Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko jättänyt KELAlta hakematta tukea johon olisit oikeutettu?

Vierailija
28.02.2024 |

Tukien alikäyttö on KELAn mukaan yleisempää kuin väärinkäyttö. Oletko joskus tarkoituksella jättänyt jonkin tuen hakematta ja miksi? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Otan kaikki rahat mihin olen oikeutettu, ei tuilla elävänä ole varaa jättää hakematta. 

Vierailija
2/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. En saisi Kelalta mitään tukia. Luojan kiitos en ole sellaisessa asemassa että niitä tarvitsisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että jotain on tässä 51 vuoden aikana jäänyt hakemattakin. Eipä juuri tullut asioitua ennen kuin sairastuin vakavasti jokunen vuosi sitten ja tulot meni kun työt meni.

Vierailija
4/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin laskennallisesti oikeutettu pieneen toimeentulotukeen, mutta koska selviydyn joten kuten ilman sitäkin, olen jättänyt sen hakematta. Koen liian raskaaksi kokonaistilanteeni selvittämisen toimeentulotukihakemusta varten, ja haluan voida pitää itselläni edes kontrollin omiin vaatimattomiin tilitietoihini. 

Vierailija
5/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkin jää hakematta, kun ei osaa tai jaksa, vaikka tarvitsisikin, eikä henkilökunta auttele kuin muualta tulleita.

Vierailija
6/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. toimeentulotukea olen jättänyt hakematta, jos olen ilmankin pärjännyt, koska ei ole huvittanut lähettää pankkitositteita.

Vierailija
7/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. En saisi Kelalta mitään tukia. Luojan kiitos en ole sellaisessa asemassa että niitä tarvitsisin.

Kun ostat lääkkeitä, et ota kelakorvausta? Et saanut opintotukea etkä lainaa?

Vierailija
8/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tytöt eivät jättäneet mitään hakematta. Toiset osaa, toiset eivät:

5627 euroa. Niin paljon 30 eniten Kelan etuuksia saanutta asiakasta sai keskimäärin kuukaudessa vuonna 2022. Asia selvisi Iltalehden tietopyynnössä Kelalle.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-697f-49e7-9010-4cdf7322f117

Vierailija
9/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kaikki tuki jotka vain irti saa. Mina nauraa rakasesti kun raha tili kilahtaa. Kansanelakelaitos niin helppo kusettaa. 

-Asim

Vierailija
10/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoituksella mutta tietämättäni kyllä. Viranomaisellahan on neuvontavelvollisuus ja heidän pitäisi kertoa ihmiselle että hänellä on oikeus johonkin etuuteen vaikka ihminen ei sitä osaisi edes kysyä. Eipä ole neuvottu, lähinnä päinvastoin.

Vierailija
11/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakenut lapselle vammaistukea kuntoutusjakson ajaksi.

Siihen lomakkeelle olisi pitänyt kuvata ja kirjoittaa todellla laajasti kaikki hankalat ja negatiiviset asiat lapsen kanssa elämisestä ja toimimisesta. Saimme neuvon, että jos kuvailu on liian neutraalia tai lomakkeelle erehtyy laittamaan mitään positiivista saa herkästi hylsyn.

Kirjoitin sitä kuvausta ja totesin, että 500 euroa on toki ihan kiva summa rahaa, mutta mä en pystynyt omasta lapsestani kirjoitttamaan kuvausta, jossa lapsi kuvataan vain kauhean vaivaalloiseksi ja hankalaksi. Jätin kesken ja en hakenut tukea.

En ymmärrä miksi kuvaus pitää kirjoittaa. Jos lääkäri on todennut, että lapsi tarvitsee kuntoutusta ja kirjoittanut sitä varten lähetteen, niin miksi tämä ei riitä tuen saamiseen? Tuon rahan olisi ollut tarkoitus korvata minulle ansionmenetyksiä, joita tuli kun jouduin olemaan poissa töistä kun vein lasta kuntoutukseen.

Vierailija
12/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhanse mahdollista että eivät kerro meille kaikkia tukia mitkä on mahdollisia tilanteeseen X.

Vierailija
13/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoituksella. Kun nuorena valmistuin, en kuitenkaan tiennyt tukiaisista, joita ainakin työhaastattelumatkoja ja muuttoja varten kai pystyi saamaan.

Vierailija
14/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä tytöt eivät jättäneet mitään hakematta. Toiset osaa, toiset eivät:

5627 euroa. Niin paljon 30 eniten Kelan etuuksia saanutta asiakasta sai keskimäärin kuukaudessa vuonna 2022. Asia selvisi Iltalehden tietopyynnössä Kelalle.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-697f-49e7-9010-4cdf7322f117

Eikä tuossa ole edes lääkekorvauksia. Huhuh. Toiset tosiaan osaa hommansa. Kela on kultakaivos. 10 vuodessa miljoona euroa kun sijoittaa saadut kela-rahat rahansa rahastoon!

Vierailija
15/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt hakematta osan opintotuesta (kun pärjäsin oman alan keikkatöillä ilmankin), yksityislääkärikuluja (nehän on ihan naurettavan pieniä verrattuna maksettuun hintaan) ja sen sellaista. Pitäkää hyvänänne, jotka tarvitsette niitä enemmän!

Vierailija
16/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Unohdin tyystin nostaa opintotukea, kun se on niin pieni raha. Lisäksi kerran olin hetken aikaa työttömänä, en jaksanut ilmoittautua mihinkään työkkäriin koska en jaksanut alkaa selvittämään asioitani tai mennä pakotettuna töihin.

Vierailija
17/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaan kysymykseen kyllä, toiseen en.

Vierailija
18/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En ole hakenut asumistukea vaikka olisin ollut siihen oikeutettu. Sama toimeentulotuen kanssa. En ole ilmoittautunut te-toimistoon saadakseni työttömyyskorvausta vaikka olisin ollut siihen oikeutettu. En jaksa olla selvitysvelvollinen ja kurmuutettavissa, mieluummin kärvistelen ja yritän selvitä itse.

Vierailija
19/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea vahingossa joskus. Asumistukea oon jättänyt hakematta, koska saisin sitä niin vähän ja pitäisi jatkuvasti tehdä selvitystä tuloista ja ehkä palauttaa liikaa maksettuja tukia yms. Tulot siis vaihtelevat, mutta pärjään ilmankin. Olisin varmaan ollut joskus oikeutettu vammaistukeen, mutta en tiennyt sitä, niin ei tullut haettua.

Vierailija
20/24 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamatta on kyllä jääneet sellaisetkin mihin olisin ollut oikeutettu. Kela on monesti rikkonut siis lakiakin.