus kastoi leipäpalan ja antoi sen Juudakselle, tämän jälkeen Juudakseen meni saatana. Johtuiko tämä epäuskosta. Toisaalta antaisiko Jumala eli Jeesus kenellekään mitään pahaa niin että tämä jäisi todelliseen pulaan?

Ei, Jeesus ei antaisi jotain jättäökseen pulaan, tai Jumala. Hän tiesi mitä Juudaksessa oli, hän näki tämän sydämeen. Häneltä kysyttiin, kuka se kavaltaja on, ja se leipäpalan antaminen oli tähän vastaus.

Vierailija
149/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus antoi kuitenkin leivän, eikö se tarkoita osaa Kristuksessa..? Toisaalta saatanasta sanoo "hänellä ei ole minussa mitään".

Juudasta mm sanotaan kadotuksen lapseksi, ja että hän meni "omaan paikkaansa" eli ei samaan kuin muut opetuslapset. En usko, että pelastui.

Vierailija
150/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on lähi-itäläinen uskonto. Suomen alkuperäinen luonnonusko kunnian

Vierailija
151/228 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juudas ei ollut enää ehtoollisella.Uuden liiton aterialla.

Vierailija
152/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, Juudas-ketju on vielä täällä! Kiitos AV:n ylläpito!

Vierailija
153/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
154/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kerrotaan tuosta tilanteesta ja Jeesus tosiaan Juudaasta, että Juudaan kohtalosta, että tälle olisi ollut parempi kuin ei olisi syntynytkään. Ja seuraavassa pätkässä Jeesus tuo jalkojen pesun yhteydessä ilmi, ettei Juudaalla ole osuutta hänen kanssaan.

Hän (Jeesus) sanoi heille: ”Joka minun kanssani pisti kätensä vatiin, se kavaltaa minut. Ihmisen Poika tosin menee pois, niin kuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, ettei hän olisi syntynytkään.” Niin Juudas, hänen kavaltajansa, kysyi: ”Rabbi, en kai se ole minä?” Jeesus vastasi hänelle: ”Sinäpä sen sanoit.”

Matteus 26:23‭-‬25

Pietari sanoi hänelle: ”Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!” Jeesus vastasi: ”Ellen minä pese sinua, ei sinulla ole osuutta minun kanssani.” Simon Pietari sanoi: ”Herra, älä pese vain jalkojani vaan myös kädet ja pää.” Jeesus vastasi: ”Sen, joka on kylpenyt, ei tarvitse pestä muuta kuin jalat, ja niin hän on kokonaan puhdas. Te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki.” Hän tiesi kavaltajansa. Sen tähden hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.

Johannes 13:8‭-‬11

Vierailija
155/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä on sillä, mitä johonkin satukirjaan on sepustettu?

Vierailija
156/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta näyttäähän se sinuakin kiinnostavan niin paljon, että tulit kommentoimaan.

Vierailija
157/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on nuotiotarinoiden pohjalta kirjoitettu satukirja. Saduissa taphtuu aina kaikenlaisia erikoisia jutskia. Siksi Juudas on siinä sadussa sellainen kuin on, eli kertojansa mielikuvituksen tuote.

Vierailija
158/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisikaan, jos kyseessä olisi vain satu,

Vierailija
159/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todisteita siitä, että kyseessä ei ole pelkkä satu. Ja siis faktuaalisia todennettuja todisteita, eikä mitään omia tai muiden hihhuleiden "näkyjä", vaan ihan faktisia tieteellisiä todisteita.

Vierailija
160/228 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todisteita siitä, että kyseessä ei ole pelkkä satu. Ja siis faktuaalisia todennettuja todisteita, eikä mitään omia tai muiden hihhuleiden "näkyjä", vaan ihan faktisia tieteellisiä todisteita.

Ei ole minun velvollisuuteni,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä