Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummu uhkailee haastavansa oikeuteen

Vierailija
23.11.2020 |

Olen nelikymppinen nainen ja eronnut lasteni isästä yli kymmenen vuotta sitten. Oma äitini on ollut isona apuna eron jälkeen ja mm. ollut lasten kanssa kun olen yövuorossa töissä. Olen ollut suorastaan riippuvainen äidin avusta, jotta en ole joutunut vaihtamaan työpaikkaa ja mielestäni olen omalla auttamisellani osoittanut kiitollisuuttani.

Nyt lapset ovat teinejä ja olen parisuhteessa. Koronan pelossa äitini eli mummu alkoi sanoa, ettei uskalla tulla meille, ettei tule korona. Lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu (keväällä pahimpaan korona-aikaan eivät olleet yhteisestä sopimuksesta kahteen kuukauteen) ja mummu sanoi, ettei ole lasten seurassa kahteen viikkoon sen jälkeen kun ovat olleet isällänsä. Käski minua myös vaihtamaan kaikki työvuoroni aamuiksi, ettei hänen tarvisi tulla. Hyväsydäminen mieheni näki miten tilanne stressasi minua ja tarjoutui olemaan meillä niinä iltoina ja öinä kun olen töissä, koska vietämme muutenkin paljon aikaa porukalla lasteni kanssa. Ja tosiaan lapset jo niin isoja, että eivät varsinaista hoitamista tarvi vaan jonkun aikuisen vain olemaan paikalla ja ovat tyytyväisiä kun ruoka tarjoillaan eteen.

Tästähän sota syttyi ja viimeiset kaksi kuukautta mummu on haukkunut mieheni mummunryöstäjäksi, minut h*oraksi ja uhkaillut lastensuojelulla, poliisilla ja nyt viimeinen villitys on se, että haastaa minut oikeuteen kun kiellän näkemästä lapsia. No en kiellä! On vain niin pirullisen vaikeaa säätää kaikki toteutumaan mummun vaatimusten mukaan.

Pari kertaa olen tässä saanut järjesteltyä niin, että lapset ovat voineet mennä mummulle viikonlopuksi ja on vaikuttanut, että on rauha maassa. Viimeistään parin päivän kuluttua alkaa kuitenkin viestittely ja syyttely kuinka mummu on jätetty heitteille ja kuinka p*ska olen. Olen tehnyt hänestä huoli-ilmoituksen, koska luulen, että on todella masentunut ja purkaa olonsa minuun tai sitten on ensimmäiset merkit muistisairaudesta. Itsekin olen käynyt juttelemassa psykologilla, koska sattuu niin pirusti että oma äitini haukkuu ja uhkailee.

Olen yrittänyt olla välittämättä viesteistä, mutta eilen sorruin haukkumaan äitini ihan pystyyn viesteissä kun kaikki kahden kuukauden ajalta kertynyt paha mieli kuohui yli. Luulen, että mummulle on järkytys, että lapset kasvaa ja että minulla on ensimmäisen kerran yli kymmeneen vuoteen kumppani, joka auttaa arjessa.

Juu ja siis nyt sanoo haastavansa oikeuteen ja että menetän sitten työpaikkani ja kaikki kulut tulee mun maksettavaksi. Mitä ihmettä teen kun vaikka yritän säätää mummun mielen mukaan kaiken niin haukkumiselle ei tule loppua. 😫

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkase välit ja jätä kuolemaan keskenään.

Vierailija
2/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äidillesi, että nyt äiti lopetetaan tämä höpötys ja puheet oikeudesta ihan tähän paikkaan, on tässä tarpeeksi säätämistä muutenkin. Ja anteeksi, että hermostuin sinulle, koitetaanko nyt tulla asiallisesti toimeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen mummu? Kuulostaa siltä, että pääkopassa ei kaikki ole ihan ok. Käyttääkö alkoholia yksin ollessaan.

Vierailija
4/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerin tauti kehittymässä + mahdollinen viinanjuonti -> pää sekaisin. Lopeta yhteydenpito kokonaan.

Vierailija
5/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan terve enää. Onko sulla sisaruksia, jotka vois käydä välillä sen luona? Olen samaa mieltä että käytös ennakoi vähintäänkin muistisairautta.

Vierailija
6/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna haastaa ..

Kuka tahansa voi haastaa oikeuteen kenet tahansa, ja mistä tahansa, eri asia, meneekö se läpi yhtään missään ..

Vierailija
7/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaudelta kuulostaa. Eikä edes ihan niiltä ensimmäisiltä merkeiltä. Jos mummo ei muista lapsenlasten käyneen muutamia päiviä aiemmin, miltä kuulostaa, niin ei todellakaan ole kyse ihan vaan alkavasta taudista.

Onko sinulla sisaruksia? Jos on, kysy ovatko huonanneet mitään. Muistitestiin.

Vierailija
8/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole kunnossa. Herää kysymys onko kysymyksessä dementoivan sairauden ensimmäisistä oireista.

Vierailija
9/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna haastaa oikeuteen, ehdota muistitestejä ja psykologilla käyntiä, äläkä jätä enää lapsia keskenään mummun kanssa. Mummun käytös ei ole nyt tervettä, etkä ole tehnyt mitään väärin. Hienoa että miehesi auttaa lasten kanssa.

Joko äitisi on alun alkaenkin henkisesti hyvin epävakaa tai sitten korona-aika on nyt laukaissut pahoja mielenterveysongelmia tai muistisairaus puhjennut. Millainen äiti hän oli sinulle aikanaan? Oliko esim. ripustautunut sinuun?

Kysele lapsilta miten he ovat kokeneet itse mummun hoidon, onko mummu käyttäytynyt oudosti tai puhunut outoja lapsille. Teineille voit jo kertoa avoimesti, että mummu käyttäytyy nyt hyvin oudosti ja epävakaasti, ja pyytää näyttämään esim. viestit sinulle jos tulee sellaisia viestejä mitkä tuntuvat heistä pahalta.

Vierailija
10/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin tekeväni seuraavasta häirintäviestistä tai -puhelusta rikosilmoituksen. Estäisin viestit ja puhelut.

Eiku hei, näinhän olen toiminutkin.

Vierailija
11/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mummulla kolkutella orastava dementia? Sellainen saa ajatukset kiertämään outoja kehiä.

Vierailija
12/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo oikeuteen haastamiset ja lastensuojelut voit jättää nyt ihan omaan arvoonsa. Ja mitään haukkumisia ja varsinkaan huoritteluja sinun ei tarvitse kuunnella tai sietää. Siinä kohtaa äitisi on mennyt yli sellaisen rajan, johon mikään vanha apu ei anna oikeutta. Mieleltään terve äiti ei huorittele omaa tytärtään.

Olet saanut häneltä paljon apua, hienoa, ja olet osoittanut arvostavasi sitä. Normaaliin vanhemmuuteen kuitenkin kuuluu, että sen pitää riittää. Aikuisen lapsen ei tarvitse olla loppuelämäänsä jossain kiitollisuuden hirttonarussa, jota vanheneva äiti katsoo oikeudekseen nykiä aina, kun tuntuu, että nyt on jälleen vastapalveluksen aika.

Anna äitisi nyt hetken verran hautoa itsekseen asioita, ja kerro sitten, että haukkuminen loppui nyt. Olette ihmisinä tasa-arvoisia, ette vanhempi/lapsi -holhoussuhteessa. Jos ymmärrystä ei häneltä löydy, sinun on syytä hiukan viilennellä suhdetta äitiisi.

Vierailija
13/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan siltä että voisi olla muistisairaus kehittymässä. Aggressiivisuus on yksi kehittyvän ja jo edenneen muistisairauden oire. Tämä on yleensä suuri järkytys perheelle, kun aiemmin niin mukava ja hyväsydäminen henkilö muuttuu puheissaan hirviöksi. On ihan normaalia ettet voi kaikkea elämääsi järjestää äitisi tahdon mukaan ja että hänen pitäisi hyväksyä rajoituksia lastenlastensä näkemisiin johtuen työajoista ja elämäntilanteesta. Ette kuitenkaan yritä estää tai vieraannuttaa. Normaalilla ajatuksenjuoksulla varustettu ihminen ymmärtäisi tämän, mutta muistisairautta sairastava ihminen voi olla sairauden tunnoton ja personallisuuden muutos (vainoharhat, epäluuloisuus, suuttumus) ei ole hänelle itselleen näkyvä. Hän kokee olevansa samanlainen kuin aina ennenkin, mutta muut ovat häntä vastaan.

Nyt olisi tärkeää saada hänet lääkäriin, joka voi tehdä muistisairauden testit. Tosin vastahankaisen ihmisen saaminen sinne voi olla vaikeaa.

Olisiko mahdollista että koetatte tehdä jonkinlaiset "vuorolistat" yhdessä äitisi kanssa, jolloin jokainen tietää milloin lapsesi pääsevät käymään siellä? Jokin formaali järjestely voisi auttaa näissä tilanteissa, kun voisit sitten osoittaa että näin on sovittu. Laittaa vaikka käyntipäivät kalenteriin ja jääkaapin oveen.

Vierailija
14/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä aloituksesta! Luulin, että olen yksin vähän samankaltaisessa tilanteessa. Minunkin kuusikymppinen äitini on uhannut oikeustoimilla, kun ei nyt korona-aikaan ole nähnyt lapsiani. Olen todella ahdistunut koko sopasta. Keväällä ja kesällä emme tavanneet yhteisestä sopimuksesta. Syksyllä yritimme muutamaan kertaan nähdä, mutta lapset olivat aina silloin kipeinä. Nyt mummo eli äitini kiukuttelee, että en ole muka päästänyt häntä meille kohta vuoteen. Vaikka itsekään ei yli puoleen vuoteen halunnut tulla! Välit ovat jo niin tulehtuneet, että kohta välit katkeavat kokonaan. Vinkkejä minulla ei valitettavasti ole, mutta ainakin vertaistukea jos se jotain lohduttaa. Luulin, ettei näin hölmö tilanne olisi edes mahdollinen, mutta näköjään on.

Vierailija
15/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän äitisi voisi omien periaatteidensa mukaisesti nähdä lapsiasi koskaan. Mikäli nimittäin pitää kaksi viikkoa olla taukoa isällänsä olon jälkeen. Kun kerta lapset on isän luona joka toinen viikonloppu.

Tsemppiä sulle.

Mulla on äiti joka asuu yksin ja kaipaa seuraa. Käydään silloin tällöin koska seutukunnallamme koronaa ei ole juuri ollut. Joulu on tulossa ja ollut meillä usein jouluna ja viihtynyt hyvin. Tajusin nyt, että joka vuosi olen saanut häntä houkutella meille. Tiedän, ei halua olla vaivaksi, mutta kun ei ole. Nyt en jaksa enää houkutella. Kun sanoi, että oltaisko erillään, niin ollaan sitten. Kuitenkin tiedän, että odottaa käyntiämme siellä ja toki hänelle voisimme mennä jouluks (mikä romuttaa tämän koronan takia erillään olon). Olisi vain niin paljon helpompi kun hän tulisi meille yhdeksi yöksi. Kun on yksin kotona sen 364 yötä vuodessa.

Minä en vaan enää jaksa. Jos hän ei halua perheeni kanssa olla, niin olkoon sitten olematta. Asiat voi tehdä helposti tai todella vaikeasti ja aina se pitää olla tuo jälkimmäinen.

Vierailija
16/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa. Moni kommentoija luulee, että on pakko olla kyse muistisairaudesta. Näin ei ole ainakaan oman äitini kohdalla. Kyse on jostain hämmentävästä koronailmiöstä.

Vierailija
17/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kuulla, mistä nämä mummut ovat saaneet päähänsä uhkailla oikeustoimilla? Ja ennen kaikkea, mitä he kuvittelevat saavuttavansa sillä? Ei sillä, että mikään taho ottaisi asiaa edes harkintaan, mutta noin ajatuksen tasolla, jos oikeuteen haastaminen olisi tällaisessa asiassa mahdollista, mikä olisi se rikos, ja mikä tuomio? Ja luulisiko mummu, että välit olisivat lämpimät sen jälkeen?

Vierailija
18/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asiasta ne teidät oikeuteen haastaisi? Ei isovanhemmalla ole mitään laillista oikeutta nähdä lapsenlapsiaan. Ei siis voi rikkoa mitään lakia jos mummoa ei tavata.

Vierailija
19/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kuulla, mistä nämä mummut ovat saaneet päähänsä uhkailla oikeustoimilla? Ja ennen kaikkea, mitä he kuvittelevat saavuttavansa sillä? Ei sillä, että mikään taho ottaisi asiaa edes harkintaan, mutta noin ajatuksen tasolla, jos oikeuteen haastaminen olisi tällaisessa asiassa mahdollista, mikä olisi se rikos, ja mikä tuomio? Ja luulisiko mummu, että välit olisivat lämpimät sen jälkeen?

14 vastaa. Meidän mummu luulee, että hänellä on isoäitinä joku automaattinen tapaamisoikeus lapsiini. Näinhän ei ole. Ei ymmärrä asiaa, tai ei halua ymmärtää. Nyt minä hirveänä noitana estän jotenkin tämän hänen oikeutensa. Nurinkurisinta koko vyyhdissä on se, että hän itse pelkää koronaa, mutta silti syyttää minua, kun en päästä häntä katsomaan lapsia. En minäkään voi semmoista kontolleni ottaa jos tartutamme häneen jonkun vakavan koronan muodon. Kenenkään ei pitäisi tällaista joutua sietämään. Tosiaan yli puoleen vuoteen mummu ei itse halunnut tavata lapsia koronasta johtuen, mutta nyt hän on kääntänyt asian niin, että minä olisin koko ajan ollut esteenä tapaamisille.

Vierailija
20/113 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäuskottava tarina. Eivät teinit tarvitse lapsenvahtia ja ne osaavat jo itse kokata koska köksä kuuluu pakollisiin aineisiin yläkoulussa.

Koita ap keksiä uskottavampi juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi